Apple: Ipod Nano 3g ute nu!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-09-30 00:38

RichardJ skrev:De medföljande hörlurarna var väl kanske inget att hurra över men annars så var allt toppen.

Pröva ett par Sennhesier CX300. Kostar 599kr på Teknikmagasinet. :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-30 00:38

Om sanningen ska fram så skulle jag köpa en Macbook (den svarta) om jag skulle köpa en dator idag. Men jag skulle inte göra det för OS'et!

Batteritiden är helt ok, har inte kört något sorts test, men den håller banne mig mer än tillräckligt bra anser jag! Framförallt så länge man inte leker med spelen för mkt... ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-10-03 18:46

manger skrev:
RichardJ skrev:De medföljande hörlurarna var väl kanske inget att hurra över men annars så var allt toppen.

Pröva ett par Sennhesier CX300. Kostar 599kr på Teknikmagasinet. :wink:

Har hittills använt ett par hyffsat bra Sony MDR-E931LP-hörlurar men köpte faktiskt.se ett par Sennhesier CX300 idag (Siba 399kr).
8O 8O 8O Jisses vilken skillnad!!! Med min volymkompensation (+80%) på alla låtar i iTunes gör det nu omöjligt att lyssna högre än till halva volymkontrollen. "Gummikorkarna" som sitter på/runt hörlurarna fungerar precis som de där skumgummihörselskydden man klämmer ihop å sen petar in - väldigt lite bakgrundsljud kommer in. Ljudet är kristallklart och djupbasen (när man drar på lite) känns i hela hörselgången.
Rekommenderas!!! :D :D :D

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-10-03 18:54

Slartibartfast skrev:Om sanningen ska fram så skulle jag köpa en Macbook (den svarta) om jag skulle köpa en dator idag. Men jag skulle inte göra det för OS'et![slrt]

Vilket av dom? Du kan ju peta in nästan vilket annat OS som helst på en IntelMac idag. :wink:
(Den är ju tom snabbare än en PC på att starta upp XP...)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-10-04 02:40

manger skrev:Vilket av dom? Du kan ju peta in nästan vilket annat OS som helst på en IntelMac idag. :wink:
(Den är ju tom snabbare än en PC på att starta upp XP...)

Kan man köpa dem med MS Windows eller någon Linuxdistribution native? Eller kanske utan OS alls? Det visste jag inte. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-10-04 09:17

Slartibartfast skrev:Kan man köpa dem med MS Windows eller någon Linuxdistribution native? Eller kanske utan OS alls? Det visste jag inte. ;)

[slrt]

Nänänänä... Du kan bara köpa den med MacOSX men sen kan du lägga till WinXP/Vista eller nån Linux som ska fungera precis som vanligt - du kan tom ha igång olika operativsystem parallellt. OSX har denna funktion by default men sen kan finns BootCamp och några andra program som gör multioperativsystem ännu bättre och effektivare. Jag har blivit lovad att jag ska kunna köra AutoCAD i XP på en iMac utan problem. (AutoCAD har aldrig gjorts för Mac och är ganska krävande redan för en PC). Kolla på Apples hemsida.

...sen finns det alltid de som ska testa allt och vad jag hört och läst så kan man köra endast XP/Vista på en iMac med lite tricks och tips. Att köra OSX på en PC ska också vara möjligt men kräver (som vanligt) ganska avancerade kunskaper... :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-10-04 11:26

manger skrev:Nänänänä... Du kan bara köpa den med MacOSX men sen kan du lägga till WinXP/Vista eller nån Linux som ska fungera precis som vanligt - du kan tom ha igång olika operativsystem parallellt. OSX har denna funktion by default men sen kan finns BootCamp och några andra program som gör multioperativsystem ännu bättre och effektivare. Jag har blivit lovad att jag ska kunna köra AutoCAD i XP på en iMac utan problem. (AutoCAD har aldrig gjorts för Mac och är ganska krävande redan för en PC). Kolla på Apples hemsida.

Ok, alltså inga nyheter på taket. Idag är ju macboken en PC (idel standardkomponenter) så det är ju inte det minsta konstigt att windows går att köra på den! Det som är drygt är bara att jag måste avinstallera det OS jag inte vill ha om jag ska köpa en dylik. Om det är på samma sätt med iMac vet jag inte, men det förutsätter jag, så bör du kunna göra likasamma på dem också. Så jag ser inga hinder för att köra Autocad på en likadant specad PC som på din iMac - så länge du inte ska tunnla det från OSX eller Linux that is. För upplysningens skull så har linux haft program för att tunnla windowsprogramvara i tio år eller något i den stilen. Det enda som jag bara känner till att OSX kan göra är att köra multipla OS parallellt men i o m mina begränsade kunskaper så ska jag inte öppna den diskussionen!

Med det sagt så hoppas jag att vi kan återgå till iPod nano 3G istället!

Jag har lyckats föra över film till den men haft supermisslyckade resultat att få någon ordning på cover flow! Jag fattar bara inte hur iTunes funkar, det är ju som gjort av kött! Oberoende vad jag gjort för att påvisa att jag har tio skivor med samma namn och en låt på varje så kan den inte fatta det! Och det är sällan bilderna vill med till iPoden...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-10-04 12:42

Slartibartfast skrev:Oberoende vad jag gjort för att påvisa att jag har tio skivor med samma namn och en låt på varje så kan den inte fatta det! Och det är sällan bilderna vill med till iPoden...[slrt]

Hur menar du nu? Att du har tio olika skivor som har samma titel eller att iTunes tror att en och samma skiva är tio olika skivor?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-10-04 13:04

Alikzus skrev:
Slartibartfast skrev:Oberoende vad jag gjort för att påvisa att jag har tio skivor med samma namn och en låt på varje så kan den inte fatta det! Och det är sällan bilderna vill med till iPoden...[slrt]

Hur menar du nu? Att du har tio olika skivor som har samma titel eller att iTunes tror att en och samma skiva är tio olika skivor?

Det senare. Trots att jag suttit och försökt lura på den att de är samlingsskivor, kontrollerat namnen och lagt in dem igen så har jag det problemet. En skiva jag kommer på just nu är Modeselektor's Boogy Bytes vol. 3.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-10-04 13:19

OBS! Tänk på att iTunes inte har någon automatisk radering av felplacerade mellanslag (i slutet) eller justering av stavfel. Är inte album/artist/etc stavat exakt lika så blir varje stavning en egen skiva - dock med samma skivomslag. (Använd copy/paste i Get Info - börja på första och välj sedan nästa (låt) längst ner i Get Info. Eller markera alla och skriv namnet en gång för alla.)

Se sedan upp med Name, Artist, Album Artist och Album samt Grouping under Get Info.
Name - låtnamnet (här kan man peta in "feat. någon" eller den specifika artisten om det är en del av ett samlingsalbum som vägrar samlas när man kryssar i Part of Compilation på varenda en i Get Info.
Artist - artisten men skriver man samlingsalbumets namn här så samlas alla under samma skivomslag (fusk men funkar!)
Album artist - funkar inte alls! Om inte iTunes petar in något där själv så rör den inte!
Album - album, skivnamnet
Grouping - tveksam funktion, har ingen sorterande funktion...

Good Luck!

:wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-10-04 13:24

manger skrev:OBS! Tänk på att iTunes inte har någon automatisk radering av felplacerade mellanslag (i slutet) eller justering av stavfel. Är inte album/artist/etc stavat exakt lika så blir varje stavning en egen skiva - dock med samma skivomslag. (Använd copy/paste i Get Info - börja på första och välj sedan nästa (låt) längst ner i Get Info. Eller markera alla och skriv namnet en gång för alla.)... :wink:

Jag brukar välja alla låtar som jag vill ha samma som. Sedan editerar man EN Get Info och då ser man vilka som är lika (de som är ifyllda är lika för alla markerade) men inte fan hjälper det.. :|

Jag har inte givit upp hoppet än, jag hoppas någon släpper ett alternativprogram för samma sak som iTunes gör. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-10-04 13:31

Samlingsskivor är ALLTID ett problem i iTunes.
Pyssla på - du kommer för eller senare på ett sätt så det funkar... :wink:

...jag längat efter den dagen då jag sitter djup nedsjunken i soffan, bläddrar igenom alla skivorna sömlöst i Cowerflow på platt-tvn, väljer en å bara lyssnar...

PS. Gjorde en back upp iförrgår/igår. 25 DVD+R med en snittbränntid på 40-50 minuter på 16x... Suck! :D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-10-04 14:10

manger skrev:Samlingsskivor är ALLTID ett problem i iTunes.
Pyssla på - du kommer för eller senare på ett sätt så det funkar... :wink:

...jag längat efter den dagen då jag sitter djup nedsjunken i soffan, bläddrar igenom alla skivorna sömlöst i Cowerflow på platt-tvn, väljer en å bara lyssnar...

PS. Gjorde en back upp iförrgår/igår. 25 DVD+R med en snittbränntid på 40-50 minuter på 16x...

Jag längtar tröstlöst efter en opensourcebaserad arkitektur samt ett bibliotek som ersätter Apple store så man kan använda coverflow liknande script utan att sitta och mecka i flera timmar med det! Jag tycker faktiskt det är pinsamt att man bygger ett system som ska kräva så mycket arbete av användaren. Men det kan ju bara bli bättre som man säger. :)

Trevlig backup, vad gjorde du medans backupen höll på?

[slrt]
Senast redigerad av Slartibartfast 2007-10-04 19:25, redigerad totalt 1 gång.
admin

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-10-04 14:54

iTunes fungerar säkert alldeles förträffligt om man håller sig till Mac och bara köper musiken från iTunes Store. :(
Det är när vi lite mer intresserade försöker klämma ut lite mer "éspecials" ur en kommerciell produkt som det börjar bli komplicerat... :wink:

Backupen? Såg på DVD, slöade och sov i väntan på "PLING" 'Please, insert new disc"...

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-10-04 15:47

manger skrev:Grouping - tveksam funktion, har ingen sorterande funktion...

Kan användas till Smart Playlist. Jag använder det t.ex. för att skilja musikarkiv åt.

Och angående samlingar så har jag aldrig haft problem med musik som jag själv har rippat.

Jag taggar alla låtar med Part of a Compilation och (givetvis) samma namn på Album. Artisterna står där de ska och inte i låtnamnet (avskyr när det är så). Sen taggar jag de också med Genre (väldigt grovt), Track Number X av Y samt Disc Number X av Y (edit: för en skiva X av X).

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-10-04 16:53

Alikzus skrev:Kan användas till Smart Playlist. Jag använder det t.ex. för att skilja musikarkiv åt.

A-ha! Men jag använder ju inte Smart Playlist...

Allt som oftast så funkar allt som det ska när man rippar* en CD och jag har ändå skrapat ihop 10332 låtar och har ändå inte några större bekymmer... 8)

TIPS! Om man köper ett album från iTunes Store så är det "låst" och i Apple Lossless-format. Man kan då svårligen vidarebefodra den digitalt. En dum-enkel lösning är; Man tager en CD-R (CD-RW) och låter iTunes bränna ner albumet som man sen rippar tillbaka i önskat format.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-12 15:27

Finns det några alternativ till iTunes för att överföra musiken till tredje generationens ipod nano än? Jag har inte hittat något så jag undrar om någon annan har det. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-12 15:28

det undrar jag också....itunes är riktigt irriterande...

vad har hänt med alla gamla spelare man bara förde över mellan olika fönster?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-02-13 22:24

Jag måste säga att jag är mer än nöjd med Itunes. Jag använder det trots att jag inte har någon MAC eller Ipod. Jag har all min musik i Apple Lossless och 320 kbit mp3 för backup och det fungerar ypperligt.

Jag hade en del problem i början för att jag var så insnöad i Windowstänkandet men efter att taggat musiken korrekt i mp3tag så löste sig nästan alla problem. När jag taggar musik med mp3tag så väljer jag att skriva in bildinformationen i taggen och det löser coverflowfunktionen i Itunes ( även till slimserver ).

Korrekt taggning = Itunes en dröm :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-17 22:49

För att slippa dumheter som spelaren gör och även iTunes så kan man med fördel byta firmware i spelaren till [url="http://www.rockbox.org"]RockBox[/url].

Tyvärr fungerar det inte på alla apples.
De som stöds är: 1st through 5.5th generation iPod, iPod Mini and 1st generation iPod Nano
Dvs inte: Shuffle, 2nd/3rd gen Nano, Classic or Touch

Föregående

Återgå till Köpråd