Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
köper dom i morgon,kan va kul att renovera ett par såna här ock spara,upphängningarna till basarna ser inte trasiga ut genom gallret men jag misstänker att dom är dåliga,nån som vet va det är för komponenter i filtret på ett par såna här?elektrolyter eller förhoppningsvis åldersbeständiga av polyester el polypropylen.paa skrev:Bara att köpa.
Hej,tängte behålla orginalelementen ock byta kanterna bara,ock gillar jag ljudet spar jag dom,om affären går i lås dvs.Mvh.henriksch skrev:Hej
Har renoverat fem par OA12 det senaste året. Det är en väldigt trevlig högtalare. Den låter himla fint och är riktigt snygg. De går som smör i solen om du annonserar ut dem. Men, för sjutton, behåll orginalelementen och renovera kanterna. De låter bättre tycker jag (visst svor jag i kyrkan där men jag har verkligen testat, lyssnat och plågat min omgivning med "blindtester"). Kanske borde ändrat på filtren när man byter element till nyare Peerlessvarianter, men med orginalfilter låter hästskobasarna bäst.
mvh
Henrik
hej,såg det jag med,men mina är bara basarna bytta på, inte diskanterna,förövrigt nära nyskick .Annars så har jag setat ock lyssnat på dom lite nu,fantastiskt bra ljud måste jag säga.har bara hört såna gamla carlsson modeller förut(dom med en philips bredbandare ock 4 diskanter(hembyggen)dessa oa12 låter då flera ggr bättre tycker jag.mvh.paa skrev:Så här skriver alltså Carlssonplanet: "Seriöst renoverade par med alla element bytta kan kosta uppemot 7.000:-. Det är de värda."
hej,ja då kommer det diskanter under 2008 då,ingen brådska jag heller,kul att ha nåt att se fram emot också,få se om jag byter kondensatorer också ,då är dom ju renoverade så gott som(basarna som sitter i nu ser nya ut)peerless 165wf33/102sp sonab heter dom .Slartibartfast skrev:Det ska komma under 2008. Mer exakt när är väl frågan. Jag inväntar själv diskanter både till mina od11 och oa12 - men jag har ingen jäkt alls då jag tänker ändra finish på mina innan jag sätter in nya element. Vi vet ju vad som händer när man inte fixat utseendet innan man lyssna på högtalare som låter bra...
Kan ju säga att jag just nu lyssnar på oa12 i sitt originalutförande (bytta skumkanter) och är riktigt nöjd med det.
[slrt]
zapanasta skrev:Hej igen,nån som jämfört ett par korrekt renoverade oa12 mot ett par ino audio pip eller nån annan högtalare som håller hög ljudkvalite?Mvh.
Hej,vilka tycker du har bäst basåtergivning av dessa,pip eller oa12.har ju bara mina DC-15 att jämföra med ock det är ju lite orättvist mot sonab lådorna att jämföra en 6,5 tummare i en 18 liters låda mot en 15 tummare som sitter i en 160 liters låda.Slartibartfast skrev:zapanasta skrev:Hej igen,nån som jämfört ett par korrekt renoverade oa12 mot ett par ino audio pip eller nån annan högtalare som håller hög ljudkvalite?Mvh.
Jag har ju Ino Audio i5 som toppar igentligen, så det har jag. Tror t o m jag köpte de första paret oa12 när jag hade piP. Ino Audio' sortiment är inte lika spretiga som oa12 (än mindre än oa14 som är spretigast). Sonab oa12 är typ perfekt om man inte tänker sitta och lyssna på musik men ändå vill ha en god återgivning av musiken, Ino Audio' sortiment är perfekta om man tänker lyssna mera aktivt! Som direktåtergivare finns det inget som talar för oa12 - artikulation, frekvensregister, dynamik... - men den reguljära Svensson (min åsikt) skulle nog bli nöjdare av ett par oa12 i vardagsrummet! De flesta vill ju ändå inte fixa akustiken tillräckligt för att ett par piP skulle må riktigt bra...
Mina två sekunder om detta.
[slrt]
hej,nja på den pungten håller jag inte med.Dessa vegor jag har kan prestera en imponerande djupbas,kör jag testskivan jag har på sonab högtalarna finns det inte mycket energi under 30hz,vegorna däremot har mycket energi vid 20hz till ock med.Kör jag en 20hz ton på dom skakar det i hela lägenheten,Mvhmeanmachine skrev:Behold. Oa-12:an kommer säkert ärligen djupare i basområdet medan CV är en diskopuckelkonstruktion. Alltså det lever på mängden SPL.
zapanasta skrev:Hej,vilka tycker du har bäst basåtergivning av dessa,pip eller oa12.
hej,det sitter nykantade orginalbasar i mina DC-15.Håller med dig att det finns vegor med dålig djupbas,hade ett par al-750 förut som inte spelade mycket till djupbas.Mvh.meanmachine skrev:Nåja. Ger mig då. De vegor jag haft kontakt med brukar ha svårt med djup bas utom DC-1515 som är äcklig. Men dina basar är inte original? Oavsett detta tror jag du har rätt. Mina oa 12 var djuare än mina FD Vega Vs-12 och AT-40 iaf.
zapanasta skrev:hej,efter lite övervägande så har jag kommit fram till att jag gillar den typ av ljud vegorna klarar av att prestera,oa12 lådorna låter ju jättebra men kan inte spela med det trycket som jag gillar.Hur mycket kan man ta för dessa oa12 vid försäljning? (såg att en på carlssonplanet köpt ett par för 1500 med trasiga basar),jättefint skick på dom som sagt ock med basar som är som nya.Mvh.
Haha,då vore jag korkad,skämt åsido,ett par oa14 på tradera är uppe i 2475 kr nu såg jag,tycker mina vad jag kan bedöma av bilden är ännu finare än dom.Mvh.staffanw skrev:zapanasta skrev:hej,efter lite övervägande så har jag kommit fram till att jag gillar den typ av ljud vegorna klarar av att prestera,oa12 lådorna låter ju jättebra men kan inte spela med det trycket som jag gillar.Hur mycket kan man ta för dessa oa12 vid försäljning? (såg att en på carlssonplanet köpt ett par för 1500 med trasiga basar),jättefint skick på dom som sagt ock med basar som är som nya.Mvh.
jag ger dig 10ggr vad du gav för dem = 400:-![]()
/staffan
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster