Är du för eller emot beghandel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Gillar du beghandel?

ja
96
96%
nej
4
4%

Antal röster : 100

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 14:34

JTarnstrom skrev:
Spelar ingen roll. Som jag har skrivit tidigare i tråden kommer ju köparna snart att kriminaliseras ändå.

Tärnström

Akkelis sysslar med nyförsäljning. 8)

Och om repsam (och andra verksamheter i behov av lite självsanering) kan bättra sig så har jag absolut inget emot själva affärsidén med begagnatförsäljning. Tvärtom.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 15:15

Statistiken verkar entydig dock. Jag har faktiskt samma känsla som KK har mot repsam mot de flesta så kallade tunga hifibutiker. Ett gäng typer som regel vilket gör mig helt anti at lätta på plånboken.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 15:57

Undrar om det var denna som köptes, "reparerades" och sen sattes ut på försäljning?

Repsam är ju ökänd för att ta in exemplevis defekta högtalare, trycka dit element av helt annat fabrikat, eller laga spruckna konkanter med ljudföbättrande tuggummi m fl makalösa åtgärder... och sedan sälja vidare med hänvisningar om att detta krossar allt under 30000 kr. :lol:

Säger inte att det är så, men inte så kul att pröjsa 15000 pengar för den maskinen isåfall eller hur? Jag råkar dessutom veta att just detta ex såldes för 2500 kr och hämtades av en köpare i Malmö... 8O

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 16:05

:lol: Det är ju bra att vara lite med på noterna. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 16:12

Repsam är ju ökänd för att ta in exemplevis defekta högtalare, trycka dit element av helt annat fabrikat, eller laga spruckna konkanter med ljudföbättrande tuggummi m fl makalösa åtgärder... och sedan sälja vidare med hänvisningar om att detta krossar allt under 30000 kr.

Dåligt rykte brukar ju ta tid att tvätta bort. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-11-19 21:30

rhenrics skrev:Undrar om det var denna som köptes, "reparerades" och sen sattes ut på försäljning?

Repsam är ju ökänd för att ta in exemplevis defekta högtalare, trycka dit element av helt annat fabrikat, eller laga spruckna konkanter med ljudföbättrande tuggummi m fl makalösa åtgärder... och sedan sälja vidare med hänvisningar om att detta krossar allt under 30000 kr. :lol:

Säger inte att det är så, men inte så kul att pröjsa 15000 pengar för den maskinen isåfall eller hur? Jag råkar dessutom veta att just detta ex såldes för 2500 kr och hämtades av en köpare i Malmö... 8O

Är det något fel med att köpa in något trasigt, reparera det och sedan sälja det vidare?

En sund och uppmuntransvärd affärsidé i mina öron.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 21:42

Lust skrev:Är det något fel med att köpa in något trasigt, reparera det och sedan sälja det vidare?

Inte så länge man upplyser om det. 8)

men återigen hävdar jag inte att så är fallet här. I vilket fall som helst är 15000 ett extremt överpris för denna apparat.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-19 21:54

rhenrics skrev:
Lust skrev:Är det något fel med att köpa in något trasigt, reparera det och sedan sälja det vidare?

men återigen hävdar jag inte att så är fallet här. I vilket fall som helst är 15000 ett extremt överpris för denna apparat.

Spelar det någon roll att det är reparerat om det är gjort på rätt sätt med rätt delar?

Va, har du bytt kamrem och avgassytem på bilen?! Nä då vill jag inte köpa den!

Användarvisningsbild
JV

Inläggav JV » 2007-11-19 22:30

Tja, köper gärna begagnat, gärna då lokalt eller från företag eller kontakt, inte riktigt sugen på att köpa av okänd privatperson.

(ps, sålde min tagmclaren avr32 till en 08a, fick lite problem med postförskottshanteringen så det slutade med att han betalade, jag kollade mitt konto efter pengar, och skickade sedan paketet), lite omvänd ordning ?

(posten var konstig, dom hittade ett leverans alternativ som kostade betyligt mindre än vad företagspaket kostar (som tar 2 dagar från mig).

Leveransen var det snabbaste jag varit med om, jag postade just före 1800, någon gång under natten fick han sms om att paketen kunde hämtas (120mil). Visst finns det snabbare eller lika snabba men då brukar man ju få pröjsa för det.

vet inte vad det var för leveranssätt jag använde, men ibland önskar jag att jag kom ihåg det. :?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 22:40

pingvinen skrev:
rhenrics skrev:

Spelar det någon roll att det är reparerat om det är gjort på rätt sätt med rätt delar?

eh, ja det spelar roll. Det drar ned andrahandsvärdet, speciellt om det inte är en auktoriserad verkstad som utfört reparationen. Det finns dessutom knappast några slitdelar på en förstärkare så jämförelsen med en bil är ju helt uppåt väggarna 8)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-11-19 23:23

rhenrics skrev:
pingvinen skrev:

eh, ja det spelar roll. Det drar ned andrahandsvärdet, speciellt om det inte är en auktoriserad verkstad som utfört reparationen. Det finns dessutom knappast några slitdelar på en förstärkare så jämförelsen med en bil är ju helt uppåt väggarna 8)

Om det står att kamrem ska bytas vid ex vis 8000 mil i serviceanvisningarna så är det rätt klart vad som händer med andrahandsvärdet om den inte är bytt...

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-19 23:47

Så om Speedy fixat avgassystemet duger det inte?

Om det inte finns några slitdelar på en förstärkare, varför skulle den då repareras? Det finns väl en hel massa komponenter som kan åldras. På andra apparater än förstärkare; bandspelare, CD och skivspelare, finns det mekanik som kan slitas. Tråden handlar väl om beg hifi och inte beg förstärkare?

Visst haltar analogin med bilar och avgassystem respektive kamremmar, men ta någonting som inte byts enligt serviceprotokollet, då. Eller en platta på en nästan ny Electrolox-spis, kompressorn i ett Siemenskylskåp, eller vad som helst. Är det ett problem att produkten är reparerad? Det som är bytt är ju nyare än om det inte varit bytt, och borde hålla minst lika länge. Auktoriserad verkstad måste det inte vara, men inga klåpare naturligtvis. Det kanske var det ni menade.

Beg bandspelare brukar ju säljas med argumentet "nya drivremmar". Är det dåligt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-20 00:00

Om Speedy fixat avgasröret med tuggumi eller bensintanken med tvål duger det inte.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-20 00:27

Kaffekoppen skrev:Om Speedy fixat avgasröret med tuggumi eller bensintanken med tvål duger det inte.

Speedy använder riktiga piratdelar, inget tuggummi och tvål.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-20 01:02

Pingvinen, Lust, vad ni jiddrar 8)

exemplet, som ni invände emot, handlade om en förstärkare. Inte om bilar, kamremmar eller avgassystem. En kvalitetsförstärkare som är av årsmodell -99 går inte sönder inom loppet av 10 år pga slitage utan pga av ngt annat. Man kanske har råkat kortsluta utgångarna, eller att ngn komponent var dålig från början, någon lödning lossade, eller att man fukkat upp den på något annat sätt. Men återigen ert exempel med bilar funkar inte. Inse det! En förstärkare som inte har några inherenta tillverkningsdefekter ska hålla i 20 år minst om den är rätt konstruerad och om man inte klantar sig med skötseln.

En tv som fungerar felfritt kan hålla i 20 år, men om samma tv börjar krångla inom säg loppet av 5 år och den skickas på reparation, ja då brukar krånglet fortsätta, med upprepade reparationer som följd. Detta beroende på att när vissa delar i tv:n inte mår så bra, ja då mår andra delar inte heller så bra och slits fortare, det blir liksom en kedjereaktion på eländet.

Så ja, jag köper hellre en förstärkare som fungerat tip-top i tio år, än en fem år gammal dito som varit på reparation. Om det inte är så att den reparerats av tillverkaren själv och det går att få support därifrån i händelse av nya funktionshaverier. En förstärkare som är rätt konstruerad ska inte behöva repareras inom fem år, då är det något som är fel med just den apparaten, ett måndagsex, eller så är själva konstruktionen fel från början.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-20 01:26

Begagnat är kul.

En Denon CD och 5 st NAD slutsteg har jag hittat.

Bästa fynd är nog ett labbaggregat 0-500V som jag fick i tiptop skick för 20 spänn. :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-11-20 01:48

rhenrics skrev:Pingvinen, Lust, vad ni jiddrar 8)

exemplet, som ni invände emot, handlade om en förstärkare. Inte om bilar, kamremmar eller avgassystem. En kvalitetsförstärkare som är av årsmodell -99 går inte sönder inom loppet av 10 år pga slitage utan pga av ngt annat. Man kanske har råkat kortsluta utgångarna, eller att ngn komponent var dålig från början, någon lödning lossade, eller att man fukkat upp den på något annat sätt. Men återigen ert exempel med bilar funkar inte. Inse det! En förstärkare som inte har några inherenta tillverkningsdefekter ska hålla i 20 år minst om den är rätt konstruerad och om man inte klantar sig med skötseln.

En tv som fungerar felfritt kan hålla i 20 år, men om samma tv börjar krångla inom säg loppet av 5 år och den skickas på reparation, ja då brukar krånglet fortsätta, med upprepade reparationer som följd. Detta beroende på att när vissa delar i tv:n inte mår så bra, ja då mår andra delar inte heller så bra och slits fortare, det blir liksom en kedjereaktion på eländet.

Så ja, jag köper hellre en förstärkare som fungerat tip-top i tio år, än en fem år gammal dito som varit på reparation. Om det inte är så att den reparerats av tillverkaren själv och det går att få support därifrån i händelse av nya funktionshaverier. En förstärkare som är rätt konstruerad ska inte behöva repareras inom fem år, då är det något som är fel med just den apparaten, ett måndagsex, eller så är själva konstruktionen fel från början.

Tyckte det var du som jiddrade om att ett kamremsbyte skulle sänka andrahandsvärdet på en bil och där tyckte jag att du hade något att inse.

Sedan får du ha vilken syn du vill om värdet på reparerade kontra oreparerade förstärkare som har 10 år på nacken. Vi lär inte dela den hur mycket vi än skulle diskutera det vidare.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-20 08:22

Jag blir lite rädd om en apprat varit lagad av oppfinnarjiocke. Det gör mig ingenting på en nad 302 men på en Krell vill jag nog vara fippelfri. För den delen hade jag ett Luxmansteg som var repat av "auktoriserad" reparatör och när jag kom hem med stegen och öppnade hittade jag olika trissor för vänster kanal som höger. Det är ju väldigt oseriöst.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-20 09:48

Lust skrev:
rhenrics skrev:Pingvinen, Lust, vad ni jiddrar 8)

Tyckte det var du som jiddrade om att ett kamremsbyte skulle sänka andrahandsvärdet på en bil och där tyckte jag att du hade något att inse.

Sedan får du ha vilken syn du vill om värdet på reparerade kontra oreparerade förstärkare som har 10 år på nacken. Vi lär inte dela den hur mycket vi än skulle diskutera det vidare.

Lust, jag diskuterade en förstärkare. Framgick inte det? Vill du lära folk nåt om bilar gå in på ett bilforum. 8)

hajen1

Inläggav hajen1 » 2007-11-20 10:21

Begagnat är kanon! För några år sedan köpte jag min tuner Denon
Tu-QS10. Gav 1400 kr vilket jag tycker var prisvärt då.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-20 10:28

Finns det LTS-medlemmar som är emot beg?
Då blir det ju problem att hitta i princip alla rekommenderade apparater.

Själv tycker jag beg är utmärkt, särskilt om man handlar proffsgrejor för där sjunker många gånger andrahandsvärdet som en sten.

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-20 10:28

:)

Användarvisningsbild
yip_man

Inläggav yip_man » 2007-11-20 11:09

Eftersom jag har god kontakt med bla Repsam så tänkte jag reda ut lite saker här. Att sitta här och spendera större delen av min tid är inget jag tänkt roa mig med iaf inte i denna tråden.

Plinius har de köpt av en Kille i Motala så den diskussionen kan ni nog lägga ner. Sen gör de idag endast enklare reperationer/service själv. Tex omkantning av basar rengörning av potentiometrar osv. Får de in dyrare och lite bättre produkter med fel på så lämmnar de alltid iväg dem till auktoriserade reperatörer.

Ang icke orginalelement i lådor så tror jag de slutat med det.

Ni som köper en lite dyrare maskin i tex Malmö, när garantin gått ut tror ni då de skickar den till tillverkaren för reperation så är ni verkligen ute och cyklar. Detta gäller samtliga hi-fi handlare i Malmö (undantag hifiklubben). Nu är det iofs så att de oftast lämnar till en reperatör som jag misstänker vill vara anonym. Denna reperatör är antagligen bland de bästa i sverige. Tycker ni verkligen att detta är fel och hade ni gjort annorlunda om ni hade en kille som ni vet reder ut "allt" och som använder orginalkomponenter osv.

Jag handlar idag i mina lokala hi-fi butiker och tycker ni som spyr galla över en viss butik att iaf besöka dem för att kanske bilda er en bra uppfattning. Tex hade jag väldigt förutfattade meningar om tex Ljudprodukter i Malmö, vilket ändrades när jag väl besökt butiken.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-20 11:43

yip_man skrev:Ni som köper en lite dyrare maskin i tex Malmö, när garantin gått ut tror ni då de skickar den till tillverkaren för reperation så är ni verkligen ute och cyklar. Detta gäller samtliga hi-fi handlare i Malmö (undantag hifiklubben). Nu är det iofs så att de oftast lämnar till en reperatör som jag misstänker vill vara anonym. Denna reperatör är antagligen bland de bästa i sverige. Tycker ni verkligen att detta är fel och hade ni gjort annorlunda om ni hade en kille som ni vet reder ut "allt" och som använder orginalkomponenter osv.

8O hoppas det bara är i Malmö detta sker. Jag vet iaf att bladeliusprylar skickas till Bladelius egen verkstad om man kontaktar Hificonsult. Oavsett om garantin gått ut eller ej.

Men du menar alltså att om man kontaktar sin lokala hifikrängare i malmö där man köpt t ex en Krell, som sedan gått sönder och garantin gått ut, då skickar han den till oppfinnarjocke och inte till Krell för reparation??? 8O

yip_man skrev:Jag handlar idag i mina lokala hi-fi butiker och tycker ni som spyr galla över en viss butik att iaf besöka dem för att kanske bilda er en bra uppfattning. Tex hade jag väldigt förutfattade meningar om tex Ljudprodukter i Malmö, vilket ändrades när jag väl besökt butiken.

Varför ska jag åka hela vägen från sthlm till en butik i malmö, när de har en förträfflig hemsida där man kan läsa om allt som denna butik står för och vilka priser de har på det de säljer? Han som driver butiken är säkert skittrevlig. Men vad har det med saken att göra?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-20 12:15

Harryup skrev:Finns det LTS-medlemmar som är emot beg?
Då blir det ju problem att hitta i princip alla rekommenderade apparater.

Själv tycker jag beg är utmärkt, särskilt om man handlar proffsgrejor för där sjunker många gånger andrahandsvärdet som en sten.

mvh/Harry

Gjorde ett beg-kap igår - en CD-hylla från Voice Furniture i körsbär för endast 900 kr. Hyllan sväljer 500 CD. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-11-20 12:20

Just exemplet HC och Bladelius är ju ett bra exempel på när det fungerar. Min gamla cdfix fixades bla medans jag väntade. Där satt jag och lapade kaffe och språkade med Olle Mårtensson och vips var fixen fixad. Det är service det :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-20 12:26

Morello skrev:
Gjorde ett beg-kap igår - en CD-hylla från Voice Furniture i körsbär för endast 900 kr. Hyllan sväljer 500 CD. 8)

Grattis,
vet du vad den har för modellnamn?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
yip_man

Inläggav yip_man » 2007-11-20 12:30

Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.

Det finns ett till mycket bra exempel för att återigen gå tillbaka till bilar.
Visste ni att den ända som klarar av att renovera Rolce Royce mest komlicerade växellådor är en "uppfinnar jocke" ifrån Trelleborg?

Jag tycker inte man ska underskatta folks kompetens när det kommer till att reparera. Reperatören som flitigt anlitas i Malmö har löst många problem som varit "omöjliga" som tillverkaren inte lyckats fixa. Jag tror att ni som är från Malmö trakten vet vem jag pratar om och kan skriva under på att om det är någon man skulle lämna sina produkter till så är det till honom.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-20 12:39

yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.

Det finns ett till mycket bra exempel för att återigen gå tillbaka till bilar.
Visste ni att den ända som klarar av att renovera Rolce Royce mest komlicerade växellådor är en "uppfinnar jocke" ifrån Trelleborg?

Jag tycker inte man ska underskatta folks kompetens när det kommer till att reparera. Reperatören som flitigt anlitas i Malmö har löst många problem som varit "omöjliga" som tillverkaren inte lyckats fixa. Jag tror att ni som är från Malmö trakten vet vem jag pratar om och kan skriva under på att om det är någon man skulle lämna sina produkter till så är det till honom.

Huvud på spiken. Risken finns ju att det är oseriösa kvacksalvare som profiterar på att fuska men det är en risk.

Där gäller det att hitta någon bra partner som man kan lita på. Det har säkert Repsam. Sen i övrigt måste jag säga att anklagelserna om att Repsam är oseriös tror jag är numer helt obefogad. Företaget har ju klart vuxit till och fått en seriösare profil och har bytt en anställd som verkar vara en riktigt seriös kille. Har snackat med honom några gånger och har kommer från en annan hifibutik och har liksom den världen med sig vilket gör det roligare numer.

Så många här dömmer hunden efter den gamla pälsen. Att företaget har problem i inledning och begynelsetillväxt är väl knappast ett unikum för Repsam.

Enligt min syn är det en riktigt frisk fläkt på hifihimlen som jag tror och hoppas skall vara kvar som motpol till hifisnobbföretagen länge än.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-20 12:41

yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.

Kanske för att han inte har tillgång till kretschema? Vissa tillverkare filar bort komponentbeteckningar delvis pga att de inte vill att icke-auktoriserade jönspellar ska kunna fingra på deras konstruktioner.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi