Tjuvkoppling av slutsteg i 2105:a

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Tjuvkoppling av slutsteg i 2105:a

Inläggav hevi » 2005-09-07 00:22

Eftersom jag fått lite påtryckningar att jag skall berätta hur jag lyckas använda ett aktivt filter tillsammans med min 2105:a kommer här lite bilder på hur jag gjorde.

Edit:
Det jag ville uppnå med modifikationen var att på enklaste sätt kunna koppla in ett aktivt filter mellan förstegsdelen och slutstegsdelen på min 2105:a. Lösningen som jag valt är att bestycka 2105:an med 7 nya ingångar kopplade direkt till slutstegsdelen så man i princip har ett sepparat försteg och 7 slutsteg i samma låda.

Först ett par varningens ord:
Det handlar om att tjuvkoppla slutstegen och eftersom de egentligen inte är gjorda för att kommas åt utifrån måste man vara lite försiktig när man kopplar in och ur kablaget för att undvika att skada inträffar (skyddskretsarna funkar dock utmärkt, men det kan bli rätt otrevliga thumps om man rycker kablaget när förstärkaren är på). Dessutom måste man se till att ingångarna inte ligger och flyter (är oinkopplade) för att man skall slippa störningar.

I alla fall... Så här ser 2105:an ut cabbad:

Bild

Letar vi runt lite så hittar man följande intressanta korskopplingskort:
Bild
Ovan ser man en kabel med buntband om som slutar i en 15-polig (?) orange kontakt. Detta är de 8 lågnivåkanalerna från processorkorten guardade av 7 jordsladdar. Bredvid denna kontakt går en anslutning till slutstegen, och lite längre upp i vänstra hörnet syns ett par kontakter som ansluter till pre-out kortet. Hmm. Intressant... efter lite noggrannare undersökning hittar man pinouten vid kontakterna:
Bild

Trevligt. Efter lite okulärbesiktning och mätning medelst osciloskop så står det klart att det egentligen bara rör sig om att koppla processorns output direkt till pre-out kortet (utan att gå via korskopplingskortet ovan. Inputen till slutstegen drar sedan in till korskopplingskortet. Hänger ni med ? Bra. Så här ser det ut när jag förlängt processorns output:
Bild

För att kunna backa moddningen använder jag kontakter istället för att löda direkt. OK, då var det dags att sepparera pre-outen från korskopplingskortet:
Bild

Här har jag klippt isär kontakterna. Som synes måste man kasta om vissa sladdar på ett finurligt sätt för att min förlängda processor-outputkabel skall passa:
Bild

Dags att sätta tillbaks kortet. Så här ser det ut (den förlängda kabeln skall kopplas in på pre-outens kontakt. Kontakten mot korskopplingskortet kommer inte användas när allt är klart):
Bild

Finfint. Det som återstår är att skapa en breakout-box till de nya ingångarna för slutstegen. Jag köpte en liten låda på elfa och ett par billiga kontakter. Jag hade tänkt göra det lite snyggare, men jag blev full en kväll och tyckte det var en utmärkt ide att snickra låda. Det är svårt att borra i plast... visar bara baksidan:
Bild

Lådan kopplar jag sedan in till korskopplingskortet på kontakten som förut var ingången från processorkortet. Har inga bra bilder på det men nedan kan man kanske skymta den lilla svarta breakout-lådan och den grå flatkabeln som slinker in genom en ventilationsslits bakom de två rca-kablarna:
Bild

Häpp! Förutsatt att man ser till att inte ingångarna ligger och flyter så funkar det utmärkt.

Henrik

Edit: Flyttade bilder från beige gratis site till faktiskt.se
Senast redigerad av hevi 2005-09-13 23:54, redigerad totalt 2 gånger.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-07 01:43

Jag är INTE med.. Vad gör din nya koppling? Du kan använda dig av ett aktivt filter, men finns inte det redan?

Alltså, jag trodde du skulle göra "subben på centerkanalen"-modden som Naqref talat litet om... :)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-07 01:57

8) Tricket är att komma åt slutstegingångarna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-07 08:27

Slartibartfast skrev:Jag är INTE med.. Vad gör din nya koppling? Du kan använda dig av ett aktivt filter, men finns inte det redan?

Alltså, jag trodde du skulle göra "subben på centerkanalen"-modden som Naqref talat litet om... :)

Mvh Jocke

OK, jag har editerat lite i inlägget så det skall framgå lite tydligarare vad jag ville göra :oops: , men Morello har helt rätt 8) .

Vill du koppla "subben på centerkanalen" så ´kopplar du helt enkelt "sub" pre-out till "center slutsteg" på breakout-boxen med en rca-kabel.

H

nijo

Inläggav nijo » 2005-09-11 23:07

Tack för den utförliga beskrivningen! Har själv funderat på något liknande men ännu inte öppnat locket... Har du provat om slutstegen för de bakre surrondhögtalarna är aktiva även om de är "av" i set-upen?

/Jonas

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-11 23:31

nijo skrev:Tack för den utförliga beskrivningen! Har själv funderat på något liknande men ännu inte öppnat locket... Har du provat om slutstegen för de bakre surrondhögtalarna är aktiva även om de är "av" i set-upen?

/Jonas

Mycket bra fråga. Slutstegen kopplas i och ur beroende på avkodning (man kan ju höra reläerna knäppa av och på beroende på vad du väljer för avkodning och högtalarmode). För att kunna utnyttja alla slutsteg måste alltså alla kanaler vara påslagna (t ex genom att välja "7 channel stereo", eller vad det nu heter).

Henrik

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-09-13 16:01

Hallå,

Vart tog bilderna vägen ???

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-13 16:48

De försvann för vi har kollat för mycket på dem. hevi du kan lägga dem på vår server om du vill. Kolla här!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-13 23:56

Naqref™ skrev:De försvann för vi har kollat för mycket på dem. hevi du kan lägga dem på vår server om du vill. Kolla här!

Sådär då!

H

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-14 00:11

Mycket trevligt! :)

danfra

Inläggav danfra » 2005-11-06 18:02

Mycket intressant. Tänkte använda mig av denna koppling för att köra prof. p-2 tillsammans med mina piP.
När jag kör stereo så kan man använda 5CH/7CH STEREO läget för att komma åt alla steg.
Jag funderar också på att använda två av stegen till bakkanalerna för att köra surround.
Stegen för fronthögtalarna kommer köra piP över 80Hz. Två av de fyra surroundkanalerna kan köra porf. P-2 under 80Hz. De två andra surroundkanalerna kör mindre överraskande surround. En center borde man kunna köra också om man så vill.
Är det någon som provat? Har varken prof. p-2 eller bakkanaler ännu och kan inte själv prova.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-11 03:31

Tycker att danfras inlägg är så intressant att någon borde kunna
svara på om det går att göra så?

Påhängsfråga:
Kan man med i ämnet beskrivna metod öka effekten till
fronthögtalarna med 100%? Genom att använda dubbla antalet
steg till dem alltså - någon slags bryggkoppling kanske det heter
då...?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-11-11 14:06

ja man kan brygga stegen och öka uteffekten men inte med små medel, man måste bygga om ingångssteget eller byta ut isf.
och då blir uteffekten närmare 4ggr så hög men den ser då halva lasten vilket betyder att man bara kan lasta ner den hälften så mycket.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-11 20:42

Tack, lazyworm!

lazyworm skrev:ja man kan brygga stegen och öka uteffekten men inte med små medel, man måste bygga om ingångssteget eller byta ut isf.

Vad är det som gör att man inte bara kan koppla de två främre
kanalernas signaler från försteget (om man t ex moddat som hevi)
till fyra slutsteg i stället för två? Knasig fråga kanske...

lazyworm skrev:och då blir uteffekten närmare 4ggr så hög men den ser då halva lasten vilket betyder att man bara kan lasta ner den hälften så mycket.

Blir det ett problem med t ex piP? Den håller sig ju över 3 ohm.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-11-11 21:16

E skrev:Tack, lazyworm!

Vad är det som gör att man inte bara kan koppla de två främre
kanalernas signaler från försteget (om man t ex moddat som hevi)
till fyra slutsteg i stället för två? Knasig fråga kanske...

Problemert är att man måste spegelvända signalen exakt till den ena halvan i bryggan

E skrev:Blir det ett problem med t ex piP? Den håller sig ju över 3 ohm.

Mvh E*

Det blir nog problem eftersom det innebär att köra slutsteget med 1,5ohm (verkligt) och där lär det inte vara så roligt ur distsynpunkt, man ska nog hålla sig till 6ohm som lägst om man ska brygga denna baby
Senast redigerad av Lazyworm 2005-11-11 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-11 21:18

E skrev:
lazyworm skrev:och då blir uteffekten närmare 4ggr så hög men den ser då halva lasten vilket betyder att man bara kan lasta ner den hälften så mycket.

Blir det ett problem med t ex piP? Den håller sig ju över 3 ohm.

Det lär det bli. Nu har väl i o f s piP högre minimumimpedans än 3 ohm men om vi tar den nuffran som riktvärde så tycker förstärkaren att det helt plötsligt bara är 1.5 ohm och det är nog lite i värsta laget för en hembioreciever som helst inte gillar impedanser under 6 ohm...

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-28 23:36

Betyder detta att man skulle kunna:
- Köpa sig en AVR-1507
- Rycka ut kabeln som är inringad med röd färg på den här bilden
- Dra in en lång 14-ledarkabel, ansluten till 7 RCA-honor, dit istället
...För att lite raskt skaffa sig en låda med 7 fina slutsteg i?

(För att eventuellt senare göra som förklarat ovan för att även kunna använda alla andra grejer i en sån här apparat?)

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-11-29 10:18

Att den här tråden bumpades påminner mig om att det kanske börjar bli dags att genomföra projekt "pX4" samt koppla om i 2307an så att man kan använda en kanal som förstärkning till basmodulerna.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-29 11:45

1507 har väl 7.1-ingångar? Då är det väl bara att ställa surroundväljaren på Direkt och vips har du 7 separata slutsteg, förvisso med en gemensam "mastervolym"-kontroll. Eller har jag missat något?

Så gör i alla fall jag när jag lyssnar på DVD-Audio/SACD där man nyttjar D/A-omvandlaren i DVD-spelaren (alltså separata signalkablar för varje kanal till receivern).

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-29 16:46

Kalejdokom skrev:förvisso med en gemensam "mastervolym"-kontroll

Vad jag önskar mig är 7 slutsteg med separata ingångar, utan någon volymkontroll.
T.ex. för att driva 3-vägshögtalare med delningsfilter på linjenivå.

Att man råkar få med ett försteg, surroundgrejor, D/A-omvandlare et c. gör inget, men det är inte de sakerna som lockar :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-29 18:17

Men så länge du inte behöver försteget i receivern så måste det ju funka även om signalen går genom volymkontrollen - ställ upp den på önskad nivå och glöm den - jag gör exakt samma sak med min AVR-2802. Nivåerna på respektive kanal ställer man väl ändå i det aktiva filtret?

Detta gäller förstås bara "...För att lite raskt skaffa sig en låda med 7 fina slutsteg i?" ...och inte om man faktiskt även vill komma åt försteget separat.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-29 23:33

Nu har jag fått lite surroundundervisning av Kalejdokom och förstår att man kommer åt alla slustegsingångarna utan att mecka med apparaten. Bara inte samtidigt som alla (förstegs)funktioner.
Lyxigt ju! :)

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-11-30 19:09

Ronnie skrev:Nu har jag fått lite surroundundervisning av Kalejdokom och förstår att man kommer åt alla slustegsingångarna utan att mecka med apparaten. Bara inte samtidigt som alla (förstegs)funktioner.
Lyxigt ju! :)

HurDå Hur då?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-30 19:42

Subsand, jag kanske borde svara eftersom Ronnie hänvisar till mig. Vad jag gjorde var att reda ut lite kring hur 7.1-ingången på AVR-1507 fungerar. Jag klipper in mitt inlägg här, även om det tar lite plats...

Hej igen...

Ok då tar vi det lilla lugna.

AVR-1507 liksom de flesta Denon bioreceivrar har något som kallas 7.1-ingång. Många tror att man då talar om den digitala ingången vilket är fel. Om man väljer att ta bioljud via digital signal så sker D/A-omvandlingen (till 5.1/6.1/7.1) inne i receivern. Alternativt så kan man använda D/A-omvandlaren i DVD-spelaren och istället dra 6/7/8 separata RCA-kablar till förstärkaren. Dom ansluts då till 7.1-ingången, som alltså består av 8 RCA-kontakter på receivern, vilka är märkta:

FL = Front Left
FR = Front Right
C = Center
SW = Subwoofer
SL = Surround Left
SR = Surround Right
SBL = Surround Back Left
SBR = Surround Back Right

Dessa ingångar motsvaras av respektive högtalarutgång (dock saknar receivern slutsteg för subbaskanalen). Ingångarna är dock inte direkt länkade till utgångarna utan går genom försteget och den s.k. DSP'n (Digital Sound Processor) som alla bioreceivrar har för att åstadkomma alla olika surroundlägen.

Om man ställer signalväljaren i läge EXT.IN länkas signalen dock förbi DSP'n men passerar volymkontrollen på vägen till slutstegen. Det man då får i praktiken är sju separata slutsteg med en gemensam mastervolym, vilket inte är något hinder för att använda receivern just som sju separata slutsteg.

Jag länkar nedan till Denon USA där det finns betydligt högre upplösning på bilder, bl.a. baksidan av 1507 där 7.1-ingångens kanaler syns tydligare.

http://www.usa.denon.com/ProductDetails/3252.asp#

Johan

Edit: (tillägg) AVR-1507 är en mycket bra flerkanalsförstärkare som säljs rekordbilligt på Hifiklubben nu. Tänk dock på att den helt saknar pre-out från förförstärkaren, så om man skall modda enligt denna tråd så räcker det inte med att breaka ut slutstegsingångarna - både pre out och main in måste lyftas ut. Sedan bör man beakta att den saknar HDMI vilket starkt begränsar användbarheten i framtiden.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-11-30 20:48

Tack Kalejdokom, det kan vara användbart.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-06 08:29

Hej, jag gör i princip samma sak på en H/K AVR 7300.

Vill någon veta hur, så hör av er så förklarar jag gärna då jag har lusläst servicemanualen och mätt så det står härliga till :)

jävla åbäke på 28 kg är det...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-06 10:06

rikkitikkitavi skrev:

jävla åbäke på 28 kg är det...

Det är en rejäl manual! :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-14 10:26

OK. Nu har jag fattat.

Ingångsväljare -> Filter -> Breakoutbox -> (via RCA-kablage) Pre Out (som är Slutsteg In numera).

Receiverns ingångsväljare funkar fortfarande, dock är Pre Out inte längre Pre Out.

Detta var sista poletten som behövde trilla ner. Nu är det bara hårt arbete som fattas.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Tjuvkoppling av slutsteg i 2105:a

Inläggav NADifierad » 2010-02-27 12:47

hevi skrev:Häpp! Förutsatt att man ser till att inte ingångarna ligger och flyter så funkar det utmärkt.

Henrik

Att de inte "flyter", innebär det att de måste vara kopplade mot något, när de är igång? 8O

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Tjuvkoppling av slutsteg i 2105:a

Inläggav PerStromgren » 2010-02-27 13:35

nadifierad skrev:
hevi skrev:Häpp! Förutsatt att man ser till att inte ingångarna ligger och flyter så funkar det utmärkt.

Henrik

Att de inte "flyter", innebär det att de måste vara kopplade mot något, när de är igång? 8O

Kortslutning av ingångarna duger säkert också.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till DIY-forum