Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Hmm, undrar om det var någon som begrep vad de olika kurvorna var egentligen...
Edit: inte riktat till Piotr, dock, fast mitt inlägg såg ut så.
Richard skrev:Svante skrev:Hmm, undrar om det var någon som begrep vad de olika kurvorna var egentligen...
Edit: inte riktat till Piotr, dock, fast mitt inlägg såg ut så.
Fantastiskt simuleringsprogram du har, Svante!
En sista fråga bara, för att ställa saker i perspektiv, är 106 db vid 31 hz ( utan roomgain ) inte egentligen ett rätt bra värde, inte sant?
Hur högt ljudtryck presterar tex.. subbasen NHT 1239 i sin slutna låda, vid sagda frekvens ?
Hur skulle din graf se ut med 4 st. av de sagda peerlesselementen?
Hur högt blir ljudtrycket då, vid systemresonansen?
( hoppas du inte blir uttråkad av alla dumma frågor jag ställer. )
V. H. Richard.
Richard skrev:Det är 2,40 m från golv till tak och 60 cm mellan reglarna, ca 35-40 cm från den bakre tegelväggen till baffelväggen. Mellan är det proppat med ca 30 cm rockwool. baffelväggen består av brädvägg, 2,5 cm innerst, samt 18 mm masinot, ser nästan ut som MDF, men huset är från -67, så det är det väl knappast. Materialet är dock betydligt hårdare än t.ex. tretex.
( Tegelväggen mynnar ut mot en groventre´-varmgarage, så något problem med kondensvandring finns det inte, vid hålgörande av väggen )
Med de grafer du visar, är ljudtrycket/ frekvensutsträckningen tillräcklig för att klara THX-normen?
Är det, enligt din mening, bättre att köpa ett bättre element ( NHT 1239 ) istället för två litet sämre, som de sagda peerlesselementen jag funderar över?
( Många frågor, hoppas du inte tröttnar )
V. H. Richard.
RogerGustavsson skrev:Tror nog som Svante, att själva väggen som baffel kan vara problematisk. Det behövs inte stora svängningar i den stora ytan för att det ska bli hörbart. Du kan inte fälla in lådor i väggen så att du får en mera kontrollerad kavitet?
Helmut skrev:Jag har jobbat på några biografer där man monterat upp högtalarna på en baffel. Gemensamt för alla är att ljudet varit dåligt och orent eftersom baffeln gått i vågor så att högtalaren skickat ut ljudet och baffeln svängt vidare. Jag gjorde en mätning genom att skicka in en fyrkantpuls med frekvensen en puls var femte sekund. Elementet gav en relativt bra puls men redan på mitten av baffeln förvandlades ljudet till en klingande sinuston. När jag täckte över elementet kunde jag konstatera att ljudet från baffeln inte lät något vidare.
Kaffekoppen skrev:Fälla in i väggen är ju kanon, men nog bör det konstrueras för det också
Piotr skrev:Då höftade jag inte helt fel med marginellt förhöjd Fs och spl. Jag slängde in 12dB extra som stöd från golv och "baffelvägg" och hamnar då omkring Svantes sim. Med utgång från angiven Vas och lådvolym på 500Hz så antog jag att Fs skulle klättra upp precis över 30Hz.![]()
Richard, tror också att båda Hypexmodellerna funkar. Slår du till med bygget är det ju bara att testa med en lånad försärkare för att se vad du behöver innan du handlar Hypex eller dylikt steg.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 234 gäster