T11oa på Hifikit

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-09 21:57

IngOehman skrev:Vi blev aldrig tillfrågade.

Vh, iö

Nu duckar du lite mer än lovligt... :wink:

Ni (SSC) Har ju mot länsstyrelsen påtagit er ett ansvar att föra ut, föra vidare Stigs idéer etc.

Larsen Hifi har som som Kaffekoppen skrev ett ansvar mot sin firma att tjäna ihop pengar och sätta mat på bordet.

Det är nog i denna situation ni som borde fråga om ni inte kan få följa med...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-09 22:18

njae nu efterhandskonstrueras det väl lite hårt här men det var en bra ide endå
något för framtiden

Larsen Hifi har som som Kaffekoppen skrev ett ansvar mot sin firma att tjäna ihop pengar och sätta mat på bordet.

om han ska leva på larsen linen kommer han inte bli så fet häller :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-09 22:20

IngOehman skrev:Jag påstår nota bene inte att jag känner till alla batcher, men från de tre batcher jag vetat om har gjort de tester jag tyckt vara lämpliga för att avgöra att de är korrekta sammansatta av korrekta delar (även om du anser det vara "omöjligt", vad nu det kan bero på :o ).

Mja jag utgick från ditt ord omöjliggöra = se till att något blir omöjlig. Men riktigt så ordagrannt skulle jag alltså inte tolka det uppenbarligen. ;)

Vad du menar med att jag vägrar säga hur de kontrollerats vet jag inte. Vad är det specifikt du undrar över? Jag plockar liksom isär dem och kontrollerar alla delar och mäter på enskildheter såväl som summan. Vad mer vill du veta? :?

Ah. Inser att jag var lite otydlig här. Det är svårt att se sina egna brister i kommunikationen. Jag avsåg inte den fysiska kontrollen. Där har du det högsta förtroende från min sida. Jag menade bara hur gick det att kontrollera några element om du inte försågs med dessa från Thympany eller JL? Du har ju uppenbarligen tillgång till element från fler batcher.

Inser att ditt inlägg nu har gjort att min karma p g a mina tidigare inlägg har minskat lite. :oops:
Men man kan se det från den positiva sidan oxå - din har ju ökat! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-09 22:44

Ursäkten godtages. (Om det var en så'n det var.)

Tack!

Ja, min karma är det inga problem med, och har nästan aldrig varit heller(utom en gång när jag en dag några år före tonåren skjöt en liten fågel med luftgevär. Jag kommer nog ALDRIG att förlåta mig själv. En helt meningslös handling, och jag fattade det i samma ögonblick som det var för sent att ångra sig. Fick jag backa till en händelse i livet och ångra den/hindra den, så vore det denna. Den plågar mig fortfarande :cry: ).

avr7000 skrev:

Vh, iö

Ni (SSC) Har ju mot länsstyrelsen påtagit er ett ansvar att föra ut, föra vidare Stigs idéer etc.

Har du sett Stig på någon mässa någon gång, kanske? :wink:

(Det har faktiskt jag, men jag kan försäkra att det var ovanligt.)

vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-10 11:20

avr7000 skrev:

Vh, iö

Mvh

Stefan

Tar du med och citerar hela min text så handlade den ju om "vem som borde frågat vem" :wink:

Hur som helst... Tycker du inte att deltaga och informera på ett eller annat sätt på mässor skulle kunna vara ett bra sätt delvis uppfylla det uppdrag SSC påtagit sig?
Det tycker i alla fall jag :)

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-10 11:28

IngOehman skrev:(utom en gång när jag en dag några år före tonåren skjöt en liten fågel med luftgevär. Jag kommer nog ALDRIG att förlåta mig själv. En helt meningslös handling, och jag fattade det i samma ögonblick som det var för sent att ångra sig. Fick jag backa till en händelse i livet och ångra den/hindra den, så vore det denna. Den plågar mig fortfarande :cry: )

Helt jäkla off topic men jag kan inte låta bli att kommentera. Har en identisk erfarenhet från min barndom... Märkligt. Den går inte att göra si kvitt. Samtidigt formade den mig på ett positivt sätt. Har inte krökt ett hårstrå på en levande varelse sedan dess.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-10 11:32

Åjo, mina har du krökt fler gånger. Mentalt alltså. Jag har fått rätt
många helt oväntade snytingar från dig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-10 11:41

IngOehman skrev:Åjo, mina har du krökt fler gånger. Mentalt alltså. Jag har fått rätt
många helt oväntade snytingar från dig.

Vh, iö

Det är jättetråkigt att du upplever det så - och jag tänker absolut inte ta ifrån dig den upplevelsen. Det finns dock inga onda avsikter från min sida och förhoppningsvis kan jag kanske förmedla något av det även till dig. Jag har ju också upplevelser av att du delar ut snytingar men jag tycker inte illa om dig för det. Jag försöker hålla isär beteendet från att sätta mig till doms över någon som person. I grunden ser jag dig som en god humanist. Dock inte ofelbar, men det är ingen, inklusive undertecknad.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-10 11:50

När har jag givit dig någon snyting? :o

Eller för övrigt någon annan - oprovocerat? Det har nog aldrig
hänt att jag startat något bråk eller givit mig på någon. Aldrig.

(Eller?)

avr7000 skrev:
avr7000 skrev:

Vh, iö

Mvh

Stefan

Tar du med och citerar hela min text så handlade den ju om "vem som borde frågat vem" :wink:

Jag citerade ingenting av din text alls, och dessutom så jag svarade ju på just det.

Hur som helst... Tycker du inte att deltaga och informera på ett eller annat sätt på mässor skulle kunna vara ett bra sätt delvis uppfylla det uppdrag SSC påtagit sig?
Det tycker i alla fall jag :)

Jovisst. Det har jag ju gjort också - alltså hållit föreläsningar om ortoakustik. Nu tycker jag väl inte att det är nödvändigt att det sker tillsammans med en exploatör. På känns och vis känns det nästan fel att styrelsemedlemmarna i SSC (som inte har någon ekonomisk vinning i det hela) skall vara med om marknadsföra specifika produkter på en mässa. Det känns rimligare att vi är stöd åt exploatören och hjälper till efter önskemål. Några sådana har inte framkommit under de år som har varit. Snarare tvärtom.

När det gäller hjälp att marknadsföra Carlssonhögtalarna tycker jag också att ni är EXTREMT orättvisa mot Per Gulbrandsen, som utan att få en krona i ersättning för det nog har skapat positiv reklam för Carlssonhögtalare mer än någon annan, och detta utan att få så mycket som ett tack för det, av varken er i "gänget" eller av Larsen.

I övrigt vill jag säga att de åren som varit så här långt med SSC inte har varit bekymmersfria. Jag har tappat räkningen på hur många gånger vi har tvingats flytta, och skulle jag kunna gå tillbaka till för tio år sedan och fått frågan om jag skulle vilja (på de villkor som blev) vara med i en Carlsson-stiftelse, så är det tveksamt om jag hade svarat ja...

Nu när vi har det värsta jobbet bakom oss och förhoppningsvis kan fokusera mera på det som är värdefullt ser det hoppfullare ut dock tycker jag. Fast vem vet hur det ser ut när man tittar tio år bakåt om tio år... Det kanske är värre än nu, med avseende på "hade jag veta-faktorn". :wink:

Vi har ju definitivt en massa olustigt arbete framför oss, oavlönat och som ingen kommer att tacka oss för.

Vh, iö

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-10 11:57

Jodå, tack kommer ni att få! Jag tycker också mig märka att intresset för Stig Carlssons livsverk ökar. Det räcker med att ringa på ett par annonser på gamla OA-högtalare för att inse att intresset är stort. Jag tror att det är viktigt för er som arbetar med dessa uppgifter att känna att det faktiskt betyder något för många fler än vad ni tror. Kanske är det en fråga om att upprätta kanaler för folk att uttrycka den tacksamheten och att kanske i högre grad tydliggöra arbetet som ligger bakom.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-10 12:14

Hej Ingvar.

Om du menar i denna tråden så förstår jag hur du kan missuppfatta och tycka att t ex jag förbigått Per Gubrandsen...

Dock har diskussionen i denna tråd endast handlat om tidpunkten då patenten gått ut.

avr7000 skrev:Vid tidpunkten 2001 hade mig veterligen inte SSC åstadkommit något m a p värdehöjning av varumärket som skulle kunna svara upp mot den "värdeminskning" av avtalet som utgången av patenten innebar.

Stefan

Per Gulbrandsen har gjort fantastiskt mycket bra för Carlssonsaken över åren!

Carlssonplanet var dock vid tidpunkten 2001 inte så stor och känd och jag ansåg inte i mitt tidigare inlägg att han hade så stor betydelse i frågan,
1 Carlssonplanet var i sin linda och inte så stor (med stor påverkan)
2 Per Gulbrandsen var inte då medlem i SSC och SSC kan ju då i mitt resonemang ovan inte tillgodoräkna sig honom på det sätt man kan göra idag då han är medlem i styrelsen.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-10 12:24

IngOehman skrev:
avr7000 skrev:
avr7000 skrev:

Vh, iö

Mvh

Stefan

Jag citerade ingenting av din text alls, och dessutom så jag svarade ju på just det.

IngOehman skrev:Ursäkten godtages. (Om det var en så'n det var.)

Tack!

Ja, min karma är det inga problem med, och har nästan aldrig varit heller(utom en gång när jag en dag några år före tonåren skjöt en liten fågel med luftgevär. Jag kommer nog ALDRIG att förlåta mig själv. En helt meningslös handling, och jag fattade det i samma ögonblick som det var för sent att ångra sig. Fick jag backa till en händelse i livet och ångra den/hindra den, så vore det denna. Den plågar mig fortfarande :cry: ).

avr7000 skrev:

Vh, iö

Har du sett Stig på någon mässa någon gång, kanske? :wink:

(Det har faktiskt jag, men jag kan försäkra att det var ovanligt.)

vh, iö

Du citerade hälften av den så här...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-10 12:36

Jamen det var ju EFTER att jag skrev att vi aldrig blev tillfrågade. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-10 12:42

avr7000 skrev:Hej Ingvar.

Om du menar i denna tråden så förstår jag hur du kan missuppfatta och tycka att t ex jag förbigått Per Gubrandsen...

Dock har diskussionen i denna tråd endast handlat om tidpunkten då patenten gått ut.

avr7000 skrev:Vid tidpunkten 2001 hade mig veterligen inte SSC åstadkommit något m a p värdehöjning av varumärket som skulle kunna svara upp mot den "värdeminskning" av avtalet som utgången av patenten innebar.

Stefan

Per Gulbrandsen har gjort fantastiskt mycket bra för Carlssonsaken över åren!

Det tror jag gläder honom MYCKET att få höra.

avr7000 skrev:Carlssonplanet var dock vid tidpunkten 2001 inte så stor och känd och jag ansåg inte i mitt tidigare inlägg att han hade så stor betydelse i frågan,
1 Carlssonplanet var i sin linda och inte så stor (med stor påverkan)
2 Per Gulbrandsen var inte då medlem i SSC och SSC kan ju då i mitt resonemang ovan inte tillgodoräkna sig honom på det sätt man kan göra idag då han är medlem i styrelsen.

Det menar jag förstås inte heller. Då, 2001 hade vi åtskilliga problem att stå i (jag har antytt några av dem tidigare) och att marknadsföra carlssonhögtalare var inte något som vi hade varken möjlighet till, eller kompetens.

Det var ett av skälen till att vi vill ha med just Per Gulbrandsen i stiftelsen, trots att han inte kände Stig personligen, som alla andra gjort. Han hade dock träffat Stig och jag vet att de respekterade varandra.

Men som jag sagt tidigare - Carlsson Planet är helt och hållet Per Gubrandsens verk, och SSC försöker inte ta kredit för det, inte heller efter det att han kom med i SSC. Tvärtom!

Jag ville bara uppmärksamma alla på Pers insats.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-11 11:34

IngOehman skrev:Jovisst. Det har jag ju gjort också - alltså hållit föreläsningar om ortoakustik. Nu tycker jag väl inte att det är nödvändigt att det sker tillsammans med en exploatör. På känns och vis känns det nästan fel att styrelsemedlemmarna i SSC (som inte har någon ekonomisk vinning i det hela) skall vara med om marknadsföra specifika produkter på en mässa. Det känns rimligare att vi är stöd åt exploatören och hjälper till efter önskemål. Några sådana har inte framkommit under de år som har varit. Snarare tvärtom.

Man behöver inte hålla föreläsningarna tillsammans med en exploatör men det är väl e g inget som förhindrar att det sker exempelvis vid mässor där exploatören eventuellt finns representerad. Vid mässor så finns det ju redan en massa intresserade människor så det är ju knappast sämsta stället att hålla föredrag på.
Visst ska ni ju se till på hela Carlssonhistorien och det kan ju kännas fel att hjälpa till exploatören men man får ju inte glömma att även om jobbet sker ideellt så behöver SSC ändå få in inkomster (för hyra och att kunna genomföra andra projekt utan att det drabbar SSCs medlemmars egna ekonomi) och om ekonomin blir starkare om ni bidrar i marknadsföringen för att fler högtalare säljs så är det faktiskt inom det område ni har lovat Länsstyrelsen att verka för.

IngOehman skrev:När det gäller hjälp att marknadsföra Carlssonhögtalarna tycker jag också att ni är EXTREMT orättvisa mot Per Gulbrandsen, som utan att få en krona i ersättning för det nog har skapat positiv reklam för Carlssonhögtalare mer än någon annan, och detta utan att få så mycket som ett tack för det, av varken er i "gänget" eller av Larsen.

Mja... Har ju kanske inte sagt tack direkt till Per men vi har ju faktiskt försökt hjälpa till att få upp intresset för carlssonplanet.com. Dels genom att göra små projekt, dels genom att tillåta Per använda alla bilder vi har tagit som har med Carlsson att göra och dels genom att erbjuda dem serverplats när de hade det lite problematiskt. Så vi har ju försökt stödja CP så gott vi har kunnat.

Vi avser då både mig personligen och faktiskt.se.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-11 11:43

IngOehman skrev:Ursäkten godtages. (Om det var en så'n det var.)

Tack!

Nu tolkar du men det var ju en bra tolkning. ;)

Så lite så.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-11 11:50

Gör inte om det bara. :wink:

naqref skrev:
IngOehman skrev:När det gäller hjälp att marknadsföra Carlssonhögtalarna tycker jag också att ni är EXTREMT orättvisa mot Per Gulbrandsen, som utan att få en krona i ersättning för det nog har skapat positiv reklam för Carlssonhögtalare mer än någon annan, och detta utan att få så mycket som ett tack för det, av varken er i "gänget" eller av Larsen.

Mja... Har ju kanske inte sagt tack direkt till Per men vi har ju faktiskt försökt hjälpa till att få upp intresset för carlssonplanet.com. Dels genom att göra små projekt, dels genom att tillåta Per använda alla bilder vi har tagit som har med Carlsson att göra och dels genom att erbjuda dem serverplats när de hade det lite problematiskt. Så vi har ju försökt stödja CP så gott vi har kunnat.

Vi avser då både mig personligen och faktiskt.se.

Jag tänkte egentligen mest på Larsen.

Under de år som varit har jag inte hört ens minsta lilla tack för allt det frivilligarbete
(läs obetalt) som SSC's styrelsemedlemmar utfört för att främja de högtalare han har
tillverkat och sålt.

Ej heller har vi som sagt blivit ens tillfrågade om att deltaga på några mässaktiviteter.

Inget fel med det. Han är inte förpliktigad att ge oss någon minsta kredit för frivilligt
nedlagt arbete. Vi får ju skylla oss själva. (Det är faktiskt hans formulering.)

Men - givet omständigheterna känns det konstigt att SSC här på Faktiskt bli kritiserade
över "saker som vi inte gjort". :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-11 12:39

IngOehman skrev:Jag tänkte egentligen mest på Larsen.

Under de år som varit har jag inte hört ens minsta lilla tack för allt det frivilligarbete
(läs obetalt) som SSC's styrelsemedlemmar utfört för att främja de högtalare han har
tillverkat och sålt.

Mja nu blandar du ju äpplen och päron här. Finns ingen anledning egentligen för Larsen att tacka enskillda medlemmar av SSC för att ni arbetar oavlönat. Han betalar ju faktiskt en inkomst åt SSC. Det är ju ett formaliserat tack i sig. Hans affärer gäller ju enbart med SSC. Att SSC inte ger någon inkomst för det arbete du lägger ner är ju en affär mellan dig och SSC. Det är då SSC som ska tacka alla hårt arbetande styrelsemedlemmar. Det finns ju dessutom inget som hindrar att SSC hyr in dig som konsult exempelvis. Licenspengarna är ju tänkta att betala allt utvecklingsarbete såväl som att ge en mer kontinuerlig inkomst. Gör de inte det så får man tänka om. Gällande kontrakt är ju inte skrivna i sten. Funkar de inte så kan man alltid försöka omförhandla dem. Det arbetet skulle Bäcklund fixat det första han gjorde (vilket han lär ha tyckt själv oxå men den ideella arbetsinsatsen verkar inte har räckt till det) som ordförande för SSC.

SSC är ju en näringsdrivande stiftelse och borde kanske fundera mer på det hållet (om inte annat för sin egna fortlevnad) när det gäller avtal med kommande exploatörer. Ta exempelvis och hyr/låna in Håkanbråkan för att fundera på möjliga affärsmodeller och ta in någon i styrelsen som är bra på affärsavtal. Kanske Kaffekoppen eller Bill50x kan något om det.

Det viktigaste att prioritera är att det finns en kontinuerlig inkomst som kan betala alla löpande kostnader (hyra, revisor, el osv) så att man slipper sälja av Stigs inventarier och förlita sig på en labil aktiemarknad. Allt arbete borde fokusera på det tills det finns en sådan inkomst. Därefter kan man ta hand om de övriga målen som restaurera och ge ut Stigs inspelningar, sammanfatta allt han har skrivit, ta hand om hans inventarier (och kanske ha en liten utställning som man kan ge tillträde till vissa speciella tillfällen), ge ut stipendier i OA och se till att det finns element till hans tidiga högtalare. Dessa andra mål behöver ju inte generera någon vinst men det vore rimligt att de inte dränerar stiftelsen från pengar i nämnvärd omfattning (d v s inte mer än att det täcks av den övriga vinsten).

Hmmm nu tror jag vi visst är rejält ot. :oops:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-11 12:46

IngOehman skrev:
Inget fel med det. Han är inte förpliktigad att ge oss någon minsta kredit för frivilligt
nedlagt arbete. Vi får ju skylla oss själva. (Det är faktiskt hans formulering.)

Vh, iö

Herregud Ingvar...

Jag tvivlar starkt på att detta har varit en av Larsen hifi uttryckt ståndpunkt under alla år av ert samarbete.

Larsen HiFi kan mycket väl ha sagt så satt i ett sammanhang under samarbetsslutets kulminerande av olika oenigheter.

Men att ta detta ur sitt sammanhang och sätta in det i ett sammanhang som handlar om lång tid av möjligehter till att marknadsföra Stig Carlsson är bara LÅGT! Det har ju då mest formen av smutskastande snicksnack.

Du säger i en annan tråd att du aldrig startar "några bråk"...
Det är i alla fall sådana här omotiverade tjuvnyp som får mig att gå igång.

Jag borde naturligtvis inte gå igång då ditt påstående ovan är så absurdt så att jag inte (inte någon annan heller) borde ta någon notis om det överhuvudtaget.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 03:14

Jag avsåg inte starta några bråk, det var bara en kommentar till
att vi faktiskt blivit beskyllda för att inte göra tillräckligt - här i den
här tråden (vilket jag tror du minns).

Det nämnda är bara en av förklaringarna till att det inte alltid (det
vill säga precis alla dagar) har känts som det mest prioriterade att
ägna sin (redan från början minimala och helt obetalda) fritid åt.

Det är roligare att göra saker som känns uppskattade, än sådana
som man får "skylla sig själv" att man gjorde. :(

Det vara bara det jag menade, och jag hoppas du kan förstå både
att och varför man kan känna det så.

När man dessutom spenderar pengar ur den privata plånboken i
hopp om att det skall bli något bra av det i form av högtalarelement
med trevliga prestanda (och gjort det på egen risk, det vill säga
inte krävt att Larsen skulle säga ja till att exploatera systemen med
dem, utan hade kunnat säga nej och att han inte velat ha dem*) och
sen finner att Larsen säger nej till att betala var det kostar - men
säger ja till att använda dem ändå - och tillskansar sig frukten av
ens investeringar! (Genom att lura till sig högtalarelementen utan
att betala vad det kostat.)

Än idag väntar SSC på att få betalt för de baselement som Larsen
fick anstånd med att betala, tills efter det att han sålt högtalarsystemen
som de ingår i. Han har varken betalat eller bett om ökat anstånd.
Istället har han i efterhand (när affären redan är gjord) ångrat sig
och vill inte betala.

Ja, då ökar inte heller inspirationen kan jag säga. :(

Det ovanstående hade jag heller inte skrivit en gång till, om du inte
hade tvingat mig. Du tvingar mig ju att förklara när du skriver sådana
där inlägg. Den som frågar något måste ju acceptera att få svar.

Vh, iö

- - - - -

*Kontraktet tvingar ju inte Larsen att tillverka några system alls.
Men OM han vill tillverka något vi konstruerat och bekostat, så bör
han göra det på ett hederligt sätt, och inte genom att luras. Han
var helt fri att säga nej, men att säga ja, och sedan smita ifrån att
betala är inte ok!

Tänk om han hade kunnat köpa komponenterna till elementen ännu
billigare från underleverantörerna, säg till 1/3 av priset, hade det
varit ok? Det hade inte varit ok heller, eftersom han då hade blåst
både Tymphany och SSC på de utvecklingskostnader som är en del
av elementen.

Ingen tvingade honom att köpa några element alls - men om han
väljer att göra det bör han ärligt betala vad de kostar. Om han inte
gillar det priset är, så tvingar ingen honom att köpa!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-12 03:36

IngOehman skrev:Jag avsåg inte starta några bråk, det var bara en kommentar till
att vi faktiskt blivit beskyllda för att inte göra tillräckligt - här i den
här tråden (vilket jag tror du minns).

Det nämnda är bara en av förklaringarna till att det inte alltid (det
vill säga precis alla dagar) har känts som det mest prioriterade att
ägna sin (redan från början minimala och helt obetalda) fritid åt.

Det är roligare att göra saker som känns uppskattade, än sådana
som man får "skylla sig själv" att man gjorde. :(

Det vara bara det jag menade, och jag hoppas du kan förstå både
att och varför man kan känna det så.

När man dessutom spenderar pengar ur den privata plånboken i
hopp om att det skall bli något bra av det i form av högtalarelement
med trevliga prestanda (och gjort det på egen risk, det vill säga
inte krävt att Larsen skulle säga ja till att exploatera systemen med
dem, utan hade kunnat säga nej och att han inte velat ha dem*) och
sen finner att Larsen säger nej till att betala var det kostar - men
säger ja till att använda dem ändå - och tillskansar sig frukten av
ens investeringar! (Genom att lura till sig högtalarelementen utan
att betala vad det kostat.)

Än idag väntar SSC på att få betalt för de baselement som Larsen
fick anstånd med att betala, tills efter det att han sålt högtalarsystemen
som de ingår i. Han har varken betalat eller bett om ökat anstånd.
Istället har han i efterhand (när affären redan är gjord) ångrat sig
och vill inte betala.

Ja, då ökar inte heller inspirationen kan jag säga. :(

Det ovanstående hade jag heller inte skrivit en gång till, om du inte
hade tvingat mig. Du tvingar mig ju att förklara när du skriver sådana
där inlägg. Den som frågar något måste ju acceptera att få svar.

Vh, iö

- - - - -

*Kontraktet tvingar ju inte Larsen att tillverka några system alls.
Men OM han vill tillverka något vi konstruerat och bekostat, så bör
han göra det på ett hederligt sätt, och inte genom att luras. Han
var helt fri att säga nej, men att säga ja, och sedan smita ifrån att
betala är inte ok!

Tänk om han hade kunnat köpa komponenterna till elementen ännu
billigare från underleverantörerna, säg till 1/3 av priset, hade det
varit ok? Det hade inte varit ok heller, eftersom han då hade blåst
både Tymphany och SSC på de utvecklingskostnader som är en del
av elementen.

Ingen tvingade honom att köpa några element alls - men om han
väljer att göra det bör han ärligt betala vad de kostar. Om han inte
gillar det priset är, så tvingar ingen honom att köpa!

Kolla paragraf 9.2 i avtalet...

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-12 04:05

9.2 i avtalet gör att ni inte kan ta betalt ö h t. av Larsen Hifi (utöver den avtalade royaltyn) för ev. elementutveckling.

Det enda ni kan ta betalt för är att du (i egenskap av teknikansvarig) ringer alt. åker ner till honom för att förklara implementeringen av det nya. (dvs. resa, logi, kost telefonsamtal etc.)

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-12 04:34

Per G sa att ni har SSC-möte på onsdag. Då om inte förr kan du ju läsa på avtalets paragrafer 9.2, 9.4, 9.5 och 11.
Efter det kanske det är läge att be Larsen HiFi om ursäkt för att du vid ett flertal tillfällen här på Faktiskt.se kallat honom ohederlig, att han lurat er på pengar och att han smitit från att betala etc.... :?

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 08:05

Jag är väl bekant med vad som står i paragraf 9.2, och i den står
inget sådant som det du påstår.

Jag tror du missförstår sammanhangen. Licenspengar är något helt
annat än ett pris för en vara/del.

Av det du skriver kan man dra slutsatsen att du menar att om SSC
både utvecklar och tillverkar ett element - så är vi också skyldiga att
skänka det till Larsen. 8O

Så är naturligtvis inte fallet.

Vi har självklart rätt offerera elementet och att därmed ta betalt för
det, men inte att tvinga Larsen att köpa det. Det har vi inte gjort
heller.

Kontraktet reglerar inga sådana saker, och skall självklart inte göra
det heller. Det vore ju helt absurt. Sådana här licenssituationer är
utöver själva kontraktet disparata överenskommelser för varje modell,
och man kan antingen komma till en överenskommelse - eller inte
göra det. Inte något där emellan.

Om man inte gör det (oavsett vem av parterna det är som säger nej)
så gäller inte licensavtalet den produkten, och då kan inte licens-
tagaren gå bakom ryggen på licensgivare och ändå tillverka högtal-
aren, nyttja komponenter som licensgivaren äger utan att betala för
dem, och som i det här fallet dessutom kalla högtalaren Carlsson. :(

Man kan alltså inte självsvådligt göra sig till licenstagare för en modell
bara genom att börja tillverka den och betala licensavgift enligt ett
kontrakt som gäller för andra modeller.

Jag börjar misstänka att Larsen har dålig rådgivare. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-12 08:33

Man kan:

1. Teckna ett nytt avtal med andra villkor för den nya högtalaren (OA58/OA60).

2. Låta de ursprungliga avtalet gälla andra högtalarmodeller (än OA50 och OA52). (som det ursprungliga avtalets paragraf 3.2 säger).

Det finns inget nytt avtal tecknat för OA58/OA60 och SSC har hela tiden emottagit betalning av royalty enligt det gamla avtalet för tillverkning av OA58/OA60 vilket defakto gör att resten av avtalet också gäller då inga andra villkorsändringar avtalats.

Stefan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 09:08

Nu är det väl inte min sak att avgöra de här sakerna och definitivt inte
din, men så här är det nog ändå:

1. OA 50 är en modell, OA51 en annan, och OA52 är en tredje. En fjärde
är OA58 och en femte är OA60 (även om du med ditt /-tecken försöker
få det att verka som något annat).

Vill du veta mera om det hela så läs gärna artikeln om namngivnings-
systemet för Carlssonhögtalarna genom tiderna. SSC's inställning har
varit mycket tydlig.

2. När det gäller OA58 fanns det ett muntligt avtal.

När det gäller OA60 (som Larsen i strid med SSC vägrade kalla OA60,
och dessutom vägrade han forma huven i enlighet med instruktionen
om hur den skulle formas) så finns inget sådant muntligt avtal.

Vi erbjöd honom ett sådant (som väl har framgått i både den här och
i andra närbesläktade trådar oräkneliga gånger) men hans muntliga
medgivande har inte fullföljts i form av att överenskommelsen uppfyllts.
Dock tillverkade och sålda han dem ändå, och i strid med erbjudandet.
Men om Larsen bara vill göra sig kvitt med SSC för rättighetsintrånget
så tänker vi inte vara besvärliga.

(När jag läser det du skriver börjar en del saker ramla på plats... :? )

Vh, iö

- - - - -

PS. Tycker du verkligen att den här diskussionen har här att göra?

Det tycker inte jag.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-12 09:27

IngOehman skrev:
PS. Tycker du verkligen att den här diskussionen har här att göra?

Det tycker inte jag.

Så länge du kallar Larsen Hifi för ohederlig, lura på pengar etc. så tycker jag det...

IngOehman skrev:Av det du skriver kan man dra slutsatsen att du menar att om SSC
både utvecklar och tillverkar ett element - så är vi också skyldiga att
skänka det till Larsen. 8O

Om vi tar T11 oa som exempel. Det utvecklades av SSC och tillverkades (och togs betalt för) av Tymphany, Vifa på den tiden. Detta var 2002.
T11oa elemementet användes först till OA52 och även till uppgraderingssatser för 50-serien (uppgraderingssatser som också täcks in av avtalet)

Avtalet säger:

licensavtal skrev:9.2
Carlsson (SSC i detta fall då SSC ärvt Carlssons roll i avtalet, min anmärkning) skall under avtalstiden ställa gjorda förbättningar och vidareutvecklingar av icke patenterbar natur samt övriga tekniska erfarenheter och rön avseende högtalarna till Larsens förfogande att utnyttja utan annan ersättning än vad som framgår av 9.5 och 11.

9.5
Kostnader i samband med överföring av specifikationer och know-how (såsom resor, kost och logi, telefonsamtal, kopiering etc.) och för ritnings- och formgivningsarbete( såsom arvode till ritare och formgivare) skall bäras av Larsen.

(9.5 hör ihop med 9.4 där parterna skall komma överens om lämpliga former för överförandet av Carlsson (SSC's) know-how till Larsen samt det faktum att en proffesionell formgivare anlitas och skall ha betalt för sitt arbete.)

11 handlar om royaltyersättning för de i detta avtal upplåtna rättigheterna. (patent, varumärke och högtalarmodeller)

Denna skrivning ger att "föbättringen/vidareutvecklingen" T11oa skall ställas till Larsens förfogande att utnyttja utan annan ersättning än vad som framgår av 9.5 och 11.

Flera år senare vill ni ha 50 kr per element (t11 oa) i utvecklingskostnad för densamma.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 09:41

Du blandar ihop mjuk- och hårdvara.

Ingen har begärt att Larsen skall betala för information
utöver licensavgiften.

Ingen har heller begärt att han skall godkänna villkoren,
bara att han måste välja mellan att säga ja eller säga
nej, och om svaret är nej är det det som gäller. Han kan
inte säga nej och göra ja - fast modifierat till hur han vill
ha villkoren. :?

Oavsett allt annat tror och hoppas jag att det skall gå
att komma överens, vilket inte torde vara omöjligt givet
rimlig välvilja från båda parter.

Sen kanske det här vara över med! :P

Men som sagt - jag tycker inte att den här diskussionen
har här att göra. Det var du som initierade den, och vill
du att den skall fortsätta så får hitta någon annan att
diskutera med.

Jag bara svarade på frågan om varför vissa saker i form
av insatser på mässor och liknande från SSC inte blivit
av. Du ställde ju frågan flera gånger och underkände min
ursprungliga respons på den (att vi inte blev tillfrågade).
Det var inte min avsikt att du skulle gå i taket av att jag
då berättade att ett av skälen nog var att känslan av
uppskattning saknades.

Jag tyckte det fanns rätt mycket som faktiskt gjordes,
som man lika gärna skulle kunna ha tagit fasta på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-12 10:27

Jag tror faktiskt att rätt många skulle vilja veta vad det var som hände! Flera av oss Carlssonentusiaster har följt trådar om allt strul under lång tid. Som vi konstaterat tidigare är det här strulet något som en entusiast tar personligt. Nu är det historia - låt oss veta! Tyvärr, IÖ, får man uppfattningen att SSC har något att dölja genom att inte vilja diskutera det!

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 11:01

Saken är den, att det ju inte riktigt är historia ännu. :?

Att dessutom bli provocerad att komma med uppgifter som omedelbart
resulterar i att man får på skallen för att man kommer med dem av den
som provocerat fram dem, gör inte att det känns mer intressant att
varken vara med i diskussionen, eller att diskussionen är offentlig.

En sak kan jag lova dock - och det är att jag kommer att säga ännu
mindre när det är historia! För då tycker jag att det är vettigare att
sätta fokus framåt. :P

Konflikter är till för att lösas och begravas.

Löst är löst, och när så skett är allt väl.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati