Vad går sönder - och hur?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Vad går sönder - och hur?

Inläggav phloam » 2007-11-21 10:48

Funderade lite allmänt på vad som egentligen brukar slitas och gå sönder i hifi-anläggningen. Vill minnas ett test (tror det var HiFi & Musik?) som körde apparater tills de havererade och kollade resultatet. Vad är de svagaste punkterna i en anläggning?

Men en mer specifik fråga; ta en förstärkare (eller vanlig radioapparat) som står på länge med lite bakgrundsmusik/tal. Den kanske mest blir lite varm, men är detta på sikt skadligt?

Vad är värre - om man jämför med t.ex. en dator som ju egentligen mår bäst av att stå på hela tiden - att låta den stå o spela eller stänga av/på ofta?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-21 11:00

Allt mekaniskt som potentiometrar, vridgivare, omkopplare.
Lödningar som utsätts för mekanisk stress som t.ex. lödningar på kontaktdon.
Elektrolytkondensatorer som torkar med åren.

Detta under förutsättning att apparaten är korrekt dimensionerad.

Typisk livslängd för elektrolytkondensatorer i konsumentelektronik är specad till 2000h vid 85 grader. Livslängden fördubblas för varje 10 grader kallare den är. De tycker om att ha spänning på sig konstant.

Är det en rörapparat så håller typiska rör mellan 2000h och 20000h beroende på driftsförhållanden. Rörapparater blir dessutom ganska mycket varmare med stress på elektrolytkondensatorer och rörhållare.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-21 13:31

OK, så ett snitt på 35 grader (oftast oanvänd, men spänningssatt, i rumstemperatur) ger 64 000 timmar lika med drygt 7 år. Inte så imponerande.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-11-21 14:43

Jax skrev:Typisk livslängd för elektrolytkondensatorer i konsumentelektronik är specad till 2000h vid 85 grader. Livslängden fördubblas för varje 10 grader kallare den är. De tycker om att ha spänning på sig konstant.

är det verkligen inte mer? Inom studiovärlden brukar det rekommenderas att man recappar sin utrustning vart 15:e år ungefär, eftersom mixerborden står på 24/7 så tar det inte många dagar innan elektrolyterna skulle vara slut om 2' H stämmer...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-21 15:22

philip skrev:är det verkligen inte mer? Inom studiovärlden brukar det rekommenderas att man recappar sin utrustning vart 15:e år ungefär, eftersom mixerborden står på 24/7 så tar det inte många dagar innan elektrolyterna skulle vara slut om 2' H stämmer...

Nu blir det väl inte 85 grader i mixerbordet hoppas jag :)

Det är som sagt kondensatortillverkarnas spec som säger det. Troligen håller de lite längre än så.

Men nu tror jag inte att en konstruktör av mixerbord skulle välja sådana kondingar utan snarare den industriella specen på 2000h vid 105 grader. Finns även 5000h/105. Så jag tror 15 år är rimligt i mixerbordfallet :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-21 15:25

philip skrev:eftersom mixerborden står på 24/7 så tar det inte många dagar innan elektrolyterna skulle vara slut om 2' H stämmer...
Men elektrolyter håller väl längre om de är ständigt spänningssatta?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-21 16:09

Någon som minns resultatet i HiFi & Musiks test?

Det borde ju ta många år innan apparaterna går sönder, de kanske inte har avslutat testet än? För att ta en dålig bilanalogi igen så låter det lika spännande som att köra en gammal Volvo till den rasar. Eller att titta på när målarfärg torkar. Slutresultatet däremot är ju högintressant. Speciellt för allt-i-ett och kompaktanläggningar är det ju meningslöst att en del har lång livslängd om inte alla delar har det. Lösa apparater går ju alltid att byta var och en för sig.

Jag röstar för att skivspelare, bandspelare och CD spelare går sönder först. Förstärkare och högtalare sist, om man inte drar på för mycket.

Erfarenhetsmässigt så håller ju en radio i många decennier.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-21 17:25

Allt.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-11-21 20:03

skulle det innebära att anläggningen håller längre om den är påslagen hela tiden?
mvh Carl

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-21 21:56

på mina apparater är det alltid terminalerna som ger upp först
Bikinitider

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-21 22:40

Mekaniska saker går oftare sönder, det gäller då främst kontakter, volymkontroller, motorer och möjligen högtalarelement.
Saker av gummi brukar torka sönder med tiden, t.ex. packningar, kantupphängning på högtalarelement.
Övriga delar så beror det väldigt mycket på hur man hanterar apparaterna.
I apparater som blir rejält varma så kan elektrolytkondensatorer torka, men i övriga apparater brukar elektrolyter kunna hålla en livstid.
Högspännings och högströms komponenter har oftast mycket mindre marginal än övriga komponenter, därför har de mycket större sannorlikhet att gå sönder.

Varje komponent kan förståss gå sönder, så fler komponenter i en apparat ökar risken att någonting gör sönder.

Om en enstaka enkel komponent gör sönder så är det oftast relativt enkelt och billigt att byta ut den. Elektrolytkondensatorer ganska tacksamma eftersom de oftast läcket synligt så att man enkelt kan avgöra att de behöver bytas.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-22 00:20

Kanske jag har haft tur då?
Det enda som riktigt gått sönder under alla år för min del är just högtalarmembran (baselement). :(

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-22 15:04

Britt-Gunnar skrev:skulle det innebära att anläggningen håller längre om den är påslagen hela tiden?
mvh Carl

Precis min fråga. En stor bov är alltså, om jag fattat rätt, värmen som utvecklas (jag tänker då på "statiska" elektronikdelar, ej mekaniska delar)?

Det finns alltså inga typ "strömspikes" eller andra skadliga fenomen som uppstår när jag slår på/av strömmen eller använder väljare osv?

Samt ju högre man spelar över tid, desto mer värme = kortare livslängd?

En fläkt eller sänkt innetemperatur kan vara bra m.a.o.? :)

Hur är det förresten med luftfuktighet; några komponenter som är särskilt känsliga på den punkten?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-11-22 16:41

silvervarg skrev:I apparater som blir rejält varma så kan elektrolytkondensatorer torka, men i övriga apparater brukar elektrolyter kunna hålla en livstid.
Högspännings och högströms komponenter har oftast mycket mindre marginal än övriga komponenter, därför har de mycket större sannorlikhet att gå sönder.

Om en enstaka enkel komponent gör sönder så är det oftast relativt enkelt och billigt att byta ut den. Elektrolytkondensatorer ganska tacksamma eftersom de oftast läcket synligt så att man enkelt kan avgöra att de behöver bytas.

Hmm jag undrar om det är något sådant som håller på att hända i min gamla Pioneer? Jag har en nivåskillnad mellan vänster och höger kanal som försvinner efter 15-30 min musikspelande? Kan det vara en konding som håller på att ge upp pga värmeutveckling? Min förstärkare står väldigt trångt och utvecklar väldigt mycket värme.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-22 22:41

Viss elektronik (rör) och kanske då även elektrolyter tycker mindre om ständiga spännings på/av-slag.
Annars kan det mycket väl vara så att saker trivs bättre om de är spänningssatta och får stå i en gynsam miljö (inte för varm då).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-22 22:51

soundbrigade skrev:Viss elektronik (rör) och kanske då även elektrolyter tycker mindre om ständiga spännings på/av-slag.
Annars kan det mycket väl vara så att saker trivs bättre om de är spänningssatta och får stå i en gynsam miljö (inte för varm då).

Du låter dina rörsteg stå påslagna. 8O

Får då gratullera dig till ditt påfundna tillslag.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-22 23:09

Nej, de stängs på (ny-svenska) när jag ska lyssna på musik och stängs av en timme efter sluttonen klingat ut. Glömmer stänga av med en gång. :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-22 23:20

Jag har en nivåskillnad mellan vänster och höger kanal som försvinner efter 15-30 min musikspelande? Kan det vara en konding som håller på att ge upp pga värmeutveckling

Gäller nivåskillnaden på alla frekvenser? Dvs både bas och diskant?
Jag är lite tveksam till att det skulle vara en konding i detta fallet.
En sak som brukar kunna vara intressant att mäta är bias-strömmen på respektive kanal. I praktiken så brukar man mäta spänningen över ett motstånd istället för att mäta strömmen.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-22 23:30

Det kan ju också vara en dålig lödning som blir bättre efter ett tag (när saker utvidgats i värme). Jag hade en illa lödd konding i en Linx-förstärkare en gång.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-11-22 23:33

Njaaa vad ska jag svar på det :? Jag har ingen mätutrustning och ingen erfarenhet av mätningar. Det jag tycker mig höra att det är i de bas mellanregister medans diskanten verkar vara ok. Högst subjektivt då det är väldigt svårt att avgöra med hörseln vilka frekvenser det rör sig om. Skillnad i nivå är det i alla fall.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Vovven

24 år

Inläggav Vovven » 2007-12-19 21:17

Tjena.

Under alla mina år som hifi entusiast är det bara skivspelaren som återstår, En gammal Thoren¨s TD 160 super med SME III arm, Har bytt rem 3 gånger och provat lite olika pickuper. Kör sedan i somras med en Clearaudio Aurum Alpha som framför allt breddat ljudbilden. Det som oftast gått sönde hos mig är CD-spelare som effter att antal år börjar tappa spåret (kanske ett enkelt fel) och tvingats köpa nytt. När det gäller högtalare undviker jag numera bashögtalare med simpel skumkant utan det måste till ädlare material för lång livslängd.

Hälsningar

Björn Hestner

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-12-23 00:40

På CD-spelare så är det vanligaste att du får lite för mycket damm på linsen. Rengåringsskivor etc kan i vissa fall få bort detta, men om det inte går så får man skruva isär och göra rent med tex tops och lämpligt rengöringsmedel. T.ex. isopropyl.
Givetvis kan det vara andra fel också, men om allt verkar fungera men den bara har svårt att läsa ibland så är sannorlikheten stor att den bara behöver rengöras.

En lösning på detta problem för CD-spelare användes i en del Pioneer spelare där man lägger skivan uppåner på en skivtallrik. Vitsen är att laser och lins då spelar uppifrån, så damm som ramlar neråt kan aldrig falla på linsen.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-12-23 01:09

silvervarg skrev:
En lösning på detta problem för CD-spelare användes i en del Pioneer spelare där man lägger skivan uppåner på en skivtallrik. Vitsen är att laser och lins då spelar uppifrån, så damm som ramlar neråt kan aldrig falla på linsen.

Ja det e ju ett känt problem...

lfm

Inläggav lfm » 2007-12-23 11:09

soundbrigade skrev:Viss elektronik (rör) och kanske då även elektrolyter tycker mindre om ständiga spännings på/av-slag.

Kisel halvledare i synnerhet är känsliga för spänningsspikar.

Har inte haft rörstärkare för hifi, men väl för elgitarr och där har man ju standbyomkopplare och instruktioner om att vänta några minuter vid uppstart så att spänningarna stabiliserar sig innan man slår på fullt.

Vet inte om hifi-grejerna har motsvarande?

Annars tycker jag det är oxid och slitage i omkopplare osv som orsakar lite glapp osv som är tydligaste ålderstendenserna.

Har en NAD 3140 från 1983 och den har förutom ovanstående ibland en/några av peak-leveldioderna på ena kanalen som lyser utan att det låter något. Några timmar senare är det som vanligt igen. Men hör aldrig något konstig från förstärkaren.

Kan det vara kondingbyte-dags, tro?

NAD har ju fina kretsar för att skydda högtalare vid till och frånslag och förmodligen skyddar elektroniken också. Fantastisk livslängd måste man säga.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-23 21:01

lfm skrev:Har inte haft rörstärkare för hifi, men väl för elgitarr och där har man ju standbyomkopplare och instruktioner om att vänta några minuter vid uppstart så att spänningarna stabiliserar sig innan man slår på fullt.

Vet inte om hifi-grejerna har motsvarande?

All elektronik fungerar bäst, om man låter de stå på ett par minuter innan man ska skärskåda dess prestanda.
Inget märkligt i det.

Transistorer påstås ska stå på för jämnan, medan elektronrör funkar optimalt efter några minuters uppvärmning.

Nu pratar vi hifi, annars är det ju bara att ösa på direkt. :wink:

Återgå till Teknikforum