Moderator: Redaktörer
Varför tror du inte att den som skrev det har tänkt efter och vart i det inlägget läser du brist på ödmjukhet? Jag ser det snarare som en tankeställare.utan eftertanke
EngelholmAudio skrev:Hej grabbar, Kul diskussion!
Är det nån som vet vad målet är?
Nån som tror att vi når dit gemensamt?
Sladd skrev:Martin:
Intressant om distgränsen.
"Varför skulle man inte kunna testa det med valfri musik"
Kan man det?
Hur går det till?
Är gränsen annorlunda beroende på musikstil, inspelningssätt?
Lade man på dist generellt eller simulerade man var man trodde den kunde komma ifrån?
Övertonsdistortion som blandar sig med musiksignalen, finns gränsen för det ockå fastlagd?
Hur är det framtaget i praktiken med valfri musik?
Är både kablar och annan utrustning medtagna i sådana praktiskt utförda repeterbara vetenskapliga test?
Vilka störkällor (mobiltelefoner, radio etc) tillsatte man?
mvh
Martin skrev://... tycker att testmetoden med entaka sinustoner inte är tillräckligt avancerad för att
representera ett komplext musikstycke, även om de inte har provat själva och jämfört.
Sladd skrev:Martin:
Intressant om distgränsen.
"Varför skulle man inte kunna testa det med valfri musik"
Kan man det?
Hur går det till?
Är gränsen annorlunda beroende på musikstil, inspelningssätt?
Lade man på dist generellt eller simulerade man var man trodde den kunde komma ifrån?
Övertonsdistortion som blandar sig med musiksignalen, finns gränsen för det ockå fastlagd?
Hur är det framtaget i praktiken med valfri musik?
Är både kablar och annan utrustning medtagna i sådana praktiskt utförda repeterbara vetenskapliga test?
Vilka störkällor (mobiltelefoner, radio etc) tillsatte man?
mvh
Martin skrev:Det är mycket lättare att höra små mängder harmonisk dist med en enstaka "ren" ton än med musik eftersom musikens övertoner (och dist) maskerar distorsionen.
Svante skrev:Martin skrev:Det är mycket lättare att höra små mängder harmonisk dist med en enstaka "ren" ton än med musik eftersom musikens övertoner (och dist) maskerar distorsionen.
Ja, det där är ju rätt kul. Det finns en tydlig parallell i lyssningstestet som vi gör i ELAK-kursen hos oss, när man får A/B-testa små frekvensgångsavvikelser. Det är mycket lättare med vitt brus än med en musiksignal. Vi kör med musik ändå, just pga den uppenbara frågan "jamen, hur är det med musik, då?" som vi skulle få annars.
Det betyder ju att våra test med sinusar och brus egentligen är känsligare än musiksignaler, men man får förstås passa sig så att man inte blir alltför styv i korken.
Sladd skrev:När man är spiksäker på att allt är så enkelt (branschen är korrupt, kunderna lider av inbillningssjuka, allt som hörs går att mäta) så är det ju inte utan att man reflekterar...
Hur många blindtester hade Stereophile (?) gjort?
mvh
Sladd skrev:När man är spiksäker på att allt är så enkelt (branschen är korrupt, kunderna lider av inbillningssjuka, allt som hörs går att mäta) så är det ju inte utan att man reflekterar...
Hur många blindtester hade Stereophile (?) gjort?
mvh
Ett exempel: det är för mig alldeles uppenbart att storleken på förstärkarens volymreglage har betydelse för vår uppfattning av hur kraftfull förstärkaren är.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster