Blyfri lödning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Blyfri lödning

Inläggav Piotr » 2007-11-19 19:37

Tänkte med Rohs och grejor att en tråd om blyfri lödning kunde vara på plats. Eller snarare... hjäälp!! :)

Till saken.. det bor väl en liten trädkramare i mig och jag bestämde mig för att testa blyfritt på mitt pågående förstärkarprojekt. Är det någon annan på forumet med erfarenhet av blyfri lödning? Jag tycker lodet i sig funkar bra, det väter ok och flyter ut. Smältpunkten ligger lite högre och vätningen är något sämre än för Sn/Pb dock.

Det jag har problem med är extrem oxidation av spetsarna. Detta utan att köra extremt varmt. ligger på 350-370 grader på lödstationen.

Har fått lite tips angående att minimera oxidationen och ska prova detta, men vad göra med de spetsar jag har som är duktigt oxiderade? Finns något lämpligt reducerande/lösande medel må tro?

Sån där "Tip Tinner/Cleaner" funkar precis i början men rår inte på en hårt oxiderad spets. Har provat med flusspenna men tji även där.

Börjar så smått att lessna på detta problem. Vore det inte för oxidation av spetsarna så skulle jag lungt köra vidare då det funkar bra med ny spets men när spetsen börjar bli oxiderad så är det omöjligt att klutta på tenn på spetsen inför varje lödning och det blir närapå omöjligt att få över värme till lödstället.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-19 20:07

Jag älskar bly!

Du gör mer nytta miljömässigt genom att byta bil mannen ;)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-19 21:33

Joo ja vet! :) Bilarna ska säljas och vettigare bil ska inhandlas (trots att Mazdan har fått nya anti-skumpelibumpare där bak ;) ).. men saken är den att det var svårt att hitta ett bra blyat tenn så jag tänkte att det är väl lika bra att vänja sig/lära sig att köra med blyfritt. Börjar lessna dock. Spetsarna blir obrukbara efter 10-20 lödningar... fortsätter det så här så kommer spetsarna ha kostat hälften av hela j-la projektet.. :lol:

/Peter

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-11-19 21:49

Har du ändrat spetsar efter Roger's svar i denna tråd?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=432001
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-19 21:58

Blyat tenn kan man fortfarande köpa på sig ;)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-19 23:05

Den tråden gällde en annan kolv och blyat tenn och trots att jag köpt en ny spets till den har jag inte använt den och den är tänkt till högtalarterminaler. Nu gäller det en Weller med blyfritt för kretskortslödning.. Men absolut, Rogers tips är värdefulla och han hade ju definitivt rätt i att "-Inte lätt det där med blyfritt... ". :x

Ska prova en variant jag läste om i ett dokument från Vishay.. Flux på en glasyta.. ner med spetsen och förtenna med tråd. Upprepa om det ej räcker. En putsduk som rylandes tipsade om kan väl vara en sista utväg med risk för att järnpläteringen på spetsarna slits ut men vad göra när dom är obrukbara.

Salmiaksten, någon som provat rengöra spetsen på det?

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-19 23:43

Frågan är varför jag inte har upplevt det problemet? Mina lödspetsar ser ut som vanligt (men det är ju inte helt lätt att löda).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-20 00:47

Naqref,

vad använder du för tenn/flux?

Använder du svamp eller "metaltrassell" när du torkar av spetsen?

Har läst på en del samt pratat med svenska agenten för Weller.

Blyfritt tenn väter sämre och ger därmed sämre skydd för spetsen mot oxidation. Torkar man av en blyfri spets i en fuktad svamp så blir den av med i princip allt tenn vilket ökar på oxidationen, i synnerhet om man slarvar med att förtenna spetsen. Man rekommenderar att använda metalltrassel för rengöring vilket lämnar ett lager av tenn kvar.

Mao. kan man inte använda samma metoder med blyfri lödning som med blyad dito.

Tennet i sig fräter på järnskiktet i högre grad än blytenn, men oxidation verkar vara det primära problemet. Hako har funnit nån typ av metallbeläggning på spetsen som inte finns vid användning av blytenn, osäkert vad den består av och hur det uppstår.

No-clean och "low residue" flux i tennet har sämre förmåga än RMA (rosin, mildly activated) att hålla oxider borta och situationen förvärras ytterligare. Man avråder också från vattenlösliga syrabaserade flussmedel då det tär på spetsen. RMA verkar vara det som funkar bäst.

Smal tråddiameter kan vara problematiskt då det inte innehåller tilräckligt med fluss för att rengöra och förtenna spetsen mellan lödningarna. Tjock diameter eller lödpasta kan vara bättre.

Jag har med andra ord i princip gjort alla fel.. :lol:

edit: som sagt, jag upplever inga problem att löda med blyfritt inledningsvis även fast man märker viss skillnad mot blytenn. Problemet är efter x-antal lödningar när oxider förhindrar vätning/förtenning av spetsen.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-20 23:32

Införskaffade en salmiaksten för att rengöra spetsarna med. Funkar hyggligt. Vet inte om jag tillämpar rätt metod men dom blir bra mycket fräschare. Vissa svarta fläcka är envisa dock.

Har använt en sån där liten burk med spetsförtenning men det verkar ge mer problem än det löser. Det som osar och ryker ur burken verkar oxidera som attans.. eller bränner fast. Svart blir det iaf.

Läste om en fabrik i Asien som fick en ökad kostnad för spetsar efter att dom gick över till blyfritt. Nåt vansinnigt som en ökning från 4 miljoner till 30 miljoner årligen.. på SPETSAR!! 8O Måste ha läst fel. :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-21 10:59

Mina lödspetsar ser heller inte trevliga ut.....
Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-21 16:06

Oj jisses!! 8O Bäst-före-datum passerat va?

Jag antar att du inte löder med dessa? Eller hittar du en liten fläck som går att väta ibland? :lol:

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-21 16:18

väta??? :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-21 17:14

Ja man måste ju se till att det är lite fuktigt innan man stoppar dit den... det vet du väl? :mrgreen:

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-21 17:24

Hmmm... kanske därför jag har halsfluss nu :oops: :roll:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-21 19:38

Fluss ska man ha på lödningen. :)

Krya på dig din stackare.

/Peter

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-21 19:44

vadå väta? fan jag brukar köpa en ny varje gång jag ska löda...men vadå ska man väta nåt skit eller vad...

en liten löd gui vore på sin plats

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-21 19:50

Haha ja precis.. fuktigt ska det va!

Grejen är den att om man trycker en torr spets mot ett lödställe/komponentben så är det bara en ynkapytte yta som värmen kan gå genom. Genom att klutta på en liten klick lödtenn på spetsen så får man en större anliggningsyta vilket gör att värmen går över mycket effektivare. Tennet formar sig ju efter ytorna spetsen pressas mot.. förhoppningsvis.

Spetsen ska alltid vara täckt av tenn för att minimera oxidbildning på den. När man väl fått oxid på spetsen blir det skitsvårt att löda.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-21 19:58

Kollade just min spets som jag har lödat en del blyfritt med och ser inga sådana problem. Kan det möjligen bero på att jag växlar mellan blyfritt och blyat ibland? Så det blyade ser till att problemet inte blir så markant? Jag vet inte men i s f kan det ju vara bra att ha lite blyat att väta spetsen med ibland. Man behöver ju inte löda med det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-21 20:29

Det låter mycket troligt Naq'.

Tror en stor del av mina problem uppstått pga. alltför mycket torkande på svampen och att doppa regelbundet i förtenningsburken när problemen börjar uppstå.

Sitter och löder lite nu och rengör nästan enbart på salmiaksten.. endast nån liten tur ibland till svampen som dessutom är torr för stunden.. tror svampen drar åt sig mindre tenn i torrt tillstånd.. vilket verkar positivt med blyfritt.

Har ett gäng lödningar kvar för kvällen så det lär visa sig om salmiaksten är melodin för blyfritt.

/Peter

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-11-23 04:43

Pratade lite med "tanterna" som sitter och repar våra ytmonteringskort. Vi kör till större delen blyfritt numera (monterar några miljoner komponenter/dygn). Salmiaksten används flitigt och spetsarna stoppar inte lika länge som med blyat. Vad använder du för lod? Här används Almit (BT-19 LFM48S 3,5%)
Jag kan skicka över lite "varuprov" om du vill.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-23 10:23

Har använt Kester 275 samt Almit SR-37. Tack för ditt erbjudande.. jag testar gärna ett prov från dig. Skickar PM.

Som jag nämnde i mitt förra inlägg så verkar salmiaksten vara kanon. Gick relativt smärtfritt efter att jag började använda den. Lustigt dock att vissa spetsar (från samma serie) beter sig lite olika och det rengjorde resultatet varierar.

/Peter

Återgå till Teknikforum