Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Jag har med dårens envishet påpekat dettaRogerGustavsson skrev:Ännu elegantare är det med anslutningar i botten.
Morello skrev:Jag tillhör de som menar att terminalerna bör sitta nära golvet, varvid man slipper kablage hängandes vid baksidan. Mycket märkligt att inte fler tillverkare tagis fasta på denna tillsynes självskrivna placering.
Max_Headroom skrev:
Men då syns ju inte kablarna någe bra! Har man lagt ut 5000 spänn på högtalarkablar så ska dom ju synas
zapanasta skrev:Hej,det här med banankontakter bak till terminalerna har jag inte förstått riktigt vitsen med,för det första blir det en skarv till(man måste ju skruva fast sladden i bananen)för det andra sitter sladden mycket bättre om man skruvar fast den direkt i terminalen.Mvh.
mapem skrev:Va ere för kabel på bilderna? En sån där kabel med ledarna en bit isär tror jag min förstärkare skulle gilla nämligen.
zapanasta skrev:Hej,det här med banankontakter bak till terminalerna har jag inte förstått riktigt vitsen med,för det första blir det en skarv till(man måste ju skruva fast sladden i bananen)för det andra sitter sladden mycket bättre om man skruvar fast den direkt i terminalen.Mvh.
meanmachine skrev:Sendan skulle budskapet om väggnära placering vara ännu tydligare om man från fabrik skulla fasa ur lite i nederkant baktill för normallist. Det har möbeltillverkarna fattat för länge sedan.
Så om man äntligen hittat kablar som man tror man är nöjd med är det då bäst att löda dem direkt på filtret för att slippa skarvar? Förutsatt att man inte har planer på att byta vill säga...
avr7000 skrev:Visst... kan man acceptera rå mdf/spånskive finnish som på Billy (i urfräsningen) så går det väl att införa ett tempo där man fräser bort för listen.![]()
Det måste nämligen i så fall göras i efterhand.
Lådorna tillverkas som "v-sågade svep" ur en lång skiva vilket inte tillåter att en sida av högtalarlådan har annorlunda form än någon av de andra.
Stefan
avr7000 skrev:det "går inte" att vända på terminalen så att bananerna pekar 45° neråt...
Alldeles för många olika typer av banankontakter har för dålig fjäderspänst för att säkert sitta kvar i denna vinkel neråt, speciellt då de blir gamla...
Kan bli både livat och kortlivat för förstärkaren![]()
![]()
avr7000 skrev:Du hittar nog ingen högtalare som har det på detta vis.
Däremot kan man ju göra som jag sa tidigare och säkerställa att den inte lossar genom att spänna fast den med muttern.
Sanny_X skrev:Men de passar med öl och chips.
profbd skrev:en del har anläggningar som kan avnjutas i nyktert tillstånd![]()
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster