Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Musik låter alltid bäst med ett lass floskler.
Chuck_V skrev:Vinyl har bättre pace, rytm, tajming och musikalitet än det digitala CD-mediet.
Upplösningen är dessutom oändligt hög till skillnad från det hackiga digitala ljudet med felaktiga samples.
Eller något sådant...![]()
MVH
/g
subjektivisten skrev:Frågan är hur bra lacken är om man gjort det korrekt. Öhman har du mätt en lack? Vad jag förstår är den MKT bättre än själva vinylen sen, mycket mindre brus mm.
subjektivisten skrev:Frågan är hur bra lacken är om man gjort det korrekt. Öhman har du mätt en lack? Vad jag förstår är den MKT bättre än själva vinylen sen, mycket mindre brus mm.
IngOehman skrev:Kan dock även nämna att de tystaste vinylmaterial jag stött på inte kommer långt därefter (utom i basen där de på grund av pressningen (närmare bestämt svalningen) är ytterligare mycket sämre än lacken). De är dock mycket ovanliga.
BertilAlving skrev:...folk tycks tro att en inspelning är dålig om man måste vrida upp volymkontrollen lite grann.
I själva verket har denna skenbart oförstörande limiteringsteknik skapat ett bestånd av dynamikförstörda produktioner de senaste 15 åren.
Almen skrev:Och än värre: när folk i gemen hör en skiva med högre nivå, tolkar de ofta det som att dynamiken också är högre. Snacka om uppochnedvända världen!
BertilAlving skrev:Vee_Eight: och brusnivån?![]()
Vee-Eight skrev:BertilAlving skrev:Vee_Eight: och brusnivån?![]()
Tyvärr så bryr jag mig inte. Plattan innehåller bra musik, framförd av kompetenta artister på ett tillräckligt bra media.![]()
Däremot så köpte jag en skiva häromsistens, "Warum" tror jag den hette, som innehöll allsköns eko, panelskrammel och rumslighet så att man skulle kunna tro att det var framfört i verkligheten. Och jag som ville ha en pianoskiva...
Svante skrev:Steget till att tycka att komprimerat material, som ju lyfter fram svaga partier (efterklang etc), klara av att återge svaga och starka partier bättre är inte långt. Ändå är det fel i teknisk mening.
BertilAlving skrev:Svante skrev:Steget till att tycka att komprimerat material, som ju lyfter fram svaga partier (efterklang etc), klara av att återge svaga och starka partier bättre är inte långt. Ändå är det fel i teknisk mening.
Och i konstnärlig mening!
Falkis skrev:Ursäkta om novis gör ett inlägg och kanske framstår som lite fånig men; måste man välja? är det inte lite som att välja mellan sött och salt?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 16 gäster