Den bästa tiden är nu?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-08 03:50

Herregu, sitter och lyssnar på massa nya skivor och låtar, på MP3 eller olika hemsidor (myspace mm) och jag är helt säker nu, det har aldrig funnit så mycket intressant musik som nu. Överallt finns det nya saker. Helt otroligt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-08 19:16

subjektivisten skrev:det har aldrig funnit så mycket intressant musik som nu.

Det är egentligen en självklarhet. Det blir ju hela tiden mer musik och den gamla musiken försvinner inte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-08 19:34

Jag menar NY musik.
Måste säga att jag lyssnar på säkert 80% ny musik och endast 20% äldre just nu. Så mycket nytt som är bra att man inte hinner lyssna på äldre skivor lika ofta.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-08 19:39

subjektivisten skrev:Jag menar NY musik.
Måste säga att jag lyssnar på säkert 80% ny musik och endast 20% äldre just nu. Så mycket nytt som är bra att man inte hinner lyssna på äldre skivor lika ofta.

Jo jag förstod att du menade ny musik, men för mig är det nästan helt tvärtom. Jag upptäcker ständigt musik som är ny för mig, men den är oftast gammal. Jag hinner knappt lyssna på någon "ny ny" musik eftersom jag är upptagen med att upptäcka gammal musik.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-08 22:26

2004 får väl anses vara nytt?

Lite med anledning av att rykten börjar tala om ett nytt Sufjan album:

Sufjan Stevens: Live at Lee's Palace, Toronto, Nov. 16, 2004 - tillhanda hållet av Live Music Archive. Sufjan-konserten är hur bra som helst. Trots att de i några av låtarna har problem med några av sångkanalerna i mixen - de "durrrrar" - så måste jag säga att det låter toppen. Grym live-känsla. Det är lite kul när man hör att de bär ölbackar i baren i bakgrunden. Sufjan kör flera av sina "hits" i några av de bästa versioner jag har hört.

OBS - Sufjan konserten är ganska lång och filen är på 112Mb.

PS. Lyssna på kören i "Super Sexy Woman" (näst sista låten). De har kul på jobbet :-)

Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-08 23:19

Magnuz skrev:Jag hinner knappt lyssna på någon "ny ny" musik eftersom jag är upptagen med att upptäcka gammal musik.

Förstår, det finns ju även massa äldre musik som är bra med. Skulle vilja ha mer timmar per dygn och leva 200 år för kunna höra allt man vill lyssna på :cry:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-08 23:39

Koffe skrev:Sufjan-konserten är hur bra som helst. Trots att de i några av låtarna har problem med några av sångkanalerna i mixen - de "durrrrar" - så måste jag säga att det låter toppen. Grym live-känsla.

Schysst! Kul inspelning som sagt, men lite synd med störningarna, det är inte bara sången utan hela ljudet som ibland blir konstigt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-08 23:55

Fast jag måste ändå säga att trots all denna nya musik (som iofs inte alls behöver vara dålig, tvärtom) så är det alltför ofta man liksom blir lite besviken. Inget är särskilt revolutionerande. Som när jag hörde "electroclash" första gången, namnet var f-n mer spännande än musiken. Precis som med t.ex. Marilyn Manson; personen/attityden och det visuella är häftigare än musiken.

Kan det vara så att musikträdet har förgrenat sig färdigt, och att det nu bara är lövvolymen som ökar?

Om man så säger; artister som Autechre på 90/00talet, Throbbing Gristle (redan på 70-talet ;) ) testade och överskred gränserna för vad som kan kallas musik.

Jag är _mycket_ tacksam om någon kan visa mig var den verkligt banbrytande musiken finns idag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-09 00:31

phloam skrev:Jag är _mycket_ tacksam om någon kan visa mig var den verkligt banbrytande musiken finns idag.

Den finns, bara att leta.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-09 00:36

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Jag är _mycket_ tacksam om någon kan visa mig var den verkligt banbrytande musiken finns idag.

Den finns, bara att leta.

Nänä så lätt kommer du inte undan :) Jag vill ha specifika gruppnamn och genrer! Jag har dessutom väldigt dåliga möjligheter att hitta själv..! :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-09 01:55

Ahhh! Läge att göra skamlös reklam för min lillebror (;-)).

Han finns i två inkarnationer:

Som Kristian & Christiankupei.com. Det är tydligen skitcoolt.

och som

Christian Lundqvist - då det är mer avklätt. Kommer att släppa på den tyska labeln Traum

Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-09 02:48

phloam skrev:Nänä så lätt kommer du inte undan :) Jag vill ha specifika gruppnamn och genrer! Jag har dessutom väldigt dåliga möjligheter att hitta själv..! :)

Svårt att veta vad just du gillar men kan ta några iaf.
Testat Liars? Skivan Drums not dead är briljant och väldigt fräsch IMO

http://www.youtube.com/watch?v=Kg8XmWR-UvA *bra låt, dåligt ljud*

http://www.youtube.com/watch?v=Mbsretji5r4

Testat sunn 0))) och liknade musik?
http://www.youtube.com/watch?v=gzC9Ak81PUI

Circle?
http://www.myspace.com/circlefinland

Mr Bungle?
http://www.youtube.com/watch?v=RbBwFdKDaKw

Le Scrawl?
http://www.youtube.com/watch?v=JNKkyB-Bw5s

Kids on TV?
http://www.youtube.com/watch?v=Zucb_k13vXE

Brian Jonestown Massacre?
http://www.youtube.com/watch?v=yHdQP42sI_E

Sopor Aeternus?
http://www.youtube.com/watch?v=82CVrJJYVbg

Lite ghettotech med DJ Godfather?
http://www.youtube.com/watch?v=_oiB2VRxfOA

Efterklang?
http://www.youtube.com/watch?v=v5zp_cLZz74

Testa dessa och återkom sen så får vi se om du hitta någon som du gilla.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-09 11:21

Inte helt nytt, men i alla fall 2000-tal:

Ultra-coola No Jazz, live (måttligt bra ljud):
http://www.youtube.com/watch?v=HjmHjdl1PZA

En lite nyare:
http://www.youtube.com/watch?v=l4ZhX4rLH3M
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-09 15:52

Max_Headroom skrev:Inte helt nytt, men i alla fall 2000-tal:

Ultra-coola No Jazz, live (måttligt bra ljud):
http://www.youtube.com/watch?v=HjmHjdl1PZA

Bra :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-09 21:15

Inser precis att jag och Subjektivisten har lika bra musiksmak!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-09 22:03

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-10 01:45

Bra och användbar tråd det här. Min Sufjan-post - ovan - blev omskriven till en post på WhatTheFuckHiFi. Då är det väl inte mer än rätt att jag recyclar en WTFHiFi-post här?

Bild
Ett av mina absoluta favvo-band just nu: Midlake.

“The Trials of Van Occupanther” av Midlake. Dret bra skiva. Sång och körer som påminner om stämmorna på “Harvest” (- Neil Young), glittrande gitarrer och stora orkesteringar. Lite av Bo Hansson. En riktigt “album”-skiva - en sån man sätter på lyssnar på hela. OK ibland kan det bli pretentiöst men va fan - pretentiöst är det nya svart. Det och skägg - och skägg har de också. Missa inte denna.

Två videos från The Trials of Van Occupanther.

Roligt fakta: Dawn Landes (världens snyggaste ljudtekniker) är förband till Midlake på deras turne.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-10 03:18

subjektivisten skrev:Testa dessa och återkom sen så får vi se om du hitta någon som du gilla.

Nu har jag lyssnat (inte bara skummat igenom!) och först ett tack för hela denna rad med bra musik som hittils mest bara varit namn för mig. Allt var intressant, och det är kul att musiken är så levande, så många som verkligen går in för att skapa intressant musik! Kul att se!

Störst intryck gjorde nog Brian Jonestown Massacre - väldigt bra! Liars var klart udda faktiskt :) för att inte tala om Efterklang, mkt speciellt... Sunn 0))) var inte som jag trodde men härligt konsekventa, tungt! Gillas!

Tänkte efter vad jag egentligen saknar idag - förmodligen är jag nostalgisk egentligen - och när jag ser dessa exempel så tänker jag att många liksom blandar olika stilar för att hitta ett eget uttryck (inget fel alls, tvärtom). Samtidigt så tänker jag att det måste vara jäkligt svårt att vara musiker i frontlinjen idag.

Kanske 80-90tal var den period då de sista stilarna - som fortfarande kan kallas renodlade - föddes?

Som vad som skrevs om Circle: ".....have constantly reinvented themselves, weaving hypnotic mantras out of exacting Krautrock beats, heavy riffs, arty noise, dark psychedlia, and soundtrack-like beauty."

Precis så där kan man ju dissekera musik idag och hitta dess huvudsakliga beståndsdelar. Det känns som om den största utmaningen är att göra riktigt _bra_ "experiment" eller stilblandningar.

Kanske det är den nya huvudinriktningen inom musikvärlden, den nya ultimata musikstilen - just denna "supermix"* av olika äldre stilar? Som när Le Scrawl dödsmetallgrowlar till, ja, nån slag stilmix :) Cirkeln är sluten, återanvändning is the shit! :P

*komihåg var ni hörde det först 8)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-10 11:26

phloam skrev:Kanske 80-90tal var den period då de sista stilarna - som fortfarande kan kallas renodlade - föddes?

Det där lär nog ha sagts ett antal gånger genom historien... Rätt vad det är kommer det en helt ny stil. Det som krävs är ett nytt element av något slag som utlöser en våg av kreativitet och utveckling. Sådana utlösande faktorer kan vara av många slag. Inte sällan är de tekniska snarare än musikaliska. Så var det t.ex. med mikrofonteknikens genombrott, radion, elgitarren, syntharna...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-10 11:29

Det börjar bli svårt att göra något helt nytt, eftersom det mesta redan gjorts. Inte sällan när någon kommer med ett "nytt" sound, så finns det ett band X eller artist Y som gjorde nåt som lät likadant, fast 25 år tidigare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-11-10 14:06

fast xy har inte funnits bara för att x och y funnits :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-10 14:14

Britt-Gunnar skrev:fast xy har inte funnits bara för att x och y funnits :)

Precis, men jag vill ha z :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-10 15:24

Slartibartfast skrev:Inser precis att jag och Subjektivisten har lika bra musiksmak!

[slrt]

Såklart 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-10 15:30

phloam skrev:Störst intryck gjorde nog Brian Jonestown Massacre - väldigt bra! Liars var klart udda faktiskt :) för att inte tala om Efterklang, mkt speciellt... Sunn 0))) var inte som jag trodde men härligt konsekventa, tungt! Gillas!

BJM är ett av mina favoritband. Många skivor låter som dom kunde varit gjorda på 60-talet, riktigt vasst.
Liars nya skiva är också kanon, kanske inte lika vass som mästerverket Drum's not dead, men inte långt ifrån.
Gillar du Sunn 0))) så finns det massa likande musik, som Earth, Orthodox, mm mm

phloam skrev:Kanske 80-90tal var den period då de sista stilarna - som fortfarande kan kallas renodlade - föddes?

Nja, stort sett all musik som gjorts kan man se påverkan av annan musik. Ingen musik födds ur ett vakuum.

phloam skrev:Som vad som skrevs om Circle: ".....have constantly reinvented themselves, weaving hypnotic mantras out of exacting Krautrock beats, heavy riffs, arty noise, dark psychedlia, and soundtrack-like beauty."

Helt underbart bra, enligt mig. :P

phloam skrev:Som när Le Scrawl dödsmetallgrowlar till, ja, nån slag stilmix :) Cirkeln är sluten, återanvändning is the shit! :P

hehe, så satans kul blandning, och jag tycker det funkar mkt bra också! :D

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-10 17:21

phloam skrev:
Britt-Gunnar skrev:fast xy har inte funnits bara för att x och y funnits :)

Precis, men jag vill ha z :)

Problemet är att det är svårt att höra/se/uppleva z när man är upptagen av att identifiera x och y. z blir ofta upplevelsemässigt maskerat. Eller så tycker man att - "z var väl inte så märkvärdigt - inte i för hållande till zy i ekvationen".

Ett ytterligare problem är att z ofta är summan av x och y - men att det är svårt att se detta förrän efteråt. Här har vi som är jättegamla (jag är 37) en enorm nackdel i förhållande till 15-25 åringarna. De kan fokusera på helheten direkt.

... Hmmm...

Jag var just och fikade med familjen. Satt och funderade på den här tråden - tänkte ungefär så här:

En enkel kommunikations modell

Sändare > kontextuella filter > kanal > kontextuella filter > Mottagare

Alltså både sändarens och mottagarens tidigare erfarenheter påverkar upplevelsen. Om man har "tränat sig" på att släppa in x och y - lyssna efter dem - uppleva dem - så kan det nog vara svårt att ta in summan av dem som z.

Usch vad abstrakt.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-11 14:49

Magnuz skrev:Så var det t.ex. med mikrofonteknikens genombrott, radion, elgitarren, syntharna...

... Samplern.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-11 16:35

... dog den här tråden?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-11 16:39

Jag svarar själv. Tre (3) personer har klickat på min "The Trials of Van Occupanther" - länk ovan. Minst två av dessa klick är jag själv när jag gjorde och testade länken. Då känns det lite meningslöst att hålla på.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-11 17:42

Heh. Jag klickade på din länk förut.
Hade för mycket konceptuella filter eller nåt, för den gruppen var inget jag fastnade för.

Jag tror att den där Katapultskivan med Circle fastnade bäst av alla dessa moderniteter. Meerklig och lite skön musik satana!
Growljazzen, dödsgothen och trumpopen var inte så pjåkiga heller. :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-11 17:47

OK. Då var du klick nummer tre. Hehe. :-)

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan