Hur berättar man om dålig mastring för en musikhandlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-02 20:37

Bill50x skrev:
Keba skrev:Men men, dumma mig som går tillbaka och klagar. :( Jag kanske missförstår, men får en känsla av att fler av er tycker att man som konsument ska betala och vara tyst sen. Jag håller inte med om det.

Nä, man ska inte låta bli att klaga när något är fel. Du gjorde helt rätt. Frågan handlar mer om vad man kan kräva som konsument. Vi som jämför olika pressningar och utgåvor är förmodligen långt utanför den gemene mannens krav på produkten. Frågan är hur långt butikens ansvar sträcker sig. Minimikravet är retur vid felaktig produkt. Frågan är då vad "felaktig" är. Som god service tycker jag nog rent allmänt att en butik ska ta tillbaka en vara så länge den är i nyskick och går att sälja vidare. OnOff har ju tex 30 dagars returrätt så länge man lämnar tillbaka i originalemballage. Det kallar jag god service men det är inget krav från min sida (eller lagligt).

/ B
Du gjorde helt rätt Keba!

Men det var handlarens godtycke som gjorde att han tog tillbaka den, eftersom det hade varit svårt att hävda sin rätt med hänvisning till ett samtal ingen annan hört.

Nåväl, bara för att klargöra att man absolut skall kämpa för hög ljudkvalité håller jag med alla som anser att produkten i sig är ändrad (om det inte nämns på fodralet) utan förespegling och att handlaren då på kunds krav borde reklamera till skivbolaget.

Ett jävla oskick är det!

Men det gäller att veta vilka gurkor man köper.

Keba

Inläggav Keba » 2007-11-02 21:32

Ok, tack för medhåll!
Nu avnjuter jag en av de andra fem skivor jag också köpte där. La traviata, decca-inspelning från ~62 med Sutherland m.fl.. Djup, bredd, dynamik och klang. Härliga röster och fantastisk musik, rekommenderas! Keba njuter 8) Nu ska jag tänka på vilken sherry jag ska skaffa till morgondagens soppa.
Skön kväll allesammans!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-11-02 21:37

Trevlig helg själv - och lycka till med sherryinköpet på Alla helgons dag! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Keba

Inläggav Keba » 2007-11-02 21:49

Hmm... Planering av inköp *är* verkligen inte min grej.. Jag får justera dryckesplanen lite :) Tur att lagret inte är heltomt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-02 22:48

Svante skrev:Det hjälper ju inte. Hur ofta står det på nerladdade saker vilken utgåva det är?

Det beror på vart man laddar ner ifrån. Oink var bra för det stod det oftast vilken version det var, och hur man hade rippat den.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-03 21:30

Det har alltid funnits inspelningar med bättre ljud och inspelningar med sämre ljud. Som audiofil får man hålla reda på vilket. Chansen att en utomstående ska nicka instämmande när man vill lämna tillbaka en skiva på grund av bristfällig mastering är närmast obefintlig.

En gång lämnade jag tillbaka en CD som hade sjuklig höga brusnivåer men det var hörbart så det blev inget trubbel.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2007-11-06 10:51

PekkaJohansson skrev:
Första utgåvan av "Jazz på svenska", med "Jazz på ryska" på samma cd, kom 1988 och den andra 1994.
Pekka

Hej!
Föreligger det någon skillnad på utgåva från 1988 och 1994??
Jag har 1988 utgåvan och visst brusar det en del men det gör inget. Jag gillar ofta inte när man tvättar bort brus. Ännu värre är när man läger på eko och annan rumsinfo till gamla inspelningar. Fy!
/Shaft

Föregående

Återgå till Generellt om hifi