Jag rusade in på JAM här om dagen och köpte en massa av det där däptyget som det pratats om. For hem och hängde upp tyget mot bakväggen. När jag sedan gick runt i rummet och klappade lite för att se om någonting hänt märkte jag att ett märkligt eko hade tillkommit. Ekot låter nästan metalliskt. Jag tycker mig ha hört liknande ekon tidigare, men kan inte riktigt dra mig till mines när och var. Möjligen i en vattenfylld källare...Har någon någon förklaring?
kan det vara en annan reflex som har blivit mer märkbar? Tak/golvreflexen kanske?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
Jo, det var någonting sådant jag tänkte. Men varför är den så framträdande? Kan den "gamla" reflexen varit så kraftig att den "maskerat" den nuvarande?
Kan ha varit så. Att du får ett metalliskt ljud tyder på att det är en reflex som ha jämnare övertonsspektra.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
OK, där ser man. Vad betyder det jämna övertonsspektrat i praktiken?
Vad bör jag göra åt detta? Jag tycker, eller snarare tror, att jag har ganska bra dämpning i rummet. Golvet täcks av matta och sidoväggarna är rätt så dämpade i "markhöjd". Skall jag även dämpa uppe vid taket?
Senast redigerad av Julle_Jansson 2003-10-06 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Med öppna celler är det så att om man trycker på det så ska det gå sakta ut igen. Inte fjädra direkt. Den fungerar bättre på grund av sin större absorberande yta per kvadratmeter.
Förståeligt.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...
Dämptyg, det borde inte dämpa så långt ner i frekvens även en bit ut från bakväggen som ex en skiva med gullfiber eller liknande? Eller är det här något riktigt hightech?
Något jag legat sömnlös om nätterna och funderat på är volymen(bredden) på en absorbent, gör det att den dämpar längre ner i frekvens, hur räknar man?
Trodde man tog 340/(djupet på absorbenten * 4).
aolite skrev:Trodde man tog 340/(djupet på absorbenten * 4).
Stämmer. För normala absorberande material. Men man behöver ibland inte fylla på ändå in till väggen utan kan ha en lite spalt bakom och ändå får rätt god verkan.
Skall jag vara ärlig så har jag inte hunnit lyssna riktigt ordentligt ännu, men jag tycker nog att det blev klart bättre med det lilla jag har hunnit. Reflexerna från bakväggen har helt klart minskat. Plus att jag nu har det kolsvart i lyssningsrummet även mitt på dagen. Det är alltid trevligt att lyssna i mörker...