Falkis skrev:Hmm...
IÖ, jag måste tillstå att jag inte riktigt begriper ditt svar, menade mer valet mellan cd och vinyl
Okej, jag var inte alls säker på att jag tolkade dig rätt, ditt inlägg var ju inte riktigt entydigt, s¨å jag chansade kanske på att du pratade om att välja mellan en dynamisk förstör och en oförstörd version (eftersom det var den dyamiska aspekten som hade varit upp senast).
Men även om det var CD kontra vinyl det gällde så blir svaret detsamma.
Man kan inte välja ljudkvalitet obereoende av mediet, eftersom man inte kan få samma ljud på vinyl - förvrängningarna som det för med sig ingår liksom i det mediet.
Man kan därtill sällan välja medium, eftersom nästan allting ges ut på CD endast. I vissa dansgenrer förekommer det förvisso undantag, men det får betraktas som kuriosa för den som har ett bredare musikintresse.
Men jag undrar en sak, varför ska man komprimera och således få ljudet ihoptryckt, vasst och jävligt?
Då är vi två, minst.
Jag undrar också, och jag tror alla som begriper sig på de här sakerna undrar samma sak. Fast svaret är å andra sidan inget mysterium, det beror mer än något annat på reklamradion och de önskemål de ställer. Den som vill veta mera kan söka. Frågan har varit upp flera gånger här på faktiskt.
När det gäller utgåvor av gammal musik, som inspelades analogt från början, skulle man inte då bara kunna göra en direktöverföring?
Jovisst! Man borde kan och borde. De föesta utgivningar som gjordes i CDns barndom är gjorda mera i den linjen, och de låter i >9 fall av 10 bättre än senare utgivningar, är min erfarenhet. De undatag som finns är dock förstås glädjande. Lite anmärkningsvärt är detta förhållande med tanke på den utveckling som varit med avseende på ADC, men det visar egentligen bara en sak - att varken CD-systemet eller de apparatbegränsingar som funnits i CD-systemets barndom är speciellt stora jämfört med det elände som mastringarna har drabbat inspelningarna med.
Alltså utan en massa brucreducering och sånt?
Vill nog hålla med dig om att brusreduceringarna för det mesta är rätt onödiga, men å andra sidan är det nog den åtgärd som jag tycker är den minst poroblematiska. En försiktig intelligent brusreducering (alltså en som inte använder filter eller olinjära funktioner) gör mycket lite skada på äldre musikmaterial.
I såna fall skulle jag rösta på cd, för det låter ju likadant som det man spelar in på den.
Ja, då pratar du om själva CD-systemet (och bortser i från apparatfel och avsiktliga produktionsfel/färgningar), alltså precis var tråden handlar om!
(Vi är överens för övrigt.)
Läste i en annan tråd här att, sabbandet av ljudet med limiter och kompressorer, har med kommersen att göra, låter bättre i radio och mp3-spelare och i allt annat portabelt skrammel.
Ja, så är det.
Det verkar som om folket i stort inte vill att det ska låta på skivan som vid inspelningstillfället. Jag läste om en ny bok som nog ska ha kommit ut nu, om saker som är "döda", där var bland annat "stereoanläggningen" med.
Ojdå. Min är vid liv i varje fall.
IÖ, det där med mickarna får en ju bara att tappa sugen alltså...
Nu är det jag som inte hänger med.

Vad med mickarna talar du om?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).