Till saken.. det bor väl en liten trädkramare i mig och jag bestämde mig för att testa blyfritt på mitt pågående förstärkarprojekt. Är det någon annan på forumet med erfarenhet av blyfri lödning? Jag tycker lodet i sig funkar bra, det väter ok och flyter ut. Smältpunkten ligger lite högre och vätningen är något sämre än för Sn/Pb dock.
Det jag har problem med är extrem oxidation av spetsarna. Detta utan att köra extremt varmt. ligger på 350-370 grader på lödstationen.
Har fått lite tips angående att minimera oxidationen och ska prova detta, men vad göra med de spetsar jag har som är duktigt oxiderade? Finns något lämpligt reducerande/lösande medel må tro?
Sån där "Tip Tinner/Cleaner" funkar precis i början men rår inte på en hårt oxiderad spets. Har provat med flusspenna men tji även där.
Börjar så smått att lessna på detta problem. Vore det inte för oxidation av spetsarna så skulle jag lungt köra vidare då det funkar bra med ny spets men när spetsen börjar bli oxiderad så är det omöjligt att klutta på tenn på spetsen inför varje lödning och det blir närapå omöjligt att få över värme till lödstället.
/Peter