phloam skrev:Nu krånglar du väl ändå till det lite i onödan

Min poäng var mest att om en musiker skapar nåt som_måste_ ges ut på CD och inte vinyl, då är det inte musik denne sysslar med utan snarare testskivor för audiofiler.
Om målet är att lyssna på musik, känns denna slags disksussion rätt akademisk om man så säger.
Bara en liten maning till eftertanke, nåt jag kom att tänka på när jag läste meanmachines inlägg...
Du menar att musiken kommunicerar bättre genom avspelning av vinylplattor? I sådana fall kan du ha rätt, åtminstone rent subjektivt.
Objektivt låter dock cd-kopian likadant som masterbandet.
Man kan tycka att de färgningar vinylen och dess avspelning ger, gör att det är lättare att " stampa takten ". Här har man kanske subjektivt rätt. Andra kan tycka precis tvärtom, och ha precis lika subjektivt rätt.
Kom bara ihåg att inneboende musikalitet inte kan existera i en hifiprodukt, och existerar den, så gör den detta endast subjektivt.
Apparaterna kan inte tolka musiken, men däremot tillföra sköna färgningar av musiken. Detta kan man, återigen subjektivt uppfatta som trevligt, medan andra, också subjektivt, kan uppfatta detta som otrevligt.
Kollar man dock upp det hela, för att få VETA om cd eller vinyl låter mera likt masterbanden, så ser man att cd färgar ljudet mycket mindre.
Om man nu vill kolla upp det, förstås.
En som verkligen vet hur det ligger till, är ju Bertil Alving, läs hans inlägg under "Vad tycker audiofiler"
V. H. Richard.