Hej igen alla,
I Fostex-broschyren som följde med F200a elementet, tyvärr på Japanska, så presenteras tre installations alternativ ("tror jag").
Alt.1: F200 Bredband, utan tweeter eller några fliterkomponenter
Alt.2: F200 Bredband + Supertweter med kondensator 1,5MyF+LPad
Alt.3: F200+Spole 0.18Mh + Supertweeter med kond 1.5MMyF+LPad
Eftersom Supertweetern har långt högre känslighet än bredbandselementet så ligger XO för Supertweetern väldigt högt (jag har sett exempel på 22,000Hz) men med LPad så kan man justera så att man får rätt nivå vid ca 8000-10000 dvs man får en 6dB/Okt ökning över hela "använda" Supertweeterregistret.
En enkel fråga, vilket värde på på "R" ska jag använda när beräkna spole och Fc (XO) för F200A bredbandaren?
Vad jag förstår: fc=159xR/L
Är R= impendansen vid brytfrekvensen?
F200A nominella impendans är

hm, men runt 8000 är den strax under 16Ohm.
I så fall, med Fostex rekommendation 0.18mH blir fc= 159x16/0.18=
14,133Hz...? stämmer det..?
Det vore i så fall bättre med dubbla storleken på spolen tycker jag..
Till Kaffekoppen:
Vad jag vill uppnå, ja det var en väldigt bra fråga. Jag fann några andra personer på nätet som inte var helt nöjda med övre frekvensområdet med sina F200A. Jag ville därfor "testa" för att se om ljudet blev "bättre" genom att bryta F200As högre frekvenser och låta ljudåtergivingen tas vid av Tweetern med konventionellt delningsfilter både för bredbandaren och Tweetern - utan djupare analys ärligt talat.
Delingsfrekvensen på 8,500Hz har jag antagit map begränsning på existerande Tweetern
Problemet är att jag inte ens kan "testa", för jag har inte kunskaper att bygga delningsfilter och beslutade att konsultera Faktiskt, för att kanske få tips hur jag kan bygga enkelt filter. Att bryta så lågt som 2000-5000Hz känns inte så roligt, då kan jag lika gärna köpa ett mellanregisterelement.
En del menar att Fostex F200A är ett av de bästa Fullregisterlement som finns att köpa idag, kanske det enda verkligen "nära- fullregister" element som finns. I Tyskland kostar F200A 430Eur/st och det låter verkligen inte "dåligt" även i dom högre frekvenserna. Men, jag hade hoppats på viss förbättring genom att testa fram en lösning där jag som sagt bryter av F200A vid någon lämplig frekvens.
Som påpekats av flera i denna tråd, så håller jag nu med om att jag troligtvis lider av dålig spridning (från så långt ner som 2000Hz tyvärr) speciellt då mina högtalare är monterad flush mot vägg och jag inte kan rikta in högtalarna mot lyssningsposition.
Jag kommer nu prova olika spolar & kondensatorer dvs 1:a ordningens filter till att börja med...Jag oroar mig hur mycket FT96 Supertweetern tål med så flackt filter som 6dB...
LageB