Moderator: Redaktörer
Asvent skrev:Det är naturligtvis inget fel på Thor osv, men jag tänkte mig en sluten konstruktion och då går ju ett par 8-tummare djupare än dito konfig med 6-halvor. För basrespons tillkommer Subwoofers.
Piotr skrev:Bättre och bättre.. undre gränsfrekvens sänks om massan ökar och inget ändras för övrigt.
/Peter
Jocke skrev:Piotr skrev:Bättre och bättre.. undre gränsfrekvens sänks om massan ökar och inget ändras för övrigt.
/Peter
Inget annat? Så verkningsgraden påverkas inte om massan ökar? Inte Q-värdet heller? Om man tex jämför 2x7" med 1x10" som har ung lika stor konarea. Skulle 10"-are generellt ha bättre förutsättningar för en låg f3?
/Jocke
Ja.Jocke skrev:Om man tex jämför 2x7" med 1x10" som har ung lika stor konarea. Skulle 10"-are generellt ha bättre förutsättningar för en låg f3?
/Jocke
Piotr skrev:Tänk på att W22 bör delas så pass lågt att det kan bli lite svettigt för diskanten.. den bör ha tillräcklig luftflyttarkapacitet för jobbet helt enkelt.
Skulle också rekommendera att dela vid 80-100Hz eller så med tanke på vad W22 presterar vid låga frekvenser/hög spl. Excel elementen är sanslöst bra mellan 100Hz och säg 1.5k men det finns gott om alternativ som presterar bättre under 100Hz. Jag skulle tex. hellre välja Scan Speak än Seas som bas i ett trevägs system.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 212 gäster