Det är mina högtalare det är fel på inte Arcamen.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Det är mina högtalare det är fel på inte Arcamen.

Inläggav matså » 2004-07-23 15:37

Ja fel och fel. Det är bara det att mina högtalare inte klarar av att spela dynamiskt rikt inspelade sacdskivor som Dark side of.. med Pink Floyc. När jag kom in I gittarrsolot och liten bit in i det så klippte det igen. Det är tyvärrr så att man måste ha högtalare som klarar mer än 21 khz för annars klipper det och hade jag kört biten igen så hade det smällt. Denna gången spelade jag såklart inte om låten. De på Hifiskåne gav det fina rådet att spela med lägre volym.

Jag måste tyvärr byta högtalare :cry:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-23 15:41

Va? 8O Definiera "klippning". Menar du att det låter illa, eller att det tystnar? Har högtalaren kanske en skyddskrets som slår ifrån när det kommer stark diskant (tex 21kHz+) till den?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-23 15:48

Svante den tystnar i cirka en sekund sedan fortsätter musiken. Skyddskrets i högtalaren? Hm, ingen aning.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-23 15:49

Hmm har svårt att tro att högtalaren kan paja förstärkaren bara för att de inte går tillräckligt högt... (om det inte är fel på dom eller liknande (eller hemskt konstigt konstruerade))

Kanske kan vara förstärkarens slutsteg som blir tokiga om man matar in hög frekvens med stor amplitud.. (men det borde väl heller inte vara så troligt idag...)

Obs att jag bara gissar lite... :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-23 15:52

Spelar väll ingen roll hur hög frekvens högtalarna klarar.
Det kanske är så att din Arcam klipper eftersom den inte
klarar att lämna tillräckligt med effekt.
Kanske dippar högtalarna lågt ohm-mässigt i högre frekvenser.

Alla frekvenser kan få förstärkare att lämna mycket effekt.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-23 15:52

De sa på Hifiskåne att den skall tåla spela sacdskivor på den så.. Men det är ju klart det skall tilläggas att de dom säljer ARcam i Malmö.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Det är mina högtalare det är fel på inte Arcamen.

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-23 16:10

Jag tror det är din förstärkares skyddskretsar som stänger av ljudet för ett kort ögonblick. Om du spelar starkt och lägger örat intill förstärkaren så borde det gå att höra om reläerna öppnas/slutes.

OM nu så är fallet, är det inte högtalarna som orskar det, utan det är förstärkaren.

Kolla även i manualen för högtalarna ifall de har några slags inbyggda skyddskretsar, men jag kan säga att sådant är extremt ovanligt att det förekommer på högtalare.

Teoretiskt sett är det också möjligt att det uppstått något fel på högtalarna som gör att impedansen på dem blivit väldigt låg el.dyl. så att de drar mycket mer ström än normalt. Vad är den specade impedansen på högtalarna? Eller kan du hitta någon impedanskurva på dem?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-23 16:14

mats skrev:Svante den tystnar i cirka en sekund sedan fortsätter musiken. Skyddskrets i högtalaren? Hm, ingen aning.

Det låter ju som en skyddskrets nånstans. Antingen i förstärkaren eller i högtalaren. Du kan kolla vilket genom att koppla på ett oscilloskop eller nåt parallellt med högtalaren för att se om det fortfarande kommer signal till högtalaren när det tystnar. Gör det det, så sitter skyddskretsen i högtalaren. Har du inte ett oscilloskop, borde det gå bra med ett par hörlurar, kanske ska du ta ner nivån en aning med ett seremotstånd (typ 100 ohm). Eller så kan du kanske se det med en vanlig multimeter.

Det fina med ett oscilloskop är att du kan se om det självsvänger.

Anm: ordet "klipper" är för mig reserverat till det missljud som uppstår när man spelar för starkt på en förstärkare. Du kan nog undvika många missförstånd genom att använda ordet till just det och inte för "avslag". 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-23 16:17

En sak till att prova: koppla ett effektmotstånd på 4 ohm i serie med högtalaren. Om det funkar då verkar det troligt att högtalarna är en för svår last för förstärkaren. Det kan bero på att högtalaren eller förstärkaren är trasig, eller så är förstärkaren för dålig på svåra laster, eller så är högtalaren en ovanligt svår last.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-23 16:33

Det sista var ett bra tips! Man behöver väl motstånd som åtminstone tål ett antal watt?

Ditt inlägg ovanför det senaste:
Seriemotstånd på 100 ohm och i serie med ett par hörlurar. Hm, då kommer väl hörlurarna ganska så garanterat att brinna upp! Hörlurar har ju imedans som ofta ligger mellan 32 och 600 ohm vilket gör att det kan bli ganska så ansenligt höga inspänningar in i hörlurskapseln.

Sedan tror jag att det är säkrast för Mats att han inte börjar koppla och dona med seriemotstånd, hörlkurar eller oscilloskop, då kan nog vad som helst hända!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-23 16:47

Johan här är mina högtalares siffror

http://www.audiopro.se/products/ego_515.asp

Förstärkaren trasig, när jag precis hämtat den från en lagning??? 8O Det står till och med i manualen att man skall kunna koppla in en Sacd spelare/dvd audio till förstärkaren.

Jag är väldigt ledsen pågrund av att jag köpte dvdn för att lyssna på sacd och dvd audio. Jag lyssnar inte så där väldans högt 45 är lite högre än slölyssning. Jag har inte spelat vrålhögt precis och så händer detta. Jag blir så trött.... :cry:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-23 16:54

Och då är säker på att den inte är något som "glappar" mellan +/- vid någon av terminalerna. Dubbelkolla. Det har hänt mig när jag flyttat på högtalaren och en av terminalerna åkt ut av misstag och terminalerna +/- var i kontakt. Lustigt nog så slog NAD stärkaren av (till basen endast) när jag drog på lite men aldrig vid låg volym.

Sånt som händer.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-23 16:56

Eller är det nära-DC på skivan som gör att stärkaren slår av?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-23 16:57

Kan det vara så att SACD-spelaren släpper ut för mycket HF-skit och därmed överstyr förstärkaren?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-23 16:57

mats - jag tolkar inte det som att de menar att den är sönder, utan att den är byggd för att stänga av om den tycker det blir "för jobbigt". Den slår ju på igen när den jobbiga signalen passerat...

Att det är trist att du inte kan få spela den låten ostört på din önskade volym - det är ju självklart...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-23 17:08

Tror ni det hjälper att sätta alla högtalare på small? Kanske är därför den inte tål det. för att jag har satt dom alla på large. Vad tror expert panelen med Lindroos i spetsen :D Jag spelar låten såklart i surround.

Det skall sägas att jag har spelat Peter Gabriels vanliga cd UP på 45 utan att den tystnar. Den är ju också rätt så dynamiskt men såklart inte som en sacdskiva.

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2004-07-23 17:17

Nog för att det kanske är en dum fråga, men har du provat att spela låten lågt utan att det tystnar, så att du är helt säker på att det inte är cd-spelaren eller skivan?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-23 17:19

Om CD-skivan innehåller lågfrekventa signaler så kan det väl vara orsaken (?) Det är min gissning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-23 17:40

Mats, kommer du ihåg vad jag skrev för länge sedan? Låt någon kunnig vän komma och titta igenom din anläggning för diagnos. En massa tips på internet kommer inte att kunna lösa ditt problem utan att kunna fysiskt se eller mäta på anläggningen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-23 17:48

Johan_Lindroos skrev:Mats, kommer du ihåg vad jag skrev för länge sedan? Låt någon kunnig vän komma och titta igenom din anläggning för diagnos. En massa tips på internet kommer inte att kunna lösa ditt problem utan att kunna fysiskt se eller mäta på anläggningen.

Bra sagt! Det blir ju rätt mycket gissningar (det är ju dumt att komma med gissningar, men ibland är det svårt att hålla sig.. :oops: :) (fast ibland kanske de kan hjälpa..)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-07-23 17:49

Nu börjar jag tycka riktigt synd om dig Mats! Finns det inte någon vänlig själ med tillräcklig kompetens inom ett rimligt avstånd som kan kolla upp din anläggning? Kanske någon härifrån rent ut av!?
Senast redigerad av Rydberg 2004-07-23 18:18, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-23 18:12

Är inte så långt bort, men är inte mätutrustad (och tveksamt mätkunnig).

( Det enda jag skulle kunna tänka mig att prova är att ta med mitt lösa slutsteg och koppla på pre-out (för det lär den väl ha) och se om samma sak händer. För det lär väl bara vara slutstegskrestarna som mute:as av skyddskretsarna? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-23 18:31

Nagref är väl duktig på att mäta och så? Han bor väl i Kristianstad. Han skulle varit hjärtligt välkommen hit och så bjuder jag på middag, om han skulle vilja komma hit.

HÄr är recieverns tekniska fakta

Outpower ( 20 hz--20 khz) at 0,5 THD)
8 Ohm five channels 70 w
8 Ohm two channels 90 watt
8 Ohm single channel 100 watt

Harmonic distorition, 1 W 8 ohm at 1 khz 0.02% typical
Left/right crosstalk 60 db at 1 khz
Frequency response +/- 1.0 db 20 hz to 20 khz

Inputs

LIne inputs

sensitivy 200 mv
input impedance > 10 k Ohm
overload margin > 20 db

Power ampliefer input sensitivity 740 mV (normal gain)

Outputs
Preampliifer

NOrmal output level 200 mv
maxium output level 3 v

Power consumtion 500 VA

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-23 18:41

Kablar?
Om nu högtalaren kanske går djupt ner i impedans i diskanten så kanske kablarna ger någon obehaglig last.
Självsvängande slutsteg?

Eller som Morello sa skit ifrån DVD'n. Kanske kablar igen?

Tror inte för ett ögonblick att det inte skulle gå att spela SACD på vissa förstärkare eller högtalare om belastningarna är rätt.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-23 18:59

Morello vad menar du exakt med skit från dvdn??

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-23 21:52

Johan_Lindroos skrev:Det sista var ett bra tips! Man behöver väl motstånd som åtminstone tål ett antal watt?

Ja, om man är rädd om motståndet, så. Det bör tåla åtminstone hälften av vad förstärkaren kan ge i 8 ohm. Nu handlar det ju inte om långtidshållbarhet, så man kan nog klara sig med lite mindre, kanske.

Johan_Lindroos skrev:Ditt inlägg ovanför det senaste:
Seriemotstånd på 100 ohm och i serie med ett par hörlurar. Hm, då kommer väl hörlurarna ganska så garanterat att brinna upp! Hörlurar har ju imedans som ofta ligger mellan 32 och 600 ohm vilket gör att det kan bli ganska så ansenligt höga inspänningar in i hörlurskapseln.

Ja, jag höftade till nåt. Hmm. Om förstärkaren ger 200W i 10 ohm så ger den 10 W i 200 ohm.Om luren har impedansen 100 ohm så hamnar hälften av de 10 watten i luren, dvs 5 watt. Det är nog för mycket, ja. Så dra till med 1kohm i stället, då.

Sen ska man förstås vara lite bekväm med labbande för att ge sig på det, det kanske jag skulle ha sagt.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-24 10:32

mats

När ska din otur ta slut 8O :?:

Hoppas det rättar till sig, skicka ett PM till Nagref så kan han nog
hjälpa dig

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-24 10:57

Men Nagref finns inte. Jag har försökt men forumet säger att användaren inte finns 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-24 11:20

mats skrev:Men Nagref finns inte. Jag har försökt men forumet säger att användaren inte finns 8O

Det där måste vara dagens bästa!?! Nagref finns inte på faktiskt... Höhö...

Prova:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... rofile&u=7

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-24 11:22

Mats: Kanske skriva Naqref istället :wink:

(d v s med Q istället för G)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi