Svante, kan du köra en simulation till?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-16 01:37

Spelar ingen roll. Det är resonanserna i lådan (-s luft) som är intressanta. Att elementet sticker in en bit i lådan gör för det mesta inget.

Det är lite knepigt sånt här pga att vi pysslar med saker som är i samma storleksordning som våglängden. Hade det varit ljus eller ultraljud hade det varit lätt, för då hade vågorna gått rakt fram precis som vi är vana att se ljus. Men lågfrekvent ljud går runt hörnor och småsaker.

Så man gör klokt i att "tänka bort" elementet och bara fundera över lådans dimensioner. Då inser man att luften kan komma i resonans vid bla den där lägsta frekvensen (345 Hz i ditt fall). Hur man sen exciterar den resonansmoden är inte hemskt intressant, elementet får bara inte sitta i en resonansnod (=nollställe). Grundmoden tex (345-Hzaren) har ett tryckminimum på mitten av lådan och där ska man inte sätta elementet om man vill excitera grundmoden. Vill man undvika att excitera den är det däremot ett utmärkt ställe.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-07-16 01:46

Tack Svante

Ska sussa nu och suga lite på karamellen :wink: Återkommer nog med fler frågor senare.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-16 08:27

I den lååånga tråden med Ingvar Öhman angående dämpmaterial
i lådan som senare bytte namn till --> ISOTERMISKT MATERIAL.

:wink:

Avhandlades ämnet, fylla eller inte fylla lådan..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... mpmaterial

Där e en del bra länkar

Användarvisningsbild
Christer

Inläggav Christer » 2004-07-18 03:13

Vad händer om man har ett 8 ohm h-element inkopplat i en 4 ohm förstärkare? Den borde inte må så bra va (förstärkaren)?

Hur är det med effekten (W). Om h-elementet överskrider förstärkarens effekt ganska rejält, vad innebär detta exakt? Vad kan hända?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-18 11:09

Finns inga 4-ohm förstärkare, förstärkare brukar klara
2 - 16ohm, men oftast "bäst" nånstans mellan 4 - 8ohm

Förstärkaren kommer lämna mindre effekt vid 8ohm än
4ohm, OM nu förstärkaren kan lämna mer effekt i 4ohm..
Det klarar nog alla förstärkare på marknaden dock.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-18 12:09

Christer skrev:Vad händer om man har ett 8 ohm h-element inkopplat i en 4 ohm förstärkare? Den borde inte må så bra va (förstärkaren)?

Hur är det med effekten (W). Om h-elementet överskrider förstärkarens effekt ganska rejält, vad innebär detta exakt? Vad kan hända?

Alltså, som NN säger så har inte en förstärkare ett ohm-tal, som många tycks tro. Utimpedansen på en typisk förstärkare är sällan mer än någon tiondels ohm. Men däremot finns det en högtalarimpedans som förstärkaren kan leverera maximal effekt i, och den brukar ligga i området 2-8 ohm. Vidare är det ofta så att under denna maxeffekt så blir det lite mer distorsion i de lägre impedanserna.

Det som händer om du kopplar in en 8 ohms högtalare till en förstärkare som klarar 4 ohm är alltså bara att du får lite mindre uteffekt, men på köpet får du förmodligen lite mindre distorsion vid normala lyssningsnivåer.

Effekten som anges på högtalare är den maximala effekt som förstärkaren bör ha. Det är alltså fritt fram att koppla en högtalare på 100W till en förstärkare på 50W. Det som kan hända är att du inte kan spela lika högt.
Nu finns det lite finlir med det här, jag hör folk värma upp tangentborden... :roll: Vi kan väl för att stilla dem säga att en högtalare sällan mår bra av "partypoppning", dvs att man spelar över maxeffekt så att förstärkaren extremklipper. Diskantelementen kan ta stryk av det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-18 15:22

partyploppfaktorn, den såkallade

plopp-fräs-sskkkzzzwwwttsscchh-neeej !!!!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-07-18 23:58

NNord skrev:partyploppfaktorn, den såkallade

vad händer om man kopplar ett 4ohms element till en specad 8ohms förstärkare då? tvärtom?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-19 00:11

Haakan_W skrev:
NNord skrev:partyploppfaktorn, den såkallade

vad händer om man kopplar ett 4ohms element till en specad 8ohms förstärkare då? tvärtom?

Förmodligen går det bra, men i princip kan förstärkaren ta skada, alternativt träder strömbegränsning in innan full uteffekt nåtts.
Men min gissning är ändå att ingen vågar göra en förstärkare som går sönder av 4 ohms last eftersom det finns såna högtalare. De skulle få rätt många returer från kunder som "förstås inte kopplat in en 4-ohmshögtalare".

Allt handlar om maximal spänning resp ström som en förstärkare kan leverera. Kom ihåg formlerna P=U*I, P=U^2/R och P=I^2*R.

Antag att den kan ge 4 ampere resp 32 volt, då passar 8 ohms last bäst eftersom 32 volt över 8 ohm ger just 4 ampere (32/8=4). Maxeffekten bleve 32*4=128watt Kopplad till en 4 ohms last skulle maximal ström begränsa, och maxeffekt skulle bli 4^2*4=64 watt.

Om vi i stället antar max ström och spänning 8 ampere och 32 volt så ger förstärkaren 256 watt i 4 ohm men bara 128 watt i 8 ohm.

I verkligheten varierar max spänning med hur mycket ström man tar ut. Här är en bild från ELAK-kompendiet:

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-19 00:42

Det vanligaste är att man skyddar effektrissorna med rail-säkringar. Ett annat sätt är att känna strömmen genom emittern och sedan shunta bas-strömmen vid överlast, men det är inte så snyggt om dessa kretsar griper in för tidigt eftersom steget då blir en kompressor med noll attack och noll release. 8)

Ingen har väl glömt Kappa 9 med impedansminima vid 0.9 ohm? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Christer

Partypopping

Inläggav Christer » 2004-07-23 17:24

den förstärkaren jag har kopplat in till min 8 ohm h-element ligger på 4 ohm (står det på den). När man drar på mycket bas så "skallrar" det i högtalaren. Men det låter inte som något skrapande ljud. Mer som ett "vatten-i-öronen" eller "dålig-kontakt-i-sladden" ljud. Jag har inte spelat så jättemycket med mitt h-element så det borde inte vara trasigt.

Är detta den såkallade partypopping-effekten ni nämde?

Den förstärkaren använder jag bara för att den har en sub utgång, dvs ett delningsfilter för de lägre frekvenserna.

Den här förstärkaren klarar dessutom inte att driva högtalaren så bra på engen hand, ljudet blir så lågt. Man måste koppla in den i en större förstärkare först.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Partypopping

Inläggav Svante » 2004-07-23 22:32

Christer skrev:den förstärkaren jag har kopplat in till min 8 ohm h-element ligger på 4 ohm (står det på den). När man drar på mycket bas så "skallrar" det i högtalaren. Men det låter inte som något skrapande ljud. Mer som ett "vatten-i-öronen" eller "dålig-kontakt-i-sladden" ljud. Jag har inte spelat så jättemycket med mitt h-element så det borde inte vara trasigt.

Är detta den såkallade partypopping-effekten ni nämde?

Nä, det var inte det jag menade i alla fall. Med partypoppning menar jag att man vrider upp volymkontrollen på max och tycker att det är jättehäftigt för det blir så starkt. Sen att det grymdistar hela tiden bryr man sig inte om. Det betyder att det kommer fyrkantvåg ur förstärkaren mer eller mindre kontinuerligt.

Utöver att en fyrkantvåg innehåller mycket högfrekvens så kommer det mer effekt ur förstärkaren än den är specad att ge (med låg dist). En 100W-förstärkare kan ge 200W fyrkantvåg, typ. Kombinationen mycket effekt och mycket diskanthalt är inte nyttigt för diskantelementet (speciellt) och heller inte för baselementet.

Det är klart att felet du har kan bero på att du har partypoppat (fast det låter ju inte på dig som om du har gjort det) eller så kan det vara något annat.

Användarvisningsbild
Christer

Inläggav Christer » 2004-07-24 15:45

Jag kopplade in den i en annan förstärkare (4-16 ohm). Då kunde jag dra på jättemycket bas och ganska mycket volym utan att h-elementet "skallrar". Det enda som skallrar nu är det som står löst i rummet.

Den andra förstärkaren vet jag inte vad det är för fel på. Tja, man kanske inte skulle kalla den för förstärkare. Det är ett datorhögtalar set (två högtalare och en sub, med basvred och volymkontroll) vilken jag har kopplat ur suben på och kopplat in min istället. Basen är helt ok, bara man inte drar på för mycket för då börjar "skallret". Den är på 16W och har en impedans på 4 ohm. Anleningen att jag använde den var för att den har ett delningsfilter till suben.

Jag antar att det här datorhögtalrna är skit och inget att ha. Inte anpassat för större saker än det som satt i från början. Jag ville bara testa hur det blev. Kanske kan göra en vibrator av det gamla sub-elementet och sätta fast det i stolen (alltid nåt)

Jag behöver ett delningfilter annars så låter ljudet jättekasst när min sub är uppe och spelar vid 3000 Hz (tror det är max vad min 15" klarar). Så det jag ska göra nu är att bygga ett, vilket jag kan behöva hjälp med. Jag har skrivit om detta i DIY-forumet under Delningsfilter

Föregående

Återgå till DIY-forum