Hjälp med förstärkare och cd-spelar köp?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
filip

Hjälp med förstärkare och cd-spelar köp?

Inläggav filip » 2004-06-09 11:41

Hej nu hade jag tänkt mig att köpa en ny förstärkare och en cd-spelare. Jag har kollat runt lite och hittat dom här 3 alternativen:

Yamaha AX-596 och Yamaha CDX-596
eller
Harman/kardon HK670 och Harman/kardon HD755
eller
NAD C320BEE och NAD C521BEE

Vilket av dom skulle ni rekommendera och varför?
Finns det några andra bra alternativ i ungefär samma pris klass?

Tack på förhand.
FJ

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-09 21:37

Jag rekommenderar inte, Harman/Kardon produkterna. De är helt enkelt dåliga produkter. Har ägt förstärkaren som du nämner i ett år och en liknande CD, en modell tidigare tror jag: HD750. Knappar och volymkontrollen fungerade dåligt på de här apparaterna.

Pluppar när man byter ingång på förstärkaren. Konstant brum ur högtalarna och från trafon. Smäller vid på/avslag. Volymen var dålig balans i ända upp på ganska högt volympådrag och det är svårt att ställa in bra volym från fjärren. Förstärkaren hängde sig en gång och en eftermiddag när jag kom hem stod volymen på kl. 10 över 8O (utan musik på som tur var). CD-spelaren har en del buggar i systemet, skippar gärna två ggr från fjärren mm. CD-spelaren visslade och tog inte alla skivor, släden smälls igen när man stänger den. Andra rena användarvänlighetsmissar.

Riktig amerikansk kvalitet helt enkelt. :wink:

Jag bytte CD:n med en gång till en Yamaha CDX596, förstärkaren behöll jag i ett år men jag ledsnade på den också. Det var helt enkelt för irriterande att använda den.

Yamahan är jag väldigt nöjd med, den är snabb och logisk att använda och ljudet är det inget fel på heller. Har en uppfattning om att Yamaha gör väldigt vettiga apparater. Samma gäller Denon.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-07-16 16:21

I det läget skulle jag satsa på NAD-grejorna, alla gånger! Har inte sett en enda dålig recension av dessa grejer, och själv känner jag en massa folk som har gamla "instegsmodeller" av NAD som dom fortfarande är nöjda med och som funkar kanon. Mycket ljud för pengarna helt enkelt.

När det gäller HK tror jag stärkaren är bra men cd-spelaren är jag skeptisk till. Yamaha färgar, sin tradition trogen, onekligen ljudet mer än andra budgetprylar, så det är väl en smaksak vad man tycker om deras grejer.

Annars när det gäller billig förstärkare/cd: Glöm inte ta en lyssning på Cambridge Azur-serien. Dom är väl något dyrare än NADs billigaste men dom ska vara riktigt bra för pengarna (har dock ej själv lyssnat). Lite snyggare än NAD att titta på oickså kan man kanske tycka. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-16 19:32

NAD-grejorna "solklart". H/K-stärkaren är helt ok, men H/K och mekanik är ingen höjdare. Yamaha är lite livlöst och stykelöst i sällskapet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-17 10:20

Nu måste jag absolut protestera, att kalla H/K för dåliga vittnar
om dålig självkännedom, har haft en H/K 670 men bytte mot en
cd-spelare vilket jag ångrar, skulle välja H/K 670 före de andra alla
dagar i veckan, tveklöst. NAD har jag också haft, platt o tråkigt.

Har just nu en H/K cd 7725, och säga att de har dålig mekansim saknar motstycke, inget fel på denna maskin, en av de bättre jag har haft.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-18 00:40

Larsho: De två exemplar av HK670 har enligt mig haft de fel som jag påstår. Jag kommenterade inget om ljudet. Antingen har du lägre krav på kvalitet (tex hur linjär poten är på låga till medelhöga volymer eller plupp i ingångsväljaren) än jag eller så hade ditt exemplar inte de brister som mina 2 hade.

När det gäller CD-spelaren så känner jag inte till din modell, det kan naturligtvis hända att den inte har samma brister som HD750.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-18 09:59

NAD har jag också haft, platt o tråkigt

Ingen NAD-produkt jag hört (och det är väldigt många genom åren) har låtit "platt och tråkigt".. 8O

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-18 10:14

Jodå NAD 216 tex, mkt kraft men total utan inlevelse (platt & tråkigt) möjligt att nyare modellet är ngt bättre men jag var inte
heller imponerad av Silverlinemodellerna

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-18 11:24

NAD 216/214 (identiska bortsett från bestyckning i utgångssteg samt nätdel) har jag lyssnat på flertalet gånger och jämfört med andra steg. 216 låter svagt distorderat i diskantregistret således att musiken låter överdrivet ljust och spretigt. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-18 11:49

NAD 216 har jag oxå hört vid ett flertal tillfällen, bl.a. tillsammans med B&W 801 Matrix... Lät/låter mkt bra för små pengar... Nad S200 har vissa kvaliteter men oxå ett alltför påstridigt diskantljud (för min smak), varför detta är det sämsta NAD-steg jag hört. Dock låter det allt annat än platt...

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-18 12:10

Enligt min smak låter de platta i ljudet i alla fall, och det hoppas
jag att jag får tycka :?:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-18 12:13

Enligt min smak låter de platta i ljudet i alla
fall och det hoppas jag att jag får tycka

Visst...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-18 12:15

Larsho skrev:Enligt min smak låter de platta i ljudet i alla fall, och det hoppas
jag att jag får tycka :?:

Jag tycker att frontpanelen på 216 är röd, får jag tycka det? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-18 12:20

Självklart Morello, jag hindrar dig inte från att tycka så :)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-07-19 18:33

Jag säger som så här: Det fanns en magisk generation NAD-stärkare i början av nittiotalet (3020i, 3240 PE, 3100). Det var efter att ha hört dessa hemma hos kompisar och kompisars farsor som jag började bli intresserad av hifi. Dom lät absolut inte "platta", utan utmärkte sig snarare med ett dynamiskt och varmt, nästan rörliknande ljud. Fantastiska tillsammans med dåtidens Snell t.ex. Så jag skaffade en 3020i för en dryg tusing (vad får man nytt för dessa pengar idag?) som jag behöll i många år och var jäkligt nöjd med.

Sedan har jag hört nyare modeller och div för-/slutsteg under åren men inte blivit lika imponerad. Det har dock aldrig varit i närheten av dåligt med tanke på de låga priserna. Den senaste generationen tror jag dock mycket på med tanke på allt beröm från pressen (bortsett från Hifi & Musik som bara gillar tyska och svenska märken :wink: ).

Står fast vid mitt påstående: Vill man ha en bra ny budgetkombo idag så är det NAD och Cambridge man ska kolla in.

Återgå till Köpråd