T11oa på Hifikit

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-09 12:07

Kaffekoppen skrev:Det har alltså leveretats en ansenlig mängd element till Larsen. På vilket sätt har denne redovisat antalet sålda enheter till slutkund?

Elementen har tidigare inte ingått i avtalet och John har kunna sälja dessa utan att behöva redovisa några elementförsäljningar öht. Däremot så finns det licenskostnader för högtalarna och uppgraderingssatserna. Exakt hur det har redovisats har jag ingen information om. Avtalet stipulerar att det ska ske första veckan i månaden men vid vissa tillfällen har det accepterats (efter muntlig överenskommelse) att licenserna har dröjt något. Vid några tillfällen så har dessutom licensinkomsterna varit så låga att det har dröjt några månader innan JL har betalt in då arbetskostnaden för att göra det i princip har överstigit licensavgifterna. Då har SSC fått in pengarna med större tidsperioder men i klumpsummor.

Om det varit utvecklingskostnader på ett element för att tillse en viss funktion hos högtalaren, hur anser du att kostnaden för det skall fördelelas? Är det något man skall lägga på varje sålt element, eller skulle exploatören (i det här fallet Larsen) fått en klumpsumma att betala motsvarande utvecklingskostnad/verktygsframställning?

Det är en intressant fråga. Det avtal som har förelegat har inte nämnt detta öht i direkta ordalag men säger i princip att SC/SSC inte får ta ut något extra för utvecklingen av högtalaren utöver resekostnader och logi som kan uppkomma. Alla andra kostnader ska JL stå för. All annan ersättning som SC/SSC vill få ut från elementutvecklingsfasen får de snällt ta via den vanliga licenskostnaden. Nu tycker jag inte det är en bra ordning utan tycker nog avtalet är rätt illa anpassat till båda parter. Skitavtal helt enkelt. ;)
Mellan SC och JL så skulle det nog ha funkat bättre eftersom de hade i förlängningen samma fokus - utveckla och sälja nya högtalare som de båda kunde leva på.

Hur man ska göra framöver är ju en ännu intressantare fråga. En klumpsumma för utvecklingen av elementen kan ju verka rimligt men det kan innebära att en slapp attityd inte straffar licensgivaren om högtalaren inte säljer. Det straffar däremot exploatöre maximalt. Det är i princip det som har hänt när det gäller prototypen som kallades OA60. JL fick ta utvecklings och marknadsföringskostnaden för dem. SSC kunde utan att straffas ekonomiskt (nåja det är inte uppklarat ännu) lägga ner den.

Nej då är det bättre att göra ungefär så som SSC har tänkt men på ett sätt som drabbar dem/exploatören/kunden mindre. Att lägga på 50kr/element innan det når producenten är maximalt dåligt. En kostnadsfördyrning på 200kr/högtalarpar innebär då i princip att kunden får betala 1600kr mer. Hade de istället sett till att omförhandla avtalet med en annan licenskostnad (som beräknas på priset ut från producenten/distributören) så hade kostnadsökningen kunna stanna på mindre än hälften trots att licensgivaren hade fått in samma summa per högtalarpar.

Sedan kan man ju fundera hur stor denna del av licenskostnaden kan vara rimligen. Men vettigt vore att den betalar investeringen för SSCs del med den förväntade försäljningen på kanske 2 år och därefter så generar det vinst. Den övriga licensinkomsten påverkas inte av detta.

Är det inte så att man kanske inte varit så kunnig inom det här, vare sig från Larsen eller SSC sida? Att man löst brandfacklor eftersom de uppstått och försökt hitta smidiga lösningar efter hand istället för att ha haft en genomarbetat och fullt överrenskommen struktur över samarbetet?

Jo så är det nog. Man har avtalet i grunden (som är skrivet för OA50, OA51 och OA52) och byggt på det med underförstådda arrangemang.

Mina frågor är ställda eftersom detta inom industrin är ett återkommande gissel och jag har suttit timvis i möten där man diskuterat vem som skall ta risken, initalkostnaden, hur pengarna skall återfördelas - och vem som äger verktyget när förväntad batch är över.

Stora och svåra frågor som bör tas upp med någon som vet. Jag hoppas verkligen SSC hyr in den kompetensen som kan hantera avtalsdelen.

För mig känns det som om Larsen antingen försökt mörka antalet sålda enheter (om det finns någon sorts licenskostnad överrenskommet) eller har haft så svårt att få material levererat till sig att han tagit saken i egna händer och gått förbi ett vad han anser onödigt led (i ren frustration).

För själva diskanterna så har det från början inte funnits någon licenskostnad. Det är en nyordning som SSC ville införa först när det hade sålts kanske 1000 diskanter.

Känns som om alla inblandade har tagit lite för lätt på vilka tvister som kan uppstå med tiden, lite grann som ett samboförhållande där man inte skrivit bodelningsavtal eftersom det inte finns på kartan att man kan komma att gå skillda vägar....

Fullkomligt medhåll från min sida.

//sett lite från sidan, snett ovanifrån utan den minsta information mer än bladdret här...

Det är inte så dumt med lite snedsyn (från ovan) ibland. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-09 12:12

IngOehman skrev:Naqref: Ge dig. Jag är inte intresserad av det där spekulerandet och
intrigerandet. Jag varken vet eller bryr mig om vad det är som driver
dig nu.

Jag har bara läst halva ditt inlägg, där fick jag nog. Jag menar det
jag sagt och inte det du antyder. Jag har inget mer att tillägga.

Visst är det jobbigt när sanningen hinner upp en....

Nu har det kontrollerats med Thympany och de har inte skickat några diskanter öht till dig förutom från den första batchen. Så var det med den påstådda kontinuerliga kvalitetskontrollen. :roll:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-09 13:35

Naqref™ skrev:Nu har det kontrollerats med Thympany och de har inte skickat några diskanter öht till dig förutom från den första batchen. Så var det med den påstådda kontinuerliga kvalitetskontrollen. :roll:

Finns det något hinder i att man kan ha plockat diskanter från lagret på Hifi-kit för just den här kvalitetskontrollen? Det känns som mer rimmligt än att få av tillverkaren (kanske uppmätta och handpålagda) skickade verifieringsexemplar?

Normalt är ju att man får förproduktionsexemplar skickade till sig och dessutom från batch nummer 1 (när det går på riktiga produktionslinan och inte från utvecklingsbanan).

Sedan verifierar man själv på kommande batcher, lite med slumpen som ledord för att se att kvalitén är i enighet med avtalat. I dessa led skall INTE tillverkaren vara inblandad alls - förutom om man hittar eller har synpunkter på levererat gods.

Det skulle ju förta hela poängen med kvalitétskontroller om man utgick från exemplar som tillverkaren särskillt tillhandahåller för det ;)

//Sett väldigt uppifrån..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-09 13:53

Kaffekoppen skrev:
Naqref™ skrev:Nu har det kontrollerats med Thympany och de har inte skickat några diskanter öht till dig förutom från den första batchen. Så var det med den påstådda kontinuerliga kvalitetskontrollen. :roll:

Finns det något hinder i att man kan ha plockat diskanter från lagret på Hifi-kit för just den här kvalitetskontrollen? Det känns som mer rimmligt än att få av tillverkaren (kanske uppmätta och handpålagda) skickade verifieringsexemplar?

Ja det finns ett stort hinder. Hifi-kit blev nämligen inte inblandade förrän i andra halvan av -06. Och de har aldrig haft inne några T11oa öht (förutom de fåtal som har nämnts i tråden (som gissningvis har samma ursprung som dina ;) )) som har kunnat granskats. Det har förekommit 7st leveranser från Thympany direkt till JL (den första som är den enda som är kvalitetskontrollerad levererades maj -02) innan SSC kom på att de kunde ta diskanterna via Hifikit och lägga på 50kr extra. Det har uppenbarligen ingenting med kvalitetskontroll eller omtanke om JL att göra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-09 13:55

Kaffekoppen: Det behövs inte flera spekulationer, även om dina i varje fall var välmenande. Tack för det! :P

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:Naqref: Ge dig. Jag är inte intresserad av det där spekulerandet och
intrigerandet. Jag varken vet eller bryr mig om vad det är som driver
dig nu.

Jag har bara läst halva ditt inlägg, där fick jag nog. Jag menar det
jag sagt och inte det du antyder. Jag har inget mer att tillägga.

Visst är det jobbigt när sanningen hinner upp en....

Nu har det kontrollerats med Thympany och de har inte skickat några diskanter öht till dig förutom från den första batchen. Så var det med den påstådda kontinuerliga kvalitetskontrollen. :roll:

Det var droppen! :x

Jag tror och hoppas att ljuset kommer att gå upp för dig.

Någon gång.

Tills dess får du grubbla vidare över det här alldeles själv. Två sista
saker skall jag säga dock:

1. Läs vad jag skrivit om de kontroller jag gjort en gång till, och
gör det så noga du behöver för att du skall se vad jag skriver. Det
är som jag skriver att det är. Du behöver inte tro mig. Jag bryr mig
inte längre.
. . Du kan dock tänka igenom (om du vill, annars kan det vara) vad
det beror på att du anser att du vet bättre och mer om vad den
person gjort som du faktiskt uttalar dig om, än personen själv. 8O
. . Obehagligt beteende är bara förnamnet. Du var den sista person
jag hade trott skulle agera så, och anluta sig till en mobb på det här
viset. Det stämmer ju liksom inte alls överens med vem jag trodde
du var, men jag har haft fel förut. Och dessutom är det din karma.
Hoppas du i slutänden bedömer att det var värt priset för dig att få
vara med i ert gäng, eller vad det nu är som du får ut av det.

2. En batch är inte en leverans. En batch (den mängd högtalar-
element som tillverkas samtidigt) är normalt mellan 250 och 1000
stycken element.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-09 15:05

Så länge jag inte sprider lögner så har jag nog inga större problem med min karma. Men tack för omtanken.

Och ja jag känner till skillnaden mellan leveranser och tillverkningsbatcher.

Oavsett vilket så kvarstår det faktum att Thympany inte har levererat några element till dig förutom den första tillverkningsbatchen (och de två sista). Då finns det fortfarande 917 element som inte har blivit kvalitetskontrollerade (plus de från de två sista batcherna som uppgår till 100+250st). Dessa är definitivt inte komna från en och samma batch. En av tillverkningsbatcherna var dessutom mycket mindre än 250st. Rimligen bör det ha varit 4 eller möjligen 5 tillverkningsbatcher.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-09 15:11

Angående Batch.

Elementens etikett märks med ett löpnummer och de 4 sista siffrorna är tillverkningsår
(de två diskanterna på bild på föregående sida har årtal 2005 och 2006 och måste följdaktligen vara från olika batcher)

Jag har 10 st T11oa hemma som jag skall kolla numret på då jag kommer hem.

Tidigare märkte Vifa och Scanspeak med t ex 3 siffror (vecka och år)

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-09 15:19

Naqref™ skrev:Så länge jag inte sprider lögner så har jag nog inga större problem med min karma. Men tack för omtanken.

Det är inte säkert att du har problem med den ens när du sprider
lögner. Det lär framtiden utvisa.

Naqref™ skrev:Och ja jag känner till skillnaden mellan leveranser och tillverkningsbatcher.

Oavsett vilket så kvarstår det faktum att Thympany inte har levererat några element till dig förutom den första tillverkningsbatchen (och de två sista). Då finns det fortfarande 917 element som inte har blivit kvalitetskontrollerade (plus de från de två sista batcherna som uppgår till 100+250st). Dessa är definitivt inte komna från en och samma batch. En av tillverkningsbatcherna var dessutom mycket mindre än 250st. Rimligen bör det ha varit 4 eller möjligen 5 tillverkningsbatcher.

Igen: Läs vad jag skrivit.

Jag har inte skrivit något annat än att SSC har kontrollerat de
tillverkningsbatcher som vi känt till. Jag påstår inte, och har inte
påstått, att alla diskanter har kvalitetskontrollerats - tvärtom har
jag ju påtalat att det är allvarligt om så inte skett! :?

I övrigt är du på flera punkter felunderrättad om saker, men det
må du fortsätta vara. Jag bryr mig inte.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-09 15:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-09 15:21

Den som Hifikit fotat till sin webshop är från 2002 (förmodligen första batch då)

Bild

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-09 15:23

Det tror jag är riktigt.

Vh, iö

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-11-09 15:38

Det är alltid en sorg för ett barn att bevittna att mamma och pappa håller på att glida isär och att de ofta tar till en slägga för att stilla sina samveten och att någon har hittat en annan, en som är mkt bättre.

På tal om ingenting

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-09 15:49

IngOehman skrev:Jag har inte skrivit något annat än att SSC har kontrollerat de

*suck* :roll:

Och som du skrev och som jag citerade i inlägget du inte orkade läsa.

IngOehman skrev:Vi har inte ens informerats om den av Larsen, men vi informerade honom om att elementet INTE skulle beställas den vägen (den första gången han försökta gå runt SSC). Bland annat eftersom det omöjliggör nämnd kvalitetskontroll.

Eftersom alla batcher har levererats direkt till JL så säger du därmed att alla de batcherna inte kan kontrolleras (och att de därmed inte har kontrollerats). Annars så är det ju de facto möjligt att kontrollera dem. Tvinga mig inte rita upp cirklar från mängdläran för att visa det för dig.

Att du dessutom vägrar att säga hur dessa av er kända batcher har kontrollerats (trots att det är omöjligt) då varken Thympany eller JL har skickat några exemplar för er för kvalitetstestning gör ju knappast det du säger trovärdigare.

Att det har tillverkats ett antal batcher borde man (med mindre än att någon förskingrar pengar) kunna räkna ut med SSCs bokföring.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-09 15:50

dimitri skrev:
På tal om ingenting

Perspektiv. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-09 16:34

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:Det har alltså leveretats en ansenlig mängd element till Larsen. På vilket sätt har denne redovisat antalet sålda enheter till slutkund?

Elementen har tidigare inte ingått i avtalet och John har kunna sälja dessa utan att behöva redovisa några elementförsäljningar öht.

Skulle bara göra ett tillägg här. JL har för alla löselement som har sålts betalat den vanliga licensavgiften. Gäller då B65oa(II) samt T11oa.

Kan ju vidare tillägga att licenskostnaden är avsedd inte enbart att vara en ren vinst utan ska även betala utlägg som licensgivaren har haft vid utvecklingen av den licenserad produkten. Exempelvis för utveckling av element.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-09 17:19

IngOehman skrev:Kaffekoppen: Det behövs inte flera spekulationer, även om dina i varje fall var välmenande. Tack för det! :P Vh, iö

Jag spekulerar inte. Jag bara framför hur det hela ser ut för oss andra.

Förövrigt tycker jag att det är tråkigt att det initierats misstänkliggöranden - från båda hållen. Det finns inga vinnare i det.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-09 18:24

Licensavgiftens (royalty) storlek avspeglar de förutsättningar som rådde då Stig Carlsson och Larsen Hifi Ljudprofilen AB tecknade licensavtalet. Stig innehade då patent på det som Larsen HiFi skulle tillverka och försälja.

Sedan 2001 finns inga patent och brukligt hade då varit att omförhandla avtalet och sänkt licensavgiftens storlek.
Detta har inte skett utan royaltyns storlek har varit oförändrad.

Larsen HiFi som licenstagare betalar royalty för att:

1. nyttja patent kopplade till den produkt Larsen Hifi ämnar tillverka och försälja. Patent som också skyddar den exlusivitet som licensavtalet utlovar Larsen HiFi.

2. nyttja varumärket Carlsson Ortho Acoustic System

Vid tidpunkten 2001 hade mig veterligen inte SSC åstadkommit något m a p värdehöjning av varumärket som skulle kunna svara upp mot den "värdeminskning" av avtalet som utgången av patenten innebar.

Stefan

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-09 18:28

Det där sista är ju rent av spekulationer som vi utomstående kanske skall lämna oberört ;)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-09 18:32

Nja den enda som gjorde något för varumärket var ju Larsen HiFi som åkte runt på mässor och annonserade på egen bekostnad trots skral försäljning av OA50.2 och OA52.2...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-09 18:45

Det må vara så, men det är ju en rätt subjektiv bedömning trots allt. Att värna ett varumärke kan göras på många sätt, och jag påstår ingenting i frågan. Jag vet för lite.

Jag vet många saker jag skulle tycka hade varit smarta drag, men jag är inte medlem i SSC och jag arbetar inte ideelt med varumärket.

Vissa saker kräver ju resurser för att göra, och kanske borde ett bättre samarbete funnits på den frågan.

Att Larsen besökte mässor med produkter han ämnade tjäna sitt levebröd på är ju rätt naturligt...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-09 18:55

Att värna ett varumärke som du skriver är en sak...

Att "värdehöja" är en annan.

En värdehöjning kan ju bara vara att människor tycker bättre om, är mer medveten om, är mer beredd att köpa etc.etc.
Alternativt byt ut människor i ovanstående mening mot investerare eller liknande...

Att värdet ökar, något som är omsättningsbart i ekonomiska termer.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-09 20:14

Jag kollade i källarn nu när jag kom hem. Jag hade T11 oa från 2003 och 2004 oxå.

Stefan

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-09 20:19

Nja den enda som gjorde något för varumärket var ju Larsen HiFi som åkte runt på mässor och annonserade på egen bekostnad trots skral försäljning av OA50.2 och OA52.2...

vem skulle gort det annars ?
några frivilligarbetare?
faktum är att jag alltid tyckte det var en oas att kliva in i och blev ofta kvar länge
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-09 20:25

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:Jag har inte skrivit något annat än att SSC har kontrollerat de

*suck* :roll:

Och som du skrev och som jag citerade i inlägget du inte orkade läsa.

IngOehman skrev:Vi har inte ens informerats om den av Larsen, men vi informerade honom om att elementet INTE skulle beställas den vägen (den första gången han försökta gå runt SSC). Bland annat eftersom det omöjliggör nämnd kvalitetskontroll.

Eftersom alla batcher har levererats direkt till JL så säger du därmed att alla de batcherna inte kan kontrolleras (och att de därmed inte har kontrollerats). Annars så är det ju de facto möjligt att kontrollera dem. Tvinga mig inte rita upp cirklar från mängdläran för att visa det för dig.

Att du dessutom vägrar att säga hur dessa av er kända batcher har kontrollerats (trots att det är omöjligt) då varken Thympany eller JL har skickat några exemplar för er för kvalitetstestning gör ju knappast det du säger trovärdigare.

Att det har tillverkats ett antal batcher borde man (med mindre än att någon förskingrar pengar) kunna räkna ut med SSCs bokföring.

Jag känner bara till tre batcher (-02, -03 och -05). De två andra (eller tre?) som du nämnt var före denna tråd okända för mig, frånsett att jag hört ryktas om dem.

Jag påstår nota bene inte att jag känner till alla batcher, men från de tre batcher jag vetat om har gjort de tester jag tyckt vara lämpliga för att avgöra att de är korrekta sammansatta av korrekta delar (även om du anser det vara "omöjligt", vad nu det kan bero på :o ).

Vad du menar med att jag vägrar säga hur de kontrollerats vet jag inte. Vad är det specifikt du undrar över? Jag plockar liksom isär dem och kontrollerar alla delar och mäter på enskildheter såväl som summan. Vad mer vill du veta? :?

Det är en sample-kontroll, och den kan inte ersätta en löpande produktionskontroll där alla högtalare som levereras till kund kontrolleras före leverans, som bara den som tillverkar högtalarna kan utföra. Allt jag har gjort är att försöka säkerställa att de byggs av korrekta delar.

När det gäller den löpande kvalitetskontroll av pågående produktion (jämförelse mot en likare) ålåg det Larsen att göra den, och av det skälet reste jag ned till Larsen bland annat för att kolla hur kvalitetskontrollen skulle kunna ske. Han visade en mätapparatur och det ställe i lokalen där mätningar skedde. Jag nöjde mig med detta. Tyckte det så tillfredställande ut för att kunna utföra jämförelsemätningar mot en likare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-09 20:39

Såhär ser etiketterna ut på de element-batcher jag kände till, har element ifrån och har gjort kontrollmätningar på:

Bild
Bild
Bild

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-09 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-09 20:39

använder inte en dansk dessa diskanter i sina byggen sirus hette väl hans förstärkare innan
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-09 20:42

profbd skrev:

vem skulle gort det annars ?
några frivilligarbetare?
faktum är att jag alltid tyckte det var en oas att kliva in i och blev ofta kvar länge

Ja du har ju mer rätt än du anar :D

Det skulle ju varit jättebra om SSC i form av t ex Ingvar och Per på samma sätt som på den välbesökta LTS/Carlssonträffen hjälpt Larsen HiFi med marknadsföring på mässor och samtidigt kunnat berätta om Stig, Ortho Akusitk och sin egen verksamhet.

Det hade säker kunnat bli mycket uppskattat av publiken.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-09 20:47

avr7000 skrev:Det skulle ju varit jättebra om SSC i form av t ex Ingvar och Per på samma sätt som på den välbesökta LTS/Carlssonträffen hjälpt Larsen HiFi med marknadsföring på mässor och samtidigt kunnat berätta om Stig, Ortho Akusitk och sin egen verksamhet.

Det hade säker kunnat bli mycket uppskattat av publiken.

Mvh

Stefan

Ja, att man inte har tagit den chansen att nå ut ter sig oförståeligt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-09 20:51

Vi blev aldrig tillfrågade.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2007-11-09 20:51

avr7000 skrev:Hur är det med Filt-bananens vara eller icke vara på OA52.3 och om det är skillnad på den mot OA51.3, vari ligger skillnaden?

Mvh

Stefan

En till Stefan som undrar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-09 21:06

Efter allt jag fått utstå i den här tråden har god lust att hänvisa till Naqref, som ju har alla de sanna svaren på allt... :?

Men såhär är det (min uppfattning bara då alltså, någon annan kan säkert påstå att jag har fel):

1. Det finns en väldigt signifikant skillnaden mellan OA-51 och OA-52, såtillvida att den förstnämnda strålar fritt och odämpat i mer än 2 PI steradianer, medan OA-52 strålar odämpat i närapå mindre# än PI steradianer (rätt stor skillnad faktiskt*). Detsamma behöver gälla diskanten, om det skall bli balans mellan registren.

2. Det är delvis en subjektiv fråga. Den som säger att de föredrar att ha "filtbananen" där med OA-51 skall självklart inte känna sig hindrad. Jag tycker det kväver ljudet en bra bit, och det tycker jag är extra synd eftersom jag upplever att T11-oa ligger en liten, liten smula åt det mämpade, avrullade, kvävda håller redan utan att filten är där.

Med hängslen och svångrem (läs delningsfiltrets utformning) gick det att få den att prestera ok klangligt trots allt (i varje fall utan filt på OA-51), om än inte perfekt. Men elementet är så bra ur alla andra aspekter att jag tyckte den där lite avrullade karaktären högst upp var acceptabel.

Jag har dock arbetat vidare med det för att hitta en lösning, men eftersom sådant kan ta flera år har elementet producerats i den nuvarande formen så länge. Det klagas ju alltid på att saker tar tid, så jag tyckte att John skulle få en version säljbar medan konstruktionen fintrimmades.

Vh, iö

- - - - -

*Vilket beror på att OA-51 dels är väggmoterad, och dels har elementen mera utstickande och mindre "kabinettsombyggda" än i OA-52.

#Ljudvågor som inte är väldigt korta bryter nämligen av och går runt det objekt som kabinettet utgör.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati