Vad tror ni om den här? Budgetsvarv.....

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-24 08:47

Laila skrev:subjektivisten skrev:
Funderar faktiskt på att testa en direktdriven sak snart. Tror en riktigt bra kan krossa mycket av vanliga remdrivna. Ska iaf testa.

Tror att en Technics SL 1210 kan göra jobbet !

Men se gärna till att "vägghylla" samt nogsamt
"nivelera" dito. O för tusan gubbar glöm ej att
ta av locket vid.lyssning ! :wink:

Beställ sedan en sådan här:
http://www.kabusa.com/frameset.htm?/index.htm

Tonarmsdämparen tar nog också upp en del vibrationer som den annars så känsliga tonarmen skulle ta upp (den har tydligen enormt låg friktion jämfört med många dyrare tonarmar, så pass att det blir ett problem enligt dämpartillverkaren) Den gör SL1200:an till en oerhört neutral återgivare. Den lilla brist som återstår består förmodligen i tonarmskablaget (går att modda, alternativt beställa en ny tonarm). Svajlöst ljud med en tonarm vars inställningsmöjligheter medger supersnabba pickupbyten för den som är road av detta. Tillförlitlig drift är en annan fördel.

Min egen, högst subjektiva upplevelse, är att ljudet blev klart bättre med dämparen. Mer definierat, lugnare och stabilare.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-24 14:57

Harryup skrev:Däremot kanske en Goldmund eller en SP-10 i något utförande kan ge en god match.

SP-10 försökte jag köpa men priset blev absurt högt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-10-24 16:51

Går ibland att köpa som SL-1000P, dvs radiostationsversionen. Brukar ligga på mellan 3.500-8.000 Kr. Men den är stor.

satsvear

Inläggav satsvear » 2007-10-25 14:43

Hur går det för trådskaparen? Blev det någon spelare och vad tyckte du om den isådnafall?

Har själv länge funderat på köpa en vinyl i instegserien för att pröva, dock har det varit länge mellan tankte och handling, men det är ju en annan sak. :D

// Sat

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2007-10-25 19:34

Nja, jag var mest intresserad av att höra om någon hade erfarenhet av denna. Jag kör med debut III nu och jag tyckte mest att den här såg lite roligare ut än debuten :D ....

//Micke

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2007-10-25 19:36

Kanske skulle se om lefflers kan få hem en så man kan kolla lite närmare på den. Vet inte riktigt om jag har lust att köpa grisen i säcken där.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-25 19:39

Bossekaka skrev:Nja, jag var mest intresserad av att höra om någon hade erfarenhet av denna. Jag kör med debut III nu och jag tyckte mest att den här såg lite roligare ut än debuten :D ....

Tycker själv att spelare med plint är bättre. Mer praktiskt när man har ett stöd om man manuellt vill flytta armen/pickupen mellan olika spår.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-10-26 21:19

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:... så för att döda vibrationer så behövs massa/densitet. Därför alla "referens spelare" är så tunga och stora. Men om det finns andra sätt att dämpa dom så får du gärna förklara det.

Ju lättare en sak är ju högre i frekvens ligger resonansen. Kan man då få resonansen tillräckligt högt upp kanske den inte längre är ett problem i avseende vibrationer? Som du själv säger, om man testar så vet man. Men innan man testar kan man ju framföra vissa hypoteser. Det är ju oftast effektivare om man har någon utgångspunkt när man testar.

Man kan ju, till exempel, fundera på om ett avfjädrat innerchassi innebär någon skillnad mot om samma lätta chassi står direkt på bordet med samma mjuka upphängning fast då i form av fötter?

/ B

Bli inte förbannad nu , men ditt påstående om vibrationer kontra vikt, i detta inlägg, är en Linndogm som inte är sann i verkligheten.

Eftersom jag själv varit Linnist, känner jag igen resonemanget.
Pseudologik, endast avsedd att förklara LP 12:s förträfflighet.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-26 21:32

Richard skrev:
Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:... så för att döda vibrationer så behövs massa/densitet. Därför alla "referens spelare" är så tunga och stora. Men om det finns andra sätt att dämpa dom så får du gärna förklara det.

Ju lättare en sak är ju högre i frekvens ligger resonansen. Kan man då få resonansen tillräckligt högt upp kanske den inte längre är ett problem i avseende vibrationer? Som du själv säger, om man testar så vet man. Men innan man testar kan man ju framföra vissa hypoteser. Det är ju oftast effektivare om man har någon utgångspunkt när man testar.

Man kan ju, till exempel, fundera på om ett avfjädrat innerchassi innebär någon skillnad mot om samma lätta chassi står direkt på bordet med samma mjuka upphängning fast då i form av fötter?

/ B

Bli inte förbannad nu , men ditt påstående om vibrationer kontra vikt, i detta inlägg, är en Linndogm som inte är sann i verkligheten.

Eftersom jag själv varit Linnist, känner jag igen resonemanget.
Pseudologik, endast avsedd att förklara LP 12:s förträfflighet.

V. H. Richard.

Skitsnack, käre Richard :-)

Alla som har det minsta hum om teknik vet att lättare saker får en högre resonansfrekvens än vad tyngre får. Det är likaså välkänt att resonanser vid lägre frekvenser innehåller mer energi (vid en given rörelse). Detta har ingenting med Linn att göra utan är ren fysik. Jag är inte ute efter att försvara en LP12:a, tvärtom anser jag att den har reella problem att handskas med verkligheten eftersom den är så beroende av underlag och omgivning för att komma till sin rätt.

Jag är alltså inte ute efter att förklara LP12:ans förträfflighet utan snarare att förklara att en plintlös skivspelare kan fungera lika bra som en med plint. Dvs raka motsatsen mot en LP12:a.

Läs gärna vad jag skriver innan du lägger ord i min mun. Tolka inte allt jag skriver på grund av att jag råkar äga en LP12:a. Men framför allt, läs vad jag skriver och tolka detta utan förutfattade meningar beroende på vem åsikterna kommer ifrån.

Att du varit "Linnist" tycker jag är mindre intressant. Det är dina åsikter som är intressanta. Just i detta fall är dom fel, i mycket annat har du rätt!

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-10-26 21:48

Bill 50x:

Jag funderar dock över detta med att " lätt" låter bättre än " tungt", enligt Linn.

Förklara gärna varför denna teori alltid skulle kunna stämma?

Linn använder ju den genomgående!
Tror du att dom har rätt i detta?

Denna retorik används för att sälja utsågade IKEA Lackbord som underlag till inte bara skivspelare, utan också elektronik, eftersom man säger att det låter/är bättre.

" En högtalarlåda skall vara så lätt, och stabil som möjligt".
" Ett lätt underlag är alltid bättre än ett tungt ".

Filtmatta, som företaget använder, är också något som bevisligen försämrar ljudet, jämfört med gummimattor på skivspelare.
Linn påstår att " en så liten kontakt med skivan som möjligt ska ske" och att resonanserna från skivspelarens lager blir färre med denna filtteknik.

I själva verket försämrar man väl troligen musikåtergivningen, för att subjektivt, möjligen, förbättra den. :wink:

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-26 22:36

Richard skrev:Jag funderar dock över detta med att " lätt" låter bättre än " tungt", enligt Linn.

Denna retorik används för att sälja utsågade IKEA Lackbord som underlag till inte bara skivspelare, utan också elektronik, eftersom man säger att det låter/är bättre.

Filtmatta, som företaget använder, är också något som bevisligen försämrar ljudet, jämfört med gummimattor på skivspelare.
Linn påstår att " en så liten kontakt med skivan som möjligt ska ske" och att resonanserna från skivspelarens lager blir färre med denna filtteknik.

I själva verket försämrar man väl troligen musikåtergivningen, för att subjektivt, möjligen, förbättra den. :wink:

Vad Linn tycker vet jag inte. Men det finns flera anledningar till varför lätt väger tyngre än tungt :-)

JAG har däremot aldrig sagt att teorin om "lätt vs tungt" alltid stämmer. Vad jag skrev är att lättare saker får en högre egenresonans. Beroende på omständigheterna är detta bättre eller sämre när det gäller ljudande egenskaper. Har man en apparat som påverkas kraftigt av vibrationer mellan 80 och 300 Hz är det givetvis bättre om underlaget/apparathöljet/etc exciteras vid frekvenser ovanför, eller under, detta område.

Vilka bevis finns det för att filtmatta är sämre än gummimatta? Jag har ingen aning, men som med allt annat så beror det väl på i vilket sammanhang. Är filtmatta alltid bättre? Är gummimatta alltid bättre? Det beror väl troligen på en massa faktorer, skivtallrikens egenresonans, skivans egenskaper, resonansegenskaper i pick-upen osv. Det finns inget rätt eller fel, bara en avstämning mot övriga parametrar.

"I själva verket försämrar man väl troligen musikåtergivningen, för att subjektivt, möjligen, förbättra den."

Vad menar du?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-10-26 22:58

Käre Richard !

Att ett IKEA- Lack-bord funkar bra med en LP12:a beror ju bl.a.
på att man får en egenresonans hos underlaget som är
högre än fjäderupphängningens. Under fjäderupphängningens
egenresonans så har fjädrarna ingen större stöt o vibrationsdämpande
förmåga. Dvs. stomburna störningar, fotsteg etc. dämpas illa.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-27 00:11

Bill50x skrev:Alla som har det minsta hum om teknik vet att lättare saker får en högre resonansfrekvens än vad tyngre får.

Det är tvärtom så att om man betraktar en platta eller plåt som har en viss tjocklek, vilket ger en viss styvhet och vikt, så ökar styvheten snabbare än vikten för ökad tjocklek. Dvs vikten ökar, men resonansfrekvensen ökar mer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-10-29 10:00

Laila skrev:Käre Richard !

Att ett IKEA- Lack-bord funkar bra med en LP12:a beror ju bl.a.
på att man får en egenresonans hos underlaget som är
högre än fjäderupphängningens. Under fjäderupphängningens
egenresonans så har fjädrarna ingen större stöt o vibrationsdämpande
förmåga. Dvs. stomburna störningar, fotsteg etc. dämpas illa.

Käre Laila!

Om det fanns något vetenskapligt som visade att ett IKEA lackbord förbättrade musiksignalen från en LP-tolva skulle jag läsa detta med stor iver.

Eftersom denna vetenskap inte finns i sinnevärlden tror jag istället att Lackbordets ev. förtjänster enbart beror på imperfektioner i LP-12:ans konstruktion.

Att " lätt" ofta är bättre än "tungt" är enligt min mening en Linndogm, och enligt undertecknad, ännu en felaktighet från detta läger.

V. H. Richard
Senast redigerad av Richard 2007-10-29 10:16, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-10-29 10:06

Bill50x skrev:
Richard skrev:Jag funderar dock över detta med att " lätt" låter bättre än " tungt", enligt Linn.

Vad Linn tycker vet jag inte. Men det finns flera anledningar till varför lätt väger tyngre än tungt :-)

JAG har däremot aldrig sagt att teorin om "lätt vs tungt" alltid stämmer. Vad jag skrev är att lättare saker får en högre egenresonans. Beroende på omständigheterna är detta bättre eller sämre när det gäller ljudande egenskaper. Har man en apparat som påverkas kraftigt av vibrationer mellan 80 och 300 Hz är det givetvis bättre om underlaget/apparathöljet/etc exciteras vid frekvenser ovanför, eller under, detta område.

Vilka bevis finns det för att filtmatta är sämre än gummimatta? Jag har ingen aning, men som med allt annat så beror det väl på i vilket sammanhang. Är filtmatta alltid bättre? Är gummimatta alltid bättre? Det beror väl troligen på en massa faktorer, skivtallrikens egenresonans, skivans egenskaper, resonansegenskaper i pick-upen osv. Det finns inget rätt eller fel, bara en avstämning mot övriga parametrar.

"I själva verket försämrar man väl troligen musikåtergivningen, för att subjektivt, möjligen, förbättra den."

Vad menar du?

/ B

Man kan subjektivt föredra en färgning framför en korrekt återgivning av fonogramet.

Detta är ju något som många Sellerister, uppenbarligen föredrar! :P

Det tragiska i det hela är att många i detta läger tror att de dom lyssnar till är ofärgat. Detta är totalt felaktigt och det behövs en kraftiv avprogramering för att inse detta.

Sedan är det naturligtvis helt OK att subjektivt föredra en färgad återgivning.

( PS. Varför tror du att filtmatta är bättre än vanlig gummimatta ? Är det något " du har hört" från någon " som vet bättre" i Linnhierarkin eller är det något du kommit fram till själv? )

Hoppas du inte blir förbannad för att jag skriver såhär, du får tycka vad du vill naturligtvis, men att söka sanningar och visdomar på selleri är som att läsa några kapitel ur " tomtat och troll" eller att se några avsnitt av " andarnas makt" - underhållande, javisst. Sant - inte det minsta.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-10-29 13:06

Richard skrev:Om det fanns något vetenskapligt som visade att ett IKEA lackbord förbättrade musiksignalen från en LP-tolva skulle jag läsa detta med stor iver.

Eftersom denna vetenskap inte finns i sinnevärlden tror jag istället att Lackbordets ev. förtjänster enbart beror på imperfektioner i LP-12:ans konstruktion.

Att " lätt" ofta är bättre än "tungt" är enligt min mening en Linndogm, och enligt undertecknad, ännu en felaktighet från detta läger.

V. H. Richard

Jag ser inga motsättningar i ovanstående. Linn talar förstås bara om saker som gäller dom själva och deras egen konstruktion.
Om man använder ordet ofta så betyder det ofta, men inte alltid.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-29 13:48

Richard skrev:( PS. Varför tror du att filtmatta är bättre än vanlig gummimatta ? Är det något " du har hört" från någon " som vet bättre" i Linnhierarkin eller är det något du kommit fram till själv? )

Varför tror du att jag föredrar filtmatta? Det har jag aldrig sagt. Jag skrev att filt- eller gummimatta kan vara väl så bra båda två och att det beror på ett antal andra omständigheter vilket som är bäst i det givna fallet. Man kan alltså inte kategoriskt avfärda den ena alternativet.

Att jag själv använder filtmatta beror på att en sådan levererades med skivspelaren :-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-29 14:37

Bill50x skrev:Alla som har det minsta hum om teknik vet att lättare saker får en högre resonansfrekvens än vad tyngre får.

Detta stämmer väl inte? Skillnaden lär ligga i densiteten, inte i själva vikten. Dvs, 1 kilo bomull och 1 kilo bly har helt olika resonansfrekvens trots dom väger lika.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-29 14:54

subjektivisten skrev:

Detta stämmer väl inte? Skillnaden lär ligga i densiteten, inte i själva vikten. Dvs, 1 kilo bomull och 1 kilo bly har helt olika resonansfrekvens trots dom väger lika.

Du har rätt i detta. Min tanke var att om allt annat är lika (typ av material, densitet osv) så sjunker resonansfrekvensen vid ökad vikt. Eller har jag fel i detta också? Jag tror jag sov de timmarna i fysiken.... :-)

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-29 14:59

paa skrev:

Det är tvärtom så att om man betraktar en platta eller plåt som har en viss tjocklek, vilket ger en viss styvhet och vikt, så ökar styvheten snabbare än vikten för ökad tjocklek. Dvs vikten ökar, men resonansfrekvensen ökar mer.

Dags att vakna!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-10-29 19:20

Richard skrev:
Om det fanns något vetenskapligt som visade att ett IKEA lackbord förbättrade musiksignalen från en LP-tolva skulle jag läsa detta med stor iver.

Tror jag säkert, men vem har påstått att ett IKEA lackbord kan
förbättra musiksignalen ? :)

Vidare, vem har påstått(förutom möjligtvis Linn) att LP12:an är perfekt ?
Skulle bli glad om du kunde tipsa om en "perfekt" skivspelare.
:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-29 19:52

Laila skrev:Tror jag säkert, men vem har påstått att ett IKEA lackbord kan
förbättra musiksignalen ? :)

Det var väl ordet på gatan för några decennier sedan!
Se här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=14054
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-10-29 19:59

Icke desto mindre helt åt skogen !:D
(Alltså att bordet kan förbättra musiksignalen).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-29 20:11

Förstår inte vad som skulle bli bättre av lackbordet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-29 22:56

subjektivisten skrev:Förstår inte vad som skulle bli bättre av lackbordet.

Att LP12:an är mycket känslig för underlaget är ett faktum. Att just Lack-bordet skulle vara bäst kan man förstås diskutera men helt klart är att olika underlag ger väsentlig skillnad i återgivning. Om det sedan betyder att LP12:an är en bra eller dålig konstruktion är en annan fråga....

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-10-29 23:22

Bill50x skrev:

Att LP12:an är mycket känslig för underlaget är ett faktum. Att just Lack-bordet skulle vara bäst kan man förstås diskutera men helt klart är att olika underlag ger väsentlig skillnad i återgivning. Om det sedan betyder att LP12:an är en bra eller dålig konstruktion är en annan fråga....

/ B

Japp, så är det. Känslig är den Bill sa Bull.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-01 09:17

Harryup skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Japp, så är det. Känslig är den Bill sa Bull.

..men under 80-90 talet sa man hos linn att utsågade IKEA lackbord var det bästa underlaget inte bara till skivspelaren, utan även till försteg och slutsteg - detta demonstrerades ( efter att man fått lämna klockan utanför lyssningsrummet, den påverkade ju ljudet negativt ) med emfas hos linnhandlarna. :P
( kolla Paa:s trådlänk till selleri ovan. )

Numera har man kommit på att det finns mycket mera pengar att hämta, genom att sälja diverse hyllor för hutlösa pengar-IKEA bord genererade ju inte så mycket klirr i kassan.....

V. H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2007-11-01 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-01 09:23

Troligen blir det i verkligheten sämre med lackbordet.

Att man försämrar musiksignalen kan dock göra att man upplever, subjektivt, att det blir bättre. :D

Detta innebär ju dock inte att man har det minsta rätt här.

Vid en kontrollerad blindtest försvinner ju effekten! :P

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-11-01 10:44

Richard skrev:

Troligen blir det i verkligheten sämre med lackbordet.

Att man försämrar musiksignalen kan dock göra att man upplever, subjektivt, att det blir bättre. :D

Detta innebär ju dock inte att man har det minsta rätt här.

Vid en kontrollerad blindtest försvinner ju effekten! :P

Nu får du bestäma dig Richard. Antingen får man en försämring som man subjektivt upplever som en förbättring.

ELLER så händer ingenting men man upplever det som en förbättring (placebo) vilket då kommer visa sig att effekten försvinner i en blindtest.

Du kan inte både äta kakan och ha den kvar :-)

Det finns ett tredje alternativ också. Det kan bli bättre med ett lackbord.

Som jag berättat tidigare så har jag provat min LP12:a stående direkt på ett parkettgolv liggande på betong. Både vikt i materialet och styrka tror jag uppfyller de flesta krav, det var inga problem för mig att stå och hoppa på hälarna alldeles bredvid spelaren utan att denna påverkades av detta.

Men pickupen spårade uselt! Och inte lät det så bra som jag tyckte det borde gjort. Upp med spelaren på två plastbackar och en spånskiva på topp - alla problem som bortblåsta! Detta har definitivt inte med placebo att göra och skulle absolut märkas i en blindtest. Inte heller handlar det om en försämring som subjektivt uppfattas som en förbättring, en pickup som plötsligt börjar spåra vissa tuffa skivor är även objektivt en förbättring!

I mitt fall skulle jag definitivt säga att ett lättare underlag är att föredra mot ett tyngre (med min skivspelare), men det är ingen allmängiltig tes utan gäller bara i det specifika fallet. Förövrigt är det inte Lack-bordet som är mest inne bland budget-folket, numera är det Ikeas sängbord Corras... Självklart står min spelare på ett sådant och det fungerar alldeles utmärkt. Men nu i en annan lägenhet och med andra förutsättningar med golv, rumsresonanser och annat. Så återigen, resultaten kan inte jämföras utan gäller bara i den aktuella setupen.

Om dessa lyssningstester är positiva eller negativa för LP12:an och dess konstruktion är en helt annan fråga.

/ B

Föregående

Återgå till Köpråd