Lönt med dipolbas om man har lyssningspos. vid bakväggen?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Daniel_S

Lönt med dipolbas om man har lyssningspos. vid bakväggen?

Inläggav Daniel_S » 2007-11-12 20:07

Jag planerar lite nyanskaffningar/nybyggen till nya lägenheten. Rummet är utformat så att man måste spela på bredden, och några alternativ har jag inte hittat.

Dipolbasar verkar intressant, men lyssningsposition blir vid bakväggen och högtalarna kan inte heller placeras så långt ut från framväggen. Är det lika bra att glömma idén med dipoler, eller kan det ändå bli bra? :?:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-12 20:14

Lyssna vid vägg går bra. Högtalarna bör komma ut en meter iaf från. väggen. En tänkbar variant är vanliga lådbasar upp mot väggen samt en tvåvägs dipol på smidig baffel en bit ut i rumet. Du kan kanske ha huvudhögtalaren 40-50cm u från väggen till vardags och dra ut till en meter eller mer när det finlyssnas.

Kika på Lyngdorfs nya DP1 för inspiration.

Även en högtalare i stil med Linkwitz Orion kan ju funka om du kan flytta den fram och tillbaka efter behov.

Vilka mått talar vi om här?

/Peter

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2007-11-12 20:58

Bredden på rummet är ca 3,90 och längden ca 9 meter. Rummet är kombinerat vardagsrum + kök, därav måtten.

En tanke har varit en dipol i form av ett soffbord likt vissa har byggt, men det känns lite experimentalt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-12 23:29

Det bör funka. Det är ju en klar fördel med avseende på basen om man kan sitta nära väggen.

/Peter

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2007-11-13 08:31

Tack för svaren! Då avskriver jag inte tankarna på det här, utan fortsätter planeringen. Jag är lite insnöad på stativare + sub för tillfället, speciellt lockande är Behringers passiva monitorer, blir man inte nöjd med dem så finns det användning för dem på annat håll.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-13 11:07

Celestion hade (har?) ett system med dipolbas tillsammans med en tvåvägs stativare i sluten låda som fick ett gott mottagande när det kom.

Personligen tycker jag att man bör överväga området 50Hz-500Hz åtminstone för en dipol, men det beror mycket på rumet. Spannet 50Hz-500Hz är det som i princip gynnas mest av dipol utstrålning men sen ska det sys ihop med den annorlunda utsrålningen från de element som tar vid ovan och under också... :)

/Peter

Återgå till DIY-forum