digitala volymkontroller

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

digitala volymkontroller

Inläggav Style » 2004-07-22 20:20

jag väckte detta OT i en annan tråd men det passar väl bättre här

Är det nån som vet om balanseringen mellan kanalerna i en hembioreciver sker i den digital domänen?

Om så, varför har man en noll punkt och sen kan sätta mellan +10 och typ -10 där noll (defaultläget) innebär en bitreduktion. Det vettigaste borde väl vara att sköta sånt här i den analoga delen eller åtminstånde ha 0 som alla bitar och sen bara kunna gå till olika minusvärden. Om mina värsta farhågor är rätt innebär det ju att de allra flesta defaultmässigt får sämre upplösning än nödvändigt. Verkar skitdumt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-22 20:26

Finns det analoga volymkontroller (som förvisso är styrda av digitala signaler) så tror jag nog att även balansen är styrd där. Men det behöver inte vara så men sannolikheten är nog rätt stor.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-07-22 20:29

jo det var vad jag trodde men Morello sådde tvivel i en annan tråd. Nu måste jag få detta utrett.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-23 10:07

Kan inte svara generellt, men:
En hembio grunka är ju en form av processor där du kan ställa in tidsfördröjningar, faser och volym per kanal. Så jag förmodar att om man ändå är i den digitala domänen så görs allt där.
På en del grunkor finns det ju en analog-bypass för att försäkra om maximal 2-kanals kvalité. Om du har den inställningen kolla om balansen funkar. Dock vet jag inte om man i analog bypass, bypassar så särskilt mycket, så det är möjligen inte hela sanningen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-23 10:56

Det är väl bara att lyssna... :wink: Det måste väl höras om det är bara 14 bitar kvar? Eller? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-23 12:20

Jag undrar om det inte är så att pan och volym ligger efter DA´n före slutsteget. Eftersom man har en tapeout som är analog och inte påverkas av volymkontrollen borde alltså volymen sitta efter tapeout. Sedan kan man ju undra vad som händer när man skickar in 16bitar genom en förstärkare som är på 24bitar? Jag tror alltså på att man har en analog volymkontroll som styrs digitalt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-23 13:04

classé SSP75 har digital volymkontroll. Alla analoga insignaler går via en AD, volym och till sist en DAC med tillhörande analogsteg. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-23 13:13

De flesta hembioförstärkare av lite bättre sort har digitalt styrd analog volymkontroll (vilket är det som är bra). Förr fanns det hembioförstärkare/försteg med 6-gangad volympotentiometer, men de är helt borta numera vad jag vet.

Men jag har även sett en del lite finare apparater som har/hade digital volymkontroll.

Man kan enkelt se hur de funkar genom att koppla in fyrkantvåg eller svepa en sinus och titta på ett oscillioskop. Då kan man se om det finns frekvensinnehåll över halva nyqvistfrekvensen eller inte.

I produktdatabladet får man ibland försöka läsa genom raderna för att kunna utläsa hur de funkar. Leta efter ord som "digitally controlled analog volume control" el. likn. Om man inte kan mäta, man kan man ju ofta ta reda på det genom prata med generalagenten också.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-23 13:19

Tact och Wadia är andra exempel på apparater med digital volymkontroll.

Johan,

Man kan ju lyfta på locket för att undersöka detta :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-23 14:36

Morello: "Man kan ju lyfta på locket för att undersöka detta."

Jo jag vet men jag ville vänta tills garantin gått ut. Jag undrar om det inte är så när man har en digitaltstyrd analog volym att man kan åtminstone på vissa apparater ibland höra ett svagt tickande ljud från VCA´n. Jag vet inte att jag någon gång sett ett blockschema på en AV-förstärkare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-23 14:54

Nagrania skrev:Morello: "Man kan ju lyfta på locket för att undersöka detta."

Jo jag vet men jag ville vänta tills garantin gått ut. Jag undrar om det inte är så när man har en digitaltstyrd analog volym att man kan åtminstone på vissa apparater ibland höra ett svagt tickande ljud från VCA´n. Jag vet inte att jag någon gång sett ett blockschema på en AV-förstärkare.

Man brukar ta en DAC av stege-typ och implementera i återkopplingen i en operationsförstärkare. 8) Sen finns det typer som har en passiv dämpsats, som styrs av halvledarswitchar. Har använt sådana för HF, men inte för hifi. AD har en sådan som hanterar upp till 100 MHz 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-07-23 20:37

Svante skrev:Det är väl bara att lyssna... :wink: Det måste väl höras om det är bara 14 bitar kvar? Eller? :wink:

Jag tror iófs inte att det hörs, särskilt inte om man spelar upp DD eller DTS half rate vilket 99% av alla filmer har. Det är mer en det rent principiellt verkar vara en felkonstruktion att ha pan-kontrollen i den digitala domänen.

Jag tror som de flesta andra att det är digitalt styrd analog kontroll som är det vanligaste.

Då kan jag återgå till min ursprungsfråga i den andra tråden. Många av mina bekanta har pan-kontrollen typ +10 +8 +10 isf 0 -2 0 eller 2 0 2 som man kunde tycka borde vara av tillverkaren avsedd inställning. De hävdar att de får mer driv så. Om vi utgår från att det är digitalt styrda analoga kontroller så tror jag att de får mer dist och kompression vilket många tycker låter bra i mindre doser.

Är det nån som tror att jag har rätt eller fel?

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2005-03-24 19:22

"digitalt styrd analog volymkontroll "

Någon som vet ifall Thule har detta?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-24 23:01

Morello skrev:Tact och Wadia är andra exempel på apparater med digital volymkontroll.

Johan,

Man kan ju lyfta på locket för att undersöka detta :wink:

TacT har väl digital VC på RCS men när man "do it the right way" och kör med deras slutsteg så styr man väl volymen genom att reglera matningnsspänningen till PWM steget? Dvs en icke upplösningnsbegränsande/icke digital VC.

/Peter

Återgå till Teknikforum