Autikalibrering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JV

Autikalibrering

Inläggav JV » 2007-11-16 10:07

Hej, jag undrar en liten sak angående autokalibering. Jag är positiv till denna funktion, men det verkar vara nästan ett undantag att vara positiv. Många verkar tycka att det låter sämre.

Grundförutsättningen för diskussion är att man vill ha ett neutralt system och enda anledningen till detta är undvika den annars ofrånkommande, återkommande, ej lösbara diskussion.

Borde inte ett godtyckligt system i et normalt rum låta mera neutralt efter en korrigering än före. Det finns ju eq, men de gör ju inte samma sak och tillför väl mycket mera fasfel.

Tyvärr vet jag inte riktigt hur matten i autocalib fungerar, men är det "inverterad" rums konfiguration borde felen bli små. Är det en kompensation "matte" blir felet större.

Går det att mäta avikelse, har något mätt samma system med auto och utan och sett vilket som är mera neutralt. Förutsättningen för en sådan mätning är givetviss att den utföres 'blint' :D

Richard
Inaktiverad

Re: Autikalibrering

Inläggav Richard » 2007-11-16 11:00

JV skrev:Hej, jag undrar en liten sak angående autokalibering. Jag är positiv till denna funktion, men det verkar vara nästan ett undantag att vara positiv. Många verkar tycka att det låter sämre.

Grundförutsättningen för diskussion är att man vill ha ett neutralt system och enda anledningen till detta är undvika den annars ofrånkommande, återkommande, ej lösbara diskussion.

Borde inte ett godtyckligt system i et normalt rum låta mera neutralt efter en korrigering än före. Det finns ju eq, men de gör ju inte samma sak och tillför väl mycket mera fasfel.

Tyvärr vet jag inte riktigt hur matten i autocalib fungerar, men är det "inverterad" rums konfiguration borde felen bli små. Är det en kompensation "matte" blir felet större.

Går det att mäta avikelse, har något mätt samma system med auto och utan och sett vilket som är mera neutralt. Förutsättningen för en sådan mätning är givetviss att den utföres 'blint' :D

Sk. autokorrigering, med fas och frekvensgångskorrigering, som ofta finns i litet dyrare hemmabioreceivers, fungerar sällan riktigt bra i praktiken. Mätningar med mikrofoner bör göras på flera ställen i rummet, och det finns faktiskt i Denons dyraste hemmabioreceivers, om jag inte är helt fel underrättad. Då kan processorn räkna ut en hyfsad korrigering - perfekt blir det dock absolut inte.

De flesta hemmabioreceivers har sin mikrofonmätning placerad endast på ett ställe - ljudet blir hyfsat korrigerat om du håller huvudet exakt på samma ställe som mikrofonen,som i ett skruvstäd, men blir mycket sämre än ingen korrigering alls utanför detta skruvstäd.

Mångfallt större förbättringar kan uppnås genom akustikbehandling av lyssningsrummet, än genom digital rumskorrigering.
(Info från Molt -99 )

Enligt min subjektiva uppfattning används digital rumskorrigering främst av marknadsmässiga/försäljningsaktiga skäl.
Det går ju fint att sälja apparater som påstås på ett enkelt sätt kunna korrigera för rummets tillkortakommanden- dessutom har man fin draghjälp av hifipressen, där tillverkarnas annonseringspengar används i perfekt symbios med försäljningen av tidningarna - alla nöjda och glada!

( Utom de lurade kunderna, förstås- tur att dessa processorer går att stänga av ) :?

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-16 11:09

Dom två tre lägsta rumsmoderna kan vara vettiga att kompensera elektroniskt om man inte har stora basfällor mm.
Tyvärr så brukar inte dom där autokalibreringarna fungera på baskanalen, där dom borde ligga.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-16 11:16

nä tex denons fungerar från 63hz och uppåt....

förstår inte riktigt varför dom vill vara och pilla i diskantregistret för...

bäst vore det med en som sträckte sig från 20-120hz eller så

Användarvisningsbild
JV

Inläggav JV » 2007-11-16 12:31

Richard skrev:
JV skrev:Hej, jag undrar en liten sak angående autokalibering. Jag är positiv till denna funktion, men det verkar vara nästan ett undantag att vara positiv. Många verkar tycka att det låter sämre.

Sk. autokorrigering, med fas och frekvensgångskorrigering, som ofta finns i litet dyrare hemmabioreceivers, fungerar sällan riktigt bra i praktiken. Mätningar med mikrofoner bör göras på flera ställen i rummet, och det finns faktiskt i Denons dyraste hemmabioreceivers, om jag inte är helt fel underrättad. Då kan processorn räkna ut en hyfsad korrigering - perfekt blir det dock absolut inte.

De flesta hemmabioreceivers har sin mikrofonmätning placerad endast på ett ställe - ljudet blir hyfsat korrigerat om du håller huvudet exakt på samma ställe som mikrofonen,som i ett skruvstäd, men blir mycket sämre än ingen korrigering alls utanför detta skruvstäd.

Mångfallt större förbättringar kan uppnås genom akustikbehandling av lyssningsrummet, än genom digital rumskorrigering.
(Info från Molt -99 )

Enligt min subjektiva uppfattning används digital rumskorrigering främst av marknadsmässiga/försäljningsaktiga skäl.
Det går ju fint att sälja apparater som påstås på ett enkelt sätt kunna korrigera för rummets tillkortakommanden- dessutom har man fin draghjälp av hifipressen, där tillverkarnas annonseringspengar används i perfekt symbios med försäljningen av tidningarna - alla nöjda och glada!

( Utom de lurade kunderna, förstås- tur att dessa processorer går att stänga av ) :?

V. H. Richard.

Attas så enkelspårigt, sa jag receiver ? :wink: Jag menar autocalib och du menar jag hela området, inget undantag för sub frekvenser.

Osså akustik behandla rummet, är det normalt ? Jag menar ett tv eller vardagsrum är normalt, ett hifi tunat rum är inte normalt.
(Ovanstående enligt vedertagna allmänna sociala normer) .

Tror inte att jag kan få genom ett majoritets beslut i mitt hem på akustikbehandling för tv rummet.

Föresten verkar det som justeringen mellan 200 till 3kz är det som gör störst skillnad på ljudåtergivning.

Bor du där jag tror är du välkommen att komma förbi för att lyssna på mitt system, dricka espresso samt sedan offentligt såga mitt autocalib system i detta forum. Systemet är ingen höjdare, men det låter i alla fall bättre med autocalib än utan :oops:

komponent 104, av 2250, sony da5200es, velodyne 1000splr.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-11-16 18:23

hej har också digital rumskorrektion och tycker att den klart störtsa vinsen med den i kopplad är i rösthanteringsområdet från att ha varit lite difus blir den knivskarp, sen är det ju givetvis bra å få bort allt muller i de lägre oktaverna
Sen är det ju ändå viktigt att få ner efterklangstiden i rummet med mycket mattor o tavlor mm
Mvh carl

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-16 19:40

JV skrev:
Richard skrev:

(Info från Molt -99 )

V. H. Richard.

Attas så enkelspårigt, sa jag receiver ? :wink: Jag menar autocalib och du menar jag hela området, inget undantag för sub frekvenser.

Osså akustik behandla rummet, är det normalt ? Jag menar ett tv eller vardagsrum är normalt, ett hifi tunat rum är inte normalt.

Tror inte att jag kan få genom ett majoritets beslut i mitt hem på akustikbehandling för tv rummet.

Föresten verkar det som justeringen mellan 200 till 3kz är det som gör störst skillnad på ljudåtergivning.

Bor du där jag tror är du välkommen att komma förbi för att lyssna på mitt system, dricka espresso samt sedan offentligt såga mitt autocalib system i detta forum. Systemet är ingen höjdare, men det låter i alla fall bättre med autocalib än utan :oops:

Tack för erbjudandet. Någon offentlig sågning blir det inte! Låter det bra, är det subjektivt bra.

Att det låter bättre med autokalibreringen kan eventuellt bero på dina linnhögtalare, som låter mycket trevligt, mycket bra " tunedem", men inte är frekvensraka, vilket processorn i din förstärkare försöker korrigera. eventuellt påverkar ditt rum ljudet också.

Kör vidare men din autokalibrering! Låter det bättre, är det bättre för individen.

V. H. Richard.

Edit. Att möblera lyssningsmässigt fördelaktigt, med tjocka mattor på väggarna och golvet är oftast troligen en utopi. Den äkta hälften har sin del att säga, och så bör det kanske vara- kanske det bästa vore att bygga en studio!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-11-16 20:37

Edit. Att möblera lyssningsmässigt fördelaktigt, med tjocka mattor på väggarna och golvet är oftast troligen en utopi. Den äkta hälften har sin del att säga, och så bör det kanske vara- kanske det bästa vore att bygga en studio!

kan du utveckla det lite :)

Användarvisningsbild
JV

Inläggav JV » 2007-11-16 21:02

Richard skrev:
JV skrev:
Richard skrev:

(Info från Molt -99 )

V. H. Richard.

Tack för erbjudandet. Någon offentlig sågning blir det inte! Låter det bra, är det subjektivt bra.

Att det låter bättre med autokalibreringen kan eventuellt bero på dina linnhögtalare, som låter mycket trevligt, mycket bra " tunedem", men inte är frekvensraka, vilket processorn i din förstärkare försöker korrigera. eventuellt påverkar ditt rum ljudet också.

Kör vidare men din autokalibrering! Låter det bättre, är det bättre för individen.

V. H. Richard.

Synd, ingen sågning :(

Du har nog lite rätt i din bedömning av 104, men jag tror nog att även andra system kan förbättras med auto. Då varje rum påverkar olika kan inte en högtalare funka i andra rum än den rumstyp den producerades för. Jag antar att dom flesta högtalare är tillverkade för någon typ av "lyssnings rum". Då alla andra rum är annorluda så borde de skada ljudet mera än de negativa effekterna av en autocalib.

rent teoretiskt,
1) Vad ska en autocalib åstadkomma för negativa effekter ?
2) Vilka fel avhjälper den.
3) Kan de negativa effekterna uppvägas av de positiva.
4) (3) - och i så fall var ungefär hur dåligt rum - system måste man ha för att en autocalib ska förbättra.
5) (3) - är de negativa effekterna någorlunda propotionella mot de positiva. Dvs liten positiv påverkan ger minimal negativ. Eller är det tvärtom.

(ps - Richard: visst var det dig som vi hjälpte med att att bygga om din vägg, någon gång före du köpte mina 805or)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-16 21:40

(JV: Du menar nog kanske en annan person. Jag har aldrig ägt några 805:or, Väggen har jag inte byggt om, förutom de utsågade hålen för inwallmontage, som jag gjorde själv.)

Fördelar med autokalibrering:

Kan justera rena frekvensgångsfel, om felen är mycket stora, och den inbyggda equalisern är parametrisk. Då kan det bli bättre.
Kan ställa volymerna så att de blir objektivt rätt i en 5.1 setup.

Nackdelar med autokalibrering:

Korrigerar för korrekt återgivning i en punkt, men dubblerar/mångfaldigar felen vid alla andra lyssningsvinklar!
Kan inte korrigera för en felkonstruerad högtalares utstrålningsmönster.
kan inte användas för korrigering ovanför basregistret, i vart fall inte med någon större precision, speciellt om inte rummet är korrekt möblerat för ljudåtergivning.
Ibland, men inte alltid, kan inkoppling av processordelen införa hörbara försämringar av ljudets transparens, jämfört med " direct" läget.
Dyrbart.

V. h. Richard.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2007-11-16 22:58

Richard skrev:[
Mätningar med mikrofoner bör göras på flera ställen i rummet, och det finns faktiskt i Denons dyraste hemmabioreceivers, om jag inte är helt fel underrättad.

V. H. Richard.

Finns även på Onkyos billigaste 8)

Den mäter på tre olika ställen i rummet och har eg-korrigering på låga frekvenser på sub-utgången.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-11-16 23:01

kan man korrigera för ett ufelaktigt utstrålningsmönster på annat sätt då är det inte så att högtalaren i sånna fall är felkonstruerad?
att du tror att det inte kan användas avanför basregistret beror förmodligen på att du aldrig hört ett bra digitalt rumskorrigeringssystem från den avsedda lyssningsplatsen
Mvh carl

Användarvisningsbild
JV

Inläggav JV » 2007-11-17 01:17

Richard skrev:(JV: Du menar nog kanske en annan person. Jag har aldrig ägt några 805:or, Väggen har jag inte byggt om, förutom de utsågade hålen för inwallmontage, som jag gjorde själv.)

Fördelar med autokalibrering:

Kan justera rena frekvensgångsfel, om felen är mycket stora, och den inbyggda equalisern är parametrisk. Då kan det bli bättre.
Kan ställa volymerna så att de blir objektivt rätt i en 5.1 setup.

Nackdelar med autokalibrering:

Korrigerar för korrekt återgivning i en punkt, men dubblerar/mångfaldigar felen vid alla andra lyssningsvinklar!
Kan inte korrigera för en felkonstruerad högtalares utstrålningsmönster.
kan inte användas för korrigering ovanför basregistret, i vart fall inte med någon större precision, speciellt om inte rummet är korrekt möblerat för ljudåtergivning.
Ibland, men inte alltid, kan inkoppling av processordelen införa hörbara försämringar av ljudets transparens, jämfört med " direct" läget.
Dyrbart.

V. h. Richard.

:oops: då är det en annan fd linn rickard jag tänkte på.

Är det någon som kör "direct" på en receiver?, och varför då ?

som analoga försteg är dom inte så bra, och deras inbygda dac spöar ju nästan alla dvd och en hel del cds. Istället för att slänga ut mera pengar på en dyrare cd får man ju pengar över till annat. Funderar man ens på att köra autocalib ska man inte köra analoga insignaler, det blir ju AD och sedan DA, och har man då slängt pengar på en cd spelare är dom ju direkt bortslösade.

Utstrålningsmönstret hör inte hit, det påverkar överhuvudtaget inte av en autocalib, lika lite som färgen på högtalaren.

Funderar på korrigeringen, är du säker på att felet blir större på andra platser ?

rent teroretiskt skulle jag kunna tänka mig följande:

1) om felet är enkelt -3 db vid given punkt 1khz.
då kompenserar förstärkaren med +3db vid 1kz.
eftersom felet är vid 1khz är det inte stående våg utan antagligen tidiga reflektioner eller direkta avikelser som redan uppkommer i ljuder från högtalaren. Då borde kompenserings nodens storlek (sweet spoot) vara stor.

2) att åstadkomma mångdubbelt större fel kräver det inte lågfrekventa vågor eller otroligt olämpliga väggar/tag ?, är det ens möjligt att en förändring på 3db påverkar en annan plats med mer än 3db. Skulle så vara fallet måste majoriten av alla andra platser i rummet kompenseras åt rätt, tror faktiskt någon fysikt lag om energi eller effekt stödjer detta påstående.

3) justeringen på högfrekventa signaler sker väl bara på gated mätning, dvs ren kompensation för brister i systemet och väldigt tidiga reflektioner och inte för rummet.

4) finns det någon som vet hur en autocalib fungerar, (jag vet inte). Det jag vet är sonyn aviker en del från andra, de kör ut någon timed pulse och andra som denon kör brus. Sonyn verkar kalibrera mera runt 1kz och denon jämt runt hela spectrat, vet inte om det är bara min rigg som uppför sig så.

5) Et normalt rums inverkan på ljudet är ju ganska stor, borde inte de felen som rummet gör skada ljudet mera än en processering för att minska rummet inverkan.

(ps - har separat autocalib i subben, därför finns det inget behov av att receivern gör det oxå, skulle bli lite tokigt annars).

Användarvisningsbild
JV

Inläggav JV » 2007-11-17 01:32

:oops: jag glömde en sak.

de flesta system som man kör autocalib på verkar ha stor inverkan verkan på 100-1500 hz, nästan alla autocalib tar bort lite "värme","bumlighet",""attack","bas bost", "linn strut" eller vad man nu vill benämna det som. Enklast hörs det på strängar och röster, främst tal på högre volym som nästan undantagslöst blir mera likt riktiga röster. Borde inte detta påvisa att autocalib är att föredra då röster är det människan kan analysera bäst ?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-17 10:25

Om man nu skall använda ett rumskompensationssystem, som t.ex. Denons värsta, så får man en del problem på köpet.

En sak att hålla reda på är att en spikrak flat kurva i 0-tidsläget inte ens är intressant. Men bör ha en kurva som är något starkare i de lägre regionerna.

Sedan måste man förstå att en digital EQ, vilket det i de flesta fallen är trots alla konstiga beteckningar, alltid tillför tidsfel - vilket man i så fall måste kompensera för i det övriga registret osv.

Inget digital korrigerande system kan ta bort reflexer, i sidoväggar, tak, golv eller väggarna bakom högtalarna och bakom lyssningspositionen.

Om man nu skall använda ett dyligt system så är det bäst under 150Hz eller så, där man då kan få hjälp att ta bort stående vågor (boomig återgivning).
Best Regards
Bamsefar

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-17 10:35

Jag skall dela med mig av litet info från Molt -98, där digital rumskorrigering gås igenom mycket noggrant, både för och nackdelar.

Detta får vänta till kvällen, om inte Ingvar Ö. ( som gjorde artikeln )hinner före förstås.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-17 12:00

Jämför man hur det praktiskt ser ut med en 98'as Denon eller Meridian och samma tillverkares apparater i dag så är ju skillnaden milsvidd. Däremot så stämmer säkert teorierna för mig veterligt har inte naturlagarna justerats sen 98.

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-17 15:31

Harryup skrev:Jämför man hur det praktiskt ser ut med en 98'as Denon eller Meridian och samma tillverkares apparater i dag så är ju skillnaden milsvidd. Däremot så stämmer säkert teorierna för mig veterligt har inte naturlagarna justerats sen 98.

mvh/Harry

Molten från -98 behandlar den mest avancerade digitala rumskorrigeringen som fanns då, TACT. Än i dag finns det inte många som är särdeles mycket mer avancerade. Teorierna stämmer än idag, därför att fundamentala akustiska regler kan man inte trolla bort.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-17 15:43

Richard skrev:
Harryup skrev:Jämför man hur det praktiskt ser ut med en 98'as Denon eller Meridian och samma tillverkares apparater i dag så är ju skillnaden milsvidd. Däremot så stämmer säkert teorierna för mig veterligt har inte naturlagarna justerats sen 98.

mvh/Harry

Molten från -98 behandlar den mest avancerade digitala rumskorrigeringen som fanns då, TACT. Än i dag finns det inte många som är särdeles mycket mer avancerade. Teorierna stämmer än idag, därför att fundamentala akustiska regler kan man inte trolla bort.

V. H. Richard.

Precis, teorierna stämmer och rent praktiskt så har tillverkarna ändrat på tillvägångssättet för utförandet. Typ till exempel TacT. Så därför behöver man ha nyare utvärderingar om hur och om det funkar i praktiken. Är övertygad om att IÖ's teorier stämmer fullt ut. Men analyser av tillverkarnas lösningar stämmer förstås inte i dagens läge.

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-17 16:03

Här kommer, som utlovat, litet info från Molt nr. 2-98, där rumskorrigering gås igenom mycket noggrant. mera noggrant än någon kommersiell hifitidskrift.
Texten är 5 fulla A4-sidor, men jag återger bara några citat här ( Hoppas det är ok för LTS ).

Först förklaras, mycket djupgående, vad en digital rummskorrigering gör.

" Vad man vill åstadkomma med insats av en DRC, om man vet vad man gör, är ju ett direktljud som kommer från rätt höjd, har rak tonkurva och ett samlat beteende i tidsplanet, dvs alla ljud som spelas samtidigt skall också anlända lyssnarens öra samtidigt. Precis samma som man vill att en högtalare utan DRC skall göra alltså. Felet med dagens DRC-teknik? Jo, en DRC tar bort felen i en punkt- men dubblerar dem i alla andra! "

Slut på citat.

( Här kommer sedanen lång förklaring varför det är så )
------------------------------------------------------------------------------------
Sedan kommer:

" Vad krävs då av lyssningsrum och högtalare för att en DRC skall vara lämplig att använda?"

"+ Lyssningsrummet bör inte vid någon frekvens över 100 hz ha en efterklangstid överstigande 0,3 sekunder.

+ Tidiga reflektioner från lyssningsrummet bör endast komma från riktningar mycket nära högtalare själv.

+ Hela högtalarväggen bör därför vara högabsorberande över 400 hz.

+ Reflektioner från lyssningsrummets sidoväggar är helt omöjliga att korrigera ( åtminstone över 200 hz ) så sådana är absolut bannlysta.

+ Golvreflektioner är likaledes icke korrigeringsbara vid högre frekvenser, gränsen går här vid ca. 800 Hz.

+ Slutligen får inga försök att korrigera reflektioner från rummets bakre del göras vid frekvenser över 300 Hz. dessa väggytor hör vi ju genom senare reflektioner, så tar vi bort de första reflektionerna låter det mycket märkligt i rummet. dessutom kommer försök att ta bort högfrekventa reflektioner bakifrån att bli tveksamma eftersom vårt ytteröra till skillnad från en mätmikrofon lätt kan distingera mellan ljud framifrån och bakifrån, eftersom ljud bakifrån pga ytterörats inverkan klangligt låter annorlunda än ljud framifrån. "

" Tekniska sektionen gör bedömningen att det idag inte finns varken teknologi eller genomtänkta lösningar för att en DRC skall fungera längre upp i frekvens än på sin höjd 200-300 Hz, däröver kan inga somhelst vettiga rumskorrektioner utföras, bara försiktiga korrigeringar av högtalarens egna egenskaper och möjligen riktigt högtalarnära reflektioner. Korrigering av högtalarens egna fel förutsätter att högtalarens fel inte är för riktningsberoende, dvs att högtalaren är tillräckligt god, annars går inte heller högtalarkorrigeringar att utföra med vettigt resultat. Resultatet kan i bästa fall avnjutas inom en sfär på någon meter, eller mindre om högtalaren inte har mycket homogena spridningsegenskaper. "

Slut på citat.

Ja, kontentan av artikelns fem sidor är ungefär att DRC endast fungerar hjälpligt, men ovanstående inlägg i åtanke, på tämligen idealiska rum utrustade med tämligen goda högtalare, och då frågar man sig om DRC verkligen behövs överhuvudtaget.

V. H. Richard.

Återgå till Generellt om hifi