Jag skulle behöva lite hjälp tack.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Citgho

Jag skulle behöva lite hjälp tack.

Inläggav Citgho » 2004-07-16 07:43

Jag börjar bli förbaskat less nu och snart skrotar jag gaincloneprojektet, det vill ju aldrig fungera..
Varför får jag runt 30V på utgången på min gainclone?? Det ska ju fungera vid det här laget, jag har inte glömt nån komponent vad jag vet och nätdelen ska fungera som den ska, så nu behöver jag hjälp! Vad kan vara galet och hur åtgärdar man det??

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-16 11:15

Schema? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-16 18:30

Foto? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-16 19:03

kolla:

1. Mät matningen på kretsens anslutningspinnar.

2. Mät resistans från +ingång till jord (glömt pulldown-motstånd?)

3. Mät resistans mellan utgång och -ingång

8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2004-07-16 20:56

bildBild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-16 22:09

Ser OK ut tycker jag. Den där röda kondingen sitter väl bara mellan V+ och V- och har inget med utgången att göra, hoppas jag. Om du mäter spänningarna på var och en av ICns pinnar hur stora är de? Vad har du gjort med de andra pinnarna (NC)? Är kapseln isolerad från kylflänsen? Du har väl inte förväxlat plus- och minusingångarna (pinne 7 och 8)?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2004-07-16 22:54

Efter lite mätningar med hjälp av Tank så kom vi fram till att det inte borde varait nått fel nånstans, utan bara en väldigt hög gain*hög insignal

Gud va dum jag känner mig nu :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-16 22:58

Ehh... Och det var 30V DC ut? Spelar det nu?

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2004-07-16 23:10

vet inte än, får kolla imorrn tidigast om det spelar. men tills dess får vi hoppas :lol:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-07-16 23:46

Tycker det är märkligt med en 100k pot på ingången.....?
Kretsen är en inverterad koppling och för att LM3875 ska vara stabil måste det vara minst 10 ggr förstärkning. Förstärkningen på kretsen kommer att gå klart under 10 om poten står runt mitten.
Tänker jag fel lr...? Högsta tillåtna inimpedans borde vara under 12kohm. Kan det vara detta som är problemet?
Kolla om felet försvinner när volympot står i min läge.

Motståndet mellan pinne 7 och jord är väl rätt anslutet (borde egentligen vara strax under 10k för minsta offset).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-17 00:02

skrutten skrev:Tycker det är märkligt med en 100k pot på ingången.....?
Kretsen är en inverterad koppling och för att LM3875 ska vara stabil måste det vara minst 10 ggr förstärkning. Förstärkningen på kretsen kommer att gå klart under 10 om poten står runt mitten.
Tänker jag fel lr...? Högsta tillåtna inimpedans borde vara under 12kohm. Kan det vara detta som är problemet?
Kolla om felet försvinner när volympot står i min läge.

Motståndet mellan pinne 7 och jord är väl rätt anslutet (borde egentligen vara strax under 10k för minsta offset).

Riktigt! Förstärkningen blir för låg. Nu verkade det som om det var DC på utgången, och inte självsvängning som var problemet, men det här måste definitivt åtgärdas. Med en 10k-pot, kanske?
Men motståndet på plusingången ska vara 220k, dvs samma som DC kan ta vägen in i minusingången. 10k-motståndet är AC-kopplat.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-17 00:15

nja nu ska vi tänka efter här... :wink: man får ta hänsyn till om kopplingen är inverterad eller inte när man bedömer stabiliteten. En förstärkare som klarar -1 i förstärkning behöver inte klara +1 i förstärkning. Det senare är svårare ur stabilitetshänseende.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-17 00:29

Jajustdet, den klarar alltid 1 mindre i inverterande koppling. Förstärkningen i icke-inverterande koppling är ju 1+R1/R2, medans den är R1/R2 för den inverterande. Man får förmoda att det betyder att om National lovar stabilitet vid förstärkning 10 så gäller det båda kopplingarna. Egentligen klarar den då förstärkning 9 i den inverterande kopplingen.
Kopplingarna är ju egentligen lika, skillnaden är ju bara var man sätter in insignalen, och insignalen har ju ingen betydelse för stabiliteten. Ersätt insignalen med en nollvolts spänningsgenerator, dvs en kortslutning, så syns likheten.

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-17 15:30

1000 uF? Om viloströmmen är cirka 50 mA kommer ripplet att vara i cirka 500 mV! 8O Öka till minst 4700 uF och sen kan det nog vara bra att reducera alla resistanser med en faktor 10, så att det inte brusar så mycket. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-17 15:35

Morello skrev:reducera alla resistanser med en faktor 10, så att det inte brusar så mycket. 8)

Fast då kan man inte köra med 10-k pot på ingången av samma anledning som en 100k-pot är dum nu. Det verkar inte helt bra med obuffrad inverterande koppling, om förstärkaren inte är stabil vid förstärkning 1. Jag menar, det ska ju inte börja självsvänga bara för att man drar ur insignalskontakten eller vrider på volymen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-17 15:45

Jag antar att man valt en inverterande koppling för att kretsen uppvisar common-mode-dist(som ofta är ett överdrivet problem), men hur stor är skillnaden?
-Innehar F-skattsedel-

Återgå till DIY-forum