Piotr skrev:Nej, varför tror du det?
/Peter
Puh, jag blev nästan orolig ett tag
V. H. Richard.
Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:För bekvämare slasklyssning har jag även en DVD-spelare, kopplad till förstärkaren. Även DVD:n är kopplad via en separat eq som rätar ut rummets basresonanser, men ingen parametrisk Eq för att räta ut krokiga inspelningar.
Richard skrev:Britt-Gunnar skrev:Richard skrev:
Du raljerar, med ditt inlägg om erfarenheten omifall att folk har hört ett dylikt digitalt korrigeringssystem i verkligheten, varför gör du det ?
Och du raljerar åt andra hållet, varför gör du det?
Det är skillnad att reljera fakta ( som jag oftast, i all blygsamhet gör ) än att raljera hokuspokus ( som en del andra gör, eftersom dom tror att vissa saker fungerar, fast dom inte gör det, om man undersöker litet- varför är tro ett så stort begrepp inom ämnet hifi? Det för ju knappast teknologin framåt, eller hur... )
V. H. Richard.
subjektivisten skrev:RogerJoensson skrev:För bekvämare slasklyssning har jag även en DVD-spelare, kopplad till förstärkaren. Även DVD:n är kopplad via en separat eq som rätar ut rummets basresonanser, men ingen parametrisk Eq för att räta ut krokiga inspelningar.
OT, Roger har du något tips på en bra analog parametrisk EQ? Ny som beg, men gärna i normala priser.
Richard skrev:Harryup skrev:Richard:
Glömde du att svara på mina frågor om var det finns perfekt ljud?
mvh/Harry
I himlen.![]()
V. H. Richard.
Richard skrev:Harryup skrev:Richard:
Glömde du att svara på mina frågor om var det finns perfekt ljud?
mvh/Harry
I himlen.![]()
V. H. Richard.
subjektivisten skrev:RogerJoensson skrev:OT, Roger har du något tips på en bra analog parametrisk EQ? Ny som beg, men gärna i normala priser.
Britt-Gunnar skrev:föresten skulle det vara kul och fåreda på vaför praktisk erfarenhet är hokuspokus
Jax skrev:Britt-Gunnar skrev:föresten skulle det vara kul och fåreda på vaför praktisk erfarenhet är hokuspokus
Praktisk erfarenhet är vad det är.
Det är när folk drar felaktiga slutsatser från sina erfarenheter som det kan bli pannkaka av det hela och kan låta som hokuspokus.
RogerJoensson skrev:Jag menade 3 fullparametriska band (för att knöka rätt inspelningar), men glömde skriva att jag därtill har normala bas och diskantkontroller. Det är ungefär vad man orkar pilla med under lyssning. Och ja, man kommer ganska långt med tre fullparametriska bandpass +bas och diskant.
Fördelen med att använda en dator är att man kan lagra inställningarna och anpassa Eq-pluggen efter behov. Man ser också resultatet av instälningarna som en frekvensgångskurva.
Ibland är det lättar att använda en vanlig grafisk Eq, även om det riskerar ge mer bieffekter och annan frekvensgång än vad man ställt in. (när intilliggande band kombineras händer det grejor som reglagen inte visar).
Bäst är det naturligtvis om inspleningarna är så bra att man inte behöver Eq:a alls.
Britt-Gunnar skrev:att anväda tandläkarstol är ett retoriskt grepp precis som skruvstäd och används uteslutande av de som inte har kött på benen nog att använda rena argument för sin sak.
Mvh Carl
RogerJoensson skrev:Nej tyvärr inte. Har spikat ihop min själv för rumskorrigering, en massa trimpottar att justera, går nästan inte att justera utan mätinstrument...
Richard skrev:Britt-Gunnar skrev:att anväda tandläkarstol är ett retoriskt grepp precis som skruvstäd och används uteslutande av de som inte har kött på benen nog att använda rena argument för sin sak.
Mvh Carl
Använda tandläkarstol gör man nog bara om man är tandläkare- eller använder en DRC, likt Tact, som försöker korrigera för rummets felaktigheter.
V. H. Richard.
Piotr skrev:Richard skrev:Britt-Gunnar skrev:att anväda tandläkarstol är ett retoriskt grepp precis som skruvstäd och används uteslutande av de som inte har kött på benen nog att använda rena argument för sin sak.
Mvh Carl
Använda tandläkarstol gör man nog bara om man är tandläkare- eller använder en DRC, likt Tact, som försöker korrigera för rummets felaktigheter.
V. H. Richard.
Richard,
är du emot DSP för att bättra på resultatet av högtalare+rum i basen? För att korrigera fasgång hos ett filter med icke-perfekt transientåtergivning (typiskt branta filter)? För att använda som delningsfilter i sället för analoga filter? För att användas som EQ för korrigering av skivor med tiltad klang? För att användas som BSC samt dipol-utsläcknings-korrigering?
Detta är lite av det man kan göra med de enheter du kritiserar.
Abbey road sudios använder såna här enheter från DEQX, NHT likaså med sitt sub-sat system som rosats enormt på mässor över världen. Lyngdorf använder sina grejor med framgång.
/Peter
jag avser motfaskorrigerade DRC system ( som inte fungerar ) , inte equaliserbaserade system ( som fungerar .)
Hur skulle du beskriva att en EQ fungerar Richard? Medfas.. motfas/urfas.. fasfördröjt?
Piotr skrev:Richard,jag avser motfaskorrigerade DRC system ( som inte fungerar ) , inte equaliserbaserade system ( som fungerar .)
Och därför frågade jag dig tidigare om detta;Hur skulle du beskriva att en EQ fungerar Richard? Medfas.. motfas/urfas.. fasfördröjt?
Vilket du inte svarade på.
En minimum-fas EQ kan inte påverka frekvensgången utan att påverka fasgång och egenskap i tid. Om man har en ojämn frekvensgång som man vill rätta till så måste man också rätta till i tiden. Det hänger ihop liksom. Ju mer ett område avviker från rak frekvensgång ju mer "motfas" måste den korrigerande signalen vara.
Likaså kan motfassignaler användas för att korrigera fasdistortion i tex. ett linkwitz-riley filter som inte är transientkorrekt, men med en korrektion (sominnebär motfas/ur-fas signaler) så kan man uppnå ett resultat där man "trollat" bort den fas och tidsdistortion som branta filter generellt lägger på signalen.
/Peter
En DRC som försöker kompensera för rummets anomaliteter måste fördröja signalen, du kan inte jämföra med en vanlig equaliser, eller ett delningsfilter ( som också eq:ar signalen ).
Läs inlägget tidigare i tråden, jag tror t.o.m. att jag länkade till en förklaring som stod att läsa i MOLT -99.
Du har rätt i att man kan trolla bort en fas och tidsdistortion inom elektronik. det är dock oerhört svårt, ja, helt enkelt omöjligt att göra detsamma som redan uppkommit akustiskt som ljudvågor, dels för att:
Fördröjning måste ske av signalen.
Mikrofonen " ser" inte ljudet som våra öron och hjärna uppfattar det.
Det kan inte korrigeras för ett inkorrekt utstrålningmånster där en högtalares spridning är felaktigt, i horisontalt och vertikalt läge.
Korrigeringar kan inte göras över 300 hz, inte med någon större nogrannhet i vart fall.
Lyssningsväggen måste vara kraftigt dämpad, inga reflexer från väggar och golv kan korrigeras med någon tydlig noggranhet.
En DRC av Tactmodell( inte eq-version! ) verkar bara fungera med korrekta högtalare, samt mycket bra lyssningsrum, och då behövs det kanske inte alls.
Jag delar helt Richards uppfattning att dåliga rum vinner mycket mera på rumsakustiska åtgärder än på insatser med DRC, både när man räknar i ljudkvalitet och (i ännu högre grad) när man räknar i ljudkvalitet per krona. Men jag är inte alls säker på att Piotr menar något annat. Kanske är vi på samma sida allihopa?
Richard skrev:Intressant info om den nya Drc tekniken från Tact, och att man vågade erkänna att man haft fel förut. Det vittnar om prestigelöshet.
Jag får väl försöka lyssna på några nya Tact grejor i framtiden, antar jag.
V. H. Richard.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster