Jag har tänkt mig att köpa en ny subwoofer och jag har tittat på olika alternativ. Velodyn DD15 den med en 15":are och digital korrektionskrets eller Kappa´s sub med en 12:a + deras inställningkrets "Rabos" och till sist Genelec 7071A med två 12:or och där slutsteget föregås av Behringer´s DEQ 2496. Det här är mina tre alternativ som jag har funderat på.Ett problem är att jag vill att suben ska kunna spela högt och lågt ner i frekvens tillsammans med mitt JBL system.(hög verkningsgrad) Ni får gärna förvirra mig med synpunkter och förslag.
Det skulle han säkert om inte "rea"basarna var slut. Det skulle bli dyrt med 16 basar till, vilket skulle bli konsekvensen om Nagrania följde det rådet!
Såg i en Press release ifrån i Mars i år att JBL rekommenderar 2 subbor också. Var för deras Sythesis serie.
Själv kör jag med Paradigm Servo subbor till mina JBL högtalare.
Går utmärkt då man kör elektroniskt delning.
Jag kommer inte att köpa 16 stycken bashögtalare. JBL, Revel eller Velodyn kostar mer än Genelec 7071A . www.genelec.com/products/7071a/7071a.phpspec=7071a Vad jag skulle vilja komma fram till är att om det inte är bättre att satsa på en enkel subwoofer med låg undregräns och utan någon som helst korrigering utöver frekvens-LP/HP-fas-nivå. Sedan kan man låta det interna basslutsteget föregås av ex.v. Beringer´s DEQ 2496. När man tittar på ex.v. Revel eller JBL så har man förvisso inbyggda parametriska filter men inte med så många band som man antagligen skulle behöva. Om man nu tänker sig att man har två subbor eller sexton(NN) kan man då feeda samma korrigerade signal till alla basarna eller är det nödvändigt att ha en 2496:a till varje? Jo men visst Genelec är väl inte gjord för normala hem men vafan.
Hmm harman-prylarn har väl tre band i sin parametriska eq (?). Ska man köra upp till max 100Hz så bör det räcka. Finns det fler problematiska frekvenser så brukar de ligga så nära varandra att man ändå kan kompencera deras sammanlagda verkan troligen tillräckligt bra med bara ett band.
Dessutom så kan det vara bra att kunna justera basmodulerna individuellt om man ställer dem på olika ställen i rummet (då de exiterar inte exakt samma resonanser troligen).
Så sett till bara det så tycker jag nog JBL/Revel/Infinity med deras inbyggda filter borde vara ett bra val.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.