Hur koppla ledarna

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-21 11:39

JockScott skrev:RogerGustavsson: Om det är CE-märkning du efterfrågar så visst har den stämplat CE-märke klart och tydligt. En bra stömkabel knappast sämre men säkert bättre än många andra.

Nja, CE-märkningen säger inte allt. Elsäkerhetsföreskrifterna är mera komplicerade än så. Du får t.ex. inte använda stela kablar som EKK eller EKLK som "sladdställ". Man får heller inte dra vad som helst i VP-rör etc.

Definiera gärna om vad en "bra" strömkabel är för något...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-10-21 12:43

Ett litet tips:

Se till så skyddsjord (gul/grön) ledaren är lite längre i kontakterna än dom andra ledarna. Detta för att om kabeln dras ut ur kontakten och lossnar, så skall skyddsjord lossa sist.

//Michael

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-10-21 13:34

Definiera gärna om vad en "bra" strömkabel är för något...

Behövs egentligen inte då det inte har något som helst med frågeställningen att göra. Men vad tycker du (frågetecken)

Denna är iaf rejält skärmad med järn samt teflon, som någon tidigare sagt även i denna tråd används då ställs lite högre krav på slitstyrka (samt även skärming) lite dyrare men ofta anses bättre. Slutsumman för dessa kablar är ändå mycket prisvärt för mig. De har rena kopparledare som vanligt.

Med dessa faktorer kan man dra slutsatser att det är en bra strömkabel, har du någt att invända varför det skulle bli sämre av detta eller.

Man kan vrida och vända på faktorer att de passar in i sitt synsätt men rena fakta kan man också komma rätt långt med ibland.

Mich: Tack, har för mig jag läst detta tidigare nånannanstans.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2007-10-21 14:10

Med dom faktorerna så ser jag inget som skulle göra kabeln sämre...inte bättre heller, dock lite onödigt med fler än 3 ledare. Men det klart man får vara onödig om man vill. Koppla hur du vill, bara du gör det rätt :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-22 04:53

RogerGustavsson skrev:Är JockScott-kabeln godkänd för bruk i elnätet? Teflon eller PVC, är det någon som har kunnat höra skillnad i något blindtest? Teflon är dyrt och används ibland när det ställs stora mekaniska krav. När något är dyrt tillskrivs det gärna alla möjliga goda ting.... Elnätets svagheter tror jag man hittar på andra ställen än i ett sladdställ. Öppna gärna säkringscentralen och ta en titt! Kontakterna i vårt vanliga hemmanät är ju heller inga underverk. Där man ansluter större laster ser man ganska snabbt spår från värmeutveckling, kontakten kniper inte tillräckligt hårt helt enkelt. Fasta anslutningar är bättre och i en audioanläggning kan man utesluta mängder med glappande kontaktdon. Lösa sladdställ är ju ett exempel där ena änden kan göras fast i apparaten och då har man slopat ett antal övergångar av kanske tveksam stabilitet.

I själva verket finns det i mer än 9 fall av 10 en värre källa till störningar in i hifi-apparaterna än både nätsladdens eller övriga kraftinstallationens kontakteringar, HF överlagrad elnätet, radioinstrålning eller fan och hans berömda moster.

Nämligen själva 230 V-spänningen och de hemskheter som uppstår när den antingen likriktas och glättas, eller switchomvandlas till de lågspändare varianter man använder inuti apparaterna.

Det finns dock en högeffektiv lösning på problemet: Att helt frankt dra ur själva nätsladden antingen ur väggkontakten eller ur apparaten! Då upphör störningarna omedelbart och man kan njuta av en störningsfri tillvaro. :P

Den viktigaste apparaten att störsanera på detta vis om man vill säkerställa en maximalt störfri tillvaro, är effektförstärkaren.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-10-22 08:19

Fast Ingvar... Är det inte lite svårt att lyssna på musik genom sin anläggning
om man kapar strömmen till apparaterna? :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-10-28 21:37

En tilläggsfråga.

Vilken av sidorna är vanligtvis nolla alt. fas om man kollar rakt ner i kontakten med pinnarna ifrån en? (och kabelsidan mot en)

Antog att det skulle vara märkningar (symboler) i kontakten för nolla/fas men ser inget sådant.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-10-28 22:36

JockScott skrev:En tilläggsfråga.

Vilken av sidorna är vanligtvis nolla alt. fas om man kollar rakt ner i kontakten med pinnarna ifrån en? (och kabelsidan mot en)

Antog att det skulle vara märkningar (symboler) i kontakten för nolla/fas men ser inget sådant.

Det spelar ingen roll då stickkontakten kan roteras 360 grader i uttaget. Märk upp sidan på proppen med lite färg så du vet var fasen sitter. Gör likadant med uttaget. :)

Mvh// Matte.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-28 22:44

JockScott skrev:En tilläggsfråga.

Det finns ingen sådan märkning på utsidan av uttagen i Sverige. Om den sitter till vänster eller höger är nog 50/50, skulle jag tro. Kolla med en fasprovare om du vill veta. Om du inte vill veta komer det nog att låta bra ändå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-10-28 23:08

Nu var det ju hur jag ska koppla ledarna, och då gäller det alltså insidan av kontakten. Det spelar kanske mindre roll, och man sätter bara märkning med ex. röd lapp hur man gjort. Gäller det något specifikt i appratkontakten?

Kollade just apparatkontakten, den har märkningar L, N och en symbol jag skulle tro är jord (mitten)om jag ej kommer ihåg fel. N=nolla, L=Fas?

Självklart kommer det låta bra, men jag vill inte elda upp något.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-11-02 12:17

JockScott skrev:
Denna är iaf rejält skärmad med järn samt teflon

Inte är den väl skärmad med järn??

Mvh

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-02 12:27

Fast Ingvar... Är det inte lite svårt att lyssna på musik genom sin anläggning
om man kapar strömmen till apparaterna?

Inte på mitt Monster, kondensatorpaketet och blyackarna gör att det spelar en bra stund efter att man dragit ur nätsladden.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-11-02 13:22

Hur gjorde du?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-02 13:39

Wolfie skrev:Fast Ingvar... Är det inte lite svårt att lyssna på musik genom sin anläggning
om man kapar strömmen till apparaterna? :lol:

Jo; det går förstås inte, men vad jag beskrev var ju bara hur man bär sig åt för att slippa störningar.

Poängen med det jag skrev var bara att visa att den som bryr sig om störningsfrihet så till den milda grad att iden att använda en skärmad nätkabel kommer upp, nog inte kan lyssna på musik i anläggningen överhuvudtaget :? eftersom de resterande störningarna (de som uppstår inuti apparaten på grund av likrikning m.m.) är så mycket större. :(

Den som har en apparat med så stor kondensatorbank att apparaten kan avlyssnas en signifikant stund efter att man dragit pluggen, kan själv undersöka saken, genom att lyssna och tycka! :P

Är apparaten välkonstruerad låter den nog lika bra även innan man drog pluggen, och gör den det inte - så spelar nog inte en skärmad nätkabel någon strörre roll ändå...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-02 23:23, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-02 18:16

JockScott skrev:Nu var det ju hur jag ska koppla ledarna, och då gäller det alltså insidan av kontakten. Det spelar kanske mindre roll, och man sätter bara märkning med ex. röd lapp hur man gjort. Gäller det något specifikt i appratkontakten?

Mja, en lapp inuti kontakten kan inte ersätta riktig användning av färgerna. Tänk dig tex att kontakten går sönder, och att någon ska byta den. Sannolikheten är stor att man klipper av sladden och sätter dit en ny. Då får man aldrig se lappen och om du har använt gulgrön* till fas så kommer apparaten att bli strömförande.

*Vilket du förstås aldrig skulle göra, det är bara för att illustrera att det kan bli fel även med en "tydlig" märkning och att det finns en väldigt bra anledning till att följa de färgkoder som finns.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-02 22:57

N=nolla, L=Fas?

Ja, det stämmer.

JockScott: Nu var det ju hur jag ska koppla ledarna, och då gäller det alltså insidan av kontakten. Det spelar kanske mindre roll, och man sätter bara märkning med ex. röd lapp hur man gjort. Gäller det något specifikt i appratkontakten?

Svante: Mja, en lapp inuti kontakten kan inte ersätta riktig användning av färgerna.

Jag tror att JockScott menade att han ville märka kontakten på utsidan så att han vet vilket stift som är fas. Det kan ju vara intressant om man även märker upp sina vägguttag med vilket hål som är fas och vill kunna vända kontakterna för att få minsta potentialskillnader i apparat-chassin för att reducera brumm/jordloopar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-02 23:04

Det smidigaste är ju att vända alla uttagen så att fasen är på höger sida jämt. Enkelt genom att använda RÄTT färger och koppla på RÄTT ställe i kontakterna.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-03 01:02

Svante skrev:
JockScott skrev:Nu var det ju hur jag ska koppla ledarna, och då gäller det alltså insidan av kontakten. Det spelar kanske mindre roll, och man sätter bara märkning med ex. röd lapp hur man gjort. Gäller det något specifikt i appratkontakten?

Mja, en lapp inuti kontakten kan inte ersätta riktig användning av färgerna. Tänk dig tex att kontakten går sönder, och att någon ska byta den. Sannolikheten är stor att man klipper av sladden och sätter dit en ny. Då får man aldrig se lappen och om du har använt gulgrön* till fas så kommer apparaten att bli strömförande.

*Vilket du förstås aldrig skulle göra, det är bara för att illustrera att det kan bli fel även med en "tydlig" märkning och att det finns en väldigt bra anledning till att följa de färgkoder som finns.

Svante: Det är som Silvervarg säger, märka på utsidan vilken sida fasen sitter på. Sedan har nätlisten rödmarkeringar vilken sida som har fasen, och den indikerar då den har fas från väggen...

Men sedan finns det ju olika kopplingar innanför apparaten så man måste antagligen kolla ändå att det är rätt fas på varje apparat.

Nu har jag kopplat så i apparatkontakten att fas sitter i vänster sida om man kollar in i den som ett V, eller på höger om man ser på den uppifrån och den väg den går in i apparaten. Läste nånstans att det är standardkoppling!?

Så här blir det iaf, ingen kabel är helt klar så tar väl kanske bildr av resulteten senare.

Kabeln med röd krympslang är de tre tunnare jordledarna sammankopplad, den med svart är järnskärmen, järnskärmen endast inkopplad i apparatkontakt:

Bild

Bild
[/quote]

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-11-03 09:34

:P Tjusigt! Ser ut som du kopplat enligt alla konstens regler. Har du jordade uttag så finns det väl iofs en teoretisk vinst i att ansluta skärmen i båda ändarna.

Har du jämfört med standardsladden?

Hur?

Blev det skillnad?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-03 10:26

lasselite skrev::P Tjusigt! Ser ut som du kopplat enligt alla konstens regler. Har du jordade uttag så finns det väl iofs en teoretisk vinst i att ansluta skärmen i båda ändarna.

Har du jämfört med standardsladden?

Hur?

Blev det skillnad?

Har jordade uttag, men de flesta jag läst anser att det räcker med ansluta i ena änden!?

Länge sedan jag hade standardkabel då jag haft olika köpeskablar i varierande prisklasser (upp till ett par tusen st) Men har ej jämfört med något då jag inte har någon helt klar och provat ännu.

Och det kommer inte bli blindtest 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-03 10:47

Vad är argumentet för att koppla in jordflätan?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-03 11:22

Kaffekoppen skrev:Vad är argumentet för att koppla in jordflätan?

Det finns väl två, det ena att det i varje fall inte försämrar skärmningen av HF-skräp som kan leta sig in i apparaten. Det andra, som väl är vanligare i installationssammanhang är att skärmen fungerar som skydd vid mekanisk skada på kabeln. Om en grävskopa gräver sig igenom en markförlagd kabel med skärm så kommer skopan, om den kommer i kontakt med fasen, nästan säkert att också vara i kontakt med skärmen dvs skyddsjord. Skopan blir då inte spänningsförande. Samma sak gäller inomhus om man spikar igenom kabeln etc.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-03 11:36

Precis, utan den inkopplad är jordfelsbrytaren verkningslös åtminstone i andemeningen att man kan komma åt fasen utan att garanterat få strömmen bruten först. Med enkom jordledning inkopplad finns alltså möjlighet att detta kan ske. Med jordfläta inkopplad bryts alltid strömmen. Säkrare.

Jordfläta skall således inkopplas av ren självbevarelsedrift. Finns ju ingen anledning att inte koppla in den om den finns. Det måste den också göras om kabeln dras i mark eller vägg utan mekanisk skyddsanordning, ie rör eller plastslang.

Vi pratar starkström och inte signalkablar här.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-03 11:51

Kaffekoppen skrev:Precis, utan den inkopplad är jordfelsbrytaren verkningslös åtminstone i andemeningen att man kan komma åt fasen utan att garanterat få strömmen bruten först.

Håller med om allt det andra, men bara lite om det här. Alltså, utan jordfelsbrytare kommer en skyddsstrumpa att se till att säkringen går vid tex genomgrävning. En jordfelsbrytare löser ut även utan skärm om man kommer åt fasen. Det bildas ju då en obalans mellan ström "ut" i fasen och det som kommer tillbaka i nollan pga krypströmmen genom kroppen. Detta känner jordfelsbrytaren av och bryter strömmen. Jordfelsbrytaren är alltså inte verkningslös utan skärmade kablar.

Att ha både jordfelsbrytare och skärm är liksom som att ha både hängslen och livrem.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-03 11:54

Kaffekoppen skrev:Precis, utan den inkopplad är jordfelsbrytaren verkningslös åtminstone i andemeningen att man kan komma åt fasen utan att garanterat få strömmen bruten först.

Fast vitsen med jordfelsbrytare* är ju att den skall bryta vid en ström från fas till skyddsjord som är mindre än den man dör av. Alltså: även om man inte har någon skärm som är jordad och kortsluter så går jordfelsbrytaren in och bryter om man kommer i kontakt med fasen och ström flyter genom dig ner till jord (golv, element eler liknande).

*Jordfelsbrytaren jämför strömmen ut i fasen med den som kommer tillbaka i nollan, skiljer de sig mer än ett visst värde måste någon ström tagit någon annan väg (genom någon människa t.ex.) och brytaren bryter.

(man skall dock inte lita på jordfelsbrytare, jag hade en i en gammal lägenhet som måste varit felinkopplad. Den funkade bra med självtestknappen men man kunde dra massor med ström från fas till skyddsjord utan att den löste ut....)

edit: svante är snabb, eller så är jag långsam.... :)
Senast redigerad av norman 2007-11-03 11:55, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-03 11:54

hmmm... känner inte jordfelsbrytaren av skillnaden mellan nolla och jord?

Jag menar, det är fullt möjligt att med ett enkelt genidrag installera 380V i vägguttagen utan att jordfelsbrytare löser ut. Man kopplar helt enkelt 2 faser till uttagen istället för fas och nolla. Jordfelsbrytaren löser inte ut eftersom det inte är någon konstig potentialskillnad mellan nolla och jord.. ?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-11-03 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-03 11:58

Kaffekoppen skrev:hmmm... känner inte jordfelsbrytaren av skillnaden mellan nolla och jord?

Nej, enda sladdarna man kopplar in i en jordfelsbrytare är fas och nolla. Det fiffiga med det är att så fort strömmen tar någon annan väg så bryter den.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-03 12:00

norman skrev:
Kaffekoppen skrev:hmmm... känner inte jordfelsbrytaren av skillnaden mellan nolla och jord?

Nej, enda sladdarna man kopplar in i en jordfelsbrytare är fas och nolla. Det fiffiga med det är att så fort strömmen tar någon annan väg så bryter den.

Just det, det är sant.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-03 13:09

1:a kabeln klar:

Bild

Bild

Bild

Nån som vill köpa, endast 1995:-/st! 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad