Moderator: Redaktörer
LageB skrev:Svante, Tack för det (antar att det är bra med icke-isotermisering..)
LageB skrev:Tack så jättemycket Svante för din tid. Det är Radien som är 3.1 inch dvs vad jag förstår benäms F200A som 8-tummare.

Kaffekoppen skrev:Du kan böjja ditt rör hur som helst. Ditt element kommer vara begränsande iallafall. Du kommer inte få så stora luftrörelser i det att det påverkar så mycket att det är böjt.
Svante skrev:LageB skrev:Tack så jättemycket Svante för din tid. Det är Radien som är 3.1 inch dvs vad jag förstår benäms F200A som 8-tummare.
Piinsamt... Kan jag inte ens läsa ett datablad. Jaja, då blir ju bilden en annan.

Asvent skrev:Och inte ens detta är helt rätt...
I verkligheten blir det väl inte sådana "knixar" i frekvensplanet. Antar att ditt program inte helt tar hänsyn till att elementet faktiskt "fortsätter spela" även om X-max överskrids in på det olinjära området(?). Men det kan ju var jag som är ute på det hala...
Lazyworm skrev:Kaffekoppen skrev:Du kan böjja ditt rör hur som helst. Ditt element kommer vara begränsande iallafall. Du kommer inte få så stora luftrörelser i det att det påverkar så mycket att det är böjt.
Jag är inte med på resonemanget riktigt, om man antar att t.ex en 180gradersböj ger ett tapp om 50% på portens verkningsgrad (bör även förändra bandbredd om den är riktigt snäv), är det då mer ok att tappa denna verkningsgrad pga. att elementet inte klarar att driva porten ordentligt från början?
Svante skrev:Asvent skrev:Och inte ens detta är helt rätt...
I verkligheten blir det väl inte sådana "knixar" i frekvensplanet. Antar att ditt program inte helt tar hänsyn till att elementet faktiskt "fortsätter spela" även om X-max överskrids in på det olinjära området(?). Men det kan ju var jag som är ute på det hala...
Alltså, de tunna kurvorna är max utnivå. Knixarna kommer av att olika parametrar begränsar. tex över ~280 Hz begränsar elementets effekttålighet, undet begränsar max konamplitud. Ingen av de tunna är en tonkurva.
Tonkurvan är den släta kurvan i samtliga fall (det är tre som ligger ovanpå varandra).
Svante skrev:
Problemet med en krök är väl att man lättare får turbulens inuti ett sånt rör. Turbulens är ett högnivåfenomen, det finns inte alls vid låga nivåer.
Om elementet är klent så kommer man aldrig upp i höga nivåer och då är ett böjt rör helt ekvivalent med ett rakt.
Den springande punkten blir var gränsen mellan klen och stark går...
Lazyworm skrev:Svante skrev:
Problemet med en krök är väl att man lättare får turbulens inuti ett sånt rör. Turbulens är ett högnivåfenomen, det finns inte alls vid låga nivåer.
Om elementet är klent så kommer man aldrig upp i höga nivåer och då är ett böjt rör helt ekvivalent med ett rakt.
Den springande punkten blir var gränsen mellan klen och stark går...
Jo, det var det jag tänkte mellan 25 och 45m/s, 25m/s (90km/h) bör ju vara tillräckligt mycket för att det ska kunna uppstå kraftig turbulens redan om man saknar radie i en av ändarna på röret och det bör ge mindre påverkan än att kröka runt röret ordentligt?
Asvent skrev:Så vad man får göra är alltså att flytta tonkurvan uppåt tills man "träffar på" någonstans på den "tunna linjen"? Där har vi maximum s a s?
Martin
silvervarg skrev:Om du har problem med portens längd kanske ett alternativ kan vara att köra flera portar?
Dvs de får då mindre diameter och mindre längd.
Svante skrev:silvervarg skrev:Om du har problem med portens längd kanske ett alternativ kan vara att köra flera portar?
Dvs de får då mindre diameter och mindre längd.
Nej, det blir tvärtom faktiskt.
Om till att börja med approximerar beräkningarna och struntar i ändkorrektionerna, så ska två portar med samma sammanlagda tvärsnittsarea (tex 2x40 cm²) som en stor port (1x40 cm²) ha samma längd, tex 30 cm.
Om man dessutom blandar in ändkorrektionen, vilket man måste, så kortas det grova röret aningen mer än de tunna.
Det grova röret ska alltså vara aningen kortare än de två tunna.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 19 gäster