Först av allt, jag ber om ursäkt för vissa avsnitt som BORDE skrivits på ett annat sätt.
IngOehman skrev:JV skrev:Vi gör istället enligt...
1. Jag är inte med i den grupp du benämner "vi".
Tja, Nej kanske inte. Vet inte hur du faller ur dock.
Jag tror det finns två alternativ
1) Om någon låter bra men du tror dig inte veta varför så ignorerer du denna förbättring.
2) Du kan kan påvisa före ett byte av två nästan identiska kablar vad resultat ska bli och du kan bevisa detta med på papper och detta är applicerbart på godtyckliga system.
ge mig ett 3 alt:)
IngOehman skrev:
2. Man har frihet att göra helt andra val än de du (och de andra du
inkluderar i ditt "vi") säger dig göra.
Ja visst, alla vägar som leder till rom funkar om man nu ska till rom.
"Vi" det låter nästan som "DOM", dvs "DOM" som är "lite anorlunda, lite du..a", är det något fel på att välja det man tycker låter bäst även om man faktiskt inte kan motivera detta men en hållbar formel ?
IngOehman skrev:3. Jag skulle ha förväntat mig att någon som väljer att göra som du
beskriver att du gör, hade röstat "mot vetenskap". Du har ju gjort
medvetna val att agera mot vetenskapligt förnuft.
Varför skulle jag vara mot vetenskap, vilka medvetna val har jag gjort mot vetenskapen.
Att acceptera sin limit, vara sig den baseras sig på avsaknad av kunskap,tid, relevant information eller utrustning och i ställer välja det som låter bästa är väll inte ett dåligt beslut ?0
IngOehman skrev:JV skrev:När det kommer till audiofil så accepterar jag att genom att placera en nergrävd koppar pyramid i norr och söder om riggen så får jag faktisk bättre ljud än utan. Dvs gör en voodo docka med stora öran under min säng att mitt system låter bättre så kör jag på det.
Håller helt med om din beskrivning, men tycker den är rätt signifikativ
för en person som snarare är mot vetenskapen. (Eller i varje fall som
inte (ännu?) insett det eventuella värdet med den vetenskapliga
infallsvinkeln.)
JV skrev:Tror nog att 95% av läsarna skulle köpa båda puramiderna och det påhittade dockan om jag kan i blind test visa att de låter bättre än utan.
1. Det tror inte jag.
2. Det kan du ju inte, eller?
Och inte heller kommer du att undersöka om du kan det, eller?
Vh, iö
Det var dumt av mig, jag menar 99.99%, för va ä de för idioter som inte lägger ner 10kr på en sak som GÖR ATT SYSTMET LÅTER BÄTTRE. ("Låter bättre" är faktiskt ett absolut faktum)
.
Jag sa "OM JAG KAN VISA ATT DET LÅTER BÄTTRE", så även du hummar och säger "hmm, dockan gör att systmet låter bättre". Väljer du då att säga "vetenskapen är mot, alltså är jag mot". Osså i så fall varför ?
Detta leder då till,, du menar att även om dockan eller puramiderna gör att ljudet läter bättre så accepteras det inte av dig och andra. Detta beslut skulle då basera sig på det inte är vetenskapligt med d eller p.
Jodo, den var fin, skulle det inte istället tyda på att du inte förstår tillräckligt. Jag menar om dockan gör att ljudet bättre ska inte resultat vara:
"Omöjligt - det köper jag inte", utan iställer "VARFÖR?", så länge "VARFÖR" inte utreds så är det inte vetenskap utan VODOO.
Nej, inte tror jag på dockan eller puramiderna - detta baserar jag på VOODO;)
skulle någon visa mig att dockan faktisk gjorde mitt system bättre måste jag fråga mig "vad är det jag missar, varför förstår jag inte varför"
.
Dockan kan ju utsöndra ett ämnet som vrider mina näs och öron hår motsols och därför filtrerar ljudet pga av corioliskraften eller något sådan.
Eller kan det vara så att vetskapen om dockan förändrar mitt sinne så att ljudet upplevs bättre, och är det så finns det en vetenskap för detta oxå.
Att acceptera att man inte förstår är ju vetenskapens första steg, annar skulle jorden vara ganska platt änn.
---
(Men för att inte bara vara dum och avikande kan jag även säga:)
Kunskap och förmågan att kunna applicerade den, att analysera orsak, verkan samt samband påverkar mina beslut. Dock räcker min förmåga inte till för att jag ska kunna köpa saker utan att lyssna på dem först, och kan jag inte det....
Så är jag ju inte specilt vetenskapligt
(hmm, jag försökte, men det blev ändå lite dumt )