MDF och spånskivor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-11-05 15:26

Nu har jag tagit över tråden ... det var inte meningen.

Inga problem, alltid trevligt med människor som har lite distans :D

Sedan kom OA 50 och OA52 i MDF, liksom även OA58 samt den Ferrariröda OA51:an.
Rätta mig om jag har fel.

Ok, om du ber om det så...OA 50 är av spånskiva. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-05 15:30

Kaffekoppen skrev:HDF finns i samma tjocklekar som MDF, bara mycket ovanligare.

Så kan det vara för ingen av de stora leverantörerna av board skyltar direkt med HDF.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-05 15:32

petern skrev:
Nu har jag tagit över tråden ... det var inte meningen.

Inga problem, alltid trevligt med människor som har lite distans :D

Sedan kom OA 50 och OA52 i MDF, liksom även OA58 samt den Ferrariröda OA51:an.
Rätta mig om jag har fel.

Ok, om du ber om det så...OA 50 är av spånskiva. :wink:

OK, men top of the line OA52 har väl ändå alltid varit av MDF, allt sedan Stig Carlssons dagar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-05 16:21

paa du som brukar ha koll. Vilka för HDF tjockare än 10 mm i Sverige?

From Wikipedia, the free encyclopedia

A section of hardboard
Hardboard output in 2005Hardboard, also called high-density fiberboard, is a type of fiberboard, which is an engineered wood product. It is similar to particleboard and medium-density fiberboard, but is more dense and much harder because it is made out of exploded wood fibers that have been highly compressed. It is commonly referred to as Masonite in the USA because that was the first brand to be marketed there in the 1920s (25 years after it was invented in England).

Unlike solid wood, it is very homogeneous with no grain. A wood veneer can be glued onto it to give the appearance of solid wood. Other overlays include formica and vinyl. It has many uses, such as a substrate. Unlike plywood and solid wood, it has no significant structural strength. It is used in construction, furniture, appliances, automobiles and cabinetry, and is popular among acrylic and oil painters as a painting surface due to its economical price (though it must be coated with gesso or canvas before use). It is also used as the final layer in many skateboard ramps and the half-pipe.

Hardboard is produced in either a wet or dry process, which produce a panel called S1S or S2S respectively. The wet process only leaves one smooth side, but dry processed hardboard is smooth on both sides. Like other types of fiberboard, hardboard is susceptible to moisture damage and is generally not used outside. Tempered hardboard is made by adding an oil that becomes a polymer when the board is formed under high temperature and pressure. This gives it more water resistance, hardness, rigidity and tensile strength. It is used in construction siding. Tempered hardboard is less suitable for use by artists as the oil can leach out of the board and discolour the paint.

Hardboard was invented by Daniel Manson Sutherland in 1898, at Sunbury Common in Spelthorne near London. He formed the Patent Impermeable Millboard Company to market and develop his invention.

Det var väl detta jag tänkte på tidigare i tråden att HDF är som Masonite. Ett användningsområde för HDF är tydligen som stomme i laminatbrädor.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-05 17:06

Den där Wikipediatexten låter som den handlar om det som på svenska kallas "hårda träfiberskivor", varav Masonite är ett fabrikat.
Den vanligare definitionen av HDF är att det är en hårdare pressad MDF. Dvs skivor gjorda av upplösta träfibrer, dvs pappersfibrer!
MDF och således även HDF är alltså en sorts hårdpapp (men hårdare limmat än papp eller kartong).
Det märks ju tydligt när man slipar på det om inte annat.
Tidigare har jag hittat tjockare HDF-skivor, men inte nu, jag har inte tid att fördjupa mig nu. Men jag tror att vanliga garderobsdörrar kan vara gjorda av en hårdare skiva än vanlig MDF, troligen HDF.
Att HDF skulle vara av speciell glädje för högtalarlådor är jag tveksam till.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-05 17:20

Ja, jag ser heller ingen anledning till att använda HDF.

HDF har jag sett i köksbänksskivor förut, men även där verkar MDF tagit över.

MDF/HDF flisar sig likt papper om man drar in en kniv från sidan.

HDF har varit en produkt som vännerna i USA förr använt med förkärlek.

Att kalla HDF för masonit, som de gör i den där texten ställer jag mig fundersam mot.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-05 17:45

Kaffekoppen skrev:Att kalla HDF för masonit, som de gör i den där texten ställer jag mig fundersam mot.

De tillverkas väl på liknande sätt - så hård press och värme att limämnena i träpulvret aktiveras.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-05 18:10

soundbrigade skrev:
Kaffekoppen skrev:Att kalla HDF för masonit, som de gör i den där texten ställer jag mig fundersam mot.

De tillverkas väl på liknande sätt - så hård press och värme att limämnena i träpulvret aktiveras.

Jag är tveksam, ligninet är nog upplöst och bortsköljt innan fibrerna limmas och pressas till MDf och HDF-skivor.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-11-05 18:45

Klickgolv kan väl vara gjorda i HDF?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-05 18:59

skrutten skrev:Klickgolv kan väl vara gjorda i HDF?

Stämmer bra det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-11-05 19:12

Jax skrev:
skrutten skrev:Klickgolv kan väl vara gjorda i HDF?

Stämmer bra det.

Det blir tunna lådväggar isåfall (om det är det enda som finns att tillgå 8O)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-05 19:15

Skicktlimma :)

Äh, vad tusan skall man med HDF till?

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-11-06 00:08

Jag har byggt lådor i HDF och enligt mina mätningar var det mindre resonanser i lådan men jag fick en känsla av att lådan utvidgar sig som en ballong och följer med lufttrycket och det utan att skapa egna toner. Normalt kör jag med 22 mm spånplatta och ett lager tretex på insidan trots att experter påstår att dämpmaterial som ligger mot lådväggarna inte skall göra någon nytta.
Jag började använda HDF efter ett experiment som gick ut på att jag la högtalarlådan ovanpå en 1000 liters låda med en öppning så att mina experimenthögtalare blåste in ljudet in i den stora lådan. Det enda ljudet som gick ut i rummet var det som åstadkoms av lådväggarna och ev det som läckte ut genom springan mellan lådorna. Jag fick en känsla av att HDF lådväggarna åstadkom ett kraftigare och mjukare ljud än spånskivelådorna och med mindre färgning.
Men Skillnaden var hårfin och elementen i lådorna var inte inkörda så det kan ha varit lite skillnad mellan elementen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-06 00:38

Hittade nu en text om HDF:

High Density MDF (also referred to as HDF)

Standard grade MDF in the thickness range 12 to 19 mm normally has a density in the range 700 to 800 kg/m3. Higher density grades of MDF are now available with densities in excess of 800 kg/m3. This increase in density is achieved by increasing the amount of resin binder added to the fibres, increasing the bulk density of the fibres used to form the mat, and increasing the pressure applied to form the board, all factors together resulting in a substantial increase in strength.

The even closer compaction of the fibres in high density MDF enhances the machining characteristics of the board allowing more complicated profiles to be cut. The well compacted surfaces and edges result in excellent paint finishes with only minimum surface preparation. Several bedroom and kitchen door manufacturers are using high density MDF to take advantage of these good machining and finishing characteristics.

High density MDF can be processed in the same way as standard grade MDF. The finishing treatments applied to standard grade MDF can equally be applied to high density MDF with better results.

National or European standards for MDF do not include any reference to high density MDF. Manufacturers supplying these products will be able to supply full specifications for their own brands. As a general rule, high density MDF will have performance levels substantially higher than the levels specified for standard boards in the EMB Industry Standard.

Possible applications for high density MDF include:

- Industrial shelving
- Work benches
- Heavy duty flooring
- Staircases
- Furniture underframes
- Doors for kitchen and bedroom units

från:
http://www.mdf-info.org/technical/t1.html

Jag tror att om man söker på +"high density" +MDF så hittar man antagligen mer info än om man söker på HDF.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-06 12:53

Lite nomenklatur.
MDF är en torrformad skiva. Man blandar spån och bindämnen och pressar utav helvete under värme. Samma gäller spånskiva och OSB fast med större spån.
Masonit (som är en "board") är våtformad, dvs. en tillverkningsprocess som är starkt besläktad med papperstillverkning. Masons ursprungliga teknik gick ut på att man tog till vara (skräp)ved som man tryckkokade och sedan drog ur "proppen". Följden av den abrupta trycksänkningen blev att trät exploderade till en fibersörja som man sedan kunde forma till ark (board). Senare skulle svensken Arne Asplund uppfinna en termomekanisk metod som möjliggjorde en kontinuerlig process där man inte längre behövde göra separata "kok" av veden. Tillverkning av mdf och (våtformad) board är två helt olika processer.

/D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-07 12:41

varför chansa? baltisk björkplywood verkar populärt och dyrt, kör på det!
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-07 13:12

Fast även efter Dahlqvists beskrivning av skillnaderna vid tillverkning, tycker jag att Masonite ändå kvalificerar som HDF. Den har har ju hög densitet och är av fibrer. Även en cementbaserad board skulle väl kunna kallas HDF? Däremot tror jag inte att skivans densitet ensamt ger direkt koppling till lämplighet för högtalarlådor...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-07 14:09

RogerGustavsson skrev:Fast även efter Dahlqvists beskrivning av skillnaderna vid tillverkning, tycker jag att Masonite ändå kvalificerar som HDF. Den har har ju hög densitet och är av fibrer. Även en cementbaserad board skulle väl kunna kallas HDF? Däremot tror jag inte att skivans densitet ensamt ger direkt koppling till lämplighet för högtalarlådor...

Ja, du kan väl kalla vad som helst för HDF, det verkar ju inte vara någon vedertagen standard, därav bergreppsförvirringen.
High Density MDF är entydigt om det är en sådan man vill ha.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-07 14:44

"High Density MDF är entydigt om det är en sådan man vill ha"

det där lät luddigt: high density medium density board
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-07 14:55

Ja, det lät lite konstigt...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-07 14:57

celef skrev:"High Density MDF är entydigt om det är en sådan man vill ha"

det där lät luddigt: high density medium density board

Jaha, ni läste inte mitt tidigare inlägg då?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 073#457073
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-07 15:12

celef skrev:varför chansa? baltisk björkplywood verkar populärt och dyrt, kör på det!
Perfekt i baslådor!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-07 17:24

"Perfekt i baslådor!"

8)
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-07 18:06

:D

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2007-11-08 16:39

F:et står väl för "fibreboard" och då kan väl åtmindone cementbaserade skivor inte räknas in där?

Förstår vad som menas, det är ju "high density" iaf, var bara tvungen att påpeka :)
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-11-08 20:41

Läste nyss att MDF "andas" och är därmed inte lämpligt för HORN.

Men antar att den baltiska plywooden är bra för baslådor då den säkert resonanserar enbit upp i det hörbara området. Men om man typ skulle köra Utsida:plywood+spånskiva+plywood+bitumen:insida. Alltså att man kombinerar plywooden med hög resonansfrekvens med spånskiva som har lägre.
Fast det kanske bara blir skräp :oops:
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-08 22:54

Bredin skrev:Läste nyss att MDF "andas" och är därmed inte lämpligt för HORN.

Det är väl bara att lacka ytan, så är det slutandat?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-08 22:55

stridstrom skrev:F:et står väl för "fibreboard" och då kan väl åtmindone cementbaserade skivor inte räknas in där?

Förstår vad som menas, det är ju "high density" iaf, var bara tvungen att påpeka :)

Nja, de cementbaserade skivorna kan väl även innehålla glasfiber? Man använder förmodligen fibercement/beton.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-11-08 23:19

paa skrev:
Bredin skrev:Läste nyss att MDF "andas" och är därmed inte lämpligt för HORN.

Det är väl bara att lacka ytan, så är det slutandat?

Mmmm. Man kunde måla/fanéra för att lösa ett.

Frågan tas även upp i DIY audio där diskussionen pågått lite längre. För den som orkar att läsa.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=109685 :P
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-13 10:17

Bredin skrev:Frågan tas även upp i DIY audio där diskussionen pågått lite längre. För den som orkar att läsa.

Nä, det orkar man inte. Det var det vanliga tugget från snubbar som inte begriper ett skit om vad de talar om. New age audio.

Mdf lackar man om man vill ta bort luftgenomsläppligheten (det vill man nog oftast). Mdf är bra till hifihögtalare: homogent, lätt att bearbeta, lagom styvt och lagom tungt. Och billigt. Plywood är bra till PA: det är lätt och starkt och slagtåligt. Don efter person. Plywood är också populärt hos franska hifi-mystiker. Då skall det vara finsk björkplywood med extra många lager. Då blir det bra. Kan till nöds ersättas med ekplywood. Då blir det tungt.

/D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum