Nu är det dags - Randis miljon står på spel!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-28 01:39

phloam skrev:
IngOehman skrev:Nä, så kan det väl ändå inte vara. :? Du behöver förklara dig bättre!

Gör en kraftansträngning. :P

Nu hinner jag inte skriva så mycket, men:

Jag tror vi talar om helt olika saker; jag kan/vill inte ge mig in i debatten om rätt vs fel, vetenskap mot illusion osv osv - vad jag frågar mig är snarare - vem, om någon, skulle bli lyckligare av att (ytterligare) ett sånt här test genomförs? :)

Alla som är nyfikna?

Eller tror du inte det finns människor som söker kunskap och visshet om saker?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-28 08:05

Det där har han ju faktiskt redan svarat på ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-10-28 15:30

subjektivisten skrev:Harry, en kabel som inte kan föra över signalen utan att färga den är ju knappast någon bra kabel, eller hur?

Och om målet var att göra en kabel som färgar ljudet precis som den gör då? Då är det fortfarande en bra kabel utifrån tillverkarens och säkert ur några användares perspektiv.

Att jag eller du inte vill ha den är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-28 15:49

Kaffekoppen skrev:Det där har han ju faktiskt redan svarat på ;)

Nej det har han inte.

Han har skrivit saker som gör att man kan ana att han vet att de finns, men han har också skrivit saker som gör att man kan ana att han inte tycker att deras önskemål är npgot man skall bry sig om.

Han får därför gärna svara på frågan.

Frågan var alltså:

Tror du inte det finns människor som söker kunskap och visshet om saker?

Kan lägga till:

Om du tror på att det finns människor som söker kunskap - menar du då att det är så viktigt att skydda dem som skyr kunskap för att de skall kunna "behålla mystiken och magin", att det är rimligt att offra dem som söker kunskap, genom att förvägra dem att få den? (T ex genom att förnjuda/stoppa studier på fenomenen.)

Eller om man så vill, hur skall detta tolkas:
Phloam skrev:...om man ex.vis läser en bok eller ser en film, då kan ju en vetenskaplig diskussion om innehållet bara leda till insikt till en viss gräns - den kan inte omfatta individens totala personliga insikt, som kanske inte ens går att formulera vettigt för andra.

Inte för att det är nåt fel på den vetenskapliga litterära analysen för det, tvärtom..!

Kanske individuella upplevelsen av olika kablar är så pass subtil att den står närmare en "personlig upplevelse" än något som kan diskuteras på vetenskaplig nivå?

Kanske man helt enkelt bör låta den upplevelsen vara just personlig, och låta den vara ifred?

Betyder det att du menar att det är rimligt att HINDRA/MOTVERKA vetenskapliga diskussioner och analyser?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-28 17:29

Harryup skrev:Och om målet var att göra en kabel som färgar ljudet precis som den gör då? Då är det fortfarande en bra kabel utifrån tillverkarens och säkert ur några användares perspektiv.

Jo, men vilka tillverkare säger det? Precis alla jag sett påstår ju tvärtom, att just deras kabel färgar MINDRE.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-10-28 18:19

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Och om målet var att göra en kabel som färgar ljudet precis som den gör då? Då är det fortfarande en bra kabel utifrån tillverkarens och säkert ur några användares perspektiv.

Jo, men vilka tillverkare säger det? Precis alla jag sett påstår ju tvärtom, att just deras kabel färgar MINDRE.

Kanske mindre än sina sämsta försök?
Skämt å sido jag är inte heller intresserad av dyra kablar. Men vad jag menar är att bara för att "dom" påverkar ljudet så behöver dom ju inte vara felkonstruerade. Dom kanske med flit är gjorde men en viss färgning för att stå ut i en jämförelse. Och säkert finns det dom som använder kablar som en viss tonkontroll för att få ett i sitt eget tycke ett neutralare ljud. Och kanske blir det så i vissa anläggningar.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-28 18:25

Harryup skrev:Men vad jag menar är att bara för att "dom" påverkar ljudet så behöver dom ju inte vara felkonstruerade. Dom kanske med flit är gjorde men en viss färgning för att stå ut i en jämförelse.

Så kan det säkert vara, men precis som subjektivisten skriver står det alltid i marknadsföringen att den och den kabeln är neutralast, färgar minst, släpper igenom signalen oskadd eller vad det nu kan vara. Fast det kanske är marknadsföringen som är felkonstruerad. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-10-29 13:12

Jag ser inget skäl till att tro att marknadföringen runt kablar skulle vara mera riktigt än något annat.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-29 14:21

Ja, men det är ju iaf vad dom säger i reklamen. Då är det ännu mer bedrägligt om dom påstår i reklamen att produkten är mindre färgad än en mycket billigare, när det i själva verket färgar MER än den billiga. Fast risken är väl större man inte hör skillnad på dom alls.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-10-29 15:21

Harryup skrev:Jag ser inget skäl till att tro att marknadföringen runt kablar skulle vara mera riktigt än något annat.

Du menar kanske "Jag ser inget skäl till att tro att marknadföringen runt kablar skulle skilja sig från något annat (marknadsföring av vad som helst annat)."?

Ja, det är sant.
Ponera att vi, eller inte just vi utan VVS-folket, är medlemmar på ett VVS-forum. Kopparrör diskuteras. En tillverkare som annonserar koparrör med 100% koppar (404 st 9-or efter kommatecknet) med påstående om mkt bättre flöde, fast det kostar. Ca 75 ggr mera än standardkopparrör med bara 99,999% koppar i. Ingen skulle väl gå och köpa de dyrare rören. Såvida inte kunden explicit önskade sig just dessa*.

Det är faktiskt samma sak inom hifin. Hade ett hififorum befolkats at yrkesfolk så skulle ingen komma på tanken att köpa eller försvara en 25-1000 ggr dyrare kabel än en ändamålsenlig standarddito.

*P.S. Jag antar att på ett VVS-forum kan det också finnas tillverkare av esoteriska koparrör och även detaljhandlare. (motsv på ett hififorum) Så diskussioner kan hetta till. Det kanske finns även användarna som har köpt dessa esoteriska kopparrör...osv...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-10-29 16:15

dimitri skrev:
Harryup skrev:Jag ser inget skäl till att tro att marknadföringen runt kablar skulle vara mera riktigt än något annat.

Du menar kanske "Jag ser inget skäl till att tro att marknadföringen runt kablar skulle skilja sig från något annat (marknadsföring av vad som helst annat)."?

Ja, det är sant.
Ponera att vi, eller inte just vi utan VVS-folket, är medlemmar på ett VVS-forum. Kopparrör diskuteras. En tillverkare som annonserar koparrör med 100% koppar (404 st 9-or efter kommatecknet) med påstående om mkt bättre flöde, fast det kostar. Ca 75 ggr mera än standardkopparrör med bara 99,999% koppar i. Ingen skulle väl gå och köpa de dyrare rören. Såvida inte kunden explicit önskade sig just dessa*.

Det är faktiskt samma sak inom hifin. Hade ett hififorum befolkats at yrkesfolk så skulle ingen komma på tanken att köpa eller försvara en 25-1000 ggr dyrare kabel än en ändamålsenlig standarddito.

*P.S. Jag antar att på ett VVS-forum kan det också finnas tillverkare av esoteriska koparrör och även detaljhandlare. (motsv på ett hififorum) Så diskussioner kan hetta till. Det kanske finns även användarna som har köpt dessa esoteriska kopparrör...osv...

Helt sant.

Detta beror ju på att hifibranchen är sällsynt genomlusad av hokus pokus, placeboprodukter som kablar, samt överprissatta apparater som kostar en tusendel att tillverka.

Lurendrejeri helt enkelt.

(Den enda branch som kanske kommer i närheten är väl parfymbranchen. Det är dock sällsynt med parfymer som kostar 300000:-, det får medges.)

V. H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2007-10-29 16:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-29 16:17

Vilket oväntat svar Richard.

Vill du ha lurendrejeri titta på datorvärlden eller mode samt bilvärlden. Hifi är marginellt i jämförelse.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-10-29 16:20

meanmachine skrev:Vilket oväntat svar Richard.

Vill du ha lurendrejeri titta på datorvärlden eller mode samt bilvärlden. Hifi är marginellt i jämförelse.

Ja, det var ju inte oväntat svar från mig, faktiskt.
Jag försöker ju endast skriva fakta numera, och visst har du rätt i att bilbranchen mfl. luras rejält ibland.

V. H. Richard.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-10-29 16:42

Richard skrev:Helt sant.

Detta beror ju på att hifibranchen är sällsynt genomlusad av hokus pokus, placeboprodukter som kablar, samt överprissatta apparater som kostar en tusendel att tillverka.

Lurendrejeri helt enkelt.
V. H. Richard.

Richard, kul att du håller med mig men det gör du egentligen inte. Jag har inte påstått att tillverkare av esoteriska produkter är lurendrejare per definition, det finns säkert de som tror på sina produkters överlägsna egenskaper.
"Problemet" är konsumenterna. Flera har vaknat med handen i pottan med insikt att ha blivit lurade. Och framför allt arga på sig själva för det är de själva som har lurat sig själva. Det finns ett kuligt inlägg i en annan tråd om när blir man lurad, när man har insett det, eller även innan? Och en gång till: att vara lurad behöver inte betyda att bli lurad av ngn annan, oftast lurar man sig självt.
Det finns faktiskt de som inte har blivit lurade, det är dessa som har råd med extrema utgifter och struntar i teknikaliteterna.
Det är väl i Randitråden jag skriver nu, eller hur?
Jag anser (subjektivt alltså) att en konsument som har köpt en högtalarkabel för 150 000 kr och som med sin lön på 30K måste betala av köpet i 2-5 år, har blivit lurad. ÄVEN om ett guldöra skulle kunna höra skillnad i Randis test. Ty en skillnad innebär inte att den dyra kabeln är bättre. Men även så, om det finns en eller 10 guldöron på Jorden som kan höra skillnad, dvs att kabeln ÄR bättre, så saknar det praktisk betydelse för resten av audiofilerna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-29 16:59

Visst är det oftast så att man lurar sig själv, och det är ofta jag själv blivit arg på... mig själv

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-29 17:39

IngOehman skrev:Betyder det att du menar att det är rimligt att HINDRA/MOTVERKA vetenskapliga diskussioner och analyser?

När argumentationen går från att handla om generella, vtenskapliga fakta till att försöka överbevisa individer om att just deras personliga tolkning/upplevelse är fel, då har man i mitt tycke gått för långt.

Som du säger så är det ju redan uppenbart för alla vetenskapligt inriktade vad som egentligen gäller för kablar; alltså får det hela mer en karaktär av korståg mot en liten grupp som vill förgylla sin tillvaro på ett "icke-vetenskapligt" sätt.

Samt, att lycka inte alltid uppnås genom gemensam vetenskaplig upplysthet, utan att vi också har behov av ett visst mått av eskapism, egensinne, drömmeri.

T.o.m. jag vet tillräckligt om kablar för att inte bli lurad. Men jag vill även ha kvar alternativet att kunna få föreställa mig att det kanske trots allt kan finnas subtila nyanser. Rent vetenskapligt borde man kanske se till nyttan av att testa, och i detta fallet är den rätt liten skulle jag vilja påstå.

Live and let live..!

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-11-01 11:59

Den her tråden har mycket med ord!
Er det ikke en utmaning i Sverige også, på 100.000skr ?
Hvordan gikk det med denne?

---

Jeg tror fremdeles at det ikke er tilfeldig at ting er som de er, ei heller hos Randi.
Ei heller hos Monstercable og ei heller hos Transparent.
Å være adaptiv.

Psykologien bak ting synes jeg er minst like interessant som de tekniske tall.

"Å skulle høre forskjell på to kabler som måler likt" ...
:lol:
Hvem fant på den setningen da.. ?
Det finner jeg VELDIG snurrigt!!!

Jeg har ikke skjønt det slik at kabler, esoteriske da, absolut skal måle best... men låte best.
Men dette er jo ikke tema i Randi's test da!
Der skal bare en kabel låte bedre enn... men det er ikke sikkert at den gjør!
Så da blir det vel å kunne konsekvent velge samme kabel da som er poenget...

Men det som jo er rart for mange, som da kjøper esoterisk kabel, er at man snakker om å høre forskjell på to kabler som skal måle likt...

Man har da altså funnet at Pear Audio og Monstercable sin kabel måler likt da altså... ? Nei? Inte det?

Da har Randis test inget reel verdi ...

Eller har den?

Jag tenkar så snurrigt... ni får ursakta... :wink:

Imperial
Futtig knasbulle.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-01 12:14

Hade det funnits någon substans i alla dessa esoteriska HiFi-produkter som florerar skulle det ju vara fetaste kön utanför Randis kontor med audiofiler som ville testa och sedan kvitera ut kosingen. Men det är det inte. Ingen kö alls. Farmer var tydligen på gång, men insåg*(?) att han skulle gå på pumpen och drog sig ur.

*) Kan ha varit uppgjort med stereophile: När tillräcklig publictitet nåtts, så läggs projektet ned. Reusltat: Fler läsare och ingen skada hos annonsörerna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-11-01 12:32

Ah... Men Randi er expert på at avsløra psykologiskt spel...
Testen skal skapa frykt... hos dom som inte talar sannigen.
Testen gir inget svar, på tekniska saker..

Det skal den hellre inte gjøra.
Dette er psykologi. En øgon øppnare...

De fleste som er interessert at esoterisk kabler bryr seg ikke så mye om målinger. De hører det de hører.
Men Randi tenker at de hører det de blir fortalt...

Dette er det som skal testes...

De tekniske aspekt er ikke det som testes her...
Og da er dette en psykoakkustisk test. Hvor man ønsker eventuelt å få den som testes til å innse saker, om sin hørsel.

Drømmen til Randi er jo at man skal ta til vettet! Er det inte?

Randi driver med avsløringer av psykologisk art... ja?

mvh
Futtig knasbulle.

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-11-01 12:35

Oavsett resultat... Det har gått for lang tid...
Effekten har begynt å avta av ett eventuelt resultat...
Om man finner sannigen. Det blir inte med detta test...

The scare has passed, Halloween is over kan man godt si..

Trick or treat anyone... :roll:

mvh
Futtig knasbulle.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-01 13:42

Imperial skrev:Testen gir inget svar, på tekniska saker..

Det finnes ingen tekniske spørsmål som trenger noe svar. Hva og hvordan som innvirker er kjent siden lenge. Sevl om HiFi-tidsskrifterne prøver (med godt resultat) til å få folk å tro noe annet...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-01 13:47

Imperial skrev:
De fleste som er interessert at esoterisk kabler bryr seg ikke så mye om målinger. De hører det de hører.

De hører det de hører kun i åpne test. I ett ABX-test forsvinner forskjellingen (er det rett: forskjellingen - skillnad på svensk?).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-01 13:48

Max_Headroom skrev: (er det rett: forskjellingen - skillnad på svensk?).
Ja
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-01 14:20

Max_Headroom skrev:Hade det funnits någon substans i alla dessa esoteriska HiFi-produkter som florerar skulle det ju vara fetaste kön utanför Randis kontor med audiofiler som ville testa och sedan kvitera ut kosingen. Men det är det inte. Ingen kö alls.

EXAKT! Om något så borde detta ge en tankeställare åt folk.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-01 14:21

subjektivisten skrev:
Max_Headroom skrev:Hade det funnits någon substans i alla dessa esoteriska HiFi-produkter som florerar skulle det ju vara fetaste kön utanför Randis kontor med audiofiler som ville testa och sedan kvitera ut kosingen. Men det är det inte. Ingen kö alls.

EXAKT! Om något så borde detta ge en tankeställare åt folk.

Tvärtom, kreti och pleti göre sig icke besvär hos Randi! Endast kända debattörer eller mediapersoner får göra anspråk på miljonen, vilket även klargjorts tidigare i tråden!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-01 22:48

Det var ju faktiskt Randi som backade ur. Grundfrågan var om man kunde höra skillnad mellan en basic högtalarkabel och en dyrkabel.

Fermer erbjöd sig att ställa upp med Tara Labs dyra referenskabel och testa den mot Randis billiga Monsterkabel.

Randi avböjde detta test på inrådan av sina rådgivare. Det säger mig en hel del, d.v.s. att de insåg att de skulle mista sin miljon.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2007-11-01 23:21

Chris_Lymme skrev:Det var ju faktiskt Randi som backade ur. Grundfrågan var om man kunde höra skillnad mellan en basic högtalarkabel och en dyrkabel.

Fermer erbjöd sig att ställa upp med Tara Labs dyra referenskabel och testa den mot Randis billiga Monsterkabel.

Randi avböjde detta test på inrådan av sina rådgivare. Det säger mig en hel del, d.v.s. att de insåg att de skulle mista sin miljon.
Var har du fått den informationen ifrån? Fermer har blivit erbjuden att använda sina referenskablar alternativt några pissdyra transparentkablar.

Om det faktiskt är så att Randi blev avrådd från några specifika kablar av sina rådgivare, så skulle väl det enbart tyda på att de föreslagna kablarna färgade för mycket. Något som ÄR mätbart!

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-01 23:53

Pröva Google. Funkar för kreti och pleti.

Fremer offered possibilities for the test, one of which included an offer for Fremer to use his own $15,000 Tara Labs cables for the testing. Randi said he would pose those possibilities to his advisors. But Randi says his advisors later ruled against that idea.

http://gizmodo.com/gadgets/exclusive-in ... 315250.php
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-02 00:00

Chris_Lymme skrev:Pröva Google. Funkar för kreti och pleti.

Fremer offered possibilities for the test, one of which included an offer for Fremer to use his own $15,000 Tara Labs cables for the testing. Randi said he would pose those possibilities to his advisors. But Randi says his advisors later ruled against that idea.

http://gizmodo.com/gadgets/exclusive-in ... 315250.php

8O 8O 8O 8O 8O

Hur skall försvararna nu ta sig ur detta. 8)

Lymmel :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-02 00:33

subjektivisten skrev:Ja, men det är ju iaf vad dom säger i reklamen. Då är det ännu mer bedrägligt om dom påstår i reklamen att produkten är mindre färgad än en mycket billigare, när det i själva verket färgar MER än den billiga. Fast risken är väl större man inte hör skillnad på dom alls.

Men på HiFi-klubbens hemsida har de ju beskrivit noga just hur och på vilket sätt varje kabel färgar ljudet.
Ärligt och härligt. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi