Går det att få till ett MTM-bygge?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

matson

Går det att få till ett MTM-bygge?

Inläggav matson » 2004-07-15 09:50

Håller på och funderar kring en d´appolito konfigurerad högtalare och har lite funderingar......

Vid delningen mellan diskant och mellanregister så är det omöjligt att få elementen att sitta tillräckligt tätt. I den gamla byggbeskrivningen till dom första LTS-högtalarna skrev Öhman något om "fiffiga genvägar" angående detta och jag undrar om någon vet vilka som kan tänkas avses?

Mvh

matson

Inläggav matson » 2004-07-16 09:28

Nähä, det går tydligen inte..... :)

I varje fall hade jag tänkt att prova och elementen som används är små(den där Vifa-diskanten med avskuren frontplatta och 3-tums Tangbandare) i den översta delningen.

Om jag trycker ihop detta maximalt så får jag ett avstånd mellan Tangbandarna på ca 14 cm - CC.
Detta skulle kräva en delning vid ca 1200 Hz och det är inte möjligt med den diskanten(eller någon annan diskant jag känner till).

Säg att jag bygger på detta vis men delar vid 2 kHz. Vad händer då?

Hmm, krångligt det här......

(Målsättningen med projektet är inte att bygga den slutgiltiga högtalaren utan snarare ett "se och lära projekt")

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-16 13:02

Jag har byggt en MTM, du kommer säkert att lära dig en hel del. :wink: Jag tycker att MTM har ett inbyggt problem med själva spridningsmönstret som helt enkelt gör att det låter sämre. Det reflekterade ljudet stämmer liksom inte överrens med direktljudet.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-07-17 10:31

Hej Matson!

Det som antagligen händer är att du får lober i vertikalspridningen om du inte kan använda låg delning med tillräckligt litet avstånd.

De däringa genvägarna IÖ skrev om står ju i ett tillägg till den första LTS-högtalaren och det har du väl? :)
Annars är väl även LTS-högtalaren i D'Appolitoform en litem kompromiss map ovanstående. Du kan nog lugnt prova lite, kanske simulera spridningen innan du bygger?

matson

Inläggav matson » 2004-07-25 15:09

Tjena markih!

Nej, jag har bara särtrycket(från Hifikit) och där står inget specifikt utan det nämns i förbifarten att det finns genvägar.

Att loberna uppstår är jag med på vid användning av "vanliga" element. (Man skulle ju kunna använda en bredbandare som diskant och sen fylla på med 2 st 6,5"-are)

Det är ju inte utan att man undrar hur Inos stora system är utformade(i56 eller vad det nu heter)

Mvh

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-07-28 22:21

I en artikel av Linkwitz Riley om en aktiv trevägare (ej MTM) så nämner han att avståndet mellan diskant mellanregister skall vara en våglängd vid delningen vilket skulle ge 2400Hz vid 14cm avstånd. Av någon anledning räknar du här med avståndet mellan de båda mellanregisterna vilket får mig att undra hur det hänger samman?

Anyone?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

matson

Inläggav matson » 2004-07-28 22:38

Hej P!

Mellanregistren skall sitta en halv våglängd ifrån varandra(detta är en del av d´appolitto-konceptet).

Delar man vid 1700Hz så skall dom sitta 10 cm c-c.

Det är ju vägarna runt detta som jag är ute och far efter då jag inte hittar element som duger till dessa krav.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-08-01 20:39

Jag har aldrig sett en MTM-högtalare som uppfyller de kraven. Det kanske är därför man pratar om dåligt spridningsmönster i vertikalled (loobning). Skall du få plats med en diskant emellan också så verkar det ju ganska kört. Tittar man på JM Lab och Wilson Audio så ser man att deras MTM-högtalare har minst 25cm mellan mellanregisterna vilket skulle ge en delning på 500Hz eller så vilket naturligtvis inte är fallet.

Jag skall själv bygga med två st Peerless HDS134 men har börjat fundera på att sätta dem bredvid varandra istället och ha diskanten i mitten ovanför. På så vis kan man ha 13,5cm mellan alla elementen vilket ger en delning på 2500Hz. Kan det ge några andra problem är ju frågan man då ställer sig? Jag har aldrig sett någon tillverkare göra så men det kan ju iofs bero på att det blir ganska fult :D

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-08-01 20:40

Förresten, skrev du en halv våglängd ifrån varandra? Det blir ju ännu mer omöjligt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-01 21:32

matson skrev:
Det är ju inte utan att man undrar hur Inos stora system är utformade(i56 eller vad det nu heter)

Mvh

i56/r56 har fyra element, så det går inte att jämföra med en klassisk D'Appalito, som nyttjar quadratur-filter. (En MTM med jämna ordningens filter är alltså inte en D'Appalito.)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-08-01 22:07

Morello

Kan du förklara lite mer detaljerat hur en D´Appolito fungerar dvs. varför gör man en sådan och vad är kriterierna och varför?

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-02 18:20

Har för mig att det är som Matson beskriver, samt att man skall använda udda ordningens delningsfunktioner, för att det skall vara en D'Appolito. Mkt riktigt är det nästan inga MTM som är riktiga D'Appolito heller, då det är svårt att uppfylla kraven.

matson

Inläggav matson » 2004-08-02 21:03

Pabo: Så här tror jag det skall vara:

- MTM med max en halv våglängd mellan Mellanregistren(detta ger ju att det krävs en väldigt mångvägig konstruktion med standardelement)

- 90 graders fasskillnad(typ 3:e ordningens akustiska filter)

Anledningen är jag inte helt hundra på, men har för mig att en bred vertikalspridning leder till smalbandiga toppar och dalar i rummet....äh jag minns inte med några av dom orden skall vara med i den riktiga förklaringen..... :D

Det är omöjligt att få till det om man hoppas på att använda en diskant. Det gå om man är beredd att köra med ett bredbandselement och dela strax under 800 mot 2 st 6,5"-basar.....men hur kul är det?

Om man nu ändå kör på och bygger en MTM med diskant och delar vi ca 2kHz så blir den vertikala spridningen mer "färgad", men svagare i nivå. Inte så dumt i rum med lång efterklangstid(direktljudet dränks inte på samma sätt).

Synd att inte Öhman skriver här längre för han hade ju rett ut det här snabbare än någon hinner stava D´Appolitto rätt...... :)

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-08-02 22:41

matson

Tack för ett bra försök i alla fall :D

Jag erkänner att jag har ganska stora brister då det gäller högtalarteorier men jag tycker att det är roligt att testa nya varianter. Vill helst använda två mellanregister för att få upp känsligheten i systemet. Funderar som sagt på att placera dem bredvid varandra och ha diskanten ovanför. Hoppas att på så vis få dem att bete sig som ett element upp till ca 2500Hz. Hoppas att någon rättar mig om jag har fel. :D

matson

Inläggav matson » 2004-08-02 23:20

Nej, det borde funka. Så är ju centern till dom nya LTS-högtalarna byggd.

Bild

Återgå till Teknikforum