Formel för mellan och diskant horn?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Formel för mellan och diskant horn?

Inläggav Helmut » 2007-11-30 14:28

Jag har letat efter ett program för beräkning av horn för mellanregister och diskant. Finns det några sådana gratisprogram på nätet.
För en massa år sedan var det viktigt att magneterna i elementen låg i samma plan för att ljudet skulle bli fasriktigt. Gäller den regeln fortfarande?
Jag funderar på att byggen en högtalare med tre ”fyra” styck 6,5 tums bas-mellan ”från 125 Hz” element och tre ”fyra” vanliga diskanter. Framför elementen skulle jag ha horn tillverkade av massiv trä. Den i mitten skall vara horisontellt placerad. På sidorna skulle jag ha två vetikalt placerade horn som pekar svagt åt sidorna ca 15-20 grader och placerade ca 10 cm längre bakåt mer till för att sprida och inte skapa en punktformad ljud bild. Baksidan av mellan-baselementet skulle ev vara öppen. Diskanten skall vara konstruerad på samma sätt.
Vilka värden skall jag ha på elementet ”ev Perless”.
Skulle en sådan konstruktion fungera? Har för mig att det i min barndom fanns ett mellanregisterhorn med ett standardelement.
Någon som har ett förslag på hur jag bygger en grej så att jag med en överhandsfräs kan forma till kurvade ytan på hornet?

Återgå till DIY-forum