Chris_Lymme skrev:IngOehman skrev:Din definition på en traditionell audiofil intresserar mig måttligt - Jag låter var och en avgöra själva om de är audiofiler, och om du inte tycker att en audiofil är "en person som tycker om och bryr sig om det de lyssnar på" så må det vara hänt (du får tycka vad du vill!) men låt dem som tycker så göra det (låt dem tycka vad de vill de också!).
Jag kan tänka mig att du Chris_lymme inte är någon audiofil, men de flesta här på faktikt tror jag nog är det. Alla som bryr sig så mycket om sin lyssning att de hamnat här tycker jag definitivt kvalificerar, i varje fall om de själv anser sig kvalificera. Den som skriver på faktiskt bara för att bråka är nog ingen audiofil däremot.
Vad du är vet jag inte. Vet du det själv?
Audiofil är ett av dessa ord som har skillnader i den etymoliska innebörden och i dagligt språkbruk.
Det tror jag ingen förnekar, men det gäller väl å andra sidan alla de andra små orden också...
Chris_Lymme skrev:Visst betyder audiofil en person som tycker om ljud.
Den där formuleringen ser ut som om du antyder att du "håller med mig" om något, men jag har aldrig påstått det du ser ut att hålla med mig om (även om ett "men" eller "dock" lurar i vassen). Vad jag skrivit och sagt är att en audiofil är en person med speciellt intresse av att LYSSNA.
En person som lyssnar passionerat. En person som av samma skäl gillar levande ljud (t ex musik) som han eller hon vill ha en återgviningsapparatur där hemma, och troligen ställer vissa krav på den, utöver estetik, att den hanterar de medier man vill spela på den och ett lågt pris.
Jag kan nämna att jag till och med tycker om att sitta och lyssna på när en symfoniorkester stämmer före en konsert... Jag finner det vara ytterst trevligt att blunda och lyssna på alla instrument och lokalen de sitter i - redan innan de börjar spela musik!
Det är för övrigt något jag funnit är gemensamt för väldigt många audiofiler - denna fascination och glädje över att lyssna!
Chris_Lymme skrev:En mer träffande beskrivning är dock en person som tycker om ljudåtergivning.
Jasså? Är det ett
faktum att det är en "mera träffande" besrkivning - eller är det en beskrivning som faller just dig mera på läppen bara?
Chris_Lymme skrev:De flesta människor uppskattar dock ljudåtergivning, t.ex. när de tittar lyssnar på radio eller tittar på TV.
Där tror jag du har helt fel, eller rättare sagt jag vet att du har helt fel. De flesta människor reflekterar överhuvudtaget inte över ljudkvaliteten, det vill säga återgivningsprecisionen. De lyssnar omedvetet och utan passion. De uppskattar "att" de har tillgång till en apparat som ger dem ljud att lyssna på, men de reflekterar inte alls över ljudets kvaliteter.
Chris_Lymme skrev:Eftersom inte alla är audiofiler så använder man begreppet om personer som har ett litet extremt intresse för ljud.
Vaddå använder "man"...? Tala för dig själv. Du kan i denna tråd se hur "man" använder begreppet. Jag har lämnat det fritt till var och en att själv avgöra om de är audiofiler eller inte. Du ser själv resultatet. Om jag talar för mig själv så är mitt intresse för ljud ytterst måttligt, men jag gillar att lyssna. Själva ljudet intresserar mig inte mera än själva bilden intresserar mig när jag tittar på film. Men eftersom jag giller både att lyssna och att titta är återgivningen av både bild och ljud något som jag bryr mig om, eftersom konsekvensen av att jag inte skulle göra det blir att jag lider av bådas undermålighet. Om återgivningen är dålig kan jag inte titta och höra som jag vill - obehindrat.
Denna innebörd framgår bland annat på wikipedia:
Det där blir i PS:et.
Chris_Lymme skrev:Vem är jag då? Jag är en person som tycker om musik och naturtrogen ljudåtergivning. Mitt vardagsrum är möblerat efter högtalarnas behov. Jag har en skön fällbar läderfåtölj som är placerad exakt i sweetspot. Jag spenderar betydligt mer pengar på skivor än på kläder. Det finns nog ingen som skulle kalla mig audiofil dock, helt enkelt eftersom jag inte är extrem.
Du har fel. Det finns visst någon som skulle kalla dig audiofil. Efter att ha hört din beskrivning av hur du gör kallar jag dig nu för audiofil!
Men oavsett om du själv ser dig som en - kan du förklara vad det beror på att du spenderar så mycket tid här på faktiskt? Om du vänder dig inåt och känner efter noga, och frågar dig själv vilka känslor som får dig att skriva här - vad blir svaret då?
Chris_Lymme skrev:Av praktiska skäl använder jag CD-spelare och min grundanläggning för ljud kostar mindre än 20 000 kr. Mitt ljud- och musikintresse utövas således inte på bekostnad av något annat (bortsett från att jag får möblera om när jag får många gäster så att alla kan sitta bekvämt).
Vad 17 är en "grundanläggning"?
Varför skriver du "av praktiska skäl"? Menar du att du av andra skäl skulle ha användt något annat medium - och isåfall: Gör det inte dig till just det du skrev att du inte är...
I varje fall innerst inne. Enligt din egen definition alltså (inte enligt min).
Chris_Lymme skrev:De flesta audiofiler som har ett intresse för ljud som tar överhanden är personer som var med redan innan CD-spelaren kom eller som har lärt sig av någon som var med då.
Jaha, är det så det är...
Så audiofiler är alltid över 40-45 menar du.
Chris_Lymme skrev:Då finns ofta en naturlig förkärlek för vinylformatet.
Jaha är det såååå det är.
Chris_Lymme skrev:Personligen har jag träffat väldigt få audiofiler i den folkliga bemärkelsen som har satt CD-spelaren över vinylsvarven.
Jaha, du säger det.
Praktiskt av dig att du började med att definiera den folkliga bemärkelse så att den blir sådär, dårå... För då är det ju sant automatiskt.
Jag har redan sagt det en gång, men säger det gärna en gång till - cirkelbevis. Eller cirkelpåståenden kanske det skulle heta.
Om du vill gå längre än att bara påstå saker, så påvisa dem gärna istället!
Det var det jag försökta göra i den här tråden, och jag är ledsen om du tog det personligt att dess omröstning utvecklade sig på det sätt den gjorde. Min avsikt var inte att kritisera dig personligt. Att jag utgick ifrån några citat där väl något av dem kom från dig var bara för att det var dessa citat som var min inspriation att undersöka om det ni påstod hade någon grund. Det föreföll mig nämligen vara påståenden som saknade verklighetsförankring.
Om det som krävs för att de skall vara "sanna" är att man börjar med att definiera audiofiler som människor som föredrar vinyl framför CD och tror Vinyl ger bättre musikåtergivning, så är jag benägen att vidhålla att påståendena är cirkelpåståenden, som (tvärtemot vad du antyder)saknar folkligt stöd. De stämmer ju inte när man låter folk definiera om de är audiofiler själva.
Men om vi utgår ifrån din definition - att de måste tycka/tro/anse att vinyl är bättre än CD för att vara audiofiler - ja då måste jag ju hålla med dig: Då är det rimligt att påstå att audiofiler tycker/tror/anser att Vinyl är bättre än CD...
På samma grunder måste du å andra sidan hålla med mig om att proffsförare gillar panerad plattfisk med remoladsås + lättöl - om jag med proffsförare menar bara de som är SÅ proffsiga att de varit med så länge och ätit på långtradarfiken att de på ett nästan sjukligt sätt gillar panerad plattfisk med remoladsås + lättöl.
Vh, iö
- - - - -
PS. Nej, idén att betrakta Wikipedia som ett sanningsvittne förefaller mig nästan oändligt främmande.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).