Dämkuddar till oa51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hassez

Dämkuddar till oa51

Inläggav hassez » 2007-10-30 22:43

I onsdags var det storstädning på jobbet. Då visade det sig att en kille hade haft ett par oa51'or med trasiga skumkanter liggand gömda i en skrubb.
Dom slängde han i vår inhyrda container. Det var tur att jag fick veta om det, så att jag han rädda dom innan det kom alltför mycke skrot ovanpå dom.
Men jag hade som sagt tur :D , en otrolig tur :lol: .

Jag har beställt en oa51.3(snik)uppgradering till mina nyhittade högtalare, det är en viss leveranstid.
Dom är inte så vackra så jag tänker använda väntetiden till att lacka dom vita. Är det något speciellt jag ska tänka på :?:

Har i andra trådar sett hur viktigt det är att ställa golvmodeller på dämpkuddar, finns något knep för att få samma effekt med oa51.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-10-30 23:00

Sålänge de är hängda på vägg så behövs inga kuddar. Ev för att lugna sinnet så kan man använda små kluddar sorbothan eller hårdare "nitto"-gummi i nederkant mot väggen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-10-31 19:14

De dämpkuddar som är specifikt framtagna för OA-51 säljs av Sonic Design. De kan fås i 2st utföranden, där skillnaden är kvalitetsmässig i så måtto att den lyxigare modellen skall vara bättre på att dämpa resonanser. Personligen tror jag inte att skillnaden mellan dessa två modeller är hörbar. Jag använder själv skall vi kalla den snikmodellen med gott resultat. Att dämpkuddarna är specifikt framtagna till OA-51 skall jag kanske nämna om det inte är bekant; består i att SD har vägt högtalaren för att hitta dess tyngdpunkt, varefter de har anpassat dämpfötternas hårdhet efter de olika hörnens tryck.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-31 19:40

Det betyder att de är gjorda för stativ då?
Finns det någon dämpkudde avsedd för att ha i högtalarens nederkant om man har den hängande i sina orginalbeslag?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-10-31 20:09

Ja SD's dämpkuddar är avsedda för stativ. Mina väggar är minst sagt svåra att borra i, plus att placeringen f.n. inte är definitiv, därför har jag valt lösningen med stativ (50cm plus topp-platta och kuddar blir väl eg. ca 53cm).
Borde eg. inte även upphängningskrokarna dämpas i det fallet de används?
Har sett någonstans ett tips om vad som kan användas som dämpning i högtalarens nederkant, kommer bara inte på var.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-31 20:10

Då är det väl bara skallerförsäkringsfunktion?

Torde gå bra med vad som helst tillräckligt mjukt, vibrationerna går väl iallafall via fästet till väggen?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2007-10-31 22:46

Tack för alla goda råd.
Efter att ha kollat mina väggar så väntar jag nog med vägghängning.
Jag börjar med stativ. Då blir ju Sonic's dämpkuddar perfekta.

Återgå till Carlsson Illuminati