Skivtips önskas! (Incredibles)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Skivtips önskas! (Incredibles)

Inläggav Svante » 2007-11-30 23:47

Har just sett filmen Incredibles (Superhjältarna), en datoranimerad Disneyfilm. I den är det musik i sån där 50-60-tals "agentstil", storbandstyp. Det gav smak på mer.

Jag skulle vilja ha tips på nåt i samma stil.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-01 01:48

Ingen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-01 10:13

Jorå! Testa någon av utgåvorna i Capitols stora "Ultra Lounge"-serie. Där finns massor att välja på. Mina favoriter är volym 5, "Wild, Cool & Swingin'" och volym 6, "Rhapsodesia". Den som kommer närmast agentmusik är väl volym 4, "Bachelor Pad Royale". Annars kan du förstås skaffa soundtracket till just "Incredibles". Ytterligare förslag är musik av John Barry (som gjorde musiken till flera James Bond-filmer inklusive det berömda temat, liksom den fantastiska signaturen till "The Persuaders"). Jag har en tidig samling med Barry, men den som heter "Themeology" verkar innehålla det viktigaste. Testa också musiken till TV-serien "Secret Agent".

Med vänlig hälsning

Med
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-12-01 10:44

Composed by Michael Giacchino
Conducted by Tim Simonec
Orchestrations by Tim Simonec, Jack J. Hayes, Matthew Ferraro, Adam Cohen and Chris Tilton
Recorded and mixed by Dan Wallin
Produced by Michael Giacchino

http://www.michaelgiacchino.com/
http://www.timsimonec.com/
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-01 12:42

Självklart soundtracket till PC-spelet "No One Lives Forever", I & II, man fick t.o.m. en extra soundtrackskiva till (med vinylutseende :) ) Absolut 60-talsagentmusik :)

Eller kanske tv/film-soundtrack? Mannen från U.N.C.L.E, James Bond, Thunderbirds....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-01 17:48

Tackar, några är nu beställda! :)

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2007-12-01 22:07

Gillar också detta stuk!
Ett favvisband som kanske kvalar in är norska Euroboys (eller Kåre and the Cavemen som dom kallade sig i Norge)
Första två plattorna med Atomic Swing har också några 60-talsflummiga spår!
Henry Mancini ska visst vara bra men jag har inte fått tag på nåt från honom så det vet jg inget om :?

Tackar för tipsen hittills :)

/Janne P

Edit: Nääääää, nu är jag allt ute och cyklar, vad tänkte jag på? :oops:
Henry tror jag kan vara något i rätt stil men bortse gärna från det andra!

roren

Inläggav roren » 2007-12-02 10:05

Här är en till:
http://cdbaby.com/found?allsearch=wilson+chance&submit=search
Det finns en hel del kul musik på "hammondbeat.com"

Rolf

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-02 19:22

Kåre & the cavemen.

Mycket insperarat av film, såvöl agentfilmer som hong kong producerad action. Prova att ladda hem och lyssna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Rollo

Inläggav Rollo » 2007-12-02 19:27

Om man är beredd att avstå från lite storbandsfaktor finns det hur mycket som helst. Jag går igenom de jag känner till som börjar på bokstaven S:
Los Straitjackets. Juvelen i kronan. "The Utterly Fantastic and Totally Unbelievable Sound of Los Straitjackets" har det tydligaste agenttemat, men även på deras andra skivor finns lite fina låtar utspridda.
Satan's Pilgrims. Kanske framför allt skivan "Around the World with...", men resten är också bra surfrock.
Shadowy Men on a Shadowy Planet. Med låttitlar som "Spy School Graduation Theme" verkar det vara ungefär vad Svante letar efter.
Southern Culture on the Skids, kanske lite för surfiga för att passa, men om ovanstående hookat dig på twangiga gitarrer kan det nog passa.

Återgå till Skivrekommendationer