Dummie frågor / Hjälp med 8000Hz delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-11-20 14:32

Det är bra det!

Det ljud du beskriver med 0.2 mH / 1.5 uF verkar som det kan stämma med hur det skulle simulera. Jag tror de komponenter jag föreslog kommer fungera bra. Annars har jag simulerat fram ett filter med en notch för 4 kHz, men det blir betydligt fler komponenter.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-20 16:36

Vad ska man säga - hur bussigt som helst Nwalmaer! tack för alla simuleringar du fixar.

Hur såg den summerade frekvenskurvan ut när du satte ihop F200A+FT96 med de nya värdena på spole & kondensator - jag är nyfiken. Kan du ladda upp bilden på denna tråd eller skicka mig?

Jättetack igen

Lage

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-11-20 20:17

Det blir nånting så här, med 12 Ohm i serie efter kondensatorn. Du kan justera "skimret" genom att höja eller sänka värdet på motståndet.

Bild

Jämfört med Fostex' föreslagna värden (lite beroende på vad L-paden är ställd på men i vilket fall som helst inte allt för vackert).

Bild

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-20 21:42

Nwalmaer,

Toppen! Ser ju riktigt bra ut. Det ska bli ruskigt spännande att prova de nya värdena. Förhoppningsvis kan jag komma ut till fritidshuset till helgen för att testa. På HifiKit hittar jag en spole 0.39mH men den närmsta kondensatorn ligger på 0.47myF (tills vidare använder jag L-pad). Vad tror du skulle vara lämligt värde på motståndet (med 0.47myF kondensatorn) om jag framgent fimpar L-Pad
Lage

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-11-20 23:07

Med 0.47 uF till diskanten kan du testa 0.56 mH till basen. Seriemotståndet styr nivån vid 20 kHz och påverkar knappt alls under 10 kHz, så där kan du leka fritt. Men 12 Ohm är väl någorlunda "neutralt" så att säga.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-21 09:00

Tack återigen,

Hmm, fungerar det? Kan det i så fall möjligen vara så att med en så stor spole (0.56mH) att vi t.om kan få bort en större del av 4000Hz puckeln?

Kan man då även ta bort moståndet också? Jag har elementen flush mot vägg så jag har ju även ett spridningsfall från diskanten så jag tror inte jag kommer lida av för hög effekt runt 20KHz (tvivlar jag kan höra det i alla fall)

Kan man drista att fråga om en frekvensdiagram till?

Miljoners..

Lage

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-21 09:16

Ni verkar optimera för nollgraderslinjen. Hur ser responsen ut vid 15/30/45 grader?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-11-21 13:50

Du kan ju testa det här:

Bild

Vilket ger nånting åt det här hållet:

Bild

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-21 14:47

Jamen, detta ser ju kanonbra ut! - Det här blir ju bara bättre och bättre - eller? Nu har jag tusen andra frågor (undrar hur länge ni orkar med mig)

(1)
Vad betyder Kretsschemat? Är det en 2:a ordningens filter över Bredbandaren nu?

(2)
I så fall, på vilket kan det potentiellt påverka ljudet negativt tycker ni?

(3)
Är impulssvaret "bra eller dåligt"? Jag har inte kunskap att tolka betydelsen av diagrammet

(4)
Vad gäller basen så rekommenderar Fostex Lådvolym på 45L, 14cm portlängd samt PortDia 8cm. Jag tycker det låter lite "boomigt" så jag funderar på ändra alignment för basen också.....

Tusen miljoners tack, tack,,.
Lage

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-11-21 14:53

(1)
Vad betyder Kretsschemat? Är det en 2:a ordningens filter över Bredbandaren nu?
Topologiskt sett är det ett dämpat 2:a ordningen eller ett 1:a ordningen med konjugatlänk. Elektriskt och akustiskt sett är det nog kring 6dB/oktav. Shuntkomponenterna ser nog mest till att kompensera höjningen av impedansen mot högre frekvenser så att spolen får jobba i fullt 6dB/oktav.

nr2:

Om du är "orolig" för brantheten på filtrena så kolla på diskanten, trots att den bara har en kondensator i serie som ska ge 6dB/oktav elektriskt så är den akustiska brantheten kring 18dB-24dB/oktav under 4kHz.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-21 17:32

Tack Martin,

Ja, jag tycker det hela ser jättebra ut. Jag ville bara höra med er om ev. tänkbara potentiella avigsidor med kretslösningen som Nwalmaer vänligen arbetat fram...
Jag hoppas det är en vinnare.

Tack för förklaringen punkt.1
Lage

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-11-23 20:01

Jag svarar väl på frågorna själv då. :oops:

Nej, det är inte en andra ordningens lågpass filtrering! Det syns på impulssvaret. Ett impulssvar för ett typiskt 12/12 dB-filter har lika mycket positiv som negativ impuls, symmetriskt så att säga. Detta har nästan enbart positiv. Det är bra!

Ett 8 cm diameter rör verkar lite väl stort med tanke på endast 2 mm linjärt slag. Du kan gott behålla längden och gå ner till 65 eller 70 mm diameter och få lägre avstämning utan risk för överstyrning av porten.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-23 20:54

Nwalmaer,
Bra tajming. Tidigare idag har jag inhandlat komponenter enl. ditt senaste förslag. Förhoppningsvis kommer jag ut till stugan i morgon för att testa (beroende på väder och vind eftersom jag har stugan på en Mälar-Ö)

Angående porten så har faktisk kommit till samma slutsats, jag kommer nämligen att använda 70mm rör, men ungefär sammma längd (provar med t.om något längre till att börja med)

Det ska verkligen bli spännande. Jag har varit mer eller mindre uppkopplad mot detta Forum hela denna veckan och fått jättebra information, speciellt från dig Nwalmaer samt Svante (annan tråd)

Vi hörs,

Lage.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-26 10:12

Nu har jag testat & testat (& testat)....

Jag tycket att den senaste varianten som Nwalmaer föreslog blev den klart bästa. Till en början kändes det som om det skulle vara för mycket "skimmer" men jag blev snabbt van, samtidigt som det mesta av vassheten var borta. En höjdare med andra ord. Kanske, kanske att jag saknade något livlighet (men vad det beror på kan jag inte gissa). I vart fall, behåller jag denna uppsättning tills vidare.

Tack alla, Nwalmaer, Martim, Paa, Kafekoppen

LageB

Föregående

Återgå till DIY-forum