40 stycken x Seas 13 tumare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

40 stycken x Seas 13 tumare

Inläggav Helmut » 2007-11-28 13:25

Bläddrade genom en svensk Hi-fi tidning och såg ett reportage om ett laboratorium som använde sig av 40 st Seas 33 13 tumshögtalare för att experimentera med extrema lågbasljud.
Har försökt hitta elementet på nätet utan att lyckas.
Någon som vet var jag kan köpa elementet och om det är ett extremt element som utklassar alla andra element och är rena drömmen för oss som vill ha den perfekta lågbasen?
Någon som vet mer om hur lådorna är uppbyggda?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-28 13:30

Enda jag hittar med 33 i beteckningen som är 13" är denna

http://www.seas.no/images/stories/vinta ... fzbxdd.pdf

Inte årets modell om man säger så :P

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2007-11-29 16:20

SEAS 13" var ett bra element men du hittar lika bra hifi element (eller bättre) från Peerless och andra tillverkare. Om det är extrema bastryck och slaglängd i infrabasen man är ute efter finns bilstereo element med extremt stor slaglängd.

Så hittar du dom på en loppis eller på blocket så är det bra element för en billig penning men inget man skal betala mycket för eller resa land och rike runt.

För riktigt bastryck krävs ett slutet rum (inag fönster) och stabila lådor

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-11-29 16:26

Såg också den artikeln och undrade varför dom använde just dom elementen. Dom kanske hittade en gömt restlager någonstans för ett bra pris eller så hade dom haft dom liggandes ett tag.

Kul artikel iaf.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-29 16:42

var det artikeln om infraljudstörningens vara eller icke vara, typ?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-11-29 17:11

Jag har ett ( 1 ) 33 F-WKA från 1978 liggandes i en baslåda ute i garaget. Vet inte ens om det fungerar, men skänkes mot avhämtning (Jönköping) :wink:

Som redan sagts ovan, det finns gott om stora element att köpa.

JohanR

Tekko

Inläggav Tekko » 2007-11-29 18:44

Det är nog Danley Sound Labs Matterhorn du tänker på.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-11-30 01:26

-Jag tycker att det är svårt att återge basen så att det låter rent. Jag skulle vilja ha en bas som klarar av att återge basen lika rent som när jag lyssnar på ett liveband. Jag är storkonsument av live musik och brukar gå på konserter 4 – 8 gånger i månaden och skulle vilja ha samma klockrena ljud hemma. Funderar på att köra med 6-8 subbar och 8-10 tums element för att få minsta möjliga konrörelse. Kommer flera basar att släcka ut resonanser eller kommer jag att få fler resonanser och sämre ljud?
-För övrigt skulle jag vilja ha flera speciell tråd på forumet där man kunde betygsätta enskilda element för att det skall bli lättare att välja element till kommande projekt. Kanske en specialare för delningsfilter, beräkningar, akustik o.s.v.?
-Jag har en Audio pro ace-bass B-50 och funderar på om jag skulle köpa på mig ett par till och använda den i ett kommande bas-bygge. Testade förstärkaren på en basreflex men kunde bara konstatera att ljudnivån var näst intill lika med noll eftersom den jobbar med negativ återkoppling? Någon som byggt om förstärkaren så att den passar till en basreflex? Eller skall jag köpa tre lösa moduler från Hifi.kit?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-11-30 09:14

Helmut skrev:-Jag tycker att det är svårt att återge basen så att det låter rent. Jag skulle vilja ha en bas som klarar av att återge basen lika rent som när jag lyssnar på ett liveband. Jag är storkonsument av live musik och brukar gå på konserter 4 – 8 gånger i månaden och skulle vilja ha samma klockrena ljud hemma. Funderar på att köra med 6-8 subbar och 8-10 tums element för att få minsta möjliga konrörelse. Kommer flera basar att släcka ut resonanser eller kommer jag att få fler resonanser och sämre ljud?
-För övrigt skulle jag vilja ha flera speciell tråd på forumet där man kunde betygsätta enskilda element för att det skall bli lättare att välja element till kommande projekt. Kanske en specialare för delningsfilter, beräkningar, akustik o.s.v.?
-Jag har en Audio pro ace-bass B-50 och funderar på om jag skulle köpa på mig ett par till och använda den i ett kommande bas-bygge. Testade förstärkaren på en basreflex men kunde bara konstatera att ljudnivån var näst intill lika med noll eftersom den jobbar med negativ återkoppling? Någon som byggt om förstärkaren så att den passar till en basreflex? Eller skall jag köpa tre lösa moduler från Hifi.kit?

Det är ett svårt kapitel med bas och finns nog inga direkta genvägar.
Du är ju inne på resonansernas inverkan, när man lyssnar live så är lokalan oftast mycket större än ens egna rum. Hemma faller rumsresonanser inom hörselområdet medans live-lokalens resonanser faller under möjligen frånsett golv till tak resonansen. Hemma bör man därför minska dessa resonanser genom placering av sub-bas högtalare, införa basfällor och kanske även använda parametrisk eq. Dipoler i basen kan också också vara ett sätt att angripa problemet.
Ett annat sätt är att använda högtalare som har svag bas för då sätter ju rumsresonanserna inte igång, men ngt fett bas ljud blir det inte frågan om heller.

När rummets resonanser åtgärdats är det basens avrullning samt rummets tillskott och filtrets flanker som bestämmer sedan hur pass bra tajming det blir.

Jag har haft en B2-50 och det var mest en mullerburk, jag misstänker att den hade dålig tajming på det sättet som jag använde den - Förutom att den har negativ utresistans har den ett filter som ingår i ace-bass kretsen som måste ändras om andra element skall fungera....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Återgå till DIY-forum