Basport - diameter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Basport - diameter

Inläggav JockScott » 2007-11-12 10:30

Undrar vilka skillnader, och ev. försämringar/förbättringar man kan förvänta sig av att använda en basport med diameter 65 eller 80.

Hur påverkas längderna?

Jag antar att det vore bättre med ett på 80mm men det är lite smalt att få plats.

Basportarna jag kollat på är Biltemas i ovanstående, samt ev MDS (vill minnas 69mm invändigt).

Hur långa längder bör man ha om man räknar på en avstämning på ca- 26Hz om man tar rör enligt ovan basportar.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Basport - diameter

Inläggav DQ-20 » 2007-11-12 10:52

JockScott skrev:Undrar vilka skillnader, och ev. försämringar/förbättringar man kan förvänta sig av att använda en basport med diameter 65 eller 80.

Hur påverkas längderna?

Jag antar att det vore bättre med ett på 80mm men det är lite smalt att få plats.

Basportarna jag kollat på är Biltemas i ovanstående, samt ev MDS (vill minnas 69mm invändigt).

Hur långa längder bör man ha om man räknar på en avstämning på ca- 26Hz om man tar rör enligt ovan basportar.

Du måste lämna mer information. Hur stort är elementet eller elementen som driver porten och hur stor är lådan? Har porten rundade ändar (trattar) eller är de raka? Har du elementdata?

/D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 10:54

Det fattas en förfärlig massa data för att någon av frågorna skall kunna besvaras.

Vh, iö

Edit: För långsam. :oops:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-12 11:53

Jo, tanken var att veta generellt vilka nackdelar eller ev. fördelar man får med mindre diameter 65-69 mot 80. Det finns antar jag uppenbara risker med blåsljud med mindre port, för liten radie på porten, kanske fler nackdelar. Fördelarna är väl att man får kortare basrör?! kanske har helt fel där? Så lite av frågorna går väl att svara på , rent generellt eller hur?! 8) men svar från "experterna" är tacksamt.

Men Lådan är ca. 80L, elementet är en 11 tums ETON bas HEX serien. Och eftersom det är portar så är de rundade + basröret med samma diameter.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-12 17:39

JockScott skrev:Jo, tanken var att veta generellt vilka nackdelar eller ev. fördelar man får med mindre diameter 65-69 mot 80. Det finns antar jag uppenbara risker med blåsljud med mindre port, för liten radie på porten, kanske fler nackdelar. Fördelarna är väl att man får kortare basrör?! kanske har helt fel där? Så lite av frågorna går väl att svara på , rent generellt eller hur?! 8) men svar från "experterna" är tacksamt.

Men Lådan är ca. 80L, elementet är en 11 tums ETON bas HEX serien. Och eftersom det är portar så är de rundade + basröret med samma diameter.

Jag ser att du ännu inte fått något svar från någon "expert". Jag är ingen expert men om man simulerar lite så blir det lilla röret inte mer än ca 10 cm långt. Min slutsats är att röret är för litet för det element du valt (11 tum) och porten kommer att "ge upp" i förtid dels för att volymen i röret blir för liten, dels för att diametern ger för höga lufthastigheter. Två rör av denna dimension (fast var och ett dubbelt så långa) verkar mer rimligt.

/D

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-11-12 20:04

Jag är så långt ifrån en expert man kan komma, men även ett 80 mm rör låter litet för en 11" element. Mitt tips är att testa i Svantes Basta.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 20:09

Prova med dubbla 80mm portar eller en 110mm port.

Det blir långa rör...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-12 21:04

Med data från denna sida och maximal lufthastighet i porten på 10 m/s, volymen till 20% isotermiserad blir max utnivå så här:

Bild

Blå tjock kurva är tonkurvan för alla systemen (de andra ligger under den blå, precis likadana).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-11-12 21:19

har du funderat på en "paa-port"? en slags böjd slitsport, dom går att beräkna som en rektangulär (nästan).
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-12 23:36

Eftersom jag bygger en klon av en Avalon högtalare så har jag inte funderat på några andra lösningar är vanlig port/basrör. Enligt skisserna jag sett av Avalon högtalaren har de en baspost som är nånstans i trakterna av 80mm.

Hur skulle man beräkna en slitsport till denna?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-11-13 00:43

avalonacoustics?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-13 08:33

housemicke skrev:avalonacoustics?

Avalon acoustic Eidolon, yepp!

Bild

Bild

Bild

Det kommer inte att bli mycket utrymme för varken slitsport eller 110mm rör tror jag. Avalon orginalet verkar helle rinte ha allt för stort rör.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 08:46

Imponerande bygge så här långt. Ingen småsak att ge sig på, varken till format eller komplexitet.

Respekt! 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-13 09:19

JockScott skrev:
housemicke skrev:avalonacoustics?

Avalon acoustic Eidolon, yepp!

Du var mig en händig jäkel! 8O

/D

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-13 09:33

Äh, lite snickerier är väl inte så mycket.

Jag har inte konstruerat detta helt själv, designen är orginalmässig, elementen samma (med reservation att hgt. tillverkare säkert påstår att de är speciellt anpassade för dem) Men sedan hur filtret skiljer sig från orginal kan jag inte svara på. Filtret är dock konsturerat, simulerat och framtestat av en mycket kompetent DIY:are i Holland som har ett imponerande system själv (både köpes och DIY)

Återgå till DIY-forum