Moderator: Redaktörer
Asvent skrev:Det är naturligtvis inget fel på Thor osv, men jag tänkte mig en sluten konstruktion och då går ju ett par 8-tummare djupare än dito konfig med 6-halvor. För basrespons tillkommer Subwoofers.
Jocke skrev:Jag trodde mig ha missat någon specialare och tyckte det skulle vara intressant att få ta del av den !Asvent skrev:Det är naturligtvis inget fel på Thor osv, men jag tänkte mig en sluten konstruktion och då går ju ett par 8-tummare djupare än dito konfig med 6-halvor. För basrespons tillkommer Subwoofers.
Så när det kommer till kritan så visar det sig vara en ökning av den rörliga massan och inte konstorleken som sträcker ut återgivningen nedåt i frekvens.
Med samma konyta, slagläng, konvikt och övriga parametrar konstanta spelar det alltså ingen roll för basåtergivningen om konen består av 4x100cm3 eller 1x400cm3, eller?
/Jocke
PS. Generellt sett alltså! Jag kan också se på Seas parametrar att W22EX har bättre förutsättningar till basåtergivning i sluten låda än W18EX.
På bekostnad av känslighet. Det kan ju bli så okänsligt att det går åt satan så mycket effekt för att få liv i det, och den effekten måste ju bli något - värme - vilket ökar Q värdet och leder i trista fall till effektkomprimmering och dist. Förenklat sagt.Jocke skrev:Så när det kommer till kritan så visar det sig vara en ökning av den rörliga massan och inte konstorleken som sträcker ut återgivningen nedåt i frekvens
Kaffekoppen skrev:Jocke skrev:Så när det kommer till kritan så visar det sig vara en ökning av den rörliga massan och inte konstorleken som sträcker ut återgivningen nedåt i frekvens
På bekostnad av känslighet. Det kan ju bli så okänsligt att det går åt satan så mycket effekt för att få liv i det, och den effekten måste ju bli något - värme - vilket ökar Q värdet och leder i trista fall till effektkomprimmering och dist. Förenklat sagt.
Asvent skrev:Nej, inga specialare här...Förutom min tänkta delning vid 50 Hz som tydligen går emot alla normer
:)
Ja, om du hittar ett sådant element med adekvata småsignalsparametrar för att återge lågbas.Jocke skrev:I så fall skulle det finnas fördelar med att fördela värmeutvecklingen på flera mindre element!
/Jocke
Asvent skrev:Jag ger mig inte...![]()
Ett alternativ kan vara en moddad Odin med högre avstämning, typ 50 Hz och hälften så stor lådda. Då får vi enligt Basta max konutslag vid 75 Hz (1% THD) för att sedan drastiskt sjunka med 20 dB vid 50 Hz.
Jag skulle ta Piotre på orden i den frågan. Säger han att den är sämre under 100hz så är den det.Jocke skrev:Koppen, hur var det med disten när du och Lilltroll mötte- kollade ni även i basen på tex 8545? Jag är ute efter svaret på frågan ivan - om W22 är bättre eller sämre än andra...!
/Jocke
Kaffekoppen skrev:Klart du inte skall ge dig. Det är ju du som skall ha kul att bygga dem
Vill du låta ett element bara hantera knappt två oktaver och delas vid 50hz med 6db/oktav så gör det. Kul att få höra om ditt resultat senare. Testa även hur verkligheten ser ut (hörs) genom basreflexportarna på bandpasslådan. Betänk sedan att du får kanske utökad energi i 3-400hz området med 20-30db kanske. Hörs det?
Men inte skall du ge dig![]()
Asvent skrev:Lyckas inte lägga in en bild. Hur gör man?? Tänkte lägga in en dump från Basta.
Tänk på att distortion på -20dB är 10%. Att gå upp från 50Hz till 100Hz (en oktav) resulterar i en fjärdedel av membranutslaget för samma spl och därmed ordentligt minskad distortion.
Den reduktion av tillförd värmeeffekt man får vid användande av två element (eller fler) är ju dock trevlig. Alltså använder man två element (eller fler) delade vid 80-150Hz om man har höga krav på fidelitet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 224 gäster