Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-28 12:09

IngOehman skrev:I de flesta rum står det massor av objekt som inte heter membran, men som är resonerande ytor som påverkar ljudet i rummet väldigt mycket
mera än några mikrofoners membran, och faktiskt väldigt mycket mera än några högtalarmembran också!

En akustisk gitarr eller en mandolin på väggen i lyssningsrummet ger rätt hörbara effekter! Gjorde nyligen en inspelning í vardagsrummet när sonen spelade saxofon och la då märke till detta.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-28 13:29

Då jag har en gura uppställd i lyssningsrummet så gäller strumpa på. Strumpa i kontakt med strängarna alltså. :)

TV apparater brukar ha tydliga resonanser också... och värmeelement och..

/Peter

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-11-28 15:12

Jag är hemma med en jobbig förkylning. När jag hostade nyss hörde jag hur det klang till i elementen och i pianosträngarna. I samma rum finns HiFi-apparaturen. Men jag har aldrig lagt märke till "medljud" från piano eller element när jag lyssnar på musik. Å andra sidan vet jag ju inte heller hur det skulle låta utan elementen och pianot. Troligen skulle det bli väldigt kallt i alla fall, nu när vintern närmar sig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-28 15:40

Då jag hade Ljudbutiken AB på Scheelegatan tyckte jag alltid att de stora skyltfönstren var problematiska.

Vid vissa frekvenser fungerar dom som membran och eftersom det är stor yta och stor massa så upstår problemen i basen med tunt ljud från högtalare som föjd. Då stora fönster väl har börjat svänga så svänger dom rejält.

Jag lyckades aldrig att på ett tillfredställande sätt korrigera detta.

Det intressanta var att fönster som svänger var fullt ok enligt Linn men ett armbandsur med beeper är förödande för musiken.

Tänk så det kan bli.

Då jag bodde i Sollentuna 1975-78 så ägnade jag avsevärd tid åt att detektera alla missljud från saker i lyssningsrummet. Med tongenerator kunde jag långsamt svepa och detektera alla svängande saker i rummet. Sen åtgärdade jag detta tills inget mer svängde. Det var ett hästjobb. Jag kunde alltså långsamt svepa inom hela tonfrekvensområdet utan att något började skallra eller ge ljud ifrån sig. Det ljudliga resultatet blev dessutom bättre än förväntat.

Det var på nåt sätt som att subjektivt öka dynamiken avsevärt. Små nyanser gick fram bättre och ett lugn rådde. Lite grann som den effekten då man spelar om natten då det är tyst runtomkring. Det blir mindre störningar och lättare att tränga in i musiken. Man blir mindre påmind om sitt eget lyssningsrum.

Vad det lider skall jag försöka göra detta där jag bor nu, men jag hyser inga förhoppningar om att lyckas. Jag gillar nämligen mina glasdörrar på IKEAs Billy. Jag vill påpeka att det är extremt svårt att uppnå en situation helt utan att något skallrar med påförd sinuston. Man upptäcker att det är mycket saker som man får göra sig av med, åtminstone ut ur rummet. Sen är det som att sitta i en eka med massor med hål i botten. Man får täta tills det sista hålet är tätt för att det skall vara torrt. Det räcker inte med att täta de stora hålen.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-28 16:13

Ja, vem har inte skallersanerat rum... :wink:

Har dock kommit fram till att det inte finns några i sanning
skallersanerade rum, det är bara fråga om ljudtryck om man
vill visa att det visst skallrar. Det går alltid att få missljud i
själva rummet - bara man har tillräckligt kapabla basmoduler.

8)

Hittills så existerar mig veterligt inga profY-4-skallerfria rum.
Däremot finns det åtminstone tre rum som ådragit sig påtagliga
strukturella skador... (ett nedfallet tak och två urblåsta fönster :wink: )

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-28 16:28

IngOehman skrev:
Hittills så existerar mig veterligt inga profY-4-skallerfria rum.
Däremot finns det åtminstone tre rum som ådragit sig påtagliga
strukturella skador... (ett nedfallet tak och två urblåsta fönster :wink: )

Vh, iö

Hihihi! :) Låter kul, men farligt! :P

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-28 17:04

Det finns inom god ingenjörskonst begreppet att kunna lägga ribban på en vettig nivå. Det är lätt att gå till överdrifter. Där får man titta på behovet.

Att använda mer krut än vad som behövs är för mig dålig ingenjörskonst och om det blir för överdrivet så tenderar lösningar att bli pinsamt dåliga och barnsligt naiva. Ingenjörskonsten går lätt förlorad till förmån för kindergarten.

Om man vill spela 140 dB i rummet inom frekvensområdet 2 Hz till 200 kHz (tvåhundra kHz) med oerhört obeskrivligt och outsägligt väsentligen och huvudsakligen lägre än 0,2 dB skaller så behövs det extraordinära insatser. Har man skallerormar hemma så får man slänga ut dom också.

Jag emotser snarast och tacksamt hjälp med en sådan rumsskallersanering till en maximal kostnad av 50 kronor. Jag kräver dock ett vite på 100 miljarder euro om det inte lyckas inom 2 timmar.

Väl mött
PS

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-28 17:13

Frågan e väl om man kan uppfatta skaller om man har nåt som låter i 140dB i de frekvenserna? Grannarna gör det ju säkert, men den som är i rummet?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-28 17:21

Skallerormar gillar inte stomburna vibrationer.

/Peter

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-11-28 18:14

Fönster i konsertsalar har alltid ansetts problematiskt.

Jag var i Porto och tittade på Casa da Musica av den världskände holländske arkitekten Rem Kolhaas. En av innovationerna där anses vara att man för första gången lyckats integrera fönster i konsertsalsinteriören utan men för akustiken. Till glädje för vem kan man undra eftersom glaset är "korrugerat" vilket gör det omöjligt att titta ut.

Så var jag i Uppsala och kollade in det nya konserthuset där, av den danske nästan lika världskände Henning Larsen. Där finns ett överflöd av glas i konsertsalen. Man kan titta både in och ut i ett mycket generöst och välkommnande rum (i motstats till Casa da Musica som ger ett slutet, otillgängligt intryck). Jag har inte läst någon recension av akustiken i Uppsala, och ännu inte bevistat någon konsert där, men jag är nyfiken på hur det blev. Någon som lyssnat, eller vet något?

Hemma har vi tre stora fönster i vardagsrummet, och jag är övertygad om att de är mycket mer problematiska än pianot och elementen. Jag tycker det låter bättre om man drar ner hissgardinerna som finns framför dem, men kan det stämma, de är i tunn bomull?

Apropå Ivor Tiefenbrun och hans teorier om klockor och annat. Jag fick en känsla när jag var inne i butiken på Karlavägen för ett tag sen av en nästan normal HiFi-butik (dom hade snygga möbler där, det var därför jag gick in), om man jämför hur det var under glansdagarna då man fick demonstrerat för sig hur ljudet förstördes om det fanns en transistorradio i rummet, eller om LP 12-an stod snett på Lack-bordet.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-11-28 18:18

Vettig nivå (ingenjörsmässigt) kräver ju trots allt en kapacitet i området 20-80Hz som knappt någon fronthögtalare klarar att återge med hänsyn till distortion och ljudtryck.

Vill man inte att det ska låta plopp plopp när man spelar starkt på skivor som har mycket energi vid låga frekvenser så krävs det rejäla doningar :)

Kanske Y4 är i extremaste laget men rejäla doningar krävs det minsann :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-28 20:37

Jag menade inte heller att påstå att krav på skallerfrihet (med sådana
ljudtryck) var rimligt. Tvärtom är det ju helt orimligt. :wink:

För övrigt är jag inte lika övertygad som Mapem, om att hans fönster är
ett så stort problem. Det finns fall där fönster är mycket stora problem
(som i Peters butik t ex) med frågan är om det inte finns flera exempel
på att de är ett mindre problem än väggen de sitter i?

Min erfarenhet är faktiskt den (bortsett då ifrån att en ljusöppning i sig
kan vara till nackdel när man vill spisa musik) att fönster oftare gör ytta
än skada i en vägg.

Det går dock självklart aldrig att avgöra något som är viktigt, genom att
konsultera en tumregel - så jag ämnar inte sia om Mapems fönster är
problematiska eller välgörande. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-11-29 00:14

petersteindl skrev:Banne mig om inte Ingemar Ohlsson också var där (elev och labbassistent till Stig och numer Akustiker och gällande kassör i SSC)... ...Jag skulle snacka med Ingemar. Som sagt, jag ringde dit och vi var välkomna att lyssna. Vi åkte dit och en fullständigt virrig och superstressad person tog emot oss.

:D :D :D Han är sån fortfarande! :wink: Sommaren -94 hjälpte jag Ingemar med att rita upp alla rummen till TV4s nya TV-hus på Tegeluddsvägen. Jag måste säga att det var en fullkomligt omtumlande men oerhört trevlig upplevelse - Ingemar är egenligen godheten själv. En sak är säker - man äter alltid gott i Ingemars sällskap...

petersteindl
Jag instämmer med ovanstående ovationer och inväntar med spänning på fortsättningen...
semper simplicissima solutio

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-29 10:28

Verkligt intressant, mera!

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2007-11-29 15:23

petersteindl skrev:Det intressanta var att fönster som svänger var fullt ok enligt Linn men ett armbandsur med beeper är förödande för musiken.

Snömos och skitprat! Faktum är att Linn fattade galoppen långt innan resten av branschen. Att det svider kan man förstå! :P

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-11-29 15:32

Now the shit has hit the fan... :lol:

Dricka & Popcorndax boys...

Episode 1: The Dark side of the Force.

Kapitel 1: The beginning.

:P

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-29 16:10

prolinn skrev:
petersteindl skrev:Det intressanta var att fönster som svänger var fullt ok enligt Linn men ett armbandsur med beeper är förödande för musiken.

Snömos och skitprat! Faktum är att Linn fattade galoppen långt innan resten av branschen. Att det svider kan man förstå! :P

De har inte fattat fortfarande. Men tycker gör de fortfarande, och det får förstås alla göra. Du också. :wink:

(Och jag, och Peter...)

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-29 16:18

Va, finns det fortfarande pro Linn? Va roligt :)

History will always repeat itself until history is revealed.

Det var så det började, mitt skriveri på Faktiskt.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-29 16:30

prolinn skrev:

Utveckla gärna. Vad är det Linn förstått förutom att det finns lättlurade dogmatiker att kränga djunk till?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-29 16:40

Gillar stavningen på djunk! :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Har en kul historia från verkligheten som jag berättar då och då, om två Linn-anhängare en CD-spelare och en LP12 (eller...) :wink:

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-11-29 16:59

Linnfanatismen var oerhört fascinerande. Skitkul när dom som demade stod och dansade intill för att med eftertyck visa vilket sväng det var och slutade dansa när annan apparatur än Linn spelades. Det finns visst någon Linnhandlare därute som fortfarande beter sig så :wink:

Jag vet för jag var där eller som man säger i Glasgow: been there, done that 8)

Nuförtiden finns det inte så många fanatiker då märket utvecklats till ett slags skotskt B&O. Det är visserligen svindyrt numera men det låter antagligen bättre också. Utan dans...

Oj vad OT det där blev. Tack Peter Steindl för en oerhört intressant tråd för en hifitok som varit med sedan 1978 (min första egna annläggning, Sonab elektronik och OA14) :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-29 18:23

Får jag komma med ett förslag?

Det här är ju berättelsen precis så som Peter uppfattade det. Hans bild av skeendet. Låt honom berätta klart.

Jag är övertygad om att fler kommer känna sig provokativt bemötta ju längre historien framlider, men va tusan - är det inte befriande rakt och ärligt han skriver?

Förslaget är alltså att man kan slänga in en fråga om saker man inte förstår, eller be om förtydligande, men gå inte in på rätt eller fel, det för ju inte historien vidare - och nog vill vi höra allt - Precis så som Peter upplevt det :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-29 21:50

Ja, koppen, det har du ju rätt i !

Mycket intressant, detta.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-29 22:32

jag har för mig att det stod i hifi&musik att peter (bremen) gör sitt kaffe på evian och där maskinen går i ren klass-a?
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-11-29 22:42

celef skrev:jag har för mig att det stod i hifi&musik att peter (bremen) gör sitt kaffe på evian och där maskinen går i ren klass-a?

Lustigt nog så tycker jag mig känna igen det där :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-01 07:48

Nu blir det fortsättning. Jag har jobbat hela kvällen och natten igenom med detta inlägg. Inte världens kortaste. Undrar om ni orkar läsa?

… På 70-talet pressade man från Sonabs högsta ledning med Dr. Hans Wagner i spetsen Civ. Ing Stig Carlsson extremt hårt för att få den magiska nyckeln av Stig till en marknadsföring som förklarade varför man ska köpa just Sonabs nya högtalare; d v s OA 12, 14, 116 och 2212. Stig hade svårt att tampas med Hans. Stigs krav på respekt av titlar var nu vänd emot honom själv eftersom Hans Wagner dels var 5 år yngre än Stig dels hade en överlägsen utbildning jämfört med Stig, även inom teknik som var Stigs käpphäst. Filosofie Doktor från MIT smäller faktiskt högre än Civilingenjör från KTH. Själv bryr jag mig inte om titlar men för Stig var det viktigt och det var så på den tiden.

Jag vet själv hur det var att prata teknik med Hans Wagner som i grund och botten är Civilekonom och har ekonomi som inriktning i sitt professionella liv. Då vi pratade mitt patentärende på 90-talet fick jag skärpa mig till det yttersta och det räckte knappt till. Hans var den som skärskådade allt och kunde därefter sätta ihop teorierna på ett ur konsumentens synvinkel vettigt sätt och paketera tekniken på ett folkligt och vardagligt sätt så att det enkelt kunde förstås. Jag lärde mig en del under samtalen med Hans, d v s jag lärde mig inte bara av Stig.

Inför den nya lanseringen under 70-talet skulle Stig förklara vad det nya Carlssonljudet var för nåt? D v s efterföljarna till det rundstrålade ljudet. Dom nya var ju egentligen bastarder d v s ett mellanting till Carlssonljudet och det gängse direktstrålande tjafset som man tidigare en gång för alla helt hade dömt ut. Det hade varit spännande och säkert lärorikt att ha fått ta del av dessa konversationer.

Existerade det då ett ”gammalt” Carlssonljud? Ja, så kan man kanske uttrycka det om man vill men faktum är; det existerade *Carlssonljudet* med stort C.

Nånstans mellan 1969 och 1972 gjordes det en marknadsundersökning i Sverige där man frågade flera tusen slumpvis utvalda personer om de kunde namnge 3 högtalarfabrikat. Carlssonhögtalarna kunde mer än 70 % namnge. Därefter kom Philips med ungefär 30 %. På 3e plats kom något obskyrt litet obetydligt källarmärke på under 3 %. Jag tror det var Bang & Olufsen :P Jag raljerar lite för att illustrera den totala dominansen som Stig Carlsson med sitt Carlssonljud hade. B&O är nog förstående.

Det var Jon Idestam-Almqvist som nämnde rapporten för mig i början på 70-talet. Då hade han stereoaffären IDEA bakom skatteskrapan på söder. Det stod; 1a plats, Carlssonhögtalarna, sen stod det ofta; 2a plats, Philips gör väl också högtalare, eller? Det var bara Carlsson som gällde. Folk gissade ofta på Philips. B&O då? Tja, dom gjorde TV, men högtalare?

Idag finns det en motsvarighet inom kaffe. Nämn 3 kaffemärken ska ni få se. På 1a plats utnämner jag självsvåldigt Ge-a. Klarar ni inte detta så får ni lagens strängaste straff, nämligen livstids tedrickande :-)

I Sverige hade Stig Carlsson oinskränkt och total dominans inom högtalare och ljud och sen helt plötsligt som över en natt var filosofin annorlunda och främmande. Den natten skulle ju komma i och med att dom nya broschyrerna skulle distribueras ut för den efterföljande 70-tals serien, nämligen OA 2212, 116, 14 och 12.

Nu skulle det helt plötsligt heta att kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud har ökat d v s mer direktljud än tidigare och det rundstrålande ljudet var en saga blott men det var ju just denna saga som var det berömda Carlssonljudet.

Vad var det då som hade ändrats? Och vad var det som redan var känt?

Tidigare ”sålde” man helt enkelt inte högtalare d v s Carlssonhögtalare, utan man marknadsförde och sålde ett ljud d v s Carlssonljudet medans Carlssonhögtalare expedierades till konsument eftersom de var dom enda högtalarna som kunde åstadkomma Carlssonljudet och dessutom var de patentskyddade.

I broschyrer inledde man med ”När vi nu presenterar ‘Carlssonljudet’, …” och man avslutade inledningen med ”’Carlssonljudet’ finns hos fackhandlarna.”
Det hette ”Carlssonljudets utveckling”, inte ”Carlssonhögtalarnas utveckling”. Det lanserades som ”Nu kommer Carlssonljudet”, inte som ”Nu kommer Carlssonhögtalarna”.

Detta var ett fullt medvetet sätt att införa begreppet Carlssonljud i folks undermedvetna.

De som började detta heter Gunnar Lindell och Jöran Fredberg som genom Aktiebolaget Sonab 1966 förvärvade ensamrätten på Stigs ortoakustiska högtalare. (Ortho med h är engelska)

De visste en sak: Folk ville (och vill fortfarande) inte ha högtalare - man ville ha ljudet d v s Carlssonljudet.

I den senare Sonab broschyren, där Sten Broman är på framsidan och följande sidor beskriver hans Sonab anläggning med OA 6 typ 2 högtalare, finns i den beskrivande ljuddelen följande överskrift Carlssonljudet:
Där står det bl a … ur alla dessa försök kom efterhand en insikt: Stig Carlsson insåg hur man skulle kunna göra högtalare utan högtalarljud. ”De felaktigheter i ljudåtergivning som brukar kallas högtalarljud, är egentligen ganska självklara följder av den utformning högtalare hittills haft”, skrev Stig Carlsson i en facktidning.
Högtalare utan högtalarljud, det är det Som Stig Carlsson lyckats få fram.

Sidan därpå är överskriften: ”Detta måste du ha för att få Carlssonljud.”

Efterföljande sida är: ”För musikvänner om Carlssonljud:” Här berättar Stig Carlsson själv om sina forskningsresultat inom området ljudåtergivning och hans första överskrift är Carlssonljudet.

Den observante kanske redan har uppmärksammat den dualistiska motpolen till Carlsssonljud. Ja just det; högtalarljud. Så var det i Stigs värld.

Det finns en broschyr som faktiskt heter ”De felaktigheter i ljudåtergivning som brukar kallas högtalarljud, är egentligen ganska självklara följder av den utformning högtalare hittills haft”. Den tror jag är den första broschyren som gjordes med OA 6 typ 2 och OA 5 typ 2 samt V1 och OA 4.

Här beskriver Stig Carlsson själv filosofin bakom sina högtalare och överskriften är ju naturligtvis Carlssonljudet. I denna broschyr fanns Skivspelaren Sonab 75 S som tillverkades i Japan av Yamaha.

I den broschyren står: Fram tills dess hade endast en rundstrålad högtalare, byggda med Stigs principer, förutsättningen att återge en god återgivning av musikaliska klanger enligt Stig och detta sammanhänger med vår hörsels sätt att fungera och kan inte mätas med mikrofon men väl demonstreras vid lyssningsprov.
Så stod det i Sonabs tidiga broschyrer och denna text var Stig överens med. Det inträffade faktiskt ibland att Stig var nöjd :-)

I en annan broschyr står det: ”Med konventionella högtalare: Diskantljudet ”i en stråle”. Full-ljud i skarpt avgränsad stereozon. Med Carlssonhögtalare: även diskantljudet sprids i hela rummet. Full-ljud i vidgad stereozon.”

Här var det inte tal om annat än att man fick bättre och naturligare stereobild med det rundstrålade Carlssonljudet.

Nu kommer jag till nånting jätteroligt :-) Långt innan Linn var påfunnet hade Sonab en liten Skivspelare som hette Sonab 67 S. Den marknadsfördes med dessa ord: Skivspelaren som tål att du stampar takten :-) Stampa takten? Ja vad säger man? En gång i tiden då Bengt Andersson och jag hade Ljudbutiken AB var det jargong att kalla en herre för Igor Teufelschwanz. Nånstans i nån hifiblaska hade vi läst om denne beryktade person, Teufelschwanz alltså. Han byggde nån skivspelare stod det. Så jag säger, Igor Teufelschwanz släng dig i väggen. Jag får nog ställa in min resa till Scotland :-)
Förresten, var det inte nån mus som pep på denna tråd? De va nåt me snömos o nån som va först.

Tillbaks till Carlssonljudet.

Under den tiden som Dr. Hans Wagner var VD på Sonab skrev Stig en text. I den kan man läsa följande:

”Förhållandena vid höga frekvenser är mera komplicerade. Om man tänker sig en högtalare som är helt utan riktverkan vid alla frekvenser – dvs. ett litet klot som "andas" med hela ytan – och mäter dess tonkurva framför ett reflekterande plan finner man utsläckning inte bara när skillnaden i vägsträcka mellan direktljud och reflekterat ljud är 1/2 våglängd, utan även när den är 1 1/2, 2 1/2, 3 1/2 etc. våglängder. Och när skillnaden uppgår till helt antal våglängder förstärks direktljudet av det reflekterade ljudet. Allt vid olika frekvenser beroende på i vilken riktning ut från högtalaren mikrofonen befinner sig.

Motsvarande täta följd av utsläckning och förstärkning uppträder redan utan något reflekterande plan, om man försöker mäta tonkurvan hos en kombination av flera diskanthögtalarelement på avstånd från varandra, exempelvis diskantdelen hos högtalarna OA-5 och OA-6. Gör man om tonkurvemätningen i ett normalt bostadsrum, där väggar och tak bidrar med reflexer, finner man en ännu tätare följd av snabba pendlingar hos tonkurvan. Om man då lyssnar på ett långsamt frekvenssvep från 2000 à 3000 Hz och uppåt och kanske vrider på huvudet eller rör sig, finner man att ljudfältet i rummet från OA-högtalarnas diskantdel, sådant vår hörsel uppfattar det, ej uppvisar de pendlingar som mikrofonen registrerade hos tonkurvan. Med ett ensamt, framåt- eller uppåtriktat diskanthögtalarelement brukar emellertid tydliga, ibland störande styrkevariationer i snabb takt höras, trots att tonkurvan i ekofritt rum kanske är helt jämn. Den stora mängd olika ljudriktningar som uppsättningen högtalarelement i OA-högtalarnas diskantdel tillsammans med sina olika spegelbilder åstadkommer, medför tydligen att ljudfältet i ett normalt rum blir bättre diffuserat än vid högtalararrangemang av ordinär typ.

En realistisk behandling av högtalaråtergivningens tonkurva måste utgå från iakttagelsen, att – vid snabbt föränderliga ljud – hörseln integrerar direktljudet och det reflekterade ljudet inom ett visst tidsintervall, som kan antas uppgå till 30 à 50 millisekunder. I ett rum av bostadsrums storlek nås lyssnaren inom detta tidsintervall av ljud härrörande från i runt tal 100 olika riktningar ut från högtalaren. Normalt sänds låga frekvenser i alla riktningarna, medan antalet riktningar som även överför höga frekvenser beror på högtalarens riktningsmönster vid höga frekvenser och på placeringen av dämpande rumsinredning och varierar mellan ett fåtal och några tiotal. När tillräckligt många riktningar ut från högtalaren överför hela tonfrekvensområdet, blir återgivningen lika till alla lyssnarplatser i rummet och högtalarens tonkurva, uppfattad av hörseln, överensstämmer då nära med tonkurvan för högtalarens totala ljudflöde.

Vid upptagningen kan hänsyn tas till det tidiga reflekterade ljudets betydelse för de olika instrumentljudens klangfärger, för klangernas tidsförlopp och för de rumsliga informationerna genom att placera mikrofonerna så, att de förses inte bara med direktljud utan även med tidigt reflekterat ljud i tillräcklig omfattning.

Vid återgivningen kan hänsyn tas till det tidiga reflekterade ljudets betydelse för lyssnarens rumsliga och sinnliga upplevelse av ljudet – bl.a. intryck av fyllighet och värme, glans och lyster – genom att förse lyssnaren inte bara med direktljud från högtalarna utan även med tidigt reflekterat ljud från återgivningslokalens väggar och tak. (En motsvarande verkan kan alternativt uppnås med hjälp av fördröjt ljud, utsänt av högtalare på båda sidor om och bakom lyssnaren.)”

Snacka om att vara tidigt ute med surround tankar och tidsfördröjning. Vad säjer man åt det? Släng dig i väggen Dolby. Usch då, nu kan jag inte åka till USA heller :-)

Åter till Stigs text:
”Ljudutbredningsförhållandena från högtalare till lyssnare i återgivningslokalen lägger grunden för lyssnarens rumsliga upplevelse av ljudet och påverkar hörselns interpretation av de rumsliga informationer, som tidigt reflekterat ljud från upptagningslokalen kan ha tillfört upptagningen.

Med hjälp av tidigt reflekterat ljud från återgivningslokalens väggar och tak kan de rumsliga informationer, som tidigt reflekterat ljud från upptagningslokalen eventuellt tillfört upptagningen, skapa intryck av rumsligt levande återgivning. Mängden tidigt reflekterat ljud från återgivningslokalen beror både på återgivningslokalens akustiska egenskaper och på högtalarnas riktningsmönster. Den rumsliga upplevelsen av ljudet påverkas dessutom av ljudmynningarnas placering i lokalen.”

Detta är Stigs egna ord mina vänner och detta var det beryktade *Carlssonljudet*. Stig beskrev i detalj varför högtalaren var konstruerad på just detta sätt med specificerade vinklar och avstånd till väggar och antalet diskanter d v s 4 stycken. Broschyrer och undervisningsmaterial var fenomenala, glasklara, övertygande och i princip everlasting. Det var alltså i första hand OA 5 och OA 6 det gällde. Carlssons elementplacering sedd ovanifrån ingick till och med i Sonabs logotype.

Sen hände det.

Så helt plötsligt över en natt var alla gamla teorier förkastade och nu gällde något helt nytt som Stig dessutom inte riktigt kunde förklara varför på ett övertygande sätt. Logotypen ändrades, det var bara namnet Sonab kvar.

Carlssonljudet var borta och därmed också den Stig Carlsson som man hade lanserat.

Sonabs VD Dr. Hans Wagner diskuterade nätterna igenom under år med Stig men kunde aldrig ro skutan i land. Den där enkla självklara ljudformeln kom aldrig fram. Hans Wagner hade familj och Stig tog alldeles för stor del av Hans familjeliv. Här var det två giganter som diskuterade och den totala frustrationen som ibland infann sig tärde.

Till slut, inför den nya lanseringen, var man tvungen att skriva nåt i de nya broschyrerna. I broschyren stod det: ”Se på dina händer så förstår du varför.” Det var Stereo hit och höger/vänster dit, d v s bara en massa dravel. Jag kommer ihåg första gången jag såg broschyren, jag tittade på mina händer, som det stod att man skulle göra, men jag förstod inte vitsen utan jag skrattade åt idiotin och undrade om de hade blivit tokiga på Sonab, inklusive Stig. Det var som ett dåligt skämt. Detta var ju Stigs officiella intrång i stereofonins värld så att säga och det var tämligen misslyckat.

Eftersom även de tidigare rundstrålade högtalarna var anpassade för stereo enligt marknadsföringen så var det ju inget nytt i de nya broschyrerna, annat än att det gamla konceptet i så fall måste ha varit fel.

Marknadsföringsavdelningen fick ta emot mycken skit för detta men de fick ju aldrig den där nyckeln av Stig som de behövde för en övertygande lansering. De ville veta varför Stig i och med den nya serien frångick det rundstrålande ljudet d v s Carlssonljudet men svaret kom aldrig på ett övertygande sätt.

Nytt försök gjordes, Dr. Hans Wagner var för länge sen ute ur bilden. Nästa broschyr kom. Nu hette det:
Ljudet är inte bara direktstrålande. Inte bara rundstrålande. Utan både och.

Ljudet reflekteras av väggar, tak, möbler, textilier. Fyller upp hela rummet. Ger musiken rymd och djup. Ljudet finns där som om hela rummet svävar i musik.

Mer än så här stod det inte om Carlssonljudet som egentligen inte längre marknadsfördes. Ordet Carlssonljudet kom aldrig tillbaks i någon av Sonabs kommande broschyrer som jag har sett. I denna Sonab broschyr hade Carlssonhögtalarna mindre än en tredjedel av ytan och det var mest bilder och nästan ingen text i jämförelse med tidigare. Nu var det högtalare som marknadsfördes som en del av ett hemelektroniksortiment som vilket annat märke som helst. För den intresserade kan jag nämna att Nakamichi gjorde Sonabs kassett däck.

Kort summering:

Carlssonljudet som var rundstrålande lanserades på 60-talet och i början av 70-talet så resolut och absolut övertygande som SANNINGEN själv så att den nya 70-talsgenerationen Carlssonhögtalare stöp på grund av Sonabs egen gamla och förträffliga lansering. Om dom gamla Carlssonhögtalarna var perfekta och fullbordade och utvecklade enligt den mänskliga hörseln, hur kommer det då sig att de nya är mer perfekta? De är ju inte ens rundstrålande, precis som om våra öron skulle ha ändrats eller som om det skulle vara en modenyck med olika Carlssonljud. Vi som var närmast Stig tyckte allt var bra, men alla andra…?

Carlssonljudet var ett rundstrålande ljud. Helt plötsligt skulle det inte längre vara rundstrålande. Varför då? Och hur skulle detta marknadsföras?

Det bästa sättet att lära sig är genom repetition har jag hört, därför kan min text kanske bli lite tjatigt ibland men det får ni stå ut med :-)

Jag kommer så småningom då jag får tid att från en annan synvinkel sammanställa annan text från Stigs samtliga broschyrer som är etter värre än det jag skrivit här och det är stringent och helt emot alla direktstrålade högtalare som ju saknar ”di tidiga reflexerna”.

Trovärdigheten i Carlssonljudet fick sig en rejäl törn. Var de gamla Carlssonhögtalarna felkonstruerade eller inte? Sonab hade oerhörda problem med att marknadsföra 70-talsserien. Det finns dom som försöker förtränga detta genom att baktala alla andra utom den ”missförstådde” Stig men de har i mina ögon fullständigt fel. Det är dessutom att göra hela Carlssonfilosofin en björntjänst. Egentligen ganska tragiskt, men nu är det historia.

Förstår ni att i Sverige hade Stig Carlsson total dominans inom högtalare och senare helt plötsligt som över en natt var filosofin annorlunda och främmande.
Jag vill passa på att per dags datum ge min egen ståndpunkt:

Stig hade… Fortsättning följer :lol:

Undertecknat
Peter Steindl

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-01 08:05

MER! :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-12-01 10:41

YES! Underbar läsning! 8)

/Erik

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-01 11:05

MYCKET intressant!

Undrar hur ett par högtalare enligt klassiskt rundstrålande Carlsson-koncept, typ oa6 och oa5, skulle låta med moderna element?

Carlssons berömda kolboxar, som kom före OA5 och OA6, dom var väl också lite hybrider, liksom 70-talarna, genom att de var lutade utåt gav de väl en större andel direktljud, åtminstone i mellanregistret?

Iden att ha högtalare nära vägg för att utnyttja väggreflexer tillämpas ju också av andra. T ex naim, av alla. Utan att de är rundstrålande.

Hur ser du på dina egna nya? Men det kommer du väl till antar jag.

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2007-12-01 19:42

Intressant läsning, man kollar på forumet varje dag för se om det finns
ett nytt avsnitt. Vi väntar med spänning på 80-talet med bara en diskant. :wink:
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi