Ha! Gammal tråd. Tretton år snart. På den tiden fanns ju inte ens Spotify.
Spotify-appen för Android har iallafall i senare versioner något som kallas för
insomningstimer. Och den kan instrueras att stoppa ljudet efter spårets slut!
Nu är funktionen inte superlätt åtkomlig i mobilen (om man inte råkar lyssna på ett poddavsnitt). Men det kan kanske automatiseras med Tasker och AutoInput?
Jag har ordnat så Tasker klickar på spelaren, snabbmenyn, insomningstimer samt "spårets slut". Fyra insparade skärmtryckningar, typ.
Jag tänkte göra en liten bubbla (ett flytande skärmöverlägg med AutoTools) som kunde få agera snabbåtkomst till funktionen. Eller slå på funktionen med någon "gesture".
Men så märkte jag att man "kan" långtrycka på spår i Spotify! Det händer inget när man gör det.

Men man kan fånga upp interaktionen med AutoInput och se till att något man vill skall hända, händer. Så jag behöver bara långtrycka på ett spår så spelas det upp utan att man sedan behöver få höra något av nästa spår i spellistan eller albumet!
Gör jag samma långtryck igen så ser Tasker till att stänga av insomningstimern; bra när man ångrar sig och vill att uppspelning skall fortsätta som vanligt till albumets eller spellistans slut.
Helst skulle man ju vilja kunna skicka ett kommando ('intent'?) till Spotify körandes helt i bakgrunden. Finns det något sådant kommando? (Eller helst skulle inget av detta behövas – funktionen "stop after current" borde finnas snabbt åtkomlig med ett knapptryck både i appen, i widgeten och i meddelandefältet. Som standard.
Rösta för införandet av dylik funktion här.)
Mvh E*