Skillnader vidSerie vs parallellkoppling av DVC element?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Syntesis

Skillnader vidSerie vs parallellkoppling av DVC element?

Inläggav Syntesis » 2007-11-19 16:19

Satt och tänkte lite på dethär med dubbelspoliga basar.

Om man har en bas med 2 talspolar på exempelvis 2 ohm/st, och sedan kopplar de i serie vs parallellt. Vad blir det för skillnad?

Känsligheten minskar,effekttåligheten halveras och impedansen ökar vid serie jämfört med parallell.. men annat?

Är det någon skillnad på att seriekoppla separata element och spolar på samma element?

Tänkte främst på basen härunder.
JBL (Power) P1222 (DVC 2ohm)
http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=P1222&Language=ENG&Country=US&Region=USA&cat=SUB&ser=POS

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-19 18:48

Effekttåligheten förblir densamma.

Spänningskänsligheten och impedansen ändras på det vis du skriver.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-19 20:08

TS parametrarna ändras.

Det där elementet är så gott som enkom lämpligt i bil.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-19 20:13

Kaffekoppen skrev:TS parametrarna ändras.

Nej det gör de inte. (D v s Vas, fs och Qts.)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-19 20:27

hehe.. sant

Edit: Jag är sjuk som en gris och orkar inte gå igenom vad jag menade, men det går att tweaka till parametrarna lite..

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-11-20 01:33

Piotr skrev:Effekttåligheten förblir densamma.

Spänningskänsligheten och impedansen ändras på det vis du skriver.

/Peter

I förhållande till?
Om du parallellar spolarna (200wrms/st) får du 400wrms effekttålighet 1ohm impedans. Består det alltså även vid serieinkoppling dvs får man 400wrms men 4ohm impedans?

BL ändras väl också har jag för mig?

Kaffekoppen skrev:Det där elementet är så gott som enkom lämpligt i bil.

Har tänkt att ha den i bilen :)
Känns som att alla andra element har urkass verkningsgrad. Väldigt lång slaglängd har de ofta men men..

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-20 03:28

I förhållande till?

Ja alltså det blir skillnad i spänningskänslighet och impedans mellan parallell och seriell koppling. Precis som du skrev i ditt första inlägg.

Om du parallellar spolarna (200wrms/st) får du 400wrms effekttålighet 1ohm impedans. Består det alltså även vid serieinkoppling dvs får man 400wrms men 4ohm impedans?

Yupp!

BL ändras väl också har jag för mig?

Nix!

Känns som att alla andra element har urkass verkningsgrad. Väldigt lång slaglängd har de ofta men men..

Skulle ta deras uppgifter med en nypa salt. Eller åtminstone simulera och jämföra med andra element. Tycker infon på det där elementet är knapphändig. 97dB/1 meter i bilen vid 2.83V är inte så imponerande.. gäller att hålla rätt på siffrorna. De står tex. inte vid vilken impedans 97dB gäller men förmodligen vid 1ohm..?

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-20 09:03

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:TS parametrarna ändras.

Nej det gör de inte. (D v s Vas, fs och Qts.)

Nja, nog var Re en av parametrarna i T/Ss papper? Den ändras ju, iaf. BL ändras också, men jag ser just att BL var upptagna som B och L separat i ursprungsartiklarna, så då får man väl säga att T/S-parametern L (trådlängd i gapet) ändras. När trådarna ligger i parallell så räknas de ju som en.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-20 09:09

Piotr skrev:Skulle ta deras uppgifter med en nypa salt. Eller åtminstone simulera och jämföra med andra element. Tycker infon på det där elementet är knapphändig. 97dB/1 meter i bilen vid 2.83V är inte så imponerande.. gäller att hålla rätt på siffrorna. De står tex. inte vid vilken impedans 97dB gäller men förmodligen vid 1ohm..?

/Peter

Ja, om 97 dB vid 2.83 V gäller parallellkoppling, så blir den ju 91 dB vid seriekoppling. Ändå har elementet samma verkningsgrad, eftersom det går åt 4 ggr så mycket effekt att hålla 2,83 V i 1 ohm, mot i 4 ohm.

Känslighetssiffran må vara bra att ha när man matchar element i ett flervägssystem, men det säger inte hur stor verkningsgraden är, inte utan komplettering med impedansinformation.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-20 09:39

Prexis och 91dB vid 4ohm kan väl kanske motsvara 88dB vid 8ohm alltså har elementet ordinär känslighet.

Onödigt stor rörlig massa samt hög Fs (och Q) dessutom. Själv skulle jag kika på Peerless eller TC sounds.. *host host*.

/Peter

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-11-20 11:09

Hm.. TC Sounds kostar lite väl mycket. Peerless skulle jag kunna tänka mig iofs men deras XLS är ju inget att ha i bil iaf om man ska ha ljudtryck. Resolution 12an kanske vore nåt.

Blir det samma sak med 2 skilda element som i en dvc bas vid seriekoppling?
Är det nån mening överhuvudtaget att seriekoppla element?

Gäller detta alltså även med olika källor som ger ut 400wrms vid 1ohm till den ena inkopplingen och 400wrms till 4ohm vid den andra inkopplingen, olika slutsteg.

Vinner man nåt överhuvudtaget med att seriekoppla spolarna på 2 element som man sedan parallellkopplar. .. för om vi säger att känsligheten minskar 6dB vid serieinkoppling av de två spolarna för att sedan öka 6dB med en till bas. =97dB, det som var känsligheten för en bas i låda med parallellade spolar.

Är det nån mening med dethela?

http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes%20and%20Parameters/P1222rev3_27_06.pdf

Om man ser här ligger ju basen på runt 97dB i basreflexlådan vid ca 50Hz utanför bilen. 107dB och högre vid lägre frekvens. Men det är vid 2.83V, har jag alltså högre effekt där (4w?) än jag har vid 4ohm?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-20 12:45

Alltså, om man ska seriekoppla eller parallellkoppla är helt och hållet en fråga om vad förstärkaren trivs bäst med. Enda skillnaden* mellan inkopplingarna är den impedans som elementet får.

I bil har man ofta svårt att genererar hög spänning från förstärkaren, men ström finns det gott om. Därför passar en låg impedans bra. Problemet med en impedans på endast 1 ohm är att kabelns resistans kan sänka effekten som nåt elementet rejält.

I hemmiljö är spänningen ett mindre problem och man kan använda en högre impedans och därmed reducera strömbehovet och därmed kraven på kabelresistans och förstärkarens strömdrivningsförmåga.

*Det blir faktiskt en skillnad i talspoleinduktansen och dess effekter jämfört med om man driver bara den ena spolen.

Om vi säger att en spole har induktansen L och resistansen R så kommer man att få ett lågpassfilter med brytfrekvensen w0=R/L

Om man kopplar spolarna i parallell kommer resistansen att halveras, men induktansen blir densamma (pga den magnetiska kopplingen mellan spolarna) Brytfrekvensen blir då w0=R/(2L), dvs det lågpassar hårdare.

Om man kopplar spolarna i serie ökar induktansen till 4L eftersom induktansen på en spole är proportionell mot antalet varv i kvadrat. Resistansen dubbleras. Brytfrekvensen blir w0=2R/(4L)=R/(2L), dvs samma som för parallellkopplade spolar.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-11-21 16:24

Piotr skrev:Prexis och 91dB vid 4ohm kan väl kanske motsvara 88dB vid 8ohm alltså har elementet ordinär känslighet.

Onödigt stor rörlig massa samt hög Fs (och Q) dessutom. Själv skulle jag kika på Peerless eller TC sounds.. *host host*.

/Peter

...Host, host... :)
Han skulle ha den i bilen och då tycker nog jag att parametrarna är "ok". Fs kunde kanske vara ännu lite högre dock... Fast då är ju sannolikheten större att Qts varit lägre...

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-11-21 16:52

En kompletterande fråga..

Någon har 4 motstånd.
Blir det samma effekttålighet även här då? Eller blir det inte det då slutresultatet är samma "resistans" i slutändan..

+)--------[ 10W R=5 ]--------[ 10W R=5 ]--------> R=10

+)--------[ 10W R=20 ]---------------------------------> R=10
. . . . | parallellkopplat... |
. . . . |--[ 10W R=20 ]---|

strunta i punkterna.. de är där för att flytta fram resten av tecknen

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-21 17:11

Parallellkoppla så går lika mycket ström genom båda

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-21 18:09

Syntesis skrev:En kompletterande fråga..

Någon har 4 motstånd.
Blir det samma effekttålighet även här då? Eller blir det inte det då slutresultatet är samma "resistans" i slutändan..

+)--------[ 10W R=5 ]--------[ 10W R=5 ]--------> R=10

+)--------[ 10W R=20 ]---------------------------------> R=10
. . . . | parallellkopplat... |
. . . . |--[ 10W R=20 ]---|

strunta i punkterna.. de är där för att flytta fram resten av tecknen

Javisst, det blir ett 10 ohms, 20W motstånd av båda fallen. Man kan inse det eftersom det råder symmetri i båda (effektutvecklingen i båda motstånden är samma (i båda kopplingarna)). Totalt behövs det därför 20 W för att nå 10W i det ena motståndet.

PS code-knappen och notepad är bra när man ritar streckfigurer

Kod: Markera allt
----- 5 ohm 10W ---- 5 ohm 10W -----

-------*--- 20 ohm 10W ---*---------
       |                  |
        --- 20 ohm 10W ---

Återgå till Teknikforum