Vad tycker audiofiler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket media ger bäst ljudåtergivning, tror eller anser du? (Frågan handlar om mediats potential, inte det praktiska resultatet på grund av brister hos apparater, eller dåliga mastringar.)

Vinyl ger bättre ljudåtergivning, har alltså potential att ge ett ljud som är närmare masterbandet.
15
11%
CD ger bättre ljudåtergivning, har alltså potential att ge ett ljud närmare masterbandet.
117
89%

Antal röster : 132

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-26 13:38

Svante skrev:Jag har faktiskt i en diskussion med en musiker en gång råkat ut för ett ordbruksmissförstånd med ordet "diskant". Hon trodde att det rörde sig om frekvenser runt 1 kHz, det är ju den allra högsta diskanten för en sångerska. Grundtonen alltså. Och på sitt sätt hade hon ju rätt.

Man säger ju diskanten (diskantregistret/diskanttangenterna) på ett piano. Den börjar vad mig anbelangar strax efter höga c. Så hon hade rätt, även om den för mig sedan sträcker sig uppåt tills klaveret tar slut, men det blir ju ändå bara upp ett par tre oktaver.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 13:52

Ja, vi är många som undrar varför man vill förstöra ljudet.

En enkel förklaring är att det låter högre i radio, och låter det högre så genererar det mer skivförsäljning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-26 13:54

Kaffekoppen skrev:En enkel förklaring är att det låter högre i radio, och låter det högre så genererar det mer skivförsäljning.

Jag tror den korrelationen är på väg ner. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-26 15:46

Varför inte hårddiskbaserat?

PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 16:32

Det finns ingen anledning att inte nyttja det :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-26 17:36

Falkis skrev:Hmm...

IÖ, jag måste tillstå att jag inte riktigt begriper ditt svar, menade mer valet mellan cd och vinyl :oops:

Okej, jag var inte alls säker på att jag tolkade dig rätt, ditt inlägg var ju inte riktigt entydigt, s¨å jag chansade kanske på att du pratade om att välja mellan en dynamisk förstör och en oförstörd version (eftersom det var den dyamiska aspekten som hade varit upp senast).

Men även om det var CD kontra vinyl det gällde så blir svaret detsamma.

Man kan inte välja ljudkvalitet obereoende av mediet, eftersom man inte kan få samma ljud på vinyl - förvrängningarna som det för med sig ingår liksom i det mediet.

Man kan därtill sällan välja medium, eftersom nästan allting ges ut på CD endast. I vissa dansgenrer förekommer det förvisso undantag, men det får betraktas som kuriosa för den som har ett bredare musikintresse.

Men jag undrar en sak, varför ska man komprimera och således få ljudet ihoptryckt, vasst och jävligt?

Då är vi två, minst. :wink:

Jag undrar också, och jag tror alla som begriper sig på de här sakerna undrar samma sak. Fast svaret är å andra sidan inget mysterium, det beror mer än något annat på reklamradion och de önskemål de ställer. Den som vill veta mera kan söka. Frågan har varit upp flera gånger här på faktiskt.

När det gäller utgåvor av gammal musik, som inspelades analogt från början, skulle man inte då bara kunna göra en direktöverföring?

Jovisst! Man borde kan och borde. De föesta utgivningar som gjordes i CDns barndom är gjorda mera i den linjen, och de låter i >9 fall av 10 bättre än senare utgivningar, är min erfarenhet. De undatag som finns är dock förstås glädjande. Lite anmärkningsvärt är detta förhållande med tanke på den utveckling som varit med avseende på ADC, men det visar egentligen bara en sak - att varken CD-systemet eller de apparatbegränsingar som funnits i CD-systemets barndom är speciellt stora jämfört med det elände som mastringarna har drabbat inspelningarna med.

Alltså utan en massa brucreducering och sånt?

Vill nog hålla med dig om att brusreduceringarna för det mesta är rätt onödiga, men å andra sidan är det nog den åtgärd som jag tycker är den minst poroblematiska. En försiktig intelligent brusreducering (alltså en som inte använder filter eller olinjära funktioner) gör mycket lite skada på äldre musikmaterial.

I såna fall skulle jag rösta på cd, för det låter ju likadant som det man spelar in på den.

Ja, då pratar du om själva CD-systemet (och bortser i från apparatfel och avsiktliga produktionsfel/färgningar), alltså precis var tråden handlar om!

(Vi är överens för övrigt.)

Läste i en annan tråd här att, sabbandet av ljudet med limiter och kompressorer, har med kommersen att göra, låter bättre i radio och mp3-spelare och i allt annat portabelt skrammel.

Ja, så är det.

Det verkar som om folket i stort inte vill att det ska låta på skivan som vid inspelningstillfället. Jag läste om en ny bok som nog ska ha kommit ut nu, om saker som är "döda", där var bland annat "stereoanläggningen" med.

Ojdå. Min är vid liv i varje fall. :wink:

IÖ, det där med mickarna får en ju bara att tappa sugen alltså...

Nu är det jag som inte hänger med. :? Vad med mickarna talar du om?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-26 17:52

Kaffekoppen skrev:Det finns ingen anledning att inte nyttja det :)

Jodå. Som att säga att maten är det samma om den är färdigtuggad och bara att svälja eller fint upplagt på tallriken. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-26 17:53

IngOehman skrev:Man kan därtill sällan välja medium, eftersom nästan allting ges ut på CD endast. I vissa dansgenrer förekommer det förvisso undantag, men det får betraktas som kuriosa för den som har ett bredare musikintresse.

Håller inte helt med. Det släpps mer vinyl än vad man kan tro. Dock så är det ju små upplagor som inte finns på Åhlens direkt 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 18:02

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:Det finns ingen anledning att inte nyttja det :)

Jodå. Som att säga att maten är det samma om den är färdigtuggad och bara att svälja eller fint upplagt på tallriken. :wink:
Det där är iallafall inget argument för/mot sagda lagringsmedie.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-26 18:17

Jo. Argumentet är, det är mer än själva musiken som spelar roll, iaf för vissa. Samma med maten, det är mer än själva näringsinnehållet som spelar roll, iaf för vissa. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-26 18:19

Den här tråden handat om CD vs Vinyl, och speciellt handlar den om huruvida det är ett korrekt påstående att alla audiofiler är överens om Vinylens suveräntet.

Hårdiskar har alltså inget med frågan eller tråden att göra, och det är dessutom inte en specifik standard för ljudlagring.

På en hårddisk kan man ju lagra musik enligt en himla massa olika ljudagringsstandarder. Så vänligen lämna hårddisken och vänd åter till on topic - CD vs Vinyl med avseende på ursprngstrohet! :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-26 18:20, redigerad totalt 1 gång.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-11-26 18:20

IngOehman skrev:I själva verket blir det värre för varje år som går, och idag spelas till och med en massa saker i med limiter/kompressor som sitter redan i mikrofonförstärkaren, så att inspelningstekniker och producent inte ens kan välja att "backa" och koppla bort den. Sad

Hihi, du talade om mikrofonförstärkaren och inte om mickarna, men det var detta jag syftade på. :) Det blir ju nästan samma sak, skulle inte förvåna mig om det snart dyker upp mikrofoner för live-bruk med inbyggd kompressor, vocoder samt en hel del annan dynga.

Det kanske redan finns? :roll:

De där komprimerarKumpanernas insatser är rätt jobbiga, får de betalt för att sitta och leka med Audition eller Nuendo genom hörsnäckor eller?

Jag tycker mycket om Cd. Vinyl har nån slags affektiv effekt dock, som jag inte kan beskriva riktigt...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-26 18:33

Jaha?

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 05075.html

Ere såna här mojänger ni pratar om? :wink:

PS

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-26 18:44

Personligen så har jag ingen aning om alla audiophiler någonsin tyckt lika om någonting, misstänker strakt motsatsen.

Varför finns det inte en "VET EJ" knapp?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-26 19:44

Med tanke på trådens utgång (som inte efterfrågar spekulationer om "vad audiofiler tycker", utan som frågar om vad du som ser dig som audiofil själv tycker) så är spekulationer rätt överflödiga. Hur lika eller olika som audiofilerna som uppehåller sig på faktiskt tycker, kan vi se genom att kolla hur folk röstat. :P

Jag får förmoda att du är bekant med din egen uppfattning. :wink:

Och jag förmodar även att du vet om du tycker att du är en audiofil eller ej. 8)

Något "vet ej"-alternativ behövs alltså inte. Jag har ju inte frågat någon om vad de tror om vad andra tror, alltså att spekulera. Jag har bara frågat om vad de vet, nämligen vad de själva (ni/du) tycker/tror/vet i frågan.

Ok? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-26 20:00

Ursäkta om jag tycker något trots att jag inte röstat, men jag har inte röstat för att jag inte anser mig vara någon direkt audiofil. Jag skulle ändå gissa att vinyl har betydligt större potential än CD om man bortser från de problem man stöter på när man försöker implementera resp. system.

Om vi för enkelhets skulle antar en perfekt graverad skiva;

Den har ca. 110 dB dynamik (från max utstyrning ner till den medelnivå för molekyllagret som det antal molekyler som en tänkt ideal nål ligger an mot d.v.s. 10-500). Den har inget brus utöver molekylernas diameter och deras rörelse, vilken är mycket liten eftersom skivan och nålen har en temperatur nära absoluta nollpunkten. Eftersom nålen är mycket liten ligger den övre gränsfrekvensen >>20 kHz. RIAA förstärkaren är givetvis ideal och i samband med avspelningen är vinyl-spelaren perfekt förmögen att ta hand om alla oönskade krafter på ett sådant sätt att alla nålrörelser är önskade samt omvandlas till en elektrisk signal som förmedlas till RIAA-förstärkaren i och med att man via ett sinnrikt länkarmssystem tillsett att nålarmens olinjära rörelse omvandlas till en perfekt linjär rörelse mellan magneter och spolar. Alternaivt kan man tänka sig någon form av optisk avläsning vilken inte innebär några som helst vibrationsproblem.

Inget av detta är troligen möjligt att implementera i praktiken idag, men om några tusen år kanske erf. mtrl. existerar och systemet kan simuleras så väl att man också kan designa dyl. system.

CD har bara 16 bitar per kanal och en övre gränsfrekvens som ligger så nära det hörbara området att man tvingas använda analoga filter vid in- och avspelning som inte går att realisera (även teoretiskt) på ett sådant sätt att de inte påverkar återgivningsegenskaperna negativt.

F.ö. (1) tycker jag att frågan i sig är rätt ointressant eftersom inget av medierna i praktiken har potential att återge en master utan hörbar inverkan.

F.ö. (2) så är återgivningen från både LP och CD i allmänhet rätt långt från resp. medies potential. i synnerhet om man överdrivit som jag här gjort.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-26 20:11

Vilken knapp trycker man på om man nu skulle anse att det är lika :?:

PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 20:12

Ingen, det påverkar ju inte utslaget

ps.. du har PM

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-11-26 20:27

jag röstade på cdn, bara därför att det stod "ger bättre ljudåtergivning, har alltså potential att ge ett ljud närmare masterbandet."

hade det bara stått "ger bättre ljudåtergivning" hade jag tolkat det subjektivt, dvs hur jag upplever ljudet från respektive medie och då är det hugget som stucket då bägge formaten ger mig mycket starka upplevelser på sina respektive sätt.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-26 20:44

Sorry, Ingvar. Detta är den sämsta och mest tendentiösa tråden som jag hittills har läst på faktiskt.

Din omröstningsfråga går bara att besvara på ett sätt och saknar därför helt relevans.

Det är ingen som har påstått att en LP-mediet är bättre ägnat att återge mastern än CD-mediet. Däremot är det flera som har hävdat att man kan föredra det ljud som LP-mediet ger.

Den vardagliga definitonen av en audiofil är typiskt sett en person som har vardagsrummet belamrat med svindyra ljudkomponenter, obegripligt dyra kablar, hyllor med vinylskivor och - på hedersplatsen - en vinylsvarv. Så har det alltid sett ut hos en typisk audiofil, vilket visas av följande exempel.

http://blogs.pcworld.co.nz/pcworld/dumb ... om_020.jpg
http://www.recordtech.com/atmweb/images/atmroom.jpg
http://www.chrisgilmore.com/Ebay/images/crgrecs.jpg
http://www.audio-consulting.ch/TheAudiophile.jpg
http://www.positive-feedback.com/Issue2 ... om_web.jpg

Audiofilen är typiskt sett en person en subjektivist som höjer sin egen subjektiva njutning av ljud över andra människors tyckande eller s.k. objektiva sanningar som att man måste komma nära mastern.

Således går inte att ställa en omröstningsfråga till audiofiler på detta forum eftersom det knappt finns några audiofiler i traditionell bemärkelse här.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-26 20:51

Chris_Lymme skrev:Sorry, Ingvar. Detta är den sämsta och mest tendentiösa tråden som jag hittills har läst på faktiskt.

Din omröstningsfråga går bara att besvara på ett sätt och saknar därför helt relevans.

Det är ingen som har påstått att en LP-mediet är bättre ägnat att återge mastern än CD-mediet. Däremot är det flera som har hävdat att man kan föredra det ljud som LP-mediet ger.

Nä, det kan du väl inte mena? Möjligen borde tråden kompletteras med en omröstning till: "Vilket medium brukar få bäst produktioner pålagda på sig?"

Det är ju först när man delar upp de två företeelserna som man får förutsättningar att begripa hur det kan låta så illa om en del CD-produktioner.

Och nog har det påståtts att LP är ett bättre medium, det finns tom i den här tråden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-26 20:52

Chris_Lymme skrev:Således går inte att ställa en omröstningsfråga till audiofiler på detta forum eftersom det knappt finns några audiofiler i traditionell bemärkelse här.

Ja med din extremt snäva definition på vad en audiofil är så är det nog så.

Vad du skrev är din åsikt och som sådan kan jag respektera den utan att dela den.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-26 21:01

hifi-skeptikern skrev:Om vi för enkelhets skulle antar en perfekt graverad skiva;

Den har ca. 110 dB dynamik (från max utstyrning ner till den medelnivå för molekyllagret som det antal molekyler som en tänkt ideal nål ligger an mot d.v.s. 10-500). Den har inget brus utöver molekylernas diameter och deras rörelse, vilken är mycket liten eftersom skivan och nålen har en temperatur nära absoluta nollpunkten. Eftersom nålen är mycket liten ligger den övre gränsfrekvensen >>20 kHz. RIAA förstärkaren är givetvis ideal och i samband med avspelningen är vinyl-spelaren perfekt förmögen att ta hand om alla oönskade krafter på ett sådant sätt att alla nålrörelser är önskade samt omvandlas till en elektrisk signal som förmedlas till RIAA-förstärkaren i och med att man via ett sinnrikt länkarmssystem tillsett att nålarmens olinjära rörelse omvandlas till en perfekt linjär rörelse mellan magneter och spolar. Alternaivt kan man tänka sig någon form av optisk avläsning vilken inte innebär några som helst vibrationsproblem.

Nu pratar du om en annan systemstandard än dagens vinyl. I sådana fall kan vi lika gärna prata om 192 kHz 24-bitsljud som jämförelse. Den viktiga skillnaden är att det finns idag, med reservationen att de 24 bitarna kanske är 20 och SNR "bara" 120 dB.

Jag vill påstå att det inte finns särskilt mycket mer att hämta i dagens vinylstandard, avspelningen är nog så färdigutvecklad den kan bli.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-26 21:14

Svante skrev:
Jag vill påstå att det inte finns särskilt mycket mer att hämta i dagens vinylstandard, avspelningen är nog så färdigutvecklad den kan bli.

Ursäkta men har du erfarenhet av de yppersta skivspelarna idag och deras utveckling dom senaste 10 åren?
Bara undrar eller baserar du det på något annat?
Dom begränsningar som jag förmodar du tänker på enligt ditt inlägg ovan har ju alltid gällt och ända så går det att tillverka spelarkombinationer som succesivt låter "bättre"

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-26 21:16

Harryup skrev:
Svante skrev:

Ursäkta men har du erfarenhet av de yppersta skivspelarna idag och deras utveckling dom senaste 10 åren?

mvh/Harry

Nej, jag baserar det på tro, vilket kanske är dumt av mig.

Men upplys mig, på vilket sätt har de blivit bättre de senaste tio åren?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-26 21:37

Chris_Lymme skrev:Sorry, Ingvar. Detta är den sämsta och mest tendentiösa tråden som jag hittills har läst på faktiskt.

Då får du nog ta och leta lite bättre...

Och, jo, nog finns det gott om folk som påstår att vinylen är svårare att skilja från masterbandet än CD. Vädligt gott om, faktiskt.

Själv gillar jag både CD och vinyl och vilken som är mest lik masterbandet kan i dom flesta fall kvitta med den musik jag lyssnar på ofta är hel eller del syntetisk och inte har någon "verklighet" i bakom sig i vilket fall.

Och eftersom jag inte är audiofil så har jag inte röstat heller. Så det så.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-26 22:03

Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harry

Har själv begränsade erfarenheter därför så blir bara en reflektion att resonansjakt med hjälp av nya material hela tiden förfinas kan ha betydelse.
Därför blev jag lite förvånad då jag såg att du påstod något, så min gissning är att du har nog än mindre erfarenhet av skivspelare än jag efter att ha sett vad du skrivit här tidigare. Men det spelar ju ingen roll eftersom du är en ärligt person med lite extra auktoritet här på forumet och som utan problem kan säga att du tog i lite. Det hedrar dig.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-26 22:25

petersteindl skrev:Jaha?

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 05075.html

Ere såna här mojänger ni pratar om? :wink:

PS

Den mojängen har jag :D
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19878

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-26 22:27

Harryup skrev:Ursäkta men har du erfarenhet av de yppersta skivspelarna idag och deras utveckling dom senaste 10 åren?

Harry, det största problemet jag ser är att dom flesta har endast extremt subjetiva erfarenheter av skivspelare. Sånt som kanske funkar bra för den personen men som funkar dåligt om man försöka snacka om hur saker verkligen är.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-26 22:34

Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harry

Att uttala sig kategoriskt om hifi-prestanda baserat på tro är dumt(!) i varje fall om man undlåter sig att vara tydlig med att det är just tro.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi