Lyssningsrum med kompromiss?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Lyssningsrum med kompromiss?

Inläggav steveo1234 » 2007-11-10 14:04

Hej alla.
Jag har hittat ett spännande hus med möjlighet till eget lyssningsrum. Inga begränsning finns på estetik osv så det blir allt från heltäckningsmatta till akustikkonsultation.
Jag har även fördelen att jag kan själv kan bestämma längden på rummet. Det jag däremot inte kan bestämma är rumsbredden och där i ligger problemet. Rummet ligger på en ovanvåning i ett 1.5plans hus och därmed så är det snedställda väggar som börjar en meter över golvet. Hela bredden vid golvet är cirka 5 meter brett och ungefär 2.5meter vid taket. Väggmaterialet är gipsvägg om det spelar någon roll.

Så, min fråga är:
Är detta ett rum som det går att göra ett vettigt musik/filmrum av?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-11-12 14:19

68 inlägg men ingen kommentar.

Ska jag tolka detta som att ett rum med sneda väggar fungerar lika bra som ett helt fyrkantigt rum, eller ska jag tolka det som att ett rum med sneda väggar är så värdelöst att det inte ens är lönt att försöka att få till det?

Ingen som har någon kommentar? Budgivningen börjar på torsdag och jag kan för lite om ämnet för att veta hur väl rummet fungerar för musiklyssning.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-12 15:17

Det är nog ingen nackdel med snedställda väggar. Var är trappan placerad? Länk till bostadsannonsen med planlösning?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-11-12 18:47

Rätta mig om jag har fel, men innebär inte "snedtak" som i 1½- planshus att man får färre ytor som är parallella, vilket i sin tur ger mindre problem med rumsnoder/ stående vågor ( pga av att blir fler olika vågor med olika frekvens)?
Omvänt är ett "kubiskt" rum med samma takhöjd som längd/bredd det värsta man man tänka sig, då alla rumsmått exiterar samma frekvens.

Snedtak bör alltså vara bättre...

Lycka till! :D

P.S. Om högtalaren placeras nära "knät" eller vinkeln kan man väl få en reflektion i form av en "spegelbild" uppåt i den vinklade ytan som komplicerar det hela, men det beror ju på hur Du placerar högtalarna....

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-12 22:00

Problemet med stora rum där man har snedtak på en sida är att det normalt blir på antingen höger eller vänster sida som man har snedtak. Dvs att man inte får en jämn ljudbild.
En begränsad bredd gör dessutom att en högtalare oftast hamnar nära snedtaket.

Hur stor måste anläggningen bli?
Finns det möjligheter att möblera så att snedtaket blir front eller bakvägg istället för sidovägg?

En bild på tänkbara möbleringsalternativ skulle nog underlätta diskussionen.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-12 22:15

Jag uppfattade att det var snedtak åt båda hållen, dvs symmetri.
...perspektiv...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-11-13 00:47

Snedtaket i det rum du beskriver kommer att hamna nära högtalarna, vilket i sin tur innebär att man får ytterligare en oönskad tidig reflex att bekämpa förutom de som orsakas av frontväggen och golvet. Om jag vore i din situation skulle jag kontakta någon som kan det här med rumsakustik - innan budgivningen startar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-11-13 11:13

Oj, här kom det svar.
Jag ska göra mitt bästa för att fylla på min info:

Guldfisk:
RUmmet kommer att skapas av en del av ovanvåningen som för tillfället är ca 90 m2 till ytan. Jag får med andra ord ett helt tillslutet rum och kan isolera eller bygga den tilltänka väggen i vilket material jag vill. Ingen trappa kommer att finnas i rummet utan endast en dörr ut till resten av ovanvåningen.

oa51:
Så sant. I min värld borde snedväggar gå att dämpa på samma sätt som bakväggar. Dvs, med väl tilltaget med dämpmaterial. Min tanke är att investera i 3*i14 med 6*a2 och passa på att köpa dämpmaterial då också.

silvervarg:
Snedtak finns på båda sidorna.
I tvärsnitt såhär:

http://www.keepmyfile.com/image/0cdf2e1979597

Det går dock bra att rotera rummet 90 grader och ställa högtalarna så att snedväggen är bakom högtalarna. Jag ska försöka rita upp en bild och klistra in...

PekkaJohansson:
Jag hade hoppats att någon funderat på detta tidigare och direkt kunde säga bra/dåligt. :)

Ok, något förslag på företag/person som skulle vara intresserad av att akustikreglera ett rum i Helsingborg?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-13 12:15

Eftersom du redan är inne på Ino Audio så skall du självklart ring IÖ och begära en konsultation, även om det inkluderar hans kostnad för resa ned till er bostad. Det är den absolut viktigaste detaljen du kan tänka dig...

Sedan när han är hos er, så fundera på Cinema Concept - dvs inbyggnadsserien av högtalare - den torde vara kanon i detta sammahang !!
Best Regards
Bamsefar

Återgå till DIY-forum