Dämpa rummet med skivor i pressad glasull. Är det lämpligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Dämpa rummet med skivor i pressad glasull. Är det lämpligt?

Inläggav ollenorell » 2007-11-05 21:41

För något halvår sedan så lades en skola ner i närheten där jag bor. Jag var där och plockade grejer :D
Jag fick dessa:
Bild
Bild

Dessa har alltså suttit i taket i undervisningssalarna för att dämpa ljud.
Jag är rätt säker på att det är glasull (det kliar :)) och glasull är ju ett bra dämpmaterial sägs det ju...
Jag har tänkt att klä in dem i tyg och göra absorbenter av dem...
Jag har redan gjort en snygg och en ful. Den som är märkt "fin" är alltså klar. Den fula gjorde jag med träram, och det blev inte helt kanon...
Bild

Jag har betongväggar i mitt lyssningsrum, så utan absorbenter har jag ett litet litet eko 8O Efterklangstiden är iallafall låååång :/

Det jag är ute efter är att förbättra de akustiska egenskaperna i rummet, och jag vill inte skaffa heltäckningsmatta :D

Finns det några fällor man kan falla i eller är det bara att bygga 7 st absorbenter till och sätta upp dem på väggarna :?:

No danger on the roof?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-05 21:51

Några fällor finns det allt om du bara sätter upp absorbenter på måfå, men du fick dem ju gratis så det är väl bara att prova. Om dessutom ditt rum är någon sorts betongbunker (källare?) skadar det säkert inte med lite mer dämpning, även om de där tunna skivorna mest dämpar högre frekvenser.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-11-05 21:55

Just det!
De dämpar mest höga frekvenser ja....

Om jag sätter upp en massa sådana skivor så kommer jag allstå att dämpa rätt mycket höga frekvenser, medan de låga frekvenserna blir kvar...
Då kommer jag alltså få för mycket bas i mitt lyssningsrum :?:
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-05 22:19

Flytta runt dem vet ja, och kolla av hur det låter! Jag har aldrig använt absorbenter, bara väl möblerade rum med bokhyllor, tavlor, stoppade möbler, matta och soffbord.

/Jocke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-05 22:28

Ett vettigt sätt att använda såna där tunna skivor är att skärma av ett hörn med dom. På så vis blir dom effektiva mycke längre ner i frekvens och du undviker med lite tur en alltför sneddämpad akustik.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-05 22:30

Mm, vilka frekvenser skivorna absorberar beror i stor grad på hur de placeras. Du kanske såg där du plockade skivorna att de satt en bit nedanför själva taket? Det gjorde de för att inte bara absorbera de allra högste frekvenserna. Som du har satt dikt an mot väggen kommer det inte att bli mycket absorption vid låga frekvenser.

Vad som är rätt finns det folk som kan bättre än jag, men det kommer iaf att påverka efterklangstiden olika vid olika frekvenser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-05 23:14

30 cm mineralull dämpar 99% ner till 300Hz. Det är alltså luftspalt som gäller för basabsorbenter. Fast glespanel har sina poänger!

/Jocke

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-11-06 02:25

Skivorna du fått tag på är med stor sannolikhet från Ecophone, typ Gedina A, med densitet ca 90 kg/m³, betydligt högre än glasfiber för husisolering som du köper på brädgår´n och därför också väsentligt effektivare vid lägre frekvenser. Dock, googla in på Ecophones sida och kolla in diagrammen för olika typer av montage (med bakomliggande luftspalt) så ser du att en 15-25 mm tjock skiva med A-montage (=direkt mot vägg) inte ger så värst mycket lågbasabsortion. E-montage (= 400 mm luftspalt har jag för mig) ger väsentligt bättre siffror, -men vem vill/kan ha 400 mm byggdjup i sitt rum ... :roll:

Har du fåtal skivor att leka med, får du bäst utbyte genom att placera dem diagonalt i hörnen som Piotr skrev, alternativt göra ramverket så djupt som är estestiskt acceptabelt, klä dem med snygg tygbit och placera dem på sidoväggarna där du får 1:a-reflexerna från högtalarna sett från lyssningsposition. Har du många skivor kan du lägga ihop flera på varandra. Jag själv har 10 respektive 15 cm tjocklek samt lika stor bakomliggande luftspalt. Funkar utmärkt tycker jag, vardagsrummet fick f.ö. så bra betyg av IÖ när han var förbi för några veckor sedan att han inte hade några direkta förslag till vidare akustikpåhitt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-06 08:58

Jag skulle i första hand provat att dämpa mest bakom och på sidan om högtalarna och vidare efter sidoväggarna en liten bit in i rummet fram till och med där sidoreflexen kommer, men lämna området runt lyssnaren och ca en meter mitt mellan högtalarna odämpat, (bakre hörnen kan nog dämpas med snedställda skivor, men inte för långt ut längs väggarna) och se till att det finns ordentligt med diffuserande objekt som bokhyllor, stora vägglampor djupa tavelramar mm i bakre delen av rummet. Ingen större plan yta vinkelrätt från vägg mot lyssnaren! Prova att sätta en dämpande skiva under soffbordet också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-06 09:47

paa skrev:Jag skulle i första hand provat att dämpa mest bakom och på sidan om högtalarna och vidare efter sidoväggarna en liten bit in i rummet fram till och med där sidoreflexen kommer, men lämna området runt lyssnaren och ca en meter mitt mellan högtalarna odämpat, (bakre hörnen kan nog dämpas med snedställda skivor, men inte för långt ut längs väggarna) och se till att det finns ordentligt med diffuserande objekt som bokhyllor, stora vägglampor djupa tavelramar mm i bakre delen av rummet. Ingen större plan yta vinkelrätt från vägg mot lyssnaren! Prova att sätta en dämpande skiva under soffbordet också.

Påminner om "Live end / dead end" som varit vanligt i kontrollrum!

/Jocke

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-11-06 15:14

dom där panelerna ser intressanta ut var kan man köpa sådana
ursäkta ot
mvh Carl

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-06 15:27

Ecophon köper du på en välsorterad byggmarknad, oftast en sådan inriktad på yrkesfolk. Är dock få som har dem på lager. Du kan också fråga hos någon som håller på med akustiktak. Ecophon är dock dyra och om du ska kläda in dem kan du välja annat isolermaterial. Ytreflektionen är vanligen högre än för de skumplastabsorbenter som t.ex. Ljudbalans och Ino Audio säljer.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-07 17:33

"Jag själv har 10 respektive 15 cm tjocklek samt lika stor bakomliggande luftspalt."

kör du med akustiktakplattor? finns dom så tjocka?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-11-07 21:32

celef skrev:"Jag själv har 10 respektive 15 cm tjocklek samt lika stor bakomliggande luftspalt."

kör du med akustiktakplattor? finns dom så tjocka?

Ecophones Gedina A, som på bilden i trådbörjan, lagda på varandra i ramverk för totaltjocklek 10 respektive 15 cm.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-11-30 17:38

Kanske läge att bygga lite såna här också:

http://www.axiomaudio.com/boards/ubbthr ... d=1#import[/url]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-30 18:01

På den länken talar de om "bass traps" men de ska väl sitta i andra änden av rummet? Basen ska passera lyssnaren och sedan absorberas. Det är i varje fall vad som har hävdats på detta forum vid ett flertal tillfällen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-30 18:17

Ja, det känns som om de är placerade där mest för att det fanns hörn där....

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-11-30 19:22

Jag trodde det optimala var att dämpa alla hörn; typ man kan inte ha för mycket basdämpning?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-30 20:51

På den länken talar de om "bass traps" men de ska väl sitta i andra änden av rummet? Basen ska passera lyssnaren och sedan absorberas. Det är i varje fall vad som har hävdats på detta forum vid ett flertal tillfällen.

jag förstår inte varför fallet skulle vara så, om det går att dämpa högre fekvenser bakom högtalaren varför inte likaså låga frekvenser? kanske avses detta i kombination med högtalare av ett visst slag?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-30 22:13

celef skrev:

jag förstår inte varför fallet skulle vara så, om det går att dämpa högre fekvenser bakom högtalaren varför inte likaså låga frekvenser? kanske avses detta i kombination med högtalare av ett visst slag?

Därför att dom lägsta frekvenserna ligger nästan i fas mellan högtalarna och refexerna från väggen bakom högtalarna, så basfällor placerade vid främre väggen kommer att dämpa grundnivån för basen. I högre frekvenser är det inte så.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum