Tror ni att tygfronter försämrar ljudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Tror ni att tygfronter försämrar ljudet?

Inläggav zapanasta » 2007-11-15 21:12

Hej,blir det nån ljudförsämring med tygfronter eller är det försummbart?vad tycker ni?Det är ju trots allt nåt som blir i vägen för elementen ock sen blir det ju även en ram runt fronten.(bättre med galler?)

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-15 21:20

troligen litegranna, men inte så mycket som ljudet försämras av att någon råkar förstöra elementet för att det saknas tygfront. Jag behåller mina på.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-15 21:34

Me to. Tycker inte jag hört någon skillnad vid tester så det måste vara lika mycket överdrift som många andra ideer.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2007-11-15 21:37

Tycker de tär väldigt olika på olika tygfronter, en del hör man inte skillnad på när dom sitter där men en del tätare/tjockare? tygfronter tycker jag dämpar diskanten lite.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-11-15 21:41

Tja, det finns ju vindtätt tyg, så!
Har annars läst någonstans att "bra" fronttyg dämpar nivå med ca 1%.
Detta har diskuterats något tidigare i annan tråd, vilket har inte det.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2007-11-15 21:43

Vadå tror? Det är väl bara att testa! Hör du skillnad så gör du, gör du det inte så gör du det inte...
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-15 22:14

Tycker att alla fronter, i såväl tyg som metall, dämpar diskanten lite och gör den aningens diffus.

För mig låter det klart bättre utan front. De har jag aldrig på vid seriös lyssning.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-11-15 22:20

High Fidelity brukar ju mäta högtalare med och utan tygfront och då visar det sig att det finns bättre och sämre tygfronter om man säger så. Men hör man ingen skillnad så är det väl lugnt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-15 22:37

Var kan man köpa den bättre typen av tyg?
Duger HiFi-kits?

Men nog skulle det vara trevligt med lite olika färg på tyget. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-15 22:52

Kjoltyg är det bästa. speciellt om det är transparent. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-11-15 23:11

Jag kan tänka mig att det inte alls är tyget utan själva ramarna som ställer till det. Möjligtvis reflexer från tyget tillbaks på baffeln/membranen. Jag tycker inte man brukar se något vidare diskantfall iaf, mest att frekvengången ser ojämnare ut.

Det gäller väl att göra en så tunn och diffraktionsutsmetande ram som möjligt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-15 23:33

Man kan ju undra hur det lilla durkslaget som sitter framför diskantmembranet på Seas H1283 22TAF/G, påverkar ljudet ?
Skulle den mäta/låta bättre utan ?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-15 23:45

tack för intresset,jag för min del märker ingen skillnad utan eller med tygfront.ino audio har inga tygfronter till sina högtalare ,öhman kanske inte vill ha det pga att nåt kanske händer med ljudåtergivningen trots allt om än väldigt lite.Mvh.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-11-16 00:15

Om man tycker det är stor skillnad på olika kablar så kan man iaf vänta sig dag och natt med/utan frontskyddet... Ett dåligt frontskydd kan förstöra rätt mkt med diffraktionsreflexer.

Användarvisningsbild
Matrixen

Inläggav Matrixen » 2007-11-16 02:19

Ja det hörs oftast skillnader och i slutänden beror det på om högtalartillverkaren räknat med tygfronten på eller inte utifrån de önskade egenskaperna.
Tror de flesta högtalarnas prestanda eller egenskaper mäts utan tyg på, men detta har jag ingen statistik på.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-16 08:08

Jag varken tycker eller tror något.

Jag vet. Det är ju en objektiv fråga om det påverkar eller ej, och det påverkar definitivt. De allra bästa lösningarna ligger rätt nära detektionströskeln dock, men de flesta ligger långt över.

Påverkan är tvåfaldig.

Dels dämpar tyg eller skumfront diskanten en smula. De bästa skummaterialen dämpar mindre än en halv dB, medan tyger ofta dämpar klart över 1 dB i högsta diskanten, vissa mer än 2. :o

Dessa problem är dock bara en mindre (eller inte fullt så liten) diskanavrullning, men inte stört mer. Tidsdimensionen förblir intakt och oförstörd. :P

Den stora påverkan är dock normalt den från tygfronters ramar! Sådana kan påverka ljudtåergivningen MYCKET. Det är inte ovanligt med tonkurveavvikelser om +/- 5 dB! Därtill är det ju väldigt frekvenselektiva fel som uppstår, så även beteende i tidsdomän skadas av många tygramar. Det kan leda till allt från att klangen skamferas till att ljudbilden skadas. Ofta blir båda djup och höjd drabbade och högtalarna kan börja att mera framstå som hörbara objekt.

Sen skall man förstås inte glömma att det finns exempel på motsatsen också! Alltså tygfronter som konstruerats för att inte ge problem (som gör att högtalarens form är optimal MED ramen på plats) och dimensioneringar som gjorts så att klangen är optimal MED spelning genom tyget. I sådan fall är det ju ett avlägsnande av tygfronten som ställer till med problemen = nu alltså en överdriven diskant men ungefär de ljudbildsproblem som beskrevs nyss.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-16 08:40

Jag har exempel på både bra och dåliga tygramskonstruktioner. Bra var de på mina AR 2ax, fanns ingen större skillnad med eller utan tygfronterna. Berodde möjligen på att när tygfronterna på blev övergången mellan baffeln och lådans sidor bättre. Riktigt dåliga var tygfronterna på Martin Persson 2T och Miniring. Ersatte dem med storporiga skumfronter (10PPI = pores per inch), riktigt tunna direkt framför elementen och det blev mycket bättre. Fick tipset av John Larsen som sa att OA-51:ornas skumfronter var för täta med. Dock kan man inte fästa de grovporiga skummaterialen med kardborre. Tror även att Rauna-högtalare använde liknande fronter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-16 09:08

RogerGustavsson skrev:Jag har exempel på både bra och dåliga tygramskonstruktioner. Bra var de på mina AR 2ax, fanns ingen större skillnad med eller utan tygfronterna. Berodde möjligen på att när tygfronterna på blev övergången mellan baffeln och lådans sidor bättre.

Japp. Exakt vad jag talade om.

Riktigt dåliga var tygfronterna på Martin Persson 2T och Miniring. Ersatte dem med storporiga skumfronter (10PPI = pores per inch), riktigt tunna direkt framför elementen och det blev mycket bättre.

Ofta är storporiga skumfronter bättre, men det finns flera parametrar i ekvationen än så. Därtill behöver man ofta göra en grovporig skumfront tjockare för att den skall fungera mekaniskt, och då faller ju lite av poängen med de lägre förlusterna för en given tjocklek.

RogerGustavsson skrev:Fick tipset av John Larsen som sa att OA-51:ornas skumfronter var för täta med.

Vill bara nämna att de ursprungliga skumfronterna som satt påOA-51 dämpar mindre än hälften av vad de senare tygfronterna gör, som Larsen tagit fram. Tycker båda är helt ok dock. Är det noga går ju dessutom de senare bättre att ta av och på många gånger, så är det noga kan man ju ta av dem. En skumfront slits mera av upprepat avtagande och påsättande.

Vh, iö

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-16 09:18

Intresse!

Om tyg kan påverka hur är den med metallnät som typ Canton eller även Sonab använder?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-16 09:23

Sedan ska man inte glömma att skumfronterna faller sönder rätt bra efter några år. Jag gjorde mina skumfronter på ett sätt liknande Carlsson OA-51, med urgröpningar vid elementen. Tjockleken där var kanske 5-7 mm mot 20 vid kanten. Mina fronter limmades fast. De är nu efter 24 år sönderfallna....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-16 09:56

meanmachine skrev:Intresse!

Om tyg kan påverka hur är den med metallnät som typ Canton eller även Sonab använder?

De påverkar de också.

Ibland mindre ibland värre, det beror på konstruktin av gallret och det beror på applikationen. Det finns faktiskt fall där galler framför diskantelement till och med ökar nivån!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-11-16 14:31

IngOehman skrev:

De påverkar de också.

Ibland mindre ibland värre, det beror på konstruktin av gallret och det beror på applikationen. Det finns faktiskt fall där galler framför diskantelement till och med ökar nivån!

Vh, iö

Intressant detta.

De flesta högtalare låter antagligen bättre utan frontar på, men det finns undantag.

Jag har lyssnat till Infinty Beta40 med och utan "galler" och skillnaden är objektivt mycket stor. Utan galler låter den inte alls bra, diskanten blir alldeles för jobbig och påträngande. Jag skulle tro att denna högtalare rent av är konstruerad för att spelas med gallret på, ty med gallrena på plats så låter den ganska trevligt med en för prisklassen mycket välljudande diskant.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-16 15:45

skulle tro att mina frontskydd inte är direkt optimala då ramen runt är 25mm tjock.Tror ni jag skulle göra nån ljudmässig vinning genom att ta bort frontskydden ock sätta galler på bas ock mellanreg?Man slipper ju den tjocka ramen runt baffeln då ock diskanten slipper tyg i vägen.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2007-11-16 16:09

IngOehman skrev:

De påverkar de också.

Vh, iö

Hur fungerar det då på OA50? På den sitter det ju någon form av metallnät, medan det på OA50.2 sitter en ram med tyg över.

Och jag har 2 st par OA12 med olika täthet på nätet. I vilken riktning påverkar det?

Conny

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-16 16:22

Mina erfarenheter speglar det som IÖ skriver. Ett tunt lämpligt tyg som det kompenseras för i filtret/EQ till högtalaren är no-problemas!

Rippel i frekvensgången till följd av reflektioner mot ram eller liknande i närheten av elementen är dock ett problem... eller kanske snarare är ett större potentiellt problem.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-16 16:36

IngOehman skrev:
RogerGustavsson skrev:Fick tipset av John Larsen som sa att OA-51:ornas skumfronter var för täta med.

Vill bara nämna att de ursprungliga skumfronterna som satt påOA-51 dämpar mindre än hälften av vad de senare tygfronterna gör, som Larsen tagit fram. Tycker båda är helt ok dock.

Vill bara försiktigt inflika att OA51 inte har haft tygfront (vilket man kan tolka ovanstående som (men man behöver inte tolka det så)).

OA50.1 Metallnät
OA50.2 Tyghuv

OA51.1 Skumfront
OA51-uppgraderingsfront Metallnät

OA52.1 - OA52.3 - Metallnät
Sista OA52.3-orna hade dock tygfront.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-16 16:47

Vore coolt att se om det finns någon generell påverkan (oberoende mekaniskt filter) av frekvenskurvan som funktion av avståndet från högtalarna mot öronen. Alltså att för avståndet X=lyssningsavståndet så har man nät kring öronen, och för X=0 har man omslutit högtalarelementen.

Det som vore intressant vore att se om man har en symetrisk överföringskurva. Det skulle betyda att man lätt kan sätta lyssnarna i bur istället för högtalarna, och det är ju bättre att ha ett par snygga högtalare än komfort för lyssnarna! :twisted:

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-16 17:01

Slarti.. kl. är ju bara fyra.. lite väl tidigt att börja dricka va? ;)

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-16 18:54

Jag upplevde försämring med Kef 105 vill jag minnas med huv på och inte.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-16 19:00

Med tyg i mitt rum blir ljudet bättre :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi