Hifiskeptikern:
Anledningen till att vissa vinylplattor låter bra ( liksom analoga kassettband ibland) är inte att dessa medier är bättre än nya, digitala.
Ofta, men inte alltid beror det på olika kompressionsgrad vid mastringen av skivorna, cd eller vinyl. Det är inte ovanligt att cd:n är betydligt mera komprimerad än LP:n- och då låter det sämre.
Om man däremot går in i en studio och jämför ett digitalt masterband med en färdig cd-skiva, där kompression eller andra obskyra effekter inte lagts dit i efterhand, vid mastringen, så märker man att det är stört omöjligt att höra någon som helst skillnad mellan master och den färdiga cd:n.
Jag skriver detta eftersom jag förrut tyckt som du, att vissa vinylplattor låtit verkligt bra, bättre än den återutgivna cd:n. Mina argument föll dock platt till marken då jag fick visat den istort obefintliga skillnaden mellan digital master och den färdiga cd-skivan.
Detta innebär dock inte att vinyl skulle vara så dåligt.
En vinylskiva där man inte påfört störande kompression i efterhand låter ju mycket bättre än en sönderkomprimerad cd-version.
Handen på hjärtat: Visst har du åtminstone, en cd-skiva som låter bra?
Har du det, är det ju inte mediat som sådant det är fel på.
( Liksom att man säkert har flera stycken vinylplattor med verkligt dåligt ljud, naturligtvis, inte heller det vinylens fel ).
V. H. Richard.
Edit: Verkligheten ( den verklighet som finns på masterbandet ) är inte alltid så trevlig att lyssna till- lite trevliga vinylfärgningar kan göra det hela behagligare, samtidigt som sameness ökar, allt låter mer lika.
Klockningsproblem, som jag förrut trodde mycket på, efter diverse klock modifikationer av cd-spelare, har visat sig kraftigt överdrivna. Speciellt med dagens D/A chip. Jag tror t.o.m. att effekterna av klockmodifieringar ofta/alltid? är ohörbara, speciellt vid blindtest.
Har man dock betalat 2000:- för klockan, och dessutom monterat den själv, finner ju stoltheten kanske inga gränser ! Att jämföra hur det lät innan är svårt, om man inte har två likadana cd-spelare.
Ofta lyssnar man istället på parasitstörningar från klockan som påverkar analogdelen, och den tilltänkta förbättringen kan lika gärna vara en objektiv försämring.